De toekomst van modelbouw

Ja maar, die arme jongens worden zoooo gepusht door hun dominante vaders, je reinste kinderarbeid, jeugdtrauma's in spé ;)
En wat dacht je van deze jonge sloeber?
Bouwverslag PT20 op groene stroom van Mees

Vind ik ook pushen die handel :D

Als hier papa op zolder zit te bouwen heb ik af zo af en toe mijn zoon of dochter er bij zitten.
Die moeten dan ook iets maken, papa heb je ook een stukje hout voor mij?
Kost een hoop balsa maar geeft ze wat hout een vijltje ( geen mesje) een tube witte houtlijm, en voila.
Worden zwaarden geknutseld, bootjes vliegtuigjes alles wat hun in fantasie op komt.

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Burp, steek je nu de draak met het antwoord van Frank, of ben je serieus.

Frank heeft wel gelijk.

Een aantal jaren geleden werdt er bij de Limburgse federatie gezocht naar eenvoudige modelvliegtuigen om als schoolproject te kunnen bouwen met kinderen van de basisschool. Ik heb toen een aantal dingen voorgedragen, maar er verder niks meer van gehoord. Wel is er in het land een project geweest (misschien nog wel) waarbij men de jeugd op het VMBO techniek naar de luchtvaart techniek wilde krijgen. Dit was toen een zeer geslaagd project. Ik heb er meerdere jaren als vrijwilliger aan meegewerkt.

Vroeger (jaren 50 en 60 misschien ook nog wel eerder) werden er meer van dit soort projecten gedaan vanuit de KNVvL en de diverse jeugdclubs (KPJ of zoiets) die er waren om de kinderen na school bezig te houden. Nu krijg je daar bijna niemand meer voor om mee te helpen aan zo een project, zelfs de modelvliegclubs doen er niks aan terwijl er toch zeer vele gepensioneerden in die clubs actief zijn. Maar wel klagen over te weinig aanwas van jeugdleden.............

maar ik heb op de lagere school volgens mij nooit een juf gehad

Nou, ik ben al weer een paar jaartjes ouder, maar bij mij was het eerlijk verdeeld. Drie jaar onderwijzeressen en drie jaar onderwijzers. Groep 1 en 2 waren toen de kleuterschool, en die was vrijwillig. Die heb ik samen met een vriend maar overgeslagen, want we hadden veel leukere dingen te doen......

Ik vind het wat overdreven om die man-vrouw verschillen zo op te blazen. Ik had vroeger ook een buurjongen die liever met poppen en z'n mini keukentje speelde dan met ons buiten te rauzen. En nee, het was (bleek later) geen homo. Ook niks mis mee overigens, gewoon een constatering.
Ik ben altijd in de technische wetenschappen actief geweest, en heb daarbij met vele vrouwen met een puik gevoel voor techniek samengewerkt. Als je nu rondloopt op één van de TU's, dan zal je zien dat 25% van de studenten vrouwelijk is. Nog steeds geen 50%, maar toch een wereld van verschil met zo'n 40 jaar geleden.

Wat me op grond hiervan wel verbaast is het geringe aantal vrouwelijke MBF-ers.

Groet,

Ad

vele gepensioneerden
aanwas van jeugdleden.............

Zou het kunnen zijn dat die "ouderen" het een beetje beu zijn om uitgekafferd te worden en met HÉ, piet, jan, kees of klaas aangesproken te worden?
Als ik hier om me heen kijk hoe de jeugd respectloos tegenover alles staat, kan ik me voorstellen dat je er totaal geen zin meer in hebt.
Ik kom met een "niet modelbouw hobby op openbaar terrein" regelmatig jongeren tegen en er zijn er maar enkele die ik graag wat serieuze antwoorden geef.
(Ja gelukkig er zijn ook normale kinderen)
Het probleem is dan ook dat de "stille" geïnteresseerden vaak niet aan bod komen door de gedachte "laat maar daar heb je er weer één".
Het valt niet mee, het zal de generatiekloof zijn.
Echter kan ik dit soort situaties me van vroeger niet voor de geest halen als ik ging kijken bij het groepje "ouderen" dat met modelschepen aan het varen was, of als machinist aan het werk was op een stoomsleper.
(maar ja, ik gooide geen takken in de vaarvijver of met stenen.)
Nu zit ik hier wel in een prachtwijk, misschien dat dat het beeld wat vervuilt.

Theo, ik steek zeker niet de draak met de reactie van Franck. Ik ben best serieus maar we moeten het niet zwaarder maken dan het is.

Zou het kunnen zijn dat die "ouderen" het een beetje beu zijn om uitgekafferd te worden en met HÉ, piet, jan, kees of klaas aangesproken te worden?
Als ik hier om me heen kijk hoe de jeugd respectloos tegenover alles staat, kan ik me voorstellen dat je er totaal geen zin meer in hebt.
Ik kom met een "niet modelbouw hobby op openbaar terrein" regelmatig jongeren tegen en er zijn er maar enkele die ik graag wat serieuze antwoorden geef.
(Ja gelukkig er zijn ook normale kinderen)
Het probleem is dan ook dat de "stille" geïnteresseerden vaak niet aan bod komen door de gedachte "laat maar daar heb je er weer één".
Het valt niet mee, het zal de generatiekloof zijn.
Echter kan ik dit soort situaties me van vroeger niet voor de geest halen als ik ging kijken bij het groepje "ouderen" dat met modelschepen aan het varen was, of als machinist aan het werk was op een stoomsleper.
(maar ja, ik gooide geen takken in de vaarvijver of met stenen.)
Nu zit ik hier wel in een prachtwijk, misschien dat dat het beeld wat vervuilt.

Daar heb je idd gelijk in, maar mijn ervaring met die vrijwilligers projecten op het VMBO is dat de jeugd mij daar toch redelijk netjes aansprak met meneer.........
En als ze iets deden dat mij niet zinde dan werd duidelijk met uitleg gezegd wat er scheelde en dan kwam men gelijk met excuses. Naar buiten toe deden ze groot en moesten ze zich doen gelden......
En ja, je hebt er wel eens rotte appels tussen zitten.

En ook ja, de mannen/vrouwen met de grootste mond lopen steeds voorop en trekken de meeste aandacht. Dit geld ook voor de grote mensen wereld. Als je iets stiller bent dan negeert men jou vaak of tel je niet mee, ook al is jou kennis en ervaring groter.

@Burp, excuses, maar kon het niet duidelijk plaatsen in jou antwoord.

Vind ik ook pushen die handel :D

Als hier papa op zolder zit te bouwen heb ik af zo af en toe mijn zoon of dochter er bij zitten.
Die moeten dan ook iets maken, papa heb je ook een stukje hout voor mij?
Kost een hoop balsa maar geeft ze wat hout een vijltje ( geen mesje) een tube witte houtlijm, en voila. Worden zwaarden geknutseld, bootjes vliegtuigjes alles wat hun in fantasie op komt.

Zo gaat dat hier idd ook.....:-)

ik wil hem jullie niet onthouden, de foto van vanmiddag. drie 11 jarige jochies, Mees en twee modelvriendjes uit zn klas...een middagje ('t was meer een uurtje) pielen met vliegtuigjes in de sneeuw op een veld om de hoek......ik heb genoten, en zij vonden het helemaal geweldig.

En zo doe je dat. Peace pap!

_MG_6722.jpg

Back