Het is een tijdje stil geweest in dit draadje maar ik heb zeker niet stilgezeten. Ik heb niet overal meer foto's van gemaakt maar zal de foto's die ik nog heb de komende week plaatsen.
Ik heb toch wel wat "problemen" gehad, o.a met de carbon aansturing van de heckrotor. Ik heb daar een ander draadje voor gemaakt en deze kan je hier vinden:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/tail-control-rod-probleem.128170. Ik heb het ondertussen alweer op een ander wijze opgelost, ik heb een grotere hevel op de servo gemonteerd en heb de "verbouwde tail rod guide " er alweer vanaf gehaald.
Ik heb veel tijd besteed aan het monteren van de servo snoeren en heb heel wat tijd zitten prutsen om de motor aan de draden van de regelaar te krijgen. De ruimte waar deze draden lopen is erg beperkt en je kan er moeilijk bij, maar met een beetje geduld lukt het best.
Toen alles vast zat begon het afstellen, tja ik ben toch wel onervaren en kwam er toch niet helemaal uit. Dus contact gezocht met Rob die dit bouwdraadje heeft lopen:
t-rex-700e-f3c. Rob is een zeer ervaren F3C vlieger en kan mij een heel eind opweg helpen met het afstellen van mijn heli. Ik ben daarom met de heli onder mijn arm een avond bij hem langs geweest en we hebben samen de kop perfect afgesteld. Ik had toch ook enkele zaken niet helemaal goed gedaan dus vandaar ook dat het mij niet helemaal lukte. Verder heeft Rob mij laten zien hoe je een flybar heli moet afstellen. Poeh daar komt iets meer bij kijken dan ik dacht maar aan het eind van de avond toch weer een hoop geleerd.
De avonden daarna heb ik zelf de CC regelaar met een link kabel ingesteld, ik had wat instellingen van Rob mee gekregen en die heb ik al basis genomen. Het enige waar ik nog even mee heb zitten klooien is de endpoints instellen, als je het weet dan is het niet moeilijk maar een beetje googlen en je komt een heel eind. Wat ook een lastig ding "kan" zijn is het punt instellen van het uitschakelpunt van de autorotatie schakelaar. Hier staat een hele duidelijke uitleg :
Castle Creations - Instructional Videos.
Verder de gyro ingesteld en de laatste zaken klaar gemaakt zodat ik de eerste vlcht kan maken. Vorge week ben ik op een meeting geweest om daar de maiden vlucht met de heli te maken. Ook Rob was hierbij aanwezig en kon dus ff meekijken. Ondanks dat ik "dacht" dat alles goed stond had ik de draairichting van de Gyro niet goed gecheckt

met als gevolg:
Maar nadat dit was aangepast dan toch de lucht in
Het is moeilijk te zien maar er zat een behoorlijke trilling in de heli, dit omdat ik de lagers in de kop niet gelockt had. Rob had dit tijdens het afstellen al gemeld dat dit echt noodzakelijk was maar ik dacht dat het wel mee zou vallen. Verder "hing"de heli ondanks deze trillingen erg stabiel, ik was tevreden.
Afgelopen week dus de lagers gelockt en dus gisteren weer een poging doen om te kijken of de trillingen weg waren. Op het oefenveldje aankomen de boel aanzet en vervolgens gebeurt er eigenlijk erg weinig

. De motor bromt een beetje en en verder niets, wat is dit nu weer. Aangezien ik niets bij mij had en te koud was om te kijken wat er was heb ik de boel weer ingepakt en ben naar huis gegaan. Eerst wilde ik maar eens kijken of de instellingen in de Cc er nog instonden. Echter toen ik de stekker uit de ontvanger getrokken had viel mij direct op dat de boel iets warm geworden was:
Ik heb er ook al een ander draadje voor gemaakt om het andere te laten zien:
stekker-cc120a-regelaar-gesmolten
Ik heb er een ander verlengsnoertje opgezet en vanmorgen weer naar het oefenveld om te kijken of het nu allemaal naar behoren werkt. Gelukkig start de boel mooi en rustig op en heb enkele minuten kunnen hoveren. Ondanks de kou en de toch wel straffe wind merk echt dat dit een stabiele heli is. De boel staat nog niet helemaal correct maar ik merk nu al dat hij zeer stabiel is, de headspeed tijdens hoveren ligt nu op 1500 toeren en heb met 1900 toeren een paar stijgvluchten gedaan. Dat is ff ander koek dan mijn Trex 600, wat een power zeg dat belooft wat als ik er strake mee ga rond vliegen. Zoals gezegd, de puntjes moeten nu op de i gezet worden. De gain van de gyro kan wat omhoog en zal wat gaan experimenteren met de headspeed.
De eerste indruk is echt prima, ik heb 6.5 minuut gehoverd en dus drie stijgvluchten met 1900 toeren gemaakt en de 5000 mah Turnigy lipo's waren nog voor 55% vol!
Tenslotte: voor deze Align 700E F3C is er nog maar 1 canopy beschikbaar dus zullen er vele dezelfde op de velden te vinden zijn. Ik heb daarom maar mijn canopy maar iets meer "gepersonaliseerd"