De test: Turnigy VS Gens Ace

Dat stukje uit Anko's openingspost probeerde ik net ook al te quoten maar de boel liep vast ....

Hij laat het daarin voorkomen (We weten iig nu dat ze nagenoeg hetzelfde presteren) alsof de packs vergelijkbare prestaties hebben... Met een belasting van maar 18A kun je daar gewoon niet vanuit gaan :!:

Best leuk hoor.... Maar ben het toch echt eens met Hans en zijn voorgaande post....

En sorry hoor , maar .....
Het lijkt mij zeker met het fanatieke pluggen van bepaalde gebruikers toch een beetje fan/sponsorboy geneuzel in een "gemaakt" neutraal jasje....

Ik weet wel een goede test. Dan kunnen ze het F5B team dat naar de WK gaat in het komende jaar de accu's sponsoren. Eens zien of ze die 300-400 ampere ook kunnen leveren gedurende het gehele seizoen.

En nee, geruststelling voor jullie ik behoor niet tot het WK team.

Ik keek vroeger al bij Gerd Giese en doe dat nog steeds als ik iets mij onbekends wil aankopen.

Elektromodellflug Infos

Ook hij heeft al verschillende Gensace getest .

Aan een test van een sponsor zit altijd een bij smaakje wat je nooit kwijt raakt.:D

Ik heb lipo,s van verschillende merken , ook Gensace , maar tussen de meeste merken vind ik geen verschil .
Rotte lipo heb ik zelfs al bij een kokam gehat.

Mvg Johan

@Anko good work!

En wees blij dat een gesponsored iemand dit onderneemt velen hebben de middelen niet en juist personen die gesponsored worden kunnen makkelijk aan dit soort dingen komen. Lees door het bling bling heen en kijk naar de harde feiten zoals de grafieken en je ziet een mooi objectief beeld.

in OR1:8E worden op dit moment ook veelal Turnigy's gebruikt en vele zijn tevreden met deze accu's. Helaas zit er wel eens een bagger batch tussen want ik weet ook een paar personen die niets anders als ellende hadden met relatief nieuwe accu's.

Zelf zweer ik ook bij de Turnigy's ik heb de Hyperions G3's en deze krengen bezorgen mij eigenlijk meer overlast als plezier. Eerlijk is Eerlijk de Hyperions presteren beter dat is zeker te merken maar dan komen we op het punt laden aan en elke Hyperion accu die ik heb is het een drama met laden met 1 cel die altijd erg achterloopt. Dit is niet een persoonlijk probleem want diverse mensen om mij heen met dezelfde accu's (en allemaal een Hyperion 720 of hoger lader) lopen tegen hetzelfde euvel aan. Dit vindt ik de prijs van de Hyperions niet rechtvaardigen tegenover de goedkope Turnigy's want voor 1 Hyperion schaf je 3 Turnigy's aan. Wat de levensduur betreft gaat het prima met de Turnigy's ik heb na 250 ladingen nog steeds dezelfde packs in gebruik en na 15-17 minuten rijden gaat er nog steeds netjes +- 4200Mah in (LVC=3.2).

Ik vind het eerlijk gezegd nogal vervelend om te lezen hoe er hier en daar afbrekend commentaar wordt geleverd op deze test. Waarvoor is dat nodig? Uiteraard is er niets wetenschappelijks aan en is het een momentopname, maar we verkeren hier nu eenmaal in hobbysferen, dus dan gaat het niet anders. Ooit is Henri Zikken met een soortgelijke test begonnen met ander merk/type accu's, maar dat is helaas nooit afgemaakt. Met zulke testen krijg je tenminste wat 'hardere' cijfers boven dan 'ik vind ze vreselijk goed' of 'ik vind het helemaal bagger'.

Wat maakt het bij zo'n test uit, dat deze is gemaakt door iemand, die wat sponsoring krijgt? Als dit nu echt om flinke bedragen ging of als er een echt zakelijk belang mee was gemoeid zou het wat anders zijn, maar dan eigenlijk nog. Is het zo moeilijk om te geloven, dat iemand oprecht probeert zo objectief mogelijk te blijven. Komt de test - of liever gezegd - komen de commentaarregels nu zó vreselijk gekleurd over? Ik bespeur een geringe voorkeur, maar die is er uiteraard altijd.
Nu heb ik zelf wel degelijk een groot zakelijk belang bij diverse modelbouwfabrikanten, dus dat zou betekenen dat per definitie mijn geloofwaardigheid in twijfel moet worden getrokken bij alles wat ik hier op het forum schrijf. Fijn als er zo wordt gedacht.

Ach, Niemand hoeft te weten dat ik in een Ferrari met Gens Ace bestickering rondrij...:D
Ik snap het ook niet Corrien.. als je deze test niet relevant vind, klik dan op dat rode kruisje ipv neerslaande commentaren te gaan posten.:) niemand wordt er beter of slechter van..

Ach, ik zal deze test eens in de zoveel cycles blijven doen, en we zien wel waar het schip strand, eindigt dat in een nadeel van GA zal ik echt niet ineens gaan stoppen met posten van tests...

Ik zal er vandeweek nog eens een zelfde testje tegenaan gooien met een 30C turnigy van 7 vluchten oud.

@ EricW, mooi gezegt.. want postcount gaat boven kennis natuurlijk!

Laatst bewerkt:
Daarbij zoals al opgemerkt; een belasting van "slechts" 1/3 van de max mogelijke belasting van een pack zegt ook nog niet zoveel.
8c (18A uit een 2,2Ah lipo) normale praktijkbelasting? De mensen met bv EDFjes en opgefokte funjets etc belasten hun packs al snel heeeel wat zwaarder.
Belasten die edfjes en funjets de pakketten wel zwaarder?
Bij de test van anko heb je gemiddeld 8C (18A) maar ook pieken van 45A dus 20C pieken.
Hoe ziet het belastingpatroon van een edf of funjet eruit? Of bijvoorbeeld voor F5B? En wat is dan slechter voor een lipo? Enkele korte hoog amperage pulsen of regelmatig wat langere pulsen van relatief lager amperage met daarnaast een relatief constant basis amperage?

Ook vraag ik me af hoeveel C-rating uberhaupt voor de performance zegt, wanneer merk je het verschil. In mijn logo600 merk ik tussen een 65C TP en 30C turnigy pakket geen verschil (ook gelogd), in de MSH Protos juist weer wel (niet gelogd).
Uit deze test van 25~40C kun je 2 mogelijke conclusies trekken. 40C van turnigy is gelijk aan 25C van gensace. Of bij meer dan 20C pakketten in een 450 merk je geen prestatie verschil meer (mits ze echt 20C zijn) evt enkel in levensduur. Net als dat de 65C pakketten in de logo geen meerwaarde bieden over de 30C pakketten omdat je belastingpatroon er niet naar is.

Grote vraag is nu of de GensAce het nu ook langer uithoudt dan de Turnigy.
Voor mezelf weet ik ondertussen wel dat de meerprijs van een Thunder Power het mij niet waard is in verhouding tot een Turnigy (ondanks de 2 jaar garantie bij TP) Wellicht dat de meerprijs van de GensAce het weer wel waard is in verhouding tot Turnigy.

Ook vraag ik me af hoeveel C-rating uberhaupt voor de performance zegt, wanneer merk je het verschil.
Dat is inderdaad de vraag. Bij het testen zou je de accu's dan steeds zwaarder moeten belasten en elke keer opnieuw moeten kijken wat de resultaten zijn. Daarnaast moet je per discipline kijken wat gangbare stroomopnamen zijn, want het heeft voor ons weinig zin om belastingen aan te leggen, die in de praktijk niet worden gehaald. Dat wordt trouwens nogal een flinke klus, dus er liggen voor test-liefhebbers nogal wat werkzaamheden in het verschiet :-|.

Laten we eerst maar eens kijken welke resultaten deze accu's met de nu gehanteerde belastingen na pak 'm beet 50 cycli nog leveren. Het eerste begin is altijd het halve werk :p.

Daarom is het ook zo lastig met lipos, autos, boten, vliegtuigen, helis hebben allemaal verschillende eisen en binnen het heli vliegen alleen al heb je weer het onderscheid in schaal, sport, 3d enz.

De enkele logs die ik van F5B heb gevonden laten bijvoorbeeld 2seconde 300A piek zien en vervolgens 20seconde rust. Terwijl de log van een standaard funjet weer redelijk overeen kwam met de hoogtes van ankos vlucht met de 450. Echter waren bij de funjet de belastingen constanter.

De tijd zal het uitwijzen hoe deze lipos zich houden bij Anko. Ben benieuwd. Ga zelf pas in het voorjaar weer nieuwe lipos aanschaffen dus tegen die tijd moet het wel duidelijk zijn hopelijk.

De 25C serie van Gensace blijkt eerder een 35C te zijn
De 55C serie van Gensace ook .

Bijde lipo,s geven de gelijke waardes aan bij de test van Gerd Giese

Mvg Johan

Hoe wordt C-rating gedefinieerd?
Ik dacht het maximale amperage waarop ontladen kan worden waarbij de geleverde capaciteit overeen komt met de vermelde capaciteit. (als ik het me goed herinner was dit de uitspraak van een lipo merk)
Probleem bij deze test is volgens mij, wanneer is de lipo leeg? 3V? En moet de lipo dit eenmalig kunnen of 5 keer of 100keer?

Laatst bewerkt:
Bij de test van Anko krijgen de lipo`s toch best flink op hun donder, en zoals eerder gezegd, nieuwe accu`s doen het altijd prima ! Na 50 vluchten wordt het een heel ander verhaal, ik ben dan ook erg benieuwd of de prestaties dan nog steeds zo dicht bij elkaar liggen.

Het hele idee om ze vliegend te testen was om een bruikbare praktijktest te doen. een lipo in 1 keer leegsleuren met 40c is leuk, maar er is geen model wat dit in werkelijkheid ook doet.

Offtopic: Hoeveel posts moet ik nog voordat ik in dat forumdeel mag komen? :)

Wat dat torentje betreft: hoe moet ik mij dat voorstellen? zodra ik een aantal jaren op het forum zit, en/of een bepaalde postcount overschrijd, verschijnt er dan opeens een extra forum op mijn scherm? of krijg je dan een persoonlijke uitnodiging van Robert?

Gewoon nieuwsgierig....

Back on topic: persoonlijk vind ik alle gezwets over "gesponsorde tests zeggen niks" nogal onzin.... zelfs al zegt het niks, géén tests zeggen nog véél minder......

Ik ken Anko verder niet, anders dan van wat hij schrijft hier op dit forum. Maar ik heb toch genoeg "veredelde reclamefolders" gelezen om in elk geval niet de indruk te hebben dat hij bij deze test schaamteloos aan het misleiden is.
Voor zover ik het kan zien komt het redelijk met mijn ervaringen overeen, of in elk geval, zijn ze er niet mee tegenstrijdig.

Anko, graag zo door gaan!

Groet, Bert

Het hele idee om ze vliegend te testen was om een bruikbare praktijktest te doen. een lipo in 1 keer leegsleuren met 40c is leuk, maar er is geen model wat dit in werkelijkheid ook doet.

Offtopic: Hoeveel posts moet ik nog voordat ik in dat forumdeel mag komen? :)

Ik vind het ook gewoon een prima testvorm.
In ieder geval voor heli piloten.
Ik belast ze niet veel anders dan jij, dus als je inderdaad de duurtest goed blijft documenteren, ook tijdens het laden, en evt.oplopende interne weerstand over die periode...
Dan krijg je toch een aardig beeld denk ik.
Ga zo verder :)

Over je off-topic vraag..
Als moderator kan je er ook gewoon lezen/schrijven.
Dus als ik de mensen hier moet geloven...(hmff) kan je dat binnen niet afzienlijke periode :D
@Bert
Ik heb geen flauw idee, misschien stuur ik je er wel een geheime PB over binnenkort ;)

Laatst bewerkt:
Ik weet nu weer wat ik mis : De laad grafiek per cel via de pc software. Het viel mij op dat de turnigy's / flightpowers in celspanning een stuk meer uiteenlopen tijdens het laden dan Hyperion G3. Nu zie ik daar iets van terug in jouw test maar een grafiek hiervan zou heel fijn zijn. De volgende keer laden en aansluiten op de pc?

Ik weet nu weer wat ik mis : De laad grafiek per cel via de pc software. Het viel mij op dat de turnigy's / flightpowers in celspanning een stuk meer uiteenlopen tijdens het laden dan Hyperion G3. Nu zie ik daar iets van terug in jouw test maar een grafiek hiervan zou heel fijn zijn. De volgende keer laden en aansluiten op de pc?

Doe ik:pim:
Moet alleen even kijken of dat goed werkt, want de laatste keer liep het vast....

PC software werkt niet 100% super ;) Probeer de manual ipv de auto op de starten uit het start menu. Manual de poorten kiezen gaat bij mij stukken sneller en soepeler. Let ook op de massa van de voeding en pc edg. Met een losse laptop werkt het een stuk eenvoudiger.

Ik wil me hier eigenlijk niet mee bemoeien.
Maar in elk topic waar het over GensAce gaat, post Hanskez constant positieve dingen over GensAce. Stelt iemand een vraag over een 'defecte' lipo, wordt er meteen gezegd : koop een GensAce.
Wat me ook opvalt is dat er 2 domeinen worden aangeboden over GensAce door dezelfde persoon.
Ik weet dus niet of je er aandelen hebt, of dat er iets anders aan de hand is, maar dit valt mij gewoon op als lezer.

zal het even uitleggen.

ik heb de domein namen vastgelegd voor dat gensace überhaupt in Duitsland zat. ik heb de accu's al getest met rijden 1/10 onroad electro.
nu was mijn bedoeling om dit merk populair te maken in Nederland en ze te importeren.
nu zijden ze in China dat het verdeel punt in Duitsland niet aan end gebruikers zou leveren.
en dat is dus wel het geval, dus ik kan er niet genoeg meer op verdienen zoals ik het had gewillen dus van daar ik ze te koop zet voor mensen die er iets mee willen en kunnen.

en voor de duidelijkheidshalve ik KRAAK geen andere merken af, dat ik de voorkeur heb voor gensace is puur omdat ze gewoon goed zijn en zeker kunnen concurreren met andere merken.

ik heb veel contact met gensace Duitsland en doe dit vrijwillig zonder er op te verdienen.
ook ik moet alles gewoon afrekenen.

misschien is het in de toekomst wel interessant om er iets mee te gaan doen.

MVG Hans

Anko, prima test, mooi relevant voor het meest voorkomende gebruik van dergelijke lipo's.

Waar ik benieuwd naar ben is waarom de Gen's ace een langere laadtijd had dan de Turnigy. In mijn ervaring bepalen 2 dingen de laadtijd, bij gelijkblijvende laadstroom;
1) De interne weerstand - bij een hogere interne weerstand wordt de stroom aan het einde van het laadproces eerder verlaagd, 4.2V/cel wordt eerder bereikt, waardoor de totale lading langer duurt
2) Celbalans-een (grote) onbelans zal het laden veel langer laten duren, omdat de balancer zijn werk moet kunnen doen. Omdat balansstromen (buitne de celpro 8 dan) meestal rond de 250 a 300ma liggen, duurt dit in verhouding best lang.

Nu heeft de Turnigy een iets hogere inwendige weerstand en iets meer onbalans, maar het laden duurt toch korter, ergens kan ik dat niet rijmen?

Mbt de opmerkingen omtrent F5B:
In F5B trekken we stromen van 250-400A afhankelijk van het aantal cellen waarmee gevlogen wordt (rond de 5kw op 4s, 5s of 6S). Dit bij cellen van +-4400mAh voor 4S tot 2650mAh voor 6S (gewicht van het pakket rond de 450-500gram). Dit komt neer op een belasting van 80C tot 100C. Lipo's houden dit verbazend goed uit, mede door de korte motorloop (tussen 1.9 en 2.9sec). Zelfs Turnigy 30C's bevallen prima bij deze belastingen. Maar deze extremen zijn natuurlijk niet erg representatief voor het "gemiddelde" gebruik door het merendeel van de modelvliegers, wat dat betreft geeft deze test van Anko een veel beter beeld.

Ik ben erg benieuwd naar de logs bij 50 vluchten!

Groet,
Gerben

Back