Afgelopen weekend dus ziek maar ik kon echt niet wachten en zeker niet met het mooie weer van vandaag en heb dus vanmiddag vrij genomen om dan toch de 700 eens echt te proberen.
Thuis had ik de gouvernor al op 1500-1550-1900 rpm gezet en de gain van de gyro iets hoger dan de eerst twee "test" hover sessies,de tail stond toen een beetje te hunten. Ik had al een quick connect kabeltje aangeschaft en nam dus ook maar ff de laptop mee om een beetje te experimenteren met de gouvernor instellingen.
Op het veld aangekomen stond er meer wind dan ik dacht zo'n windkracht 4 a 5 denk ik maar dan kon ik gelijk eens zien hoe deze grote jongen zich houd tijdens het hoveren met een briesje, iets waar ik met mijn 600 behoorlijk veel problemen had. Optoeren naar 1500 toeren en hoveren maar, hmmm de tail was zeker niet rustiger dus up naar idle up 1 naar 1550 toeren, hmmm ook dit was zeker geen verbetering. Dus eerst de gain weer terug gezet, iets boven de waarde van de eerste tests. Ahhh dit ging iets beter, ik had zelf de indruk dat het bij 1500 toeren beter was dan bij 1550 toeren. Verder is het echt een genot om met deze heli met windkracht 5 te hoveren, ondanks dat de tail nog niet strak was, vloog hij echt als een eitje. Ik weet niet of het iets uitmaakt maar ik realiseerde mij pas op weg naar huis dat ik constant hoverde met de tail tegen de wind in.
Ik heb totaal zo'n minuut of 9 a 10 gehoverd en de accu's hebben nog ruim 30% over, dat leek mij aardig. Voordat de twee accu aan boord ging heb ik eerst de governor terug gezet naar 1450-1500-1900, ik kreeg het vermoeden dat het hunten met 1450 toeren toch weer iets minder was. Ik heb wat verder gehoverd maar was toch zeer benieuwd hoe het zou zijn om rond te vliegen met deze machine en hup de idle up 2 om en hwoooooo nou gaat de hij echt brullen!
Ik heb de afgelopen maanden erg weinig gevlogen en ben ook zeker geen expert maar merkte al vrij snel dat ik nog wat zelf vertrouwen met deze machine moet opbouwen. Het reageert allemaal vrij direct en bochten.....die kunnen heeel kort genomen worden. Ik moet hier en daar nog wat expo gaan instellen maar o wat vliegt dat tja ...PRACHTIG. Na enkele minuten maar weer landen. ik merkte wel dat ook tijdens het rondvliegen de gyro twee keer een raar zwiepje maakte, de heli was iets te ver weg maar en kon het niet helemaal goed zien. Na deze vlucht nog ruim 50% in de lipo's en kon niet merken dat ze warm waren, maar ik heb ook niet echt lopen stunten.
Ik was toch aardig onder de indruk van deze machine en heb ook de 3e lipo gebruikt om er mee te hoveren en rond te vliegen en de het fine tunen van de gyro maar even aan te kijken. Ook de pirouette bij wind kracht 5 is een heel ander verhaal dan bij de 600, de heli blijft veel gemakkelijker op zijn plaats en wil niet zo snel wegvliegen en de gouvernor houd de boel lekker in de gaten...heerlijk. Mijn Trex 600 heeft geen gouvernor en met name tijdens piro's gebeurde er van alles (vooral dingen die ik niet wil) minder toeren, andere kan op meer toeren..gevolg corrigeren...gevolg teveel correcte..gevolg weer corrigeen etc.:kortom de piro's met mijn 600 zijn erg moeilijk om ze perfect te doen. Met deze heli gaat het een stuk beter maar ik wil wel dat de tail iets minder fel reageert want die reageert wel erg snel op de stick bewegingen. Ik vraag mij af wat er gebeurt als ik daar bijvoorbeeld 20% expo opzet?? misschien dat het hunten ook iets minder wordt.
Verder heb ik diverse malen van links naar rechts en andersom recht voor mij langs gevlogen, iets dat erg belangrijk is om de figuren goed te kunnen vliegen en ook nu merk ik hoe strak dat kan. Deze 700 is alweer zoveel stabieler dan mijn 600, echt een wereld van verschil. Een ander verschil is uiteraard de POWER!!, ik heb enkele stijg vluchten gemaakt maar dat is een beleving. Ter afsluiting heb ik een "klein" begin gedaan van een stall turn........ehhhh SHIT dat ding schiet als een raket omhoog t.o.v. mij good old Trex 600. Dat is ff ander koek en belooft de komende weken wat, ik kijk er nu al naar uit.Al met al en HEERLIJK vlieg sessie met de Trex 700E F3C, oke de tail heeft nog wat aandacht nodig maar verder....een prachtige machine.
Terugkomend op de tail aansturing, ik heb er een lange rudderhorn opgezet omdat ik anders verkeerd uit kom met de carbon aansturing. Ik overweeg om de servo iets hoger in het frame te plaatsen door nieuwe gaten iets boven de bestaande te maken zodat de servo iets hoger zit en dus ik dus een kortere rudder horn kan gebruiken. De gain kan dan in principe dan ook naar beneden en kost het minder kracht om de bladen te verstellen. In een ander draadje loopt een discussie over "chinese weight mods"
http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen/125458-t-rex-700e-f3c-15.html#post2037594 misschien dat een kortere horn nog beter werkt met deze gewichten?