De weg naar de FAI F3C klasse....

@Rob,ach dit soort "problemen" horen er erbij en ik laat mij niet uit het veld slaan! Ik zal morgen die 0.2 gram eruit halen en zal naar de statische tracking kijken. De dempers heb ik al verschillende malen gecheckt, deze zitten zoals de manual staat, in de kop:met de afgeschuinde naar de bladhouders toe. ook heb ik hier wat vet tussen zitten. De bladen zitten zeker weten niet 'te vast' dat check ik elke keer als ik ga vliegen.

Kom ik er niet uit dan spreken we wel wat af!

Ik hoop echt dat je het eruit krijgt John, ik moest even aan hem wennen maar ik heb gisteren heerlijk gevlogen en mijn figuren worden ook steeds mooier. Hij vliegt echt lekker.

Rob

Nog een idee wat misschien inmiddels al achterhaald is.
De dempers licht invetten.
Bij de raptor wilden de dempers wel een een tikkie plakken in het huis waardoor de demping niet overal gelijk was.
Door wat zuurvrij vet er aan te doen konden ze beter settelen en was een dergelijke trilling verleden tijd.
Ik weet alleen niet of dit nog geldt.
Ik heb trueblood dempers waar dit in ieder geval niet mee mag.

Hey John,

Hier komt de gouden tip.....

(tromgeroffel)

Zet eens de governor van de CC uit en ga eens vliegen op fixed endpoints.

Wedden dat je staart strak is.

FF alle gekheid op een stokje.
De governor van de CC is best een goie maar verdomd moeilijk om met de gain af te stellen. Zit je te laag heb je verschil in motortoerental wat je niet hoort maar heel langzaam gaat, kan hunting veroorzaken op de staart. Heb je hem te hoog zul je een snelle hunt op de staart krijgen (kortstondig) die voorkomt bij snelle pitchverandering die je in de F3C wereld niet of bijna niet hebt.

Nou nog wat, ik heb ook een 780 gehad maar die heb ik eerst in Rate mode afgesteld zodat de staart er recht achterbleef zonder te sturen, toen pas ging ik in Heading hold. strakke staart.

Zijn simpele dingen die je kan proberen zonder dat je onderdelen hoeft te verwisselen. Er zijn best mensen die er strak mee vliegen, met de standaard kit uit de doos, dus waarom jij niet

Veel geluk.

remon

Nog nooit eerder gezien dat je hunting krijgt met een CC regelaar... het is te proberen. gain zou ik rond de 15 a 20 zetten, hoger dan dat en de kans is groot dat je een op en neer klapperend toerental krijgt(met de standaard motor)

Remon, dank je wel voor je tips deze ga ik zeker weten proberen. Eerst mijn andere probleem oplossen de trillingen n de rotorkop :confused:

Zoektocht naar de trillings problemen

Voor de 3e keer maar weer de kop gedeeltelijk gedemonteerd en wat zaken aan het onderzoeken.

1e: Het schroefje van de headstopper, deze is 1/1.5 mm langer dan de dikte van het centraal stuk! Dit schroefje zou eventueel de feathering shaft sleeve iets kunnen vervormen. De volgende vlucht laat ik hem er eens af.

Edit:Het schroefje is NIET te lang

full

2e. De dempers opgemeten, ik heb de diverse keren opgemeten en er zit iets verschil in, of het iets uitmaakt?

Demper 1:

full

Demper 2:

full

3: Ruimte in het centraal stuk waar de demper tegen de feathering shaft sleeve komt:

full

Deze waarde is aan beide zijde gelijk:

full

4e: Checken of de lagers in de bladhouders gelijk zitten, ik heb ik beide bladhouders de feathering shaft gestoken en het gedeelte van de shaft dat uitsteek opgemeten:

full

Ook deze waarde is van beide bladhouders identiek.

5e: Ik heb alle links losgemaakt en de paddle stang een zwiep gegeven om te kijken hoe hij zit centreert, volgens mij kan dit niet beter.

full

De paddle stang is perfect in balans!

Het zal wel geen toegevoegde waarde hebben om bovenstaande te checken maar ik weet gewoon niet waar ik het moet zoeken. Ik ga de boel weer monteren en de statische tracking nameten. Tenslotte ga ik het verschil van 0.2 gram uit de bladen halen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi John,

Dat boutje van de head stopper is gewoon de goeie hoor, haal de spindle sleeve er maar eens uit dan zul je zien dat hij er niet doorheenkomt.

gr,
Rob

Nog maar eens een suggestie, zo van niet geschoten is altijd mis:
check nog even goed je druklagers en of de drukring er wel in zit in beide bladhouders ?

Tja Rob, das nu ff een probleem he, de lagers zitten gelijmd en zitten muurvast! Ik zat hier al eens over na te denken want wat is nu het nut van deze druklagers? Ze zitten tussen de twee buitenste lagers in en beide buitenlagers zitten gelijmd.

John,

Die trillingen van jouw heli, hoe ben je daar achtergekomen?

Als het de staartvin is die heel snel heen en weer trilt kan het de Torque tube zijn.

Kunnen een paar redenen zijn;

Torque tube te strak tussen staartblok en staarthuis.

Lagers die om de TT komen kapot / verkeerd geplaatst. Het beste is om ze iets uit het lood te zetten. (<---/---/---> zo staan ze normaal.
Ik heb ze zo; <---/----/-->)

In het staartblok zitten ook een paar lagers, om de tandwiel die aangedreven word door het autorotatietandwiel. Dit kleine tandwiel wil nog wel eens naar voren schieten waardoor het spul te strak loopt.
Kun je makkelijk checken door naar de passing te kijken van dit tandwiel op het andere conische tandwieletje, dit moet mooi in elkaar overlopen. Dit si dan gelijk een teken dat de staartbuis er te ver inzit waardoor de TT te strak zit. Zie punt 1.

Als laatste die ik me zo bedenk, de staartas loopt ook door lagers in het staarthuis. Zijn die nog goed? zitten ze allemaal wel goed vast als het hele spul draait, lager moet wel zijn werk kunnen doen,buitenkant staat stil, binnenkant draait.

Komt er nog 1, maar daar had je volgens mij al naar gekeken, in de bladhouders van de staart zitten druklagers, die hebben verschillende diameters, er zit een volgorde in. Staat er op, IN en OUT, deze hebben verschillende diamters. 1 BELANGRIJK punt hierbij is dat toen ik mijn 700 kreeg ik voor 1 bladhouder een IN en OUT met dezelfde diameter had, das niet goe nie, maar die heb ik snel geruild.

Voor de rest weet ik het zo niet, het zou helpen als je vertelt hoe je ziet dat die heli trilt, er bestaat zoiets als hoogfrequente en laagfrequente trillen. Hoog is meestal de staart, laag is vaak aan de voorkant.
Kan ook nog motor, motortandwiel/hoofdtandwielpassing, hoofdtandwiel zelf (vorm van een eitje) enz zijn.

Maar hier kun je weer mee vooruit. Heb je weer wat te knutselen.
Je hebt nog 5 weken voor de wedstrijd te odoorn dus dat moet lukken.

Groetjes

remon

Tja Rob, das nu ff een probleem he, de lagers zitten gelijmd en zitten muurvast! Ik zat hier al eens over na te denken want wat is nu het nut van deze druklagers? Ze zitten tussen de twee buitenste lagers in en beide buitenlagers zitten gelijmd.

Een druklager vangt de kracht van het uitwerpen op, en zorgt dat alles bij grote centrifugale krachten toch soepel blijft draaien.
Als je het buitenste "normale" lager ook hebt vastgelijmt, dan doen de druklagers hun werk niet meer.
Kan voor problemen zorgen.

Grt,
Eric

+1 voor het vastlijmen. niet doen... als je ze dan ooit moet vervangen krijg je ze er niet lekker meer uit+in..

Ze zitten tussen de twee buitenste lagers in en beide buitenlagers zitten gelijmd.

Ja hmmm goed punt. lastig te checken nu.

Die lijm is niet zo sterk dat de lagers niet kunnen verschuiven hoor !
er komt een een flink aantal kilo's per blad op te staan, dan gaat de ruimte er wel uit hoor.

edit: bij het in elkaar zetten druk je de ruimte er sowieso wel uit.

Eric, in de manual staat dat ze gelijmd moeten worden en ook Rob attendeerde mij erop dat dit lager vast gelijmd moest zitten :confused:

Remon, weer bedankt voor je input ook naar jou aangedragen punten zal ik kijken. De trillingen zijn er alleen als de heli 1900 toeren staat te draaien en ik merkte het toen ik hoverde met deze toeren. Je ziet de heli zeer snelle trillingen maken (weet ff niet hoe ik het moet uitleggen) en ook het landingsgestel zie je als een dolle trillen.

Ik zou de buitenste nooit lijmen.
Om de redenen die ik eerder al opgaf.
Ook al zetten ze dat in de manual, en staan wel meer dingen in mijn manuals die ik niet doe omdat ik het er niet mee eens ben.
Het binnenste normale lager pakt de grootste zijwaardse krachten, en daar is er groot belang dat deze op zijn plaats blijft.
de buitenste werkt extra ondersteunend om de zijwaardse krachten op het druklager te elimineren.
Verder heeft deze weinig funktie, ik zou hem dus loslaten.

Laatst bewerkt:
het landingsgestel zie je als een dolle trillen.

Trillen zodat hij wazig wordt of lijkt het meer op heen-en-weer schudden ?

het eerste is hoogfrequent, het tweede laag en komt dan vooral uit de kop/bladen.

Check je motor eens ? Ik heb op RR of zo gelezen dat iemand een slingerende motor had.

Back