De Turbine Toucan, ik ga hem (ooit) bouwen.

1) Ik wil de spanten misschien laten laseren uit 2mm triplex, en dan helemaal opengewerkt, zodat ze eruit zien als de originele:

Build%20b-5.jpg

Hugo, 2 mm triplex en jou bedoeling die erachter zit zal te zwak zijn vrees ik. Op dergelijke kist zal het toch iets meer moeten zijn. Carbon buizen of staven zijn ideaal voor de motorophanging zoals Tadango al aanhaalde.

Het is zoals HB Busking het ook al aanhaalde wat het gebruik van Autocad betreft. Het is een mooi programma om prentjes te tekenen maar er zal zeker het nodige rekenwerk aan te pas komen; dat doet Autocad (jammergenoeg) niet voor jou.

Bekijk ook zeker eens het programma profili, zal je zeker vooruit helpen vooral bij het ontwerpen van de vleugels en de profielen die je daar het best voor gebruikt.

http://www.profili2.com/

Stevo
 
Laatst bewerkt:
[EDIT]Tot even geleden stond hier een behoorlijke tirade mijnerzijds. Ik voelde me namelijk een beetje op mijn pik getrapt. Opmerkingen als "Je moet tijdens de bouw al rekening houden met het zwaartepunt." en "Een servo heeft ook massa.", gecombineerd met het niet lezen van wat ik schrijf (in het gelinkte topic), en daar (dus) verkeerde conclusies aan verbinden, was me al eens in het verkeerde keelgat geschoten. Ik heb al meerdere toestellen ontworpen en gebouwd, en ik vatte dit op als kleinerend, al is dat ongetwijfeld niet zo bedoeld. Maar mijn tirade was overdreven, en ik heb hem daarom verwijderd. Ik zal mijn andere posts omtrend dit onderwerp in dit topic ook opschonen. Ik zou het zeer waarderen als anderen dat ook zouden doen, maar of ze dat doen is uiteraard aan hen.[/EDIT]

Terug naar het toestel (niet voor niets deze gekozen, anders wordt mij ongetwijfeld verweten dat ik niet gebruik maar van bestaande tekeningen). Ik zal eens met carbon gaan experimenteren, vooral met de aansluiting van buizen op elkaar zoals op de aansluitpunten op de romp, en op het maken en vastmaken van de schetsplaten waarmee de motor aan de buizen vast zit. Ik denk aan epoxy plaat voor die schetsplaten, de buizen inzagen, de plaat erin schuiven en de boel met epoxy verlijmen. Heeft iemand nog ideeën voor de schaal-spanten-constructie? Ik weet nog niet zeker of ik dat ga doen (wordt toch bespannen), maar het lijkt me wel een uitdaging.
 
Laatst bewerkt:
Jeetje Hugo, lijkt wel of je op je "je weet wel" getrapt bent.

Wij, ook ik niet, konden uit je vorig draadje en ook hier niet uitmaken dat jij een heel gedreven modelbouwer vlieger en ontwerper was:rolleyes:

Als dat wel zo is gaan we gewoon verder on topic:D

Stevo
 
Laatst bewerkt:
[EDIT]Stukkie over onvrede, zie post 22, verwijderd[/EDIT]

Voorbeeldje over mijn werkwijze. Ik begin met een silhouette van een model dat ik mooi vind. Soms geleend van een bestaande tekening, soms 'freehand', soms (zoals deze keer) van foto's. Dit is het makkelijke deel, gewoon artistiek een plaatje neerzetten.
Vervolgens komt de constructie aan de beurt. Soms is deze heel eenvoudig, zoals mijn eigen Telemaster variant. Lekker recht toe recht aan. Spanten uittekenen, lengtes latjes en sheeting noteren. Dit alles komt in een Excelsheet. Dit sheet is een rekenmodule (zelf gemaakt). Ik bepaal een theoretisch zwaartepunt (vuistregel 'dikste punt van het profiel'). De AutoCAD tekening komt met dat zwaartepunt op x=0, y=0 en z=0. Dan krijgt ieder deel een (berekende of geschatte) massa mee, en een zwaartepunt t.o.v. het nulpunt. Een deel van de massa's zit boven het zwaartepunt, een deel eronder, een deel ervoor en een deel erachter. Som van alle momenten (massa maal afstand tot zwaartepunt) moet nul zijn. Vertikaal is dit niet superkritisch, horizontaal wel, zeker voor de eerste afstelling van het toestel. Mijn doelstelling is het toestel in balans te hebben zonder ontvangeraccu, oftewel met die accu precies in het zwaartepunt. Ik neem in deze berekening eigenlijk alles wel mee, behalve servosnoeren, wat kleindelen en folie.

Dan ga ik bouwen! De vleugel bouw ik zonder te wegen, en als die klaar is vervang ik alle vleugeldelen in het calculatiesheet door 1 deel, geheten 'vleugel' met 1 massa en 1 zwaartepunt. Als mijn ontwerpschatting niet goed was, wordt dat nu zichtbaar. En kan ik met wat zaken gaan schuiven in de romp, bijvoorbeeld door de servo's naar voren of achteren te plaatsen. Dan bouw ik de romp, en ook dat wordt 1 massadeel met 1 zwaartepunt. (Oh ja, in dit geval bouw ik 2 vleugels, maar dat terzijde). Wat ik nu nog over heb is de ontvangeraccu, om de calculatiefouten in het ontwerp te corrigeren.

Overigens doe ik bovenstaande niet voor alle toestellen die ik gebouwd heb. Eenvoudiger toestellen, zoals de Telemaster, freehand ik helemaal. Ik bouw op dit moment ook een Robbe Diamant achtige, die bouw ik helemaal uit mijn hoofd, zonder tekeningen, gewoon van wat ik me kan herinneren van wat ik op het veld gezien heb. Na de ruwbouw een beetje schuiven met het servoplankje en klaar. De ontvangeraccu lag in de Telemaster 20mm voor het zwaartepunt om de boel te fine-tunen (het toestel is 1400mm span). Voor de toucan zal ik zeker wel zo'n sheet gaan schrijven, vooral omdat hier veel onbekende materialen en onderdelen in gaan komen. Ik heb nog nooit een poweraccu gehad om mee te schuiven in het ontwerp. En ik wil de aandrijving van mijn Funtana X50 gaan kopieren, die accu is al bijna 6 ons. Uiteraard komt die niet in de staart, maar hij hoeft ook niet persee helemaal voorin. Dit geeft me weer wat ontwerpvrijheid.

Qua vleugelprofielen beperk ik me eigenlijk altijd tot de NACA 4 cijfer serie, en eigenlijk altijd tot de 00xx variant. Dit is eenvoudig en bewezen. Telemaster was daarop een uitzondering, met de Clark-Y.
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer mijn vragen af en toe in 'Jip en Janneke' taal te stellen (zoals in het calmato P51 topic) maar dat wordt nogal afgestraft. Misschien ben ik niet duidelijk genoeg!

Moet je beslist niet doen, wij zijn geen kleuters, de meeste mensen hier op het forum zijn genoeg onderlegd om je van antwoord te dienen zonder "Jip en Janneke taal" We weten allemaal heus wel genoeg af van modelvliegtuigen om op een constructieve wijze tot een goede werkbare oplossing te komen, wie dat niet is heeft hier niets te zoeken en gaat ergens maar flensjes bakken.

Je bent inderdaad niet duidelijk genoeg, maar dat ligt dan ook weer niet aan mij:rolleyes:

Ik weet nu eindelijk wat je doet en wat vooral je capaciteiten zijn, dat wist ik 5 minuten geleden nog niet.

Stevo
 
Oh, Jan, maak je geen zorgen; voeldoende vragen over! Dat carbon buizen gedoe zal een leertraject worden, en de cockpit moet ook op schaal worden, dat heb ik nog nooit gedaan. Daarnaast wil ik een verend schaal landingsgestel, dat zal ook nog een saga worden!

Voor geinteresseerden: dit is een simpel voorbeeld van mijn calculatie sheetje.
klik, is Excel

Ik vul of onderdelen in met hun x en y coordinaat en massa, of met x en y coordinaat, materiaal, oppervlakte en dikte (is samen ook massa). Dit is een snel gemaakt voorbeeld, de positie van de accu heb ik het ding laten berekenen; doelzoeken (onder het tabje data, goalseek in het engels). Zoek een x waarde van de accu om de overall x waarde 0 te maken. En ook zo voor y. Simpel, maar doeltreffend!
 
Stevo, je hebt helemaal gelijk. Ik ben af en toe wat heetgebakerd. Ik zal proberen wat meer van mijn kundes en tekortkomingen (en dat zijn er heel wat, ik zal me tot die op het modelbouwforum thuishorende beperken) te laten zien. Daarnaast zal ik me proberen in te houden als er door mij niet gewenste, goedbedoelde adviezen gegeven worden.

On topic! Ik speel met het idee de roeraansturing aan de besturing in de cockpit te linken (het is allemaal kabel-spul) en de servo's ergens in die kabels te zetten. Dus, de servo trekt niet alleen de roeren heen en weer, maar ook de stick. Nu nog een 1:5 piloot waarvan de gewrichten licht genoeg bewegen om de servo's niet teveel te belasten. Ik zal zeker niet de eerste zijn met dit idee, maar voorbeelden ervan heb ik nog niet gevonden. Wie helpt?
 
Hugo,

Zouden microservo's geen oplossing zijn voor het bedienen van de knuppel? Aangesloten met bv een Y-kabel op de hoofdbesturing kunnen ze in principe net de zelfde beweging volgens als dat van de roeren als er input is van de zender.

Mechanisch zie ik niet onmiddellijk een oplossing, misschien anderen wel.

Stevo
 
Da's ook een idee, de boel helemaal loskoppelen. Is misschien wel zo veilig. Terwijl ik net met de hond liep (regen...) bedacht ik dat ik de piloot misschien uit verticale strips depron kan maken. Met in elkaar grijpende delen op de scharnierpunten, spijkertje er doorheen als scharnier-as. Dan een stoffen pilotenpak om de pop. Dat zou een lichtgewicht, beweegbare pop op moeten leveren.

Daarnaast denk ik dat het schaal-idee van de vleugelspanten wellicht wat te ver gaat. Naast arbeidsintensief (wat niet erg is) is het waarschijnlijk ook zwaarder, en je ziet er achteraf niks meer van. De motorkap zal los kunnen, maar de folie blijft hopelijk lang zitten.
 
Build%20c-6.jpg


Er viel me net iets op, namelijk de 'gaten' in de randen van de hoogteroeren. Op de vliegfoto's kom ik deze niet tegen. Zouden dit trim-tabs kunnen zijn? Het lijkt me moeilijk deze aan te sturen in zo'n profielloost stabilo. Of zie ik iets anders over het hoofd?

Dank,
 
Bij een spanwijdte van 1400 mm zou het verstandig kunnen zijn om juist uit balsa te bouwen. Licht en sterk!

Je zou uit vlieger-materiaal, carbon buizen en draad een romp kunnen bouwen, maar daar staat een pittig kostenplaatje tegenover.

Als je de buis schaal zou maken, kom je op een aardig dunne buis uit. Die bestaan wellicht niet in de handel. Dus kom je op staf. Als je wederom spreekt over een spanwijde van 1400 mm

Carbon en glasvezelbuis splijten erg makkelijk. Er een sleuf of slit in maken is vrij lastig, en zou het beste op een freesbank of freesinstelling kunnen gebeuren, watergekoeld tegen stof.

DIY vreet je tools onmiddelijk aan. HHS boor in carbonplaat is in een poep en een zucht botter dan bot. Zo ook iedere ijzerzaag...
Dus je moet uitgaan van industrie-diamanten zagen en slijpsteentjes etc. wil je een beschaaft gaatje kunnen boren, een sleufje kunnen zagen.
Met een HHS figuurzaagje kwam ik niet verder dan 5 cm. Niet alleen waren de tanden weg, zo ook was de zaag de helft dunner... het staal blauw (hitte)
Met de dremel uit de hand een slit uitslijpen in buis. Krijg je niet strak gedaan!
Zo ook het stof niet in je neus of aan je handen. Het is erger dan laserprintertoner!

Heb je eenmaal een sleuf in de buis geslepen, verliest het z´n sterkte. Om daarin dan een plaat epoxy te steken om hoegenaamd meer-sterke te genereren? Nee dus, voegt geen extra sterkte toe aan de constructie (ook niet bij stalen buis overigens), wel zwaarder.
Een buizenframe wordt wel stijver met spandraden, bekleding of met opmaat gemaakte inzetramen (die met vast gelaste luggen) in het buizenframe zijn geklemd. Zie de constructiefoto's van de Toucan.
Zo ontstaat verband, kort door de bocht.

Als je een constructie uit carbon staven zou maken, zou je eigenlijk moffen moeten hebben, of werken met patches zoals te zien op de foto's van de Toucan vleugels. De opengewerkte hulpspanten.
Ook zou je de kist kunnen bouwen uit dunne allu buis. De romp althans.
Dat kan je tegenwoordig solderen met speciale soldeer. (rete duur). Veelal te vinden op klassieke autobeurzen, zoals de Vehikel in Utrecht, of de Techno Klassica in Essen. En wellicht ook wel elders... via internet.
Nadeel van aluminium, wel sterk, maar bij dunne wand diktes snel verbogen, en daarna lastig weer in het gareel te krijgen.
In de gevallen van carbon en aluminium krijg je te maken met lastig te repareren constructies bij ongewenste landingen.
Verder moet je oppassen voor overgewicht versus stijfheid.

Je kan je kist ook bouwen uit (veren)staaldraad. Ook hier moet je het gewicht in de gaten houden, en alles solderen met zilversoldeer.
Niet lachten, een vent in Duitsland heeft een schaalkist, zwever, uit dunwandige staalbuis gefabriekt!
Ook is of was er een Piper Cub volledig uit aluminium als kit verkrijgbaar . (formaat big scale)

Epoxy plaat en carbonplaat zijn zeer hard en moeten worden gefreest, gelasert of met waterjet gesneden worden aan de hand van Cad-Cam tekening.
Stof van epoxyplaat of carbonplaat moet je niet inademen. De micro gepoeierde vezels zijn bijzonder schadelijk! Vergelijk astbest.
Carbonfiber stof trekt in je huid, en is bijna niet weg te wassen.

Nog een optie is een epoxyromp te bouwen. Zoals je die tegen komt bij de luxere ARF's en in de zelfbouw. Op het forum vindt je alle antwoorden.

De gedachte van de bewegende schaal pop is prachtig, maar die zie je op 5 meter al niet meer bewegen.
Als je em wil laten bewegen, wat bij shows en demonstructies heel leuk kan zijn. Zou ik em gescheiden van de aansturing laten besturen. Een loze stick en microservo's in de pop, zodat het lijkt alsof.

Zou nodeloos complexe constructies vermijden op deze schaal. Keep it sipmple, keep it stupid.
Coplexiteit staat in de weg met een goed te vliegen toestel, veiligheid... falende onderdelen, te delicaat gemaakt... en je schaalkist met +2000 werkuren... waar je nog niet eens van weet of het vliegt, veranderd wederom in een zak met carbon...
Vergis je niet. De originele Toucan is een superkritisch kunstvlucht toestel, lastig te vliegen, zeker op schaal.

Dan... Trimvlakken worden vaak door kabels gestuurd. (een van de mogelijkheden)
Wellicht kan zelfs het complete stabilo versteld worden zoals bij de echte Piper Cub... Bij schaal 1:13 want daar zit je wel zo ongeveer... heeft het geen functie meer... of gaat zeer kwetsbaar worden.

PS: Stabilo. Je hoogteroer op je schets is niet schaal. Je houd rekening met een te grote roeruitslag op je richting. Tenzij je een 3D optie in het hoofd hebt.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel, nuttige input!

Het buizenframe dat ik wil maken beperkt zich tot wat er onder de motorkap gebeurt, de rest van de romp wordt een balsa latten / hobbyplex spanten verhaal. Misschien is alu wel een goede optie voor de buizen, ik heb alu-hardsoldeer liggen. Alleen bouwmark alu is troep, dus moet ik ergens dunne buizen van goede kwaliteit zien te scoren. En wellicht toch een test met carbon buizen. Als ik die niet inzaag, maar de schetsplaat er strak omheen laat passen en dik verlijm, hopelijk is dat stevig. En misschien de schetsplaat uit triplex, dat is iets vergevender (buigzamer).

Ja, de pop is uiteraard slechts een gimmick. Maar het lijkt me wel leuk! Ik zal de staart nog wat verder detailleren, je hebt gelijk met die uitslag. Maar ik heb liever teveel ruimte dan te weinig. De trimtabs zal ik denk ik maar achterwege laten, erop tekenen wellicht. De kist wordt helemaal 'op 0'; alle instelhoeken dus 0, alleen de motor krijgt iets domping en zijstelling. Maar ook domping niet te veel.

Qua lift zit ik nog wat met NACA 0010 en 0012 te spelen. 10 zou meer schaal zijn, 12 beter bouwbaar en iets vriendelijker. Ik ga toch niet voor snelheidswedstrijden met dit ding, dus de 12 lokt.

Ojee, ik had allang naar mijn werk gemoeten...
 
Hugo,

Goeie morgen!

Mag ik vragen wat je gedreven heeft om een NACA 0012(10) te gaan gebruiken? Heb zelf een crash gehad met de PC en mijn profielprogje is foetsie dus kan het voorlopig niet checken.

Volsymmetrisch dus, zou ik zelf niet doen, maar we komen er verder wel uit.

Ik gebruik altijd een NACA 0009(6) voor het profileren van een hoogteroer maar op een vleugel heb ik het nog niet toegepast.

Stevo
 
Volsymetrisch is geen probleem, hoor. Als je horizontaal vliegt met een beetje 'up', heb je lift, ondersteboven vliegen met een beetje down ook. Je kan ook het zwaartepunt een beetje naar achteren leggen, dan hangt het toestel een beetje door naar achteren en hoef je niet zelf up of down te geven. Alleen is die laatste truc snelheidsafhankelijk. Belangrijk is wel dat je toestel superlicht is vergeleken bij het vleugeloppervlak; hoe hoger de vleugelbelasting hoe schuiner je moet vliegen om voldoende lift te creeeren

Bijna alle kunstvlucht en 3d toestellen werken zo. Een voordeel van NACA 00xx is dat het absoluut oncritisch is. Als je de bouwvorm niet 100% perfect maakt, merk je dat niet direct. En er zijn vele toepassingen voor; veel dikker, 0020 voor 3d toestellen bijvoorbeeld, is lastiger op snelheid. Veel dunner, 0008, is leuk voor snelle modellen. Maar langzaam vliegen is er dan niet bij. Je kan daar ook gebruik van maken en het combineren. Hangar9 deed dat (helaas wat te overdreven) op de Funtana X50. De wortel van die vleugel is even dik als de tip, de koordte verloopt uiteraard. resultaat: het vleugeldeel dicht bij de romp werkt op hogere snelheid, de tips op lagere snelheid. En dat wil je: ondanks hoge snelheid toch wendbaar, en ondanks lage snelheid toch stabiel. Helaas is de X50 wat te extreem aan de tip; de neus van het profiel is zo stomp geworden dat de weerstand te hoog wordt t.o.v. de lift. Ergo, perfecte lift tot een bepaalde grens, en daarna stallt de tip. Denk je lekker beheerst binnen te komen, tipstallt'ie ineens en kan je het stoffer en blik erbij pakken. Mijne krijgt dus een iets scherpere neuslijst.
 
Laatst bewerkt:
Hierbij een klein stukje handwerk, dit is de vleugel op zijn 'schaalst', om het zo maar te zeggen. Vanuit deze tekening ga ik hem vereenvoudigen en model-klaar maken. Dus de vleugelaansluiting op de romp bedenken, de servo's een plekje geven, de strut- en spankabelaansluitingen ontwerpen, etc. Maar de tekening zoals die nu is lijkt erg veel op de echte vleugel, en is in principe al bouwbaar.

In jpg voor de gewone kijker:
Wing.jpg


En in ACAD:
Tekening

Vergelijk maar met de foto's. Als je nog leuke details ziet die in het ontwerp passen, dan lees ik het graag. Als de uiteindelijke vleugel zo wordt als ontworpen wordt het wel een monnikenwerk (bijvoorbeeld de open spanten), maar stiekem heb ik er wel zin in. Gezien het weer, ook...

Nog even een foto van de echte:
Build%20b-1a.jpg
 
Hugo, 2 mm triplex en jou bedoeling die erachter zit zal te zwak zijn vrees ik. Op dergelijke kist zal het toch iets meer moeten zijn.

Een 1m40 vleugel met zoveel spanten, dat moet toch met 2mm triplex kunnen? Als ik kijk naar bv mijn Oxalys (1m40 vleugel), dan zitten er 2mm balsa spantjes in, met een grotere tussenafstand.

Balsa vs triplex, als je kijkt naar de kisten van de ARF bouwers zie je steeds meer triplex constructies waarbij zoveel mogelijk materiaal is weggehaald
53814884f1fb3a534.jpg


Toegegeven, het kistje van deze foto is kleiner (1m) maar het principe wordt ook bij grotere kisten toegepast, zoals bv. de 2.2m QQ Yak.

Als je zelf wilt gaan zagen, denk ik een nachtmerrie, maar als je laat frezen, dan zou ik ook triplex nemen voor een groot deel van de constructie, muv de vleugelspanten, die zou ik van balsa maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top