4e wedstrijd op vliegbasis Valkenburg
19 september was de laatste heli wedstrijd van dit jaar en keek er erg naar uit. Ik had immers, in mijn ogen dan, behoorlijk geoefend en was erg benieuwd
hoe mijn verrichtingen beoordeeld zouden worden voor een Jury. De weersvooruitzichten waren ronduit slecht en ik was al bang dat de boel afgelast zou
worden. Dit zou voor mij een domper zijn want ik ging met toch wel wat verwachtingen naar deze wedstrijd. Niet dat ik voor de winst zo kunnen gaan maar
ik "dacht" toch wel aardige cijfers te kunnen scoren. Op weg naar de vliegbasis viel er wel wat regen maar de wind was wel heel erg aanwezig en daar maakte
ik mij zondagmorgen toch wel een beetje zorgen om. Op de basis aangekomen was het voor mij niet echt een uitstraling van een vliegclub, ik had zelf meer de
indruk dat we met zijn alle wild gingen vliegen. Wel veel wind en een niet al te hoge temp. maar geen koffie in een clubhuis, later op dag was er 300 meter verderop
gelukkig wel koffie te krijgen al moest je er wel voor onder de vlieglijn heen lopen :-(
De opkomst was helaas niet al te groot, in de sportklasse waren wel 3! inschrijvingen en het totale deelnemersveld bestond uit 15 man. Dus eerst met zijn alle
inschrijven en de 1e ronde kon van start gaan, afhankelijk van het weer zouden we 2 of 3 rondes gaan vliegen. In de eerste ronde viel er nog wel wat regen
maar het viel mee en de rest van de dag zou het droog blijven. In de sportklasse startte ik als 2e en tijdens het wachten begonnen de zenuwen toe te slaan
helemaal toen ik mijn eerste figuur begon stond ik met trillende knieeen. Ik had al bij de F3C klasse gemerkt dat het erg moeilijk was om de hover figuren
netjes uit te voeren en vroeg mij af wat ik ervan zou terecht brengen. Ik had immers tijdens mijn voorbereidingen maar 2 a 3 keer met flinke wind gevlogen en
toen al viel het tegen. Ik had de grootste moeite om mij heli op zijn plaats en op hoogte te houden, het was zo erg dat tijdens de pirouette de heli ver
buiten het vierkant terecht kwam. Dit leek helemaal nergens op. Ook de pirouettes bij de twee ander figuren waren ronduit slecht en de figuren waren een
ophoping van slordigheden en mijn caller Remon stelde mij keer op keer gerust (later hier meer over). Ik had mij tot doel gesteld om tijdens deze wedstrijd
ook vliegfiguren te vliegen dus na de hover figuren zou ik 2 vliegfiguren maken. Tijden het optoeren gaf Remon al aan om eerst even een paar keer langs te vliegen
om tot rust te komen. En de rust herpakte ik inderdaad en deed mijn twee vliegfiguren, de stall turn en pull back zonder zenuwen. Helaas vloog ik deze figuren ook
niet zoals ik wilde maar ik had de eerste ronde met deze harde wind wel gevlogen en zonder schade.
Mijn tweede ronde vloog ik in ieder geval met minder zenuwen maar ook nu weer leken de figuren nergens op. De wind speelde mij toch meer parten dan dat ik van te voren bedacht had.
De pirouette die ik b.v. moest maken in de staande driehoek heb ik helemaal niet gedaan, er stond zoveel wind dat ik al met handen en voeten de heli enigzins op
zijn plaats kon houden en het niet aandurfde om de pirouette te maken. Ook merkte ik tijdens de vliegfiguren dat ik met maximale pitch en gas amper snelheid kon maken. Na afloop
van deze ronde vroeg caller Remon aan mij hoeveel expo ik had ingesteld om dat hij de indruk kreeg dat de heli eigenlijk te laat reageerde om mijn stuur
bewegingen. Ik dacht dat ik maar iets van 25% expo had staan maar het bleek 35% te zijn, ik had al tijdens mijn oefen sessies gemerkt dat met een expo van rond de 20%
ik het beste de figuren vloog met een windkracht 4/5. Dus voor de 3e ronde in ieder geval de expo teruggezet naar 20%, ook verhoogde ik de gascurve voor de vliegfiguren.
De 3e en laatste ronde dan, de zenuwen waren helemaal weg en nou moest ik toch wel een iets betere ronden gaan vliegen. Voordat ik het eerste figuur vloog hing ik de heli
heel even in de lucht om te kijken hoe hij stond. Ik verhoogde "handmatig" de toeren en begon aan mijn ronde. Ik weet niet wat er gebeurde maar ik hield de heli met werkelijk
pijn en moeite op hoogte, als een jo jo vloog ik de hover figuren en viel telkens weer de toeren weg?? Er was een + punt, de pirouettes gingen een heel stuk beter.
De vliegfiguren leken helaas ook weer nergens op.Maar ik heb wel voor een jury met een behoorlijke wind mijn figuren wel! gevlogen, en dat is voor mij de opsteker van deze dag.
Nee twee opstekers, ik ging ook nog met mijn eerste beker naar huis.
Terugkijkend naar deze wedstrijddag was het voor mij zeer teleurstellend kan ik wel zeggen. Ik had veel geoefend maar dat was in mijn ogen niet te zien, oke er zijn wat
"verzachtende"omstandigheden. De wind was zeker een factor, en in de eerste ronde de zenuwen, en tijdens mijn oefensessie had ik ook gemerkt dat de Trex 600 in winderig weer
niet echt een hover heli is maar ik geef toch echt mijzelf de meeste schuld van de slechte scores. Ook als ik naar andere piloten kijk waren de hover figuren beduidend beter
dan die van mij. Ik neem even een paar weken "vlieg rust" om mijzelf weer een beetje op te peppen en de Trex krijgt ook een revisie beurt. De heli heeft nu welgeteld 159 vluchten
achter de rug en heeft zich perfect gehouden! Verder vervang ik de plastic rotorkop door een geheel metalen kop, deze had ik enkele weken geleden voor een mooi prijsje op de kop weten
te tikken. Ook heb ik een paar verse lipos gekocht en ga de governor op de regelaar instellen, tevens ga ik op zoek naar een set bladen die meer geschikt zijn voor de hover-
figuren. De bladen die ik er nu op heb zitten zijn 3D bladen en gewoon niet geschikt om goed te hoveren, ze zijn te licht! Als alle plannen doorgaan dan gaat de Trex 600 als
training/reserve heli dienen en ga ik een 90-er size heli aanschaffen. Ik ben vorig jaar dit draadje
welke-f3c-helikopter ooit eens begonnen om te kijken wat een echte F3C heli zou zijn, we zijn een
klein jaartje verder en heb voor mezelf wel op een rijtje welke heli het eventueel gaat worden. Ik heb eerst serieus gekeken naar een JR airskipper met elektro aandrijving maar
die is mij toch echt te kostbaar en heb dit al uit mijn hoofd gezet. De laatste maanden zijn er echter twee zeer betaalbare opties naar voren gekomen, eindelijk is nu n.l. de
RAVE ENV van Curtis Youngblood leverbaar en daar verschijnen hele goede berichten over, een andere optie is de ALign 700 F3C. Align heeft sinds kort bekend gemaakt
dat ze een F3C versie gaan leveren, ik ben benieuwd en 1 van deze twee zal het gaan worden. Dus met een beetje mazzel kom ik volgend jaar met een echte F3C machine tevoorschijn ;-).
Hoezo slaapverwekkend?
Tenslotte wil ik toch nog wat aandacht geven aan het callen, de afgelopen 2 wedstrijden heeft Remon mij geassisteerd om mijn figuren te callen. Remon heb ik enkele dagen voor
de wedsrijd in Venlo leren kennen omdat hij mij geholpen heeft met het afstellen van mijn heli en heeft toen aangeboden om voor mij te callen. Uiteraard pakte ik dit aanbod met beide handen aan en, ik kan niet anders zeggen, dat deze samenwerking, en dat is het echt!, mij zeer goed is bevallen. Remon heeft direct laten merken het callen zeer serieus aan te pakken en voor dat we de wedstrijden begonnen hadden we eerst even overleg over hoe hij de figuren zou callen. Verder hielp Remon mij door de figuren door nauwgezet kleine aanwijzingen te geven en mij rust punten toe te praten.
Deze foto's zijn volgens mij een typisch mooie plaatjes van hoe Remon mij stond te callen en te coachen!
Remon ook langs deze weg wil ik je hartelijk danken voor je fantastische aanwijzingen en rust momenten en hoop dat je mij volgend jaar weer wil callen en wie weet kunnen we samen ooit
voor de winst gaan!
Foto's van deze wedstrijd zijn uiteraard te vinden op:
www.dutchf3c.nl!
Groet,
John