De weg naar de FAI F3C klasse....

Het klinkt alsof je de stallturn midden voor je neus doet. Dit figuur hoeft niet symmetrisch midden voor de jury gemaakt te worden. Maar wel symmetrisch callen natuurlijk. Probeer die rolling stallturn eens op de sim, echt een eitje, scoorde er altijd goed op.

Extra update.

Nog een kleine week te gaan tot mijn 2e heli wedstrijd, afgelopen weken toch nog veel gevlogen en een hele hoop bijgeleerd vandaar nog even een korte update.
De laatste weken is het weer wat wisselvalliger en is er beduidend meer wind dan enkele weken geleden, dit gaf toch weer problemen om de figuren netjes te
kunnen vliegen. Ook de aanschaf van een andere zender gaf meer problemen dat ik van te voren bedacht had. Mijn nieuwe zender, een Futana F8TG
heeft zoveel meer mogelijkheden dat ik er toch wel even mee bezig ben geweest om de boel weer naar behoren te laten functioneren. Ik heb dit be-
hoorlijk onderschat, het is toch meer dan "even"de instellingen van de oude zender overnemen en klaar.

De andere "spelbreker" is de wind, dit is toch een factor waar ik nog steeds mee blijf stoeien, doordat ik ook nu stug blijf doorgaan als het stevig waait
gaat het beter maar het kost mij veel moeite en tijd om het voor elkaar te krijgen. De eerste keren durfde ik niet eens en pirouette te maken als het erg
waaide maar heb die hobbel ondertussen al genomen maar vervolgens kost het weer veel tijd en moeite om de figuren met een flinke wind te vliegen.

Ik begin ook steeds meer de bewegingen van de heli te herkennen/snappen, op een ander forum las ik wat materie over de flybar en herkende de situatie dat, als ik hoverde met een
aardige windje, de heli tegen de wind in wilde vliegen. Ik las dat dan het gewicht van de flybar te licht is, ik had al zwaardere paddles gemonteerd maar blijkbaar moest er nog meer
gewicht op de paddel stang. Aangezien er voor een 50-er heli met een 3 mmm paddle stang niet zo heel veel te krijgen is (of erg kostbaar) heb ik contact
gezocht "knutsel" Steven (heimhelikopters) om te vragen of hij wat had liggen. Na telefonische overleg met Steven heeft hij voor mij even een paar prachtige paddelstang
gewichten gemaakt en heb deze ondertussen al op de heli gemonteerd en geprobeerd. Ik ben nou niet zo ervaren dat ik direct kan merken dat het grote gevolgen heeft,
maar ik krijg wel het idee dat de heli iets minder tegen de wind in wil vliegen. En mij Trex 600 heeft nu een echte F3C helikopter look....GEWICHTEN OP DE PADDELSTANG!
De gewichten wegen 8 gram per stuk, samen met het gewicht van een paddle is het gewicht 38 gram per zijde. De standaard Trex paddle weegt 17 gram en heb dus het gewicht op de paddle stang behoorlijk verhoogt.

Met dank aan Steven.

gewicht.jpg

Afgelopen week nog wel iets frapants opgemerkt, zoals ik al eerder geschreven had vlieg ik wel eens op een bouw terrein langs de A2.Dit ziet er altijd erg rommelig uit en
Is het niet echt ideaal om te oefenen. Ik merkte dat bij de vlieg figuren ik altijd moeilijkheden had om orientatie punten te hebben om figuren in te zetten, ik kon nooit lekker vrij
vliegen op deze plaats het was elke keer weer en "rommeltje". Hetzelfde met de hoverfiguren, de ondergrond bestond uit bergen grond, tegels een slootje een plas ga zo maar door niet lekker egaal.
Ik merk dat als de vlieg plaats een rommeltje is dat mijn vlieg figuren ook een rommeltje zijn. Afgelopen keer dat ik gevlogen heb vloog ik op een ander prachtig glad veld zonder obstakels en
voelde het direct al een stuk beter, ik ging er toen echt voor staan en het lukte net allemaal ietsie beter. Ik durfde nu eindelijk de pull back eens serieus te doen en zag ook direct het
probleem dat Tjerk ik een ander draadje opmerkte, als je de heli verkeerd "ziet" loop je de kans dat je de heli op je knar krijgt. Daar moet ik dus wel degelijk rekening mee houden want het
is een verdomd moeilijk figuur en moet ik mijn zenuwen in bedwang zien te houden want die zijn er nu ineens behoorlijk aanwezig.

Ik heb de mijn heli ook van een ander jasje voorzien en de heli ziet er wat stoerder uit, al zeg ik het zelf.

DSCF5616Small-1.jpg

trexcabouw.jpg

Groet,

John

Laatst bewerkt:
4e wedstrijd op vliegbasis Valkenburg

19 september was de laatste heli wedstrijd van dit jaar en keek er erg naar uit. Ik had immers, in mijn ogen dan, behoorlijk geoefend en was erg benieuwd
hoe mijn verrichtingen beoordeeld zouden worden voor een Jury. De weersvooruitzichten waren ronduit slecht en ik was al bang dat de boel afgelast zou
worden. Dit zou voor mij een domper zijn want ik ging met toch wel wat verwachtingen naar deze wedstrijd. Niet dat ik voor de winst zo kunnen gaan maar
ik "dacht" toch wel aardige cijfers te kunnen scoren. Op weg naar de vliegbasis viel er wel wat regen maar de wind was wel heel erg aanwezig en daar maakte
ik mij zondagmorgen toch wel een beetje zorgen om. Op de basis aangekomen was het voor mij niet echt een uitstraling van een vliegclub, ik had zelf meer de
indruk dat we met zijn alle wild gingen vliegen. Wel veel wind en een niet al te hoge temp. maar geen koffie in een clubhuis, later op dag was er 300 meter verderop
gelukkig wel koffie te krijgen al moest je er wel voor onder de vlieglijn heen lopen :-(

De opkomst was helaas niet al te groot, in de sportklasse waren wel 3! inschrijvingen en het totale deelnemersveld bestond uit 15 man. Dus eerst met zijn alle
inschrijven en de 1e ronde kon van start gaan, afhankelijk van het weer zouden we 2 of 3 rondes gaan vliegen. In de eerste ronde viel er nog wel wat regen
maar het viel mee en de rest van de dag zou het droog blijven. In de sportklasse startte ik als 2e en tijdens het wachten begonnen de zenuwen toe te slaan
helemaal toen ik mijn eerste figuur begon stond ik met trillende knieeen. Ik had al bij de F3C klasse gemerkt dat het erg moeilijk was om de hover figuren
netjes uit te voeren en vroeg mij af wat ik ervan zou terecht brengen. Ik had immers tijdens mijn voorbereidingen maar 2 a 3 keer met flinke wind gevlogen en
toen al viel het tegen. Ik had de grootste moeite om mij heli op zijn plaats en op hoogte te houden, het was zo erg dat tijdens de pirouette de heli ver
buiten het vierkant terecht kwam. Dit leek helemaal nergens op. Ook de pirouettes bij de twee ander figuren waren ronduit slecht en de figuren waren een
ophoping van slordigheden en mijn caller Remon stelde mij keer op keer gerust (later hier meer over). Ik had mij tot doel gesteld om tijdens deze wedstrijd
ook vliegfiguren te vliegen dus na de hover figuren zou ik 2 vliegfiguren maken. Tijden het optoeren gaf Remon al aan om eerst even een paar keer langs te vliegen
om tot rust te komen. En de rust herpakte ik inderdaad en deed mijn twee vliegfiguren, de stall turn en pull back zonder zenuwen. Helaas vloog ik deze figuren ook
niet zoals ik wilde maar ik had de eerste ronde met deze harde wind wel gevlogen en zonder schade.

Mijn tweede ronde vloog ik in ieder geval met minder zenuwen maar ook nu weer leken de figuren nergens op. De wind speelde mij toch meer parten dan dat ik van te voren bedacht had.
De pirouette die ik b.v. moest maken in de staande driehoek heb ik helemaal niet gedaan, er stond zoveel wind dat ik al met handen en voeten de heli enigzins op
zijn plaats kon houden en het niet aandurfde om de pirouette te maken. Ook merkte ik tijdens de vliegfiguren dat ik met maximale pitch en gas amper snelheid kon maken. Na afloop
van deze ronde vroeg caller Remon aan mij hoeveel expo ik had ingesteld om dat hij de indruk kreeg dat de heli eigenlijk te laat reageerde om mijn stuur
bewegingen. Ik dacht dat ik maar iets van 25% expo had staan maar het bleek 35% te zijn, ik had al tijdens mijn oefen sessies gemerkt dat met een expo van rond de 20%
ik het beste de figuren vloog met een windkracht 4/5. Dus voor de 3e ronde in ieder geval de expo teruggezet naar 20%, ook verhoogde ik de gascurve voor de vliegfiguren.

De 3e en laatste ronde dan, de zenuwen waren helemaal weg en nou moest ik toch wel een iets betere ronden gaan vliegen. Voordat ik het eerste figuur vloog hing ik de heli
heel even in de lucht om te kijken hoe hij stond. Ik verhoogde "handmatig" de toeren en begon aan mijn ronde. Ik weet niet wat er gebeurde maar ik hield de heli met werkelijk
pijn en moeite op hoogte, als een jo jo vloog ik de hover figuren en viel telkens weer de toeren weg?? Er was een + punt, de pirouettes gingen een heel stuk beter.
De vliegfiguren leken helaas ook weer nergens op.Maar ik heb wel voor een jury met een behoorlijke wind mijn figuren wel! gevlogen, en dat is voor mij de opsteker van deze dag.
Nee twee opstekers, ik ging ook nog met mijn eerste beker naar huis.

full

Terugkijkend naar deze wedstrijddag was het voor mij zeer teleurstellend kan ik wel zeggen. Ik had veel geoefend maar dat was in mijn ogen niet te zien, oke er zijn wat
"verzachtende"omstandigheden. De wind was zeker een factor, en in de eerste ronde de zenuwen, en tijdens mijn oefensessie had ik ook gemerkt dat de Trex 600 in winderig weer
niet echt een hover heli is maar ik geef toch echt mijzelf de meeste schuld van de slechte scores. Ook als ik naar andere piloten kijk waren de hover figuren beduidend beter
dan die van mij. Ik neem even een paar weken "vlieg rust" om mijzelf weer een beetje op te peppen en de Trex krijgt ook een revisie beurt. De heli heeft nu welgeteld 159 vluchten
achter de rug en heeft zich perfect gehouden! Verder vervang ik de plastic rotorkop door een geheel metalen kop, deze had ik enkele weken geleden voor een mooi prijsje op de kop weten
te tikken. Ook heb ik een paar verse lipos gekocht en ga de governor op de regelaar instellen, tevens ga ik op zoek naar een set bladen die meer geschikt zijn voor de hover-
figuren. De bladen die ik er nu op heb zitten zijn 3D bladen en gewoon niet geschikt om goed te hoveren, ze zijn te licht! Als alle plannen doorgaan dan gaat de Trex 600 als
training/reserve heli dienen en ga ik een 90-er size heli aanschaffen. Ik ben vorig jaar dit draadje welke-f3c-helikopter ooit eens begonnen om te kijken wat een echte F3C heli zou zijn, we zijn een
klein jaartje verder en heb voor mezelf wel op een rijtje welke heli het eventueel gaat worden. Ik heb eerst serieus gekeken naar een JR airskipper met elektro aandrijving maar
die is mij toch echt te kostbaar en heb dit al uit mijn hoofd gezet. De laatste maanden zijn er echter twee zeer betaalbare opties naar voren gekomen, eindelijk is nu n.l. de
RAVE ENV van Curtis Youngblood leverbaar en daar verschijnen hele goede berichten over, een andere optie is de ALign 700 F3C. Align heeft sinds kort bekend gemaakt
dat ze een F3C versie gaan leveren, ik ben benieuwd en 1 van deze twee zal het gaan worden. Dus met een beetje mazzel kom ik volgend jaar met een echte F3C machine tevoorschijn ;-).

Hoezo slaapverwekkend?

full

Tenslotte wil ik toch nog wat aandacht geven aan het callen, de afgelopen 2 wedstrijden heeft Remon mij geassisteerd om mijn figuren te callen. Remon heb ik enkele dagen voor
de wedsrijd in Venlo leren kennen omdat hij mij geholpen heeft met het afstellen van mijn heli en heeft toen aangeboden om voor mij te callen. Uiteraard pakte ik dit aanbod met beide handen aan en, ik kan niet anders zeggen, dat deze samenwerking, en dat is het echt!, mij zeer goed is bevallen. Remon heeft direct laten merken het callen zeer serieus aan te pakken en voor dat we de wedstrijden begonnen hadden we eerst even overleg over hoe hij de figuren zou callen. Verder hielp Remon mij door de figuren door nauwgezet kleine aanwijzingen te geven en mij rust punten toe te praten.

Deze foto's zijn volgens mij een typisch mooie plaatjes van hoe Remon mij stond te callen en te coachen!

full

full

Remon ook langs deze weg wil ik je hartelijk danken voor je fantastische aanwijzingen en rust momenten en hoop dat je mij volgend jaar weer wil callen en wie weet kunnen we samen ooit
voor de winst gaan!

Foto's van deze wedstrijd zijn uiteraard te vinden op: www.dutchf3c.nl!

Groet,

John

Laatst bewerkt door een moderator:
Update

Zoals ik al in het laatste verslag had aangegeven zou ik een rust periode inlassen na de laatste wedstrijd. We zijn nu alweer ruim 8 weken verder en heb maar 3 vliegsessies achter de rug gehad.De eerste sessie was om mijn nieuwe accus's even te testen en de tweede sessie was voor mij een sessie om eens lekker rond te scheuren. Het zonnetje scheen wel maar na de tweede accu waren mijn vingers bijna blauw van de kou.
Ik heb al in een ander draadje wat oplossingen gelezen om ook tijdens wat koudere dagen te kunnen vliegen, ik wil nl zeker proberen minimaal 1 keer per week een paar lipo's leeg te vliegen om het gevoel te blijven houden.

De laatste wedstrijd was voor mij een domper maar achteraf heb ik toch wel weer wat leermomenten ontdekt. Het probleem van een springende heli tijdens de 3e ronde had te maken met een verkeerd ingestelde gascurve, ook de constatering dat tijdens het aanvliegen van de stall turn dat de heli te weinig snelheid had had volgens mij ook te maken met een gascurve die ik anders had moeten instellen. Ik gebruikte bij Idle up1 nl een flat curve van 80%,
ik kon dus ook bij full stick niet meer dan 80% gas benutten. Ik heb nu een idle up2 ingesteld met de waardes 100-90-80-90-100. Dus een V-vorm en bij full stick heb ik 100% tot mijn beschikking en nu kan ik dus de heli vol gas de stall invliegen. Ik heb onderussen deze instelling geprobeert en het was weer een hele ervaring. Ik had de gyro instelling in de Idle uup 2 niet gecheckt en toen ik de heli de sporen gaf om snelheid te maken begon de heli hevig te schudden. Het was even spannend maar direct de schakelaar naar idle up 1 en toen een veilige landing ingezet. Even uitblazen en direct de instelling in de zender gecheckt en de gain stond veel te hoog. Nadat deze na twee proef vluchten goed stond toen opnieuw geprobeert en de heli had veel meer snelheid en de stall turn was ineens ook weer veel hoger!

De sim heb ik ook maar weer eens een paar keer opgestart, ik probeer nu elke dag 2 rondes te vliegen van het huidige F3C programma.Het is al een hele kunst om te kijken of een beetje lukt om deze, soms gecompliceerde, figuren eens te vliegen. Ik vlieg deze figuren om een beetje feeling te gaan krijgen voor de F3C figuren. De komende weken wil ik dus elke dag 1 of 2 rondes gaan vliegen en zodra ik ze een beetje uit het hoofd kan vliegen ga ik ze elke dag apart vliegen om het stap voor stap op te bouwen. Vliegen op de sim is zeker niet te vergelijken met het echte vliegen maar ik heb er in het verleden zeker wel profijt van gehad. Niet dat ik volgend jaar mee ga vliegen in de F3C klasse maar het vergt erg veel concentratie om deze figuren onder de knie te krijgen en daarom ben ik weer aan het simmen geslagen. Alleen de hover figuren lukken voor geen meter, op een of andere wijze kan ik maar niet inschatten waar en hoe de heli hangt :-(.

Keuze Nieuwe Heli:

Al sinds ik weer met het helivliegen begonnen ben, vorig jaar juni, vroeg ik mij af wat op dit moment nu echte F3C helikopters zijn. Ik heb hier al eens een draadje voor gemaak en daar kwamen diverse merken naar voren. Al deze machine's zijn allemaal vrij kostbaar en volgens mij komen deze dure heli's alleen tot zijn recht bij de top F3C piloten. Het is voor mij in ieder geval geen toegevoegde waarde om met zo'n expert heli te vliegen, tevens heb ik in de schuur gekeken of er een kruiwagen met geld stond maar helaas. Ik heb ook nog even aan een boom in de tuin staan schudden maar ook daar vielen geen euro's uit, alleen een oude tak die op mijn kop viel en er een buil aan over hield (heb ik toch iets ;-)).

Bij mijn keuze voor een nieuwe heli heb ik de volgende uitgangspunten:

-Ik ben nog steeds een beginnende piloot en moet het vertrouwen nog verder uitwerken, een dure F3C machine zal mij zeker in dit stadium niet verder helpen maar moet wel een heli zijn die enig F3C gericht is.
-Makkelijk verkrijgen van reserve onderdelen
-Ik ben gebonden aan een budget, het is niet anders maar wel een belangrijk punt, je komt dan uit bij een Align of een Rave.

In het verlengde van het laatste punt het volgende, ik neem het wedstrijdvliegen echt serieus ik zal al het mogelijke doen om alle wedstrijden rondes mee te vliegen. Hoe je het dan ook bekijkt je zal dus altijd een heli tot je beschikking moeten hebben dus eigenlijk moet je twee volwaardige wedstrijdheli's hebben. Ook in mijn voorbereiding naar de laatste wedstrijd vloog ik tot anderhalve week voor de wedstrijd minimaal 3 to 4 keer per week. Maar de laatste week voor aanvang van de wedstrijd heb ik niet 1 keer gevlogen om het risico te vermijden dat ik de heli kapot zou vliegen en dus niet mee zou kunnen vliegen tijdens de wedstrijd. Ik heb hier zeker last van gehad tijdens mijn eerste ronde die ik vloog, op een of andere wijze zocht ik toch weer het vertrouwen in de heli. Dit was ook zeker te zien omdat ik zenuwachtig was en even het "gevoel" zocht. Ook weer een leerpuntje, volgend jaar vlieg ik zo ie zo tot de dag voor de wedstrijd alleen maar om in het ritme te blijven.Ik ben er nog niet helemaal uit maar waarschijnlijk gaat het de Align 700E F3C worden, mijn enige twijfels is de elektronica! Op zich prima spul maar achteraf blijkt dat het niet lekker werkt voor een F3C heli en alles moet vervangen voor bijv. Futaba spul dan wordt het toch weer een duur model.

Gelukkig heb ik geen haast en zal er nog een paar nachtjes over slapen...en dromen van.....

full

full

Tot de volgende keer...

Ik heb denk ik niet meer gevlogen dan jouw de afgelopen weken. Ook het weer zit niet erg mee te werken.

Voor je voorbereidingen op het F3c zou je eens kunnen kijken naar het sport programma dat onze oosterburen gebruiken. Ik vind het een bijzonder mooi programma omdat je helemaal naar het P-schedule toewerkt. Ik heb alleen niet gesnapt waarom ze ook de "Wendefiguren" beoordelen. Ik heb Stefan Wachsmut erover gevraagd , ze vinden het belangrijk dat ze goed gevlogen worden omdat je anders nooit een figuur goed kan aanvliegen, maar om ze dan als extra figuur in de lijst te plaatsen vind ik wel weer veel.....
Kijk er eens naar en misschien helpt het je met het stapsgewijs oefenen.

http://www.f3c-heli.de/Daten/F3C_Sport.pdf

Groet
Steven

Ik ben er nog niet helemaal uit maar waarschijnlijk gaat het de Align 700E F3C worden, mijn enige twijfels is de elektronica! Op zich prima spul maar achteraf blijkt dat het niet lekker werkt voor een F3C heli en alles moet vervangen voor bijv. Futaba spul dan wordt het toch weer een duur model.

Weer een mooi verhaal. Je schrijft goed !!!

De electronica van Align is echt wel goed hoor. De 3G is ruk maar die heb je niet. Ik denk niet dat jij er minder mee zal vliegen dan met Futaba's (ik ook niet hoor, ookal heb ik wel de BLS'en).
Je zult ook de servo's dusdaning instellen dat de swash uitslag niet zo heftig is als bij 3D. Als je wel de maximale uitslag van de servo's gebruikt komt dit de resolutie ten goede. Echt wel goed genoeg voor F3C.
De hardware is maar een klein component van een F3C vlucht.

Kijk naar Steven, die vloog F3C met servo's en een heli die de apostellen hebben gebruikt.
En toch doet hij het maar hiermee.
Align DS of Futaba BLS is gepiemel in de marge voor dit werk.

Hoi john,

Ik ben het eens met Walter over de electronica;
ook ik heb gelezen dat de servo's en gyro van Align z.g bagger zouden zijn maar dat valt reuze mee.
Zelf vlieg ik nu met een 700FBL (nitro) met de standaard Align spul en het valt me 100% mee. Ik kan er echt wel rustig en precies mee hoveren, en de gyro (nou ja 3G unit dan he! )
is zelf heel strak. ik kan er echt HARD mee backwards vliegen en de tail houdt perfect.
De servo's zijn misschien een beetje "jumpy" zal ik het maar noemen.

Ze zijn ZO snel en krachtig bij het innemen van een nieuwe positie, dat het misschien wel TE snel gaat voor de F3C toppiloten maar als je idd zoals walter al zegt je pitchcurve in ieder geval mechanisch beperkt ( binnenste gaatjes op de servo wieltjes) tot zeg +- 10 graden, dan gebruik je toch de gehele resolutie van de servo's.
Gecombineerd met een exponential op je pichtcurve moet je toch een heel eind komen.

Ikzelf heb bij Flycam de Rave mogen bekijken.
Machiel heeft er een 700FB kop op zitten, de FB kop i.c.m. Rave Electro is nog steeds niet leverbaar. Ook Machiel was verbaasd dat de Rave met bovenliggende flybar geleverd wordt,
is ook nog steeds niet mijn favoriet.
Het is een mooie heli maar om nou te zeggen het is BETER dan de 700 weet ik niet.

De kap vond ik zelfs duidelijk lelijker afgewerkt dan de 700, de diverse kleuren zijn OP de kap gespoten met duidelijke verfrichels en de bevestiging op het landing gear vond ik ook niet je-van-het. De kap is wel lekker groot en de kleuren zijn goed zichtbaar denk ik.

Overduidelijk wel beter is de tail unit, die is van duidelijk hogere kwaliteit, met een betere aansturing. Voor de 700 is dat voor een groot deel op te lossen door de QUK tail unit te monteren, die heeft ook 2 radiaal lagers en 1 druklager, daardoor een stuk minder speling.

Ik ga dus voor de 700 (zo ! het hoge woord is eruit) en heb al diverse aanvragen lopen voor prijzen. om hem op een beter mechanisch niveau te krijgen moeten er een paar kleine aanpassingen gedaan worden maar het verschil in aankoopprijs laat dat ruimschoots toe en dan nog heb je 600 euro over.

Zoals beloofd kan ik er een review van schrijven,

Rob

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je keuze John,

Ik hoor het wel als je hem hebt, en als ik hem eerder heb zal ik het ook melden.

gr,
Rob

Aha,

ik heb je dus als mosterd na de maaltijd een mailtje gestuurd. Ik hoop dat je hem evengoed met plezier gaat lezen.

Maar belangrijker: gefeliciteerd met je keuze. Zo aan alle reacties te lezen zal je er geen spijt van krijgen.

Rob ,voor jou geldt eigenlijk hetzelfde. En ik zie uit naar jullie verslagen. Er wordt weer heel wat geknutseld deze winter, en ze is nog eens niet begonnen!!

Steven

Update

Het weer werkt niet lekker mee, dus vliegen staat helaas op een klein pitje. Ik heb de afgelopen weken geprobeerd te vliegen maar mijn vingers leken na een paar minuten al op die van een smurf zo blauw als ze waren.

Ik heb geprobeerd met twee soorten handschoenen te vliegen maar ook dat werkt niet. Morgen is het misschien niet zo heel koud dus dan moet het wel lukken, ik ben al wel opzoek naar oplossing voor iets warme handen en die heb ik waarschijnlijk gevonden. Als ik wat meer weet en het ga bouwen dan maak ik er wel weer een onderwerpje van. Er staan deze winter verschillende projecten te wachten:

1e: De reeds bestelde Align 700E F3C deze verwacht ik binnen enkele weken en ga daarmee direct aan de slag. Ik kreeg afgelopen week nog een mazzeltje te horen ook, ik heb de heli besteld bij 2brothers in Bussum en deze meldde mij dat hij nog goedkoper gaat worden. Zij gaan hem leveren voor 1059 euro! Dit is echt een scherpe prijs en het prijsvoordeel van twee heli's zijn mijn accu's weer :D.

Ondertussen zijn de eerste benodigheden al binnen, ook bij deze heli ga ik de draden weer van sleeve voorzien.

full

Verder heb ik de eerste inkopen bij HK ontvangen:

full

Wat extra verleng balans verleng snoertjes en 3 ontvanger accu's .Tevens heb ik mijn, bij de Dutch 3D wedstrijden, gewonnen tegoedbonnen bij Fast lad ingewisseld en heb daar o.a. een Quick UK tail gekocht en een extra schroeven set voor de Align 700.

Bedankt Dutch3D en Fast Lad.

full

Nu nog wachten op de heli....

Verder heb ik de volgende winter projecten:

2e:Een tent met verwarming voor mijn zender zodat ik n de koude tijd iets vaker kan blijven vliegen.
3e:Laad koffer
4e:Een transport plank voor in de auto zodat de heli's tijdens transport een beetje fatsoenlijk blijven staan in de auto.

Genoeg te doen deze winter, maar morgen eerst even aanhoren wat de plannen zijn voor 2011.

Bye,

John

john, het lijkt een trend te worden, wat ga je met een laadkoffer doen ?
Mijn eigen ervaring is dat ik op een wedstrijd maar 3 packs hoef te gebruiken en dus niet hoef te laden. Als ik klaar ben met 1 vlucht dan komt er een labeltje op het klittenband te zitten met "leeg" erop (deed ik eerst niet en is me 1 keer duur komen te staan ...)

Bas

Bas,

Ik wil 3 12S pakketten hebben, ik heb dus voor een wedstrijd dag in principe genoeg. Maar ik wil ook gaan trainen bij een club, en trainen is voor mij dan echt een vlucht 6 tot 8 dus moet ik tussen door laden!

Verder wil ik gewoon mijn "dure" accu pakketten netjes vervoeren, ik heb er een hekel aan dat mijn accu's door de auto heen slingeren....

Dus vandaar een laad/accu koffer!!

Hetzelfde heb ik met die plank, ik wil gewoon iets in de auto hebben zodat mijn heli's vast staan tijdens mijn auto ritten. Het is toch echt een klote gevoel als je op weg bent naar een wedstrijd en omdat je een keer hevig moet remmen je heli omvalt en je assen zijn krom, je paddle stang verbogen en misschien wel je bladen beschadigd:bad-words:

ja inderdaad, trainen, helemaal gelijk in. Helaas ken ik dat niet echt. Ik ging even uit van mijzelf, ik graai op een 'vrij' weekend moment de accu's bij elkaar en race met 2 heli's naar het veld. Snel uitpakken, accu erin en vliegen maar. Na alle accu's leeggevlogen te hebben pak ik de spullen snel in en race weer naar huis, alwaar ik weer 'tot dienst van het gezin sta' ...
zo, nu weer on tipic :-)

Bas

Gisteren heb ik mijn Align 700F3C opgehaald en ik kan met trots melden dat ik vanaf heden een gesponserde heli piloot ben door 2brothers in Bussum. Eigenlijk ben ik al jaren een gesponserde off road rijder geweest door o.a. 2Brothers en kan dit vervolgen in mijn heli avontuur.

De Align700 F3C heb ik gisteren dan ook in ontvangst mogen nemen van Peter, een van de 2 broers.

full

Ik bedank Peter en Richard voor het vertrouwen en ben blij dat ik de goede samenwerking op deze wijze kan voortzetten.

De komende weken zal ik dus deze heli gaan opbouwen en aangezien Rob van deze heli hier al een bouwverslag van maakt voor het MBF zal ik een iets ander bouwverslag maken en publiceer die op DutchF3C.

Back