De wind als vijand

Neem van mij als instructeur, die geconfronteerd word met mensen die met stabilisatie en auto-bail out etc etc hebben "leren vliegen" en het ook zónder willen leren.... : "ECH WEL!!!!"

Ben momenteel al bijna een vol winterseizoen bezig iemand die thuis buiten met alle windsoorten met een met bail-out uitgeruste Goblin 700 vliegt, te leren hooveren met een zéér tam afgestelde gewone flybarred 450.... INDOOR!!!!

En hij is niet de eerste, heb meerdere mensen "bijna met geweld" de ingesleten gewoonte van vliegen met een FlyMentor af moeten leren....

Nu word ik wel nieuwsgierig!
Ik heb ook nog de 3assige gyro aanstaan op de ontvanger.
In welke opzichten krijg ik dan verkeerde vlieggewoontes?
Ik ben van plan om em binnenkort eruit te halen, gewone ontvanger erin en klaar.
Misschien wat tips waar ik dan extra op moet letten?

Of geldt dit in meerdere mate voor heli's?

Groeten, Arnold

Gewoon mee gaan met de tijd. De Batavieren, de Hunnen en de Romeinen zijn al weg. De techniek blijft zich verbeteren. Ik had in de vorige eeuw al giro.

Nu word ik wel nieuwsgierig!
Ik heb ook nog de 3assige gyro aanstaan op de ontvanger.
In welke opzichten krijg ik dan verkeerde vlieggewoontes?
Ik ben van plan om em binnenkort eruit te halen, gewone ontvanger erin en klaar.
Misschien wat tips waar ik dan extra op moet letten?

Groeten, Arnold

Jahaaa......Arnold, dat ziet er niet best voor je uit en dat nog wel op 1 april.

Nee, ik kan je vertellen dat je bij vliegtuigen net zozeer weer moet leren.
En eigenlijk zijn dat juist de moeilijkste dingen die je dan moet leren.

Ik heb een trainer met daarin stabilisatie. Geen 3ASX of SAFE weet ik hoe dat heet.
Gewoon een Weatronic ontvanger met daarin een 3 assige gyro.
Waarom zit deze erin?
* Omdat het kan,
* Ik ook mijn 8 jarige met dit kistje liet vliegen bij wijze van test,
* Ik eerst eens bij een kistje welke in van haver tot gort kende en bij wijze van spreken grijs had gevlogen op het gemakje de mogelijkheden van deze ontvanger wilde testen.

Afijn, wat is het verschil vroeg jij dan?
Ik heb hem enkel op 2 assen ingesteld t.w. rol- en richtingsroer.

Heb ik de gyro aan staan (ik kan op mijn zender de gyro in- en uitschakelen mede als de gevoeligheid):
Opstijgen:
* Kist in de goede richting op de baan zetten,
* Volgas geven,
* Kijken hoe het kistje netjes opstijgt zonder rol- of richtingsroer aan te raken,
* Hoogteroer hoef ik eigenlijk ook niet aan te raken omdat het een trainer is met een Clark Y profiel en de motor zou net iets meer domping kunnen gebruiken (dus volgas is netjes stijgen, halfgas is rechte lijn)

Staat de gyro uit:
* Kist in de goede richting op de baan zetten,
* Rustig gas opbouwen,
* Sturen met het richtingroer / neuswiel om hem op de grond in de juiste richting te houden,
* Bij loskomen en iets zijwind met je rolroeren de kist vlak houden,
* Indien nodig met het richtingroer de kist in een rechte baan houden,
* In een juiste hellingshoek opstijgen,

^^ Eigenlijk is dit deel 1 van het examen: Opstijgen in een rechte lijn.

Zodra het een iets mindere dag is qua windrichting en kracht dan is met of zonder gyro opstijgen een wereld van verschil!
Met gyro hoef je niets te doen, zonder moet je ouderwets werken en je model echt vliegen

Bedankt voor de info!

Vandaar, ik vond het al zo makkelijk [emoji23] [emoji23]
Dat word werk aan de winkel!!

We gaan het gewoon een keer rustig proberen bij rustig weer, gelukkig hebben we een behulpzame club!

Het nadeel is wel: als ik op de ontvanger mn gyro uitzet is de safefunctie ook uit....naja, uitdagingen genoeg! Leuk!!

Groeten, Arnold

Eenmaal in de lucht bij mooi weer is er relatief weinig verschil.
Zolang je aan de knuppels zit overheers je tenslotte de gyro functie.

Echter bij te mooi weer en je vliegt gewoon een rechte lijn zal de gyro ook een eventuele thermiekbel waar je doorheen vliegt weg- / uitfilteren.
Bij veel turbulentie / wind zal een gyro deze turbulentie er ook voor een groot deel uitfilteren. Zonder gyro zul je zelf je kistje goed in de gaten moeten houden en zodra het kistje bijv. over 1 kant wordt omgeduwd moet jij al uit automatisme tegensturen of bij zijwind met je richtingsroer zorgen dat je in een rechte baan blijft.

En dan het landen:
Is er turbulentie op je final heb je wel eens dagen dat je je kistje "binnen moet worstelen". Dan ben je zowat continue aan het sturen.
Een gyro haalt hier een hoop werk uit je handen.

Ik heb iemand gekend die dacht dat een gyro een soort heilige automatische piloot was..........maar uiteindelijk moet je zelf nog sturen. Dat werd in de praktijk pijnlijk duidelijk toen de boel alsnog stuk ging :rolleyes:
Natuurlijk ben ik het best eens met de stelling dat het een handig hulpmiddel is.
Echter ben ik van mening dat je niet met een gyro moet leren vliegen, hooguit in het aller- allereerste prille begin en dan hooguit als extra hulpmiddel om de boel heel te houden.
Anders gaat het net zo zijn als wat Brutus schreef.
Je denkt dan wel dat je kunt vliegen maar feitelijk bak je er nog maar weinig van omdat je jezelf juist de belangrijke zaken / automatismen nooit hebt aangeleerd.

Echter ben ik van mening dat je niet met een gyro moet leren vliegen, hooguit in het aller- allereerste prille begin en dan hooguit als extra hulpmiddel om de boel heel te houden.

Ooooooooh, ik zit aan de veilige kant...
Helder verhaal, hier steken we weer wat van op

Ik vind het niet fijn vliegen met zo`n systeem ertussen.
Besturing is traag en voelt erg indirekt.
Het is wel erg handig met landen als het wat onstuimig is maar de lol is er snel vanaf.
Leren vliegen doe je beter zonder zo`n systeem want je raakt eraan gewend, en als je eens een andere kist wil vliegen zonder hulpmiddelen heb je grote kans dat het mis gaat.

Ik ken andere gyro's niet, alleen mijn Eagle Tree Guardian. Daarbij kun je de gain via de zender instellen, van maximaal tot helemaal 0. Waarbij de gyro dus niks meer doet. Als je hebt leren vliegen met zo'n systeem en je wilt het vliegen met gyro afleren, is de veiligste manier om de gain voor elke vlucht een tikje terug te schroeven. En uiteindelijk vlieg je zonder gyro!

Of vliegen met gyro nu wel of geen echt vliegen is, is ook afhankelijk van hoe je hem gebruikt. Gebruik je hem in 2d mode, dan is het inderdaad geen echt vliegen meer. Knuppels los, en hij vliegt weer recht. In feite hoef je alleen maar een beetje bij te sturen als je van richting wilt veranderen. Vliegen in 3d mode met heading hold is ook twijfelachtig. En dan merk je inderdaad ook traagheid in reactie.

Maar 3d mode zonder heading hold, maakt je toestel alleen wat minder windgevoelig. Hij vliegt gewoon wat strakker. Maar iemand die niet kan vliegen, crasht een vliegtuig ook als er een gyro inzit die op 3d zonder heading hold staat ingesteld. Je vliegt zo'n toestel nog steeds zelf.

Back