De Turbine Toucan, ik ga hem (ooit) bouwen.

Zo, fijne titel, hè? Ik ben bezig met eigen tekeningen voor een P51, de Voodoo, geïnspireerd door de Strega van de heer Brilman, maar om één of andere reden ben ik even niet gemotiveerd daar verder veel werk van te maken. En vandaag werd mijn aandacht getrokken door een kist, waar niet veel van bekend is. En da's leuk, dus ben ik meteen in AutoCAD aan de slag gegaan. Hier een klein tekeningetje, puur van foto's afgeleid. Wie weet wat het is? De eerste met het goede antwoord wint een banaan. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd en de prijs is alleen af te halen, wordt niet opgestuurd.

Plaatje:
Tuigje.jpg

Ik heb de zeer kenmerkende beschildering en enkele details van de neus even weggelaten, anders is het wel makkelijk te googlen. Als het geraden is zal ik de titel van het topic wel aanpassen, en dit topic gedurende de bouw aanvullen.

Ondertussen freubel ik verder aan de bouwtekeningen, misschien dat dit wel mijn winterproject wordt.

[EDIT]Toestel is geraden, titel is aangepast.[/EDIT]

Laatst bewerkt:
Ik gok op een Pitts of een Ultimate.

bv.
oracle.jpg

Omdat de vleugeleinden recht zijn, moest ik direct aan een ultimate denken, maar ik kan zo snel geen ultimate vinden waarvan de onderste vleugel geen pijlstelling heeft.

Deze Oracle Pitts S-2 special (oid) lijkt er in elk geval wel heel erg veel op.

Enige waarom het wel een andere kist zal zijn.. over de pitts of de ultimate is veel informatie en er zijn ook al zat modellen van te koop..

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zou inderdaad goed kunnen!

De Pitts Turbine Toucan:
53814908c0efc6326.jpg

Freestyle Storm Biplane 2M

Dat is geen bestaand toestel, maar een 'echt RC model'. Nu heeft topicstarter niet gezegd dat het een bestaande kist moest zijn, maar daar lijkt het wel op.

en niet zo'n dramatisch verschil in pijlstelling tussen boven- en ondervleugel.. ik vermoed dat de toucanman (henky) de banaan gewonnen heeft :)

als het de ultimate niet is ga ik voor een oldie en dat is wel te verstaan de

WEBA Pitts S-2A ??

webaxw8.jpg

grapje

de pits 2c daar ga ik voor

1212flightlessonsaviatpto0.jpg

Laatst bewerkt:
ik denk dat het een pitts turbine toucan

We hebben een winnaar! Het is de Turbine Toucan (is geen pitts, overigens, maar ik reken hem goed). Zie hier een plaatje dat ik gebruikt heb voor de tekening:

Build%20e-8.jpg

Hier staan de foto's die ik gebruik voor het maken van de tekeningen, met name die onder het kopje Building the Turbine Toucan.

Hij krijgt geen turbine, maar een electroaandrijving. Hierdoor kan ik de neus lekker lang laten, zoals het origineel, want de echte massa is de accu en die kan ik plaatsen waar ik wil. Het model moet net zo beplankt / bespannen worden als het origineel, de cockpit moet ook redelijk op schaal worden. Helaas wil de eigenaar mij geen tekeningen verschaffen, die hebben ze verkocht aan QQ die er al een model van heeft. Maar die vind ik niet schaal genoeg, en ik wil lekker zelf bouwen. De enige schaalconcessies die tot nu toe in de tekening zitten zijn dat het stabilo ongeveer 10% vergroot is, en het vleugelprofiel zal waarschijnlijk iets dikker worden dan het origineel. Verder is het origineel net een modelvliegtuig, dus dat vergemakkelijkt de boel wel een beetje.

Tot zo ver, als de tekeningen wat verder gedetailleerd zijn meld ik me weer.

(Communicatie over de banaan graag verder per PM)

de heer Brilman

:confused:

Jan is ook goed hoor. ;)

:offtopic:

Nou je het toch over turbine hebt:

Wie gaat er eens een keer een Farnborough F1 'Kestrel' bouwen?

754908ed4e4f0d8.jpg

:ontopic:

Turbine Toucan: mooi project hoor, succes! :)

(Die VooDoo loopt niet weg. ;))

jan.

OK, Jan! De plannen van de Voodoo liggen nog rustig op de plank, hoor, maar ik denk dat deze TT even voorrang krijgt. Het model wordt 1:5, dat is een lekker handelbaar formaat (1360mm span).

Twee dingen die ik graag in de schaal-groep gooi:
1) Ik wil de spanten misschien laten laseren uit 2mm triplex, en dan helemaal opengewerkt, zodat ze eruit zien als de originele:

Build%20b-5.jpg

Zou dat stevig en licht genoeg zijn? Of zal ik de spanten uit latten en schetsplaten maken (wel in een malletje, het zijn er heel wat...) van 3x3 balsa met 0,8mm triplex schetsplaatjes of zo? Koordte is 229 mm, grootste dikte 27 mm. Tips zijn welkom!

2) Hij krijgt een 2-delige motorkap net zoals de echte, en ik wil het daaronder ook een beetje schaal maken (met interessante slangetjes, snoertjes en rare technisch uitziende dingen van piepschuim of depron). En de motor e.d. moet dus aan zo'n stangenstelsel hangen:

Build%20c-7.jpg

Waar zou ik dat van maken? Van messing is mooi solderen, maar niet stevig en loodzwaar. Tips zijn wederom welkom!

Laatst bewerkt:
Ophanging kan je ook van carbon buizen maken. Enorm veel sterker dan messing en ook stukken lichter :)

Wederom prachtige plannen! En zeer fraai toestel!

Electro. De accu kan lekker ver naar achteren, dus die lange neus is niet erg.

Welke accu? Ontvanger of aandrijfaccu?
De aandrijfaccu's moeten wellicht bij grote stromafnames gekoeld worden. Vandaar dat deze vaak voorin de neus worden geplaatst bij electrofliegtuigen. Houd daar rekening mee in je ontwerp. Je kan dan kiezen met of zonder BEC.

Heb je een extra ontvangeraccu, dan kan je de kist nog enigszins fine-tunen op het zwaartepunt. Bij veel kisten is echter de ruimte om de accu's zondermeer maar overal neer te plempen beperkt. Ook de plaatsing van de overige electronica speelt een rol. Servo heeft ook massa.
Dus ben je soms genoodzaakt extra lood op tactische plekken aan te brengen.
Het toestel vliegt er niet minder om! Maar niet goed gebalanceerd? Staart lastig... en je hebt weer je zak met balsa.

Ook bij de bouw kan je al rekening houden met het zwaartepunt. Je kan het hele toestel doorrekenen op massa. Constructie daar op afstemmen.
En als je dat aardig goed gedaan zou hebben, hoeft er alleen maar een grammetje voor, of op de staart geprikt te worden.

Het is bijvoorbeeld alleen al niet verstandig om je aandrijfaccu's in de staart te hangen, als je motor voorop zit, wegens de vermogens verliezen (weerstand) die dan in de kabel optreden. De kabels kunnen warm tot heet worden, gaan fikken, zeker als je flink amperes gaat trekken.

Over massa en lange neuzen... idealiter zou alles wat zwaar is aan een vliegtuig zoveel mogelijk op het zwaartepunt moeten zijn geplaatst.
Denk maar aan de Airacobra met midden motor.
Zware dooie massa wil je nog in de vleugeltips, nog in de neus, nog in de staart hebben. Maarja met een motor kan je vaak niet veel anders.

AutoCad is geen ontwerpprogramma, het is een tekenprogramma.
Garbage in, is garbage out. Dus je moet wel je huiswerk op ontwerpgebied gemaakt hebben.

Voor de overige lezers:
calmato-p51-sports-ideetje

Back