De test: Turnigy VS Gens Ace

Ik kan me best voorstellen dat je het als "trekken" kunt beschouwen, maar als ik de kraan open draai, dan "zuig" ik daar ook geen water uit, dat water gaat stromen omdat de druk in de leiding hoger is dan de luchtdruk ter plaatse van mijn wasbak. Als ik daar een fles op aansluit zonder ontluchting, dan loopt de druk in die fles op, tot de druk gelijk is aan de leiding druk en dan stopt het met stromen
Zet ik een orifice in de leiding om de volumestroom water te beperken, dan zal er minder water stromen en is de druk vanaf orifice tot aan het tappunt ook lager dan de leidingdruk, tot het moment dat de druk in de fles (en dus ter hoogte van het tappunt) gelijk is aan de leiding druk.
Ik heb echter nog steeds niet aan de leiding gezogen....

Heel simpel, het verschil in druk is de spanning hier, de spanning(buitenlucht) is lager dan de spanning(druk in leiding) in de kraan.. sluit je er een fles op aan die geen ontluchting heeft, zal de fles vol gaan lopen tot de druk gelijk is(accu is vol). staat er geen druk op, zijn beide spanningen(drukken) gelijk en dan loopt er idd niks meer. geen stroom, en ook geen water;)

PS: Allicht leuk om een nieuw draadje te starten?:) Dan kunnen Ron, Ernst (en misschien ik) daar naar hartelust over gaan discussieren:)

Hell with it, make it a sticky: Hoe werkt een Lader.

Heel simpel, het verschil in druk is de spanning hier, de spanning(buitenlucht) is lager dan de spanning(druk in leiding) in de kraan.. sluit je er een fles op aan die geen ontluchting heeft, zal de fles vol gaan lopen tot de druk gelijk is(accu is vol). staat er geen druk op, zijn beide spanningen(drukken) gelijk en dan loopt er idd niks meer. geen stroom, en ook geen water;)

Dat snap ik.... maar dat is ook precies wat ik bedoel: dan drukt de leiding (de lader) het water (de electrische lading) in de fles (de LiPo) en niet andersom....
-ben ik nu gek? of
-spreek jij jezelf nu tegen (de accu "trekt aan de lader zei je een aantal posts terug). of...

-praten we gewoon langs elkaar heen?

Groet, Bert

-praten we gewoon langs elkaar heen?

Groet, Bert

Zie de fles nu als een vacuum met 11.1V en de leiding als normale druk met 12.6V... vacuum zal zich vereffenen naar de normale druk...;) er gaat stroom lopen door het verschil. en dat regelen we met de kraan op de tap... ofwel de laadstroominstelling. Is idd lastig uit te leggen want heeft de lader nu een hogere spanning dan de Lipo, of heeft de Lipo een lagere spanning dan de lader.. Kip of het ei. Gaat erom dat een stroom pas zal gaan lopen door het toedoen van een verbruiker. een stroom kan simpelweg niet geduwt worden.

Gaat om het verschil tussen de 2.

Laatst bewerkt:
Zie de fles nu als een vacuum met 11.1V en de leiding als normale druk met 12.6V... vacuum zal zich vereffenen naar de normale druk...;) er gaat stroom lopen door het verschil. en dat regelen we met de kraan op de tap... ofwel de laadstroominstelling. Is idd lastig uit te leggen want heeft de lader nu een hogere spanning dan de Lipo, of heeft de Lipo een lagere spanning dan de lader.. Kip of het ei. Gaat erom dat een stroom pas zal gaan lopen door het toedoen van een verbruiker. een stroom kan simpelweg niet geduwt worden.

Gaat om het verschil tussen de 2.

Ondanks dat ik je als een pientere vent beschouw: dit is een beetje geleuter: een vacuum is een benaming voor onderdruk, maar in feite bestaat dat niet: er bestaat alleen absolute druk (atmosferisch is 1 bar, vacuum is niet -1 bar, maar 0 bar absoluut). Van dat punt uit geredeneerd, doet de "onderdruk" niets want die bestaat niet.
Het is niet het vacuum wat de limonade het rietje in drukt maar de atmosferische druk op het vloeistofoppervlak in de rest van het glas.
Het is niet de verbruiker die de stroom laat lopen, het is het feit dat er een gesloten circuit is met een spanningsverschil. Het circuit maakt het lopen mogelijk, het spanningsverschil zorgt dat het ook gaat lopen....
Precies als dat een knikker een vloer nodig heeft om te rollen, maar pas gaat rollen als er een duwtje komt of een helling aan dat vlak gegeven word.

Ik weet ook, dat een spanningsverschil altijd relatief is, maar dat maakt nog steeds niet dat de verbruiker het lopen van de stroom veroorzaakt: maak een "stroomkring" met daarin enkel verbruikers en geen stroombron, dan zal er géén stroom lopen.

Maar neem een fietsdynamo die een lampje voed: zolang het wiel niet beweegt, gebeurt er niks. Begin aan het wiel te draaien en het lampje gaat branden.... wie bepaalt nu hoeveel stroom er loopt en hoe fel dat lampje brand: jij, door aan dat wiel te draaien, of dwingt dat lampje jou er op een of andere magische wijze toe, met een bepaalde kracht en snelheid dat wiel te bewegen, omdat dat lampje zelf wil bepalen hoe fel het brand?

Het word, toegegeven, een ogenschijnlijk heel ander verhaal, als je een voeding hebt met constante spanning, of constante stroom. Dan is de verbruiker de bepalende factor. Maar men spreekt dan niet voor niets dat "de spanning/stroom zich naar de gebruiker richt". En niet voor niets spreek je dan van een geregeld systeem....
Vergelijk: een ouder kan besluiten een kind het zakgeld te geven waar het om vraagt. Dat wil niet zeggen dat het kind de hoogte van het zakgeld bepaalt....

Je kunt in geval van wisselstroom bijvoorbeeld de cosinus Phi niet veranderen aan de generator, die word door "het net" (de gezamenlijke verbruikers) bepaald. Maar dat kun je beschouwen als een dikke eencylinder met groot vliegwiel: er moet een bepaalde minimum kinetische energie in het systeem aanwezig zijn om het proces te laten verlopen.
Dat is iets héél anders dan dat "de gebruiker bepaalt wat er gebeurt".
Die gebruiker kan dat alleen bepalen, ALS aan de voorwaarde van een "oneindig sterke en stabiele voeding" voldaan is.

Ik snap echt wel wat je bedoelt, en heel veel maakt het niet uit. Of je nu aan de kar trekt of tegen de kar duwt, is het zelfde, maar nogmaals, het paard trekt de kar, de kar duwt niet het paard. Hooguit, als het paard per sé even hard wil blijven lopen, bepaalt de kar hoe hard het paard moet trekken (of duwen)

Laat ik het anders zeggen: jij rijd in een auto met cruise control, 120 km uur. Wat bepaalt je benzineverbruik? als je een kar er achter hangt, gaat het benzineverbruik omhoog. Dat klopt. Maar die kar bepaalt het verbruik niet, die beïnvloed het verbruik hooguit. Schakel de cruise control uit, en opeens heeft de chauffeur weer de "macht", kar of geen kar. Het is het feit dat de motor loopt, waardoor er überhaupt benzine verbruikt KAN worden.

Groet, Bert

EDIT & PS: er schiet mij wat te binnen: wat denk je van vonkoverslag? Er is geen verbruiker, de spanning loopt op, en er volgt een ontlading, ofwel een stroom zonder dat er wezenlijk een verbruiker is.... lijkt mij en typisch geval van dat stroom wel degelijk geduwd kan worden, sterker nog, met zekerheid uitsluitend geduwd word door de spanning. Zelfs daar, waar het eigenlijk niet hoort te kunnen gaan....

Laatst bewerkt:
Ik heb altijd geleerd dat er een stroom gaat lopen bij een verschil in potentiaal. Daarbij zijn de absolute waarden niet echt van belang. Of de ene kant nu 15V is en de andere 10, of de ene 5 en de andere nul, het verschil blijft hetzelfde. Als er een geleider tussen 1 punten met een potentiaal-verschil zit, zal er een stroom gaan lopen. De weerstand van het circuit, en een eventuele begrenzing (die de lader in dit geval verzorgt, anders zou het verschil binnen seconden gelijkgetrokken zijn, met meestal wat ongewenste "pyro-technische bijwerkingen" tot gevolg) bepalen hoeveel stroom er kan lopen. Je kan dan zeggen dat het gedeelte met lage potentiaal "trekt" maar je kan het net zo goed andersom bekijken, dat het deel met de hogere potentiaal de lading naar het "lagere gedeelte" duwt. Net als een sluis, zeg maar. Het water wat een hoger peil heeft, heeft meer potentiaal dan het deel met lager peil. Zet je een klep in de sluis open, dan zal dit langzaam gelijk worden getrokken. Maar trekt dan het lager liggende water aan het hoger liggende, of kun je het ook andersom zien? In de praktijk maakt dit niets uit, het verschil in potentiaal is wat de stroom (in dit geval water) doet lopen.

Code:
J = E/ρ

J = stroomdichtheid in A/m²
E = elektrische veldsterkte in V/m
ρ = specifieke weerstand

Laatst bewerkt:
Ik wil toch even een "late" reactie plaatsen bij de testen (zie pag. 1)
Op voorhand mijn verontschuldigingen als ik brutaal of ruw overkom. Dit is geenszins mijn bedoeling. Ik reageer enkel als ervaren electronicus...

De spanningen en stromen van de LiPo's worden gemeten door de inwendige apparatuur van de lader.
Eventjes muggeziften nu:
Ik neem aan dat de apparatuur geijkt werd?
Werd de test herhaald? En werd daarbij de Turnigy omgewisseld met de Gens Ace?
Je zal je ervan bewust moeten zijn dat het meetprincipe misschien niet ideaal is (als het al geweten is hoe er gemeten wordt)
Wat is de resolutie van de A/D convertor in de lader? 8bit, 10bit, 12bit? En hoeveel is de werkelijke resolutie? Je moet er namelijk rekening mee houden dat alle A/D converters niet ideaal zijn, maw het laagste bit kan al eens onjuist zijn.
Werden beide LiPo's evenveel ontladen en opnieuw herladen, en dan liefst nog onder identieke omstandigheden ...

Maw: een heleboel randvoorwaarden die niet gekend zijn, of niet zo goed omschreven.

Daarom: opletten met deze vergelijkende testen.

Vriendelijke groeten,
Luc

@ lucbra

Een hyperion dual charger is fabriek af geijkt op gelijke waardes. Al komt er niet een officieel ijk rapport mee denk ik omdat dat door een apart bedrijf gedaan moet worden volgens mij, en geld kost.

Voor de rest vind ik voor een hobby test het wat onnodig ver gaan om de resolutie er bij te betrekken.
en niet erg boeiend voor een aardig overzicht hoe ze zich tegen over elkaar gedragen.

Stel dat de waardes op zon lader niet helemaal 100% zouden zijn.
Dan is het enige waar ik een probleem mee zou kunnen hebben is dat er verschil is opgtreden onderling tussen het dual charger systeem.
En dit een groot verschil is.
maar dit kun je al aardig uitsluiten door de test 2x te doen en de lipo,s om te draaien.

Bij een lader met enkele uitgang of als je slechts 1 uitgang gebruikt op een dual charger dan is het zo dat ook al is de waarde niet 100%
Dus b.v hij geeft telkens 0.3v teveel aan.
Dan heeft de turnigy dit verschil maar de gens ace ook.
Je kunt uit zon meting dus zeer goed halen of de ene lipo nou echt beter blijft dan de ander ook al is het geen lab test.

@ lucbra
Je post heeft er voor gezorcht dat ik met een grote glimlach mijn bed uit kon.

Je weet dat het weekend is en dat dit een hobbyforum is :-)

Het enig in jou post wat nog iets met hobby van doen kan hebben is de twee laders met elkaar te vergelijken, en dan nog denk ik dat dat niet hoft want het gaat hier over een Hyperion lader.

Maar in iedere geval bedankt voor het goede begin van mijn zondag.

Oja
- De beste stuurlui staan aan wal
- Als je het beter kunt, laat het maar zien
- Je hoeft deze data niet te gebruiken, het mag wel :-)
- jij vind eigenlijk dat alleen bedrijven dit soort testen kunnen doen want
iemand die zijn hobby uitoefent heeft daar de apparatuur niet voor. Nou ik vertrouw bedrijven niet want die hebben altijd een tweede agenda.

Bart,

Als je het echt goed wil bekijken moet je inderdaad kijken naar de nauwkeurigheid van de meetapparatuur, in dit geval de lader. Een goede Fluke multimeter wijkt al snel 0.25 tot 1% plus 2 a 3 digits af. Zou een Lipo lader het dan beter doen? een 6S lader heeft bij "Fluke" kwaliteit een maximale range van iets meer dan 6*4.2 = ca 26 Volt. Ik geef het apparaat het voordeel van de twijfel en tel 0.25% = 0.065V + enkele digits, bij deze meter stel 0.003 volt want hij geeft ergens spanningen met 3 cijfers achter de komma. Totale afwijking snel 0.07 Volt. Je kunt ook nog kijken naar absolute nauwkeurigheid en herhalingsnauwkeurigheid en temperatuurverloop. Ik vindt het dan te ver gaan om in de metingen een merk kwaliteitsopmerkingen te maken omdat één cel 0.01volt afwijkt. Dit valt binnen de meetnauwkeurigheid en afronding van de waarde.

Energie die in de accus gestopt kunnen worden na een vlucht hebben voor mij nul waarde. Ook al vlieg je even lang en ben je nog zo goed, je zult nooit een vergelijkbaar energiegebruik kunnen garanderen onder gelijke belasting. het verhaal is dus erg subjectief. Wil je enizins correcte vergelijkingen doen, moet je reproduceerbare metingen uitvoeren. Kijk bijvoorbeeld eens op www.vth.de: Das VTH-Lastprofil hoe men daar te werk gaat. Met goede apparatuur wordt ook daar meerdere metingen uitgevoerd om een gefundeerd onderzoek te doen.

Nee, ik wil niet zeggen dat alleen bedrijven dit soort onderzoek kunnen doen, maar men moet wel reeel naar de eigen resultaten en onderzoeksmethode kijken voordat men zo stellig presenteert onafhankelijk en ongekleurde beelden te schetsen. Hobby of niet.

Laatst bewerkt:
gewichtsverschil

In de eerste post worden de gewichten genoemd: voor Gens Ace 193 gr. en voor Turnigy 206 gr. Dat betekent, bij gelijke andere variabelen (nog te blijken uit bv. deze vergelijking) dat de GA een gewichtsvoordeel heeft tov. de TGY. Uit andere draadjes begrijp ik dat de aluminium plaat te verwijderen is. Dat zou betekenen dat voor toepassingen waar de aluminium plaat niet nodig is (geen trekontlasting en geen geen koelingsbehoefte) het gewicht nog lager kan.
Weet iemand hoeveel de aluminium plaat (bij deze lipo) weegt? Kortom hoeveel lichter kan de GA nog.

@Anko wat jouw vergelijkings opzet waardevol maakt is dat je heel duidelijk aangeeft hoe en wat je meet. Onderzoektechnisch kan er vast nog heel veel verbeterd worden als je niet anders te doen hebt en er je werk van maakt. Vergeleken bij andere draadjes waar vooral geroepen wordt hoe goed (of slecht) een bepaalde lipo vooral is levert dit alvast veel zinnige info op.
Misschien leest Henri nog wel eens mee.

groet,

Erik

@Anko wat jouw vergelijkings opzet waardevol maakt is dat je heel duidelijk aangeeft hoe en wat je meet.

+1.... het belangrijkste is dat de test behoorlijk uitvoerig beschreven is, en dus voor iedereen met de zelfde apparatuur te reproduceren is.

Wat nauwkeurigheid betreft: er is verschil tussen afwijking (afgelezen waarde versus absolute werkelijke waarde) en onnauwkeurigheid.
De afwijking is van nul en generlei belang als hij a) bekend is en b) constant is, waarbij het feit dat de afwijking constant is, het aller, aller belangrijkst is, want dan ben je in staat de grootte van de afwijking zelf te bepalen mits voldoende gegevens. Het is de constantheid van de afwijking, die bepaalt of de meting nauwkeurig is.
(Vergelijk twee horloges: #1 wijkt iedere dag exact één minuut af, #2 wijkt iedere dag "ongeveer 3 seconden", de ene dag 2, de andere dag 4. Dan is horloge #1 veruit het nauwkeurigst, want voor een bekende afwijking kun je corrigeren)

Voor een test als deze, die hoofdzakelijk tot doel heeft veranderingen in de kwaliteit over de gebruiksperiode aan het licht te brengen, is uitsluitend van belang dat de afwijking constant is. Zolang Anko dezelfde lader gebruikt voor de vervolgtests (en niet een ander exemplaar van dezelfde test) zal de test geldige en bruikbare resultaten opleveren

Groet, Bert

........ Wanneer de batterijen opgeladen worden, zorgt de lader dat de chemicalien in de accu voorzien worden van electriciteit waardoor deze weer elektronen opnemen,hoe meer elektronen stroom in ampere hoe sneller de chemicalien weer voorzien worden van elektronen. Als de batterij vol is dan kunnen de chemicalien geen elektronen meer aan en zit de batterij vol.........

Sorry maar dat is NIET juist. Je stopt absoluut GEEN extra elektronen in de accu wanneer je hem oplaad.
Wat er gebeurt is dat er elektronen VERPLAATST worden. Aan de PLUS plaat worden elektronen losgemaakt die naar de MIN plaat getransporteerd worden. Daar worden ze opgeslagen. Zo creëer je dus een tekort aan elektronen aan de PLUS plaat en een overschot aan de MIN plaat wat een spanningsverschil veroorzaakt.
De isolatie tussen de platen zorgt er voor dat de elektronen niet zo maar terug kunnen dus blijft die spanning gehandhaafd. Helaas is geen enkele isolatie 100% perfect en langzaam maar zeker zullen er elektronen terug "lekken" naar de plus plaat. Dat is de zelfontlading.

Wanneer je "buitenom" de PLUS en de MIN plaat doorverbindt kunnen de elektronen zich van de MIN plaat naar de PLUS plaat verplaatsen dus gaat er stroom lopen. Die stroom kan via een motor of een ander apparaat arbeid verrichten.

Allen,

Blijkbaar heeft mijn post toch wel wat reacties opgeleverd. Echter :

Ik ben NIET verbonden aan één of ander bedrijf die testen doet of testapparatuur verkoopt. Ik ben wel professioneel met electronica bezig; zowel microcontrollers als programmeerbare logica.

Ik wou alleen aangeven dat men enorm moet opletten met publiceren van testen.

Neen, ik kan het niet beter - ik heb ook nog andere dingen te doen. Of je de test waardevol vind of niet moet je zelf uitmaken. Ik heb enkel mijn bedenkingen geventileerd.

Neen, het was niet de bedoeling om Anko af te breken.

Als iemand zich beledigd gevoeld heeft: mijn oprechte verontschuldigingen.

Een hyperion dual charger is fabriek af geijkt op gelijke waardes. Al komt er niet een officieel ijk rapport mee denk ik omdat dat door een apart bedrijf gedaan moet worden volgens mij, en geld kost.
Kan misschien wel zijn maar het zou me toch wel verwonderen. Bekijk het van het standpunt van hyperion: als ze de ijking toch doen, zou je toch het ijkblad meesturen als bewijs dat de ijking gebeurt is, anders is het in mijn ogen waardeloos. Dat alle toestellen een kwaliteitsinspectie doorgemaakt hebben, die waarschijnlijk een stuk strenger is dan bij de standaard chinees, wil ik best geloven.

Bij het bedrijf waar ik werk, worden ook tijdens de eindinspectie bepaalde belastingen opgedrongen aan het toestel, en deze vergeleken met het referentie apparaat, waarna het toestel afgeregeld wordt, maar om dit een ijking te noemen, ...

Back