John,
Die trillingen van jouw heli, hoe ben je daar achtergekomen?
Als het de staartvin is die heel snel heen en weer trilt kan het de Torque tube zijn.
Kunnen een paar redenen zijn;
Torque tube te strak tussen staartblok en staarthuis.
Lagers die om de TT komen kapot / verkeerd geplaatst. Het beste is om ze iets uit het lood te zetten. (<---/---/---> zo staan ze normaal.
Ik heb ze zo; <---/----/-->)
In het staartblok zitten ook een paar lagers, om de tandwiel die aangedreven word door het autorotatietandwiel. Dit kleine tandwiel wil nog wel eens naar voren schieten waardoor het spul te strak loopt.
Kun je makkelijk checken door naar de passing te kijken van dit tandwiel op het andere conische tandwieletje, dit moet mooi in elkaar overlopen. Dit si dan gelijk een teken dat de staartbuis er te ver inzit waardoor de TT te strak zit. Zie punt 1.
Als laatste die ik me zo bedenk, de staartas loopt ook door lagers in het staarthuis. Zijn die nog goed? zitten ze allemaal wel goed vast als het hele spul draait, lager moet wel zijn werk kunnen doen,buitenkant staat stil, binnenkant draait.
Komt er nog 1, maar daar had je volgens mij al naar gekeken, in de bladhouders van de staart zitten druklagers, die hebben verschillende diameters, er zit een volgorde in. Staat er op, IN en OUT, deze hebben verschillende diamters. 1 BELANGRIJK punt hierbij is dat toen ik mijn 700 kreeg ik voor 1 bladhouder een IN en OUT met dezelfde diameter had, das niet goe nie, maar die heb ik snel geruild.
Voor de rest weet ik het zo niet, het zou helpen als je vertelt hoe je ziet dat die heli trilt, er bestaat zoiets als hoogfrequente en laagfrequente trillen. Hoog is meestal de staart, laag is vaak aan de voorkant.
Kan ook nog motor, motortandwiel/hoofdtandwielpassing, hoofdtandwiel zelf (vorm van een eitje) enz zijn.
Maar hier kun je weer mee vooruit. Heb je weer wat te knutselen.
Je hebt nog 5 weken voor de wedstrijd te odoorn dus dat moet lukken.
Groetjes
remon