De weg naar de FAI F3C klasse....

Hey John gefeliciteerd met je nieuwe heli en je nieuwe sponsor de 2 Brothers, en erg veel plezier bij het bouwen .. ik zal hem volgend jaar wel een keer zien vliegen tijdens de D3D denk ik.

Ook van uit Hengelo: gefeliciteerd! de kerstman is er vroeg bij dit jaar! ;)

Veel plezier bij het bouwen. En ondanks dat er al een bouwverslag door Rob gemaakt wordt is het natuurlijk niet erg om een(zelfde) bouwverslag met jouw commentaar te lezen... We zijn benieuwd!!

Steven.

Begin bouw Align 700F3C

Ik zal even een begin maken met mijn eerste indrukken van de Align 700. Ineen ander topic maakt Rob (roak) al een indrukwekkend bouwverslag van deze heli en ik zal proberen een iets ander insteek te maken.

Hoe vreemd het misschien klinkt maar dit is de eerste heli die ikzelf vanuit de doos bouw. Ik heb het dan over mijn periode van de laatste 1.5 jaar. 20 jaar geleden heb ik diverse heli's gebouwd maar dat is toch anders dan het bouwen van een heli van de huidige tijd. Mijn eerste indruk is toch wel van hoe Align het voor elkaar krijgt om een 700 size heli in zo'n klein formaat doos te krijgen. Alles zit netjes gerangschikt in een paar doosjes en werkelijk alles zit erbij, op de ontvanger en 2 stuks 6S lipo's na dan.

De bekende bouwtowel, 2 soorten loctite, een tubetje vet, klittenband bandjes, tirewraps, een rotorblad transport houder en zelfs twee servo verlengsnoertjes.

full

Alle elektronica: servo's, regelaar, bec, motor en de gyro.

full

In deze kit zit de 470 kv uitvoering van de 700mx motor

full

Aangezien ik met mijn huidige Trex 600 heel veel tijd in de kop gestoken heb met de daarbij behorende bladen en paddels was ik erg benieuwd naar deze onderdelen die in de kit zaten:

full

De bladen wegen 219! gram en dat is toch echt beduidend meer dan de 134 gram die mijn huidige bladen op de 600 zitten. Als je deze bladen in je handen hebt dan "voel" je gewoon dat dit totaal andere bladen zijn, ik verwacht dan ook dat alleen hier al een groot verschil in stabiliteit te zien zal zijn.

Ook de paddels zijn zwaar! deze wegen al 38 gram per stuk en daarbij monteer ik ook de zwaardere extra gewichten van 5 gram op de paddlestang dus gewicht genoeg op de kop.:

full

Al met al zien alle onderdelen er netjes uit en past het allemaal prima in elkaar.

full

Gebruik een goed setje inbussleutels zodat je de schroeven niet beschadigd tijdens het vastdraaien, ik gebruik een Align setje en deze passen perfect:

full

Let op als je de hevels loshaald, er zit aan beide zijde een ring!

full

Vastdraaien van de kogels:

full

full

Het netjes gefreesde centraal stuk.

full

De zachte F3C dempers:

full

Ook alle kogels van tuimelschuif demonteren en voorzien van borgmiddel!!

full

En de gemonteerde kop (zonder paddles en carbon buisjes).

full

Er zitten gewichten bij van 1 en 5 gram:

full

full

Over de paddelstang moet een carbonbuisje geschoven worden met aan 1 zijden een gewichtje. Ik kies voor de 5 gram uitvoering maar waarom dat buisje op de stang zit is mij onduidelijk. Het is nogal een secuur klusje om de afstanden gelijk te houden en je moet de eind busjes met epoxy vastlijmen. En zoals Rob het ook al opmerkte in zijn bouwverslag je moet met een vulringetje gaan werken om de afstand gelijk te houden.

full

En de compleet geassembleerde F3C rotorkop:

full

Enige kanttekening die ik tot nu heb is de instructie manual, soms is het "met grote stappen ben je snel thuis". Persoonlijk vind ik de manual iets te summier, er mogen wat mij betreft wel meer duidelijkere detail tekeningen in staan.

Tot de volgende update, de bouw van het frame

Laatst bewerkt door een moderator:
Die buisjes dienen om het doorbuigen van je flybar te beperken. Tijdens het vliegen blijven die natuurlijk niet strak in 1 lijn staan.

Ze zijn ook voor 3Dheli's te verkrijgen, maar deze buigen nog steeds door. Wat er dan kan gebeuren is dat de flybar breekt bij het punt tussen de flybar cage en de overgang van het buisje.

Ik neem aan dat de T700F3C hier minder last van zal hebben, aangezien er niet zo wild aan de knuppels getrokken gaat worden.

Die buisjes dienen om het doorbuigen van je flybar te beperken. Tijdens het vliegen blijven die natuurlijk niet strak in 1 lijn staan.

Ze zijn ook voor 3Dheli's te verkrijgen, maar deze buigen nog steeds door. Wat er dan kan gebeuren is dat de flybar breekt bij het punt tussen de flybar cage en de overgang van het buisje.

Ik neem aan dat de T700F3C hier minder last van zal hebben, aangezien er niet zo wild aan de knuppels getrokken gaat worden.

Oke, weer wat geleerd. Hier had ik nooit over nagedacht, maar ook omdat ik het nog nooit ergens anders op een heli gezien heb.

Hey John,

Of laten we maar zeggen "geluk". Ik heb geen idee wat de eventuele gevolgen zouden kunnen zijn. Maar goed dit wordt niet voor niets aangeraden om erger te voorkomen.

Groet,

Ronald

Ja ik weet Ronald, maar het zit allemaal wel mee....mijn lipo's van HK moeten misschien ook weer retour $%^## :onweer: :2gunfire:

wat een pech !

voor de handige 'doe het zelver' : als je kopertape hebt dan kun je de ruimte tussen de "alu spacer" en de "opto isolators" opvullen.

Bas

Hi Laurens
ik maakte vroeger de carbonstang dwars door de constructie heen en kon dus niet buigen, maar voor f3c hielp dat echt, dus weer gestopt
gr Cees

Het is een tijdje stil geweest in dit draadje maar ik heb zeker niet stilgezeten. Ik heb niet overal meer foto's van gemaakt maar zal de foto's die ik nog heb de komende week plaatsen.

Ik heb toch wel wat "problemen" gehad, o.a met de carbon aansturing van de heckrotor. Ik heb daar een ander draadje voor gemaakt en deze kan je hier vinden:http://www.modelbouwforum.nl/threads/tail-control-rod-probleem.128170. Ik heb het ondertussen alweer op een ander wijze opgelost, ik heb een grotere hevel op de servo gemonteerd en heb de "verbouwde tail rod guide " er alweer vanaf gehaald.

Ik heb veel tijd besteed aan het monteren van de servo snoeren en heb heel wat tijd zitten prutsen om de motor aan de draden van de regelaar te krijgen. De ruimte waar deze draden lopen is erg beperkt en je kan er moeilijk bij, maar met een beetje geduld lukt het best.

Toen alles vast zat begon het afstellen, tja ik ben toch wel onervaren en kwam er toch niet helemaal uit. Dus contact gezocht met Rob die dit bouwdraadje heeft lopen:t-rex-700e-f3c. Rob is een zeer ervaren F3C vlieger en kan mij een heel eind opweg helpen met het afstellen van mijn heli. Ik ben daarom met de heli onder mijn arm een avond bij hem langs geweest en we hebben samen de kop perfect afgesteld. Ik had toch ook enkele zaken niet helemaal goed gedaan dus vandaar ook dat het mij niet helemaal lukte. Verder heeft Rob mij laten zien hoe je een flybar heli moet afstellen. Poeh daar komt iets meer bij kijken dan ik dacht maar aan het eind van de avond toch weer een hoop geleerd.
De avonden daarna heb ik zelf de CC regelaar met een link kabel ingesteld, ik had wat instellingen van Rob mee gekregen en die heb ik al basis genomen. Het enige waar ik nog even mee heb zitten klooien is de endpoints instellen, als je het weet dan is het niet moeilijk maar een beetje googlen en je komt een heel eind. Wat ook een lastig ding "kan" zijn is het punt instellen van het uitschakelpunt van de autorotatie schakelaar. Hier staat een hele duidelijke uitleg :Castle Creations - Instructional Videos.

Verder de gyro ingesteld en de laatste zaken klaar gemaakt zodat ik de eerste vlcht kan maken. Vorge week ben ik op een meeting geweest om daar de maiden vlucht met de heli te maken. Ook Rob was hierbij aanwezig en kon dus ff meekijken. Ondanks dat ik "dacht" dat alles goed stond had ik de draairichting van de Gyro niet goed gecheckt :( met als gevolg:

Maar nadat dit was aangepast dan toch de lucht in :banana:

Het is moeilijk te zien maar er zat een behoorlijke trilling in de heli, dit omdat ik de lagers in de kop niet gelockt had. Rob had dit tijdens het afstellen al gemeld dat dit echt noodzakelijk was maar ik dacht dat het wel mee zou vallen. Verder "hing"de heli ondanks deze trillingen erg stabiel, ik was tevreden.

Afgelopen week dus de lagers gelockt en dus gisteren weer een poging doen om te kijken of de trillingen weg waren. Op het oefenveldje aankomen de boel aanzet en vervolgens gebeurt er eigenlijk erg weinig :confused:. De motor bromt een beetje en en verder niets, wat is dit nu weer. Aangezien ik niets bij mij had en te koud was om te kijken wat er was heb ik de boel weer ingepakt en ben naar huis gegaan. Eerst wilde ik maar eens kijken of de instellingen in de Cc er nog instonden. Echter toen ik de stekker uit de ontvanger getrokken had viel mij direct op dat de boel iets warm geworden was:

full

Ik heb er ook al een ander draadje voor gemaakt om het andere te laten zien:stekker-cc120a-regelaar-gesmolten

Ik heb er een ander verlengsnoertje opgezet en vanmorgen weer naar het oefenveld om te kijken of het nu allemaal naar behoren werkt. Gelukkig start de boel mooi en rustig op en heb enkele minuten kunnen hoveren. Ondanks de kou en de toch wel straffe wind merk echt dat dit een stabiele heli is. De boel staat nog niet helemaal correct maar ik merk nu al dat hij zeer stabiel is, de headspeed tijdens hoveren ligt nu op 1500 toeren en heb met 1900 toeren een paar stijgvluchten gedaan. Dat is ff ander koek dan mijn Trex 600, wat een power zeg dat belooft wat als ik er strake mee ga rond vliegen. Zoals gezegd, de puntjes moeten nu op de i gezet worden. De gain van de gyro kan wat omhoog en zal wat gaan experimenteren met de headspeed.

De eerste indruk is echt prima, ik heb 6.5 minuut gehoverd en dus drie stijgvluchten met 1900 toeren gemaakt en de 5000 mah Turnigy lipo's waren nog voor 55% vol!

Tenslotte: voor deze Align 700E F3C is er nog maar 1 canopy beschikbaar dus zullen er vele dezelfde op de velden te vinden zijn. Ik heb daarom maar mijn canopy maar iets meer "gepersonaliseerd" ;)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie heli John, je gaat daar een hoop plezier aan beleven. Ik vlieg ook met tevredenheid mijn rondes met de Trex 700, weliswaar met Mikado Flybarles maar het gaat als een speer en snaarstrak in de lucht.

Veel plezier met het vervolg van je ontwikkelingen.

Grt
Edwin

John,

ook vanaf deze plek gefeliciteerd met de maiden. Jullie lopen allemaal lekker voor op mijn bouwwerkzaamheden. Ik zit nl nog steeds te wachten op kontronik. Maar ook de spindelmotor van de portaalfrees heeft een probleem waardoor ik lam lig momenteel...

Jij bent nu iig "in de lucht". Neem lekker de tijd om alles zorgvuldig te programmeren en af te stellen! veel succes.

Steven.

Back