Of geldt dit in meerdere mate voor heli's?
Nee, ik kan je vertellen dat je bij vliegtuigen net zozeer weer moet leren.
En eigenlijk zijn dat juist de moeilijkste dingen die je dan moet leren.
Ik heb een trainer met daarin stabilisatie. Geen 3ASX of SAFE weet ik hoe dat heet.
Gewoon een Weatronic ontvanger met daarin een 3 assige gyro.
Waarom zit deze erin?
* Omdat het kan,
* Ik ook mijn 8 jarige met dit kistje liet vliegen bij wijze van test,
* Ik eerst eens bij een kistje welke in van haver tot gort kende en bij wijze van spreken grijs had gevlogen op het gemakje de mogelijkheden van deze ontvanger wilde testen.
Afijn, wat is het verschil vroeg jij dan?
Ik heb hem enkel op 2 assen ingesteld t.w. rol- en richtingsroer.
Heb ik de gyro aan staan (ik kan op mijn zender de gyro in- en uitschakelen mede als de gevoeligheid):
Opstijgen:
* Kist in de goede richting op de baan zetten,
* Volgas geven,
* Kijken hoe het kistje netjes opstijgt zonder rol- of richtingsroer aan te raken,
* Hoogteroer hoef ik eigenlijk ook niet aan te raken omdat het een trainer is met een Clark Y profiel en de motor zou net iets meer domping kunnen gebruiken (dus volgas is netjes stijgen, halfgas is rechte lijn)
Staat de gyro uit:
* Kist in de goede richting op de baan zetten,
* Rustig gas opbouwen,
* Sturen met het richtingroer / neuswiel om hem op de grond in de juiste richting te houden,
* Bij loskomen en iets zijwind met je rolroeren de kist vlak houden,
* Indien nodig met het richtingroer de kist in een rechte baan houden,
* In een juiste hellingshoek opstijgen,
^^ Eigenlijk is dit deel 1 van het examen: Opstijgen in een rechte lijn.
Zodra het een iets mindere dag is qua windrichting en kracht dan is met of zonder gyro opstijgen een wereld van verschil!
Met gyro hoef je niets te doen, zonder moet je ouderwets werken en je model
echt vliegen