De YAK-3 de Yakkies blijven favoriet

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Ja weet het :oops: kan het niet laten om weer een nieuw project te starten.

Ben wel iets verder met de Fiat G50 maar heb nog teveel vraagtekens over de kist en details.
Wil daar wat meer tijd voor nemen en meer zekerheid hebben zodat tie in een keer goed is.

Door mijn jet ontwerpen voor RBC, de YAK-23 en YAK-15 ben ik blijven hangen bij de Yakkies 8) die favoriet zijn.
Ben dan ook begonnen met tekenen aan een YAK-3, zie onderstaande foto van het grote voorbeeld.
Zo moet tie eruit gaan zien met een spanwijdte van 2 meter.

1202559.jpg

Ton

Volgens mij is dat niet echt een Yak ;-) (oftewel even anders linken)

Dat ziet er echt schitterend uit Ton. Ik wist niet dat er in de Yak's een V12 zat. Het geluid uit die toestellen zal wel oorverdovend mooi klinken. Dikke 1300 PK.
Hier wat meer leuke weetjes over de Yak-3.

Groetjes Rob.

Tjen,

Dit is de kist die je net hebt gepost.
yak4.jpg

yak5.jpg

Dit is een van de latere YAk-3 versies met een radiaal motor. Deze versies waren pas eind 12 mei 1945 als test toestellen werd gevlogen. Dus na de WWII. Ook is dit een Reno versie dus een totaal andere motor als er eerst onder de kap zat. Nu dus een R-2000 radiaal motor van Pratt Whitney
In WWII vlogen ze met een V12 klimov VK-105 en een aantal met de VK-107. Dus als Ton de WWII versie wil bouwen zal hij de V12 Klimov VK-105 als schaal op de neus moeten zetten.
Maar nog steeds een mooie kist. Ook die van de Reno race :lol:.

Groetjes Rob.

Hoi Rob,

Dank je voor de toevoeging. Tis inderdaad deze kist. Ik was even in de war met de Czech Mate Yak11, maar aan het filmpje zag ik dat het niet de Yak was die ik bedoelde.
Nu nog een dikke R2800 in die Yak3 "Steadfast" :mrgreen: maar hij staat te koop geloof ik.... 8)

In ieder geval begrijp ik dat Ton voor de V12 versie gaat dus niet radiaal. :)

Grt,

Tjen

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Dat is ook een Yak, maar geen Yakovlev Yak-3. Ik zie helaas geen vleugels en maar 2,5 PK :(.
Maar we houden hem er in.

Berto,

Is tie nog steeds niet te zien want bij mij is tie prima.

Tjen il-Vec,

Tja helemaal mee eens ook waanzinnig mooi, de YAK-11 wit van kleur en reg. 28 of 29 staat op mijn lijstje even als de YAK-18 en de YAK-52.

Dit filmpje van de YAK-52 zou een leuke opening zijn voor een wedstrijdvlucht, denk dat de jury dan direct stijlachterover zal slaan.
Viel zelf in iedergeval ook van mijn krukje.
[/media]

Teus,

Dank je, maar hoewel dat een mooie uitvoering is van de YAK-3UA, heb ik liever de eerste YAK-3 omdat daar geen luchthapper (Turbo/Blower???) op zit.
Zoek nog wel een paar mooie plaatjes van de onderkant.

Jan,

2 meter en dan electrisch? Razz
Vergeet niet de soundmodul want die 12 cil moet natuurlijk wel te horen zijn.

Commander Clumsy,

Leuk dat je meekijkt.

Metroid,

Dank voor de link ga dat direct effe downloaden, heb je ook nog ergens de kriussnelheid gezien.

Peter,

Ja al die Yakkies hebben wel wat.
Zou je Mustang wel willen zien :? begin nu toch te twijfelen of dat wel goed gaat :P

Heb ook nog een filmpje gevonden van de uitvoering die ik wil maken.
[/media]

Bedankt voor jullie bijdrage, begrijp hieruit dat de YAK-3 hier welkom is als project.
En als je meer tegenkomt zet dat er maar lekker bij want alle info is welkom.
Zo en nu snel weer Rhino opstarten om verder te gaan met tekenen.

Ton

Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt wel de "Area 51" hangar op Duxford..

Maarre... vét vét vét Ton!! Je hebt in ieder geval een abboneetje op je topic :D

:wink:

Ton, Ik beloof je dat je binnenkort foto's te zien krijg van de plug van de P51.

Ik heb hem zo goed als ruwbouw klaar.. ben nu alles finaal aan het maken kwa vorm en dan kan ook de romp in de glas.. dan verder plamuren.. en klaar voor detaillering.

De motor kap is wel al klaar voor detailering.. evenals de stabilo's..

Tot zover de grote p51.. het is gewoon een heel avontuur om alle documentatie bij elkaar te krijgen.. en zo'n joekel te ontwerpen.. en als je zo'n pietje precies als ik ben ga je eerst ook nog op zoek naar zo'n beetje de locatie van alle rivets die je maar vinden kan...
En niet te vergeten dat vliegen met de schaal constante snelheids prop... is nog steeds aan de orde.. duurt allemaal alleen wat langer.
Wat betreft de aandrijving hoop ik een eerste werkende proto opstelling van de drive en prop te hebben na de zomer (over zo'n 4 maanden).

En tevens zijn we aan het kijken of we hem ook met electro de lucht in moeten sturen.
Groot probleem bij de ontwikkeling van de dikke 4 blad prop was toch de bijkomde trillingen van de benziene motor. Zal met electro wel minder zijn.

Dan nog de kleine p51. Ik ben nu de eerste malletjes aan het maken van de stabilo's.
De vleugel is helemaal met aluminium bekleed.. en krijg binnenkort zijn rivets en kan dan afgemald worden.. dan eerst een vleugeltje maken uit de mal en de romp finaal pas maken.. dan kan ik ook de romp afdetaileren en afmallen.
Ik heb rob al gevraagd of hij eventueel binnenkort een paar eerste proto cocpitkapjes kan trekken.

Ook van deze beloof ik je zeer binnenkort foto's.

het duurt allemaal wat langer... maar het moet wel goed.. ;)

succes met de Yak.. Ik vind die russische kisten ook erg gaaf.. zou zelf de mig3 nog wel eens willen doen.. Maar eerst de P51B/C af!

Peter

Tjen il-Vec,

Lijkt wel de "Area 51" hangar op Duxford..
Geen idee waar die staat, maar als je meer plaatjes weet hoor ik dat graag.

Peter,

Dapper dat je daar zo mee door blijft gaan, is en blijft toch waanzinnig veel werk.

Groot probleem bij de ontwikkeling van de dikke 4 blad prop was toch de bijkomde trillingen van de benziene motor. Zal met electro wel minder zijn.
Moet zeker kunnen met electro een kist van 10 kg is allang geen probleem meer laat staan een electromotor met vertraging.
Motor voor een kist van 10 kg, effe kijken op de RBC site

Laat maar komen de foto's van de grote en kleine Mustang, dat wordt smullen.

Heb voor Rob ook nog een nieuwe romp voor zijn kleine Mustang getekend, heb al een setje onderdelen moet dat alleen nog even aan elkaar plakken.

De MIG-3 staat natuurlijk ook op mijn lijst en heb al aardig wat info verzameld, heb onlangs nog een mooi boek gekocht bij de Luchtvaart Hobbyshop.

Durf het bijna niet te vragen maar doe het toch :wink: , hoe is het met de M33.

Ton

Hoi Ton..

Je weet misschien wel hoe het gaat.. zodra je met detail begint.. kun je niet meer ophouden.. en moet opeens alles..
Wat de kleine p51 betreft.. daar zijn er zoveel van.. ik probeer er eentje te maken die overal bovenuit steekt. Bijna allemaal kloppen ze kwa vorm niet.. en deze word dan ook nog eens vol glas met overal zogenaamd rivets.. van vleugel tot stabilo tot romp. Inclusief landingsklepjes.. eventeel kleine retract (die op zo'n afmeting toch niet werken want dan gaat hij meteen over de kop)
Wie weet, is hij wel veeeeeel te gedetailleerd en te complex.. we wachten het af.. ik maakde mallen af.. bouw en proto en ga hem gewoon testvliegen.

Voor de grote p51 denk ik meer aan Dikke buitenloper motor.
Misschien 1 slag kleiner en dan met vertraging.

10kg haal ik nooit.. hij word denk ik al gauw 14 kg. Maar ik wacht eerst de vertraging even af.. ik wil proberen of we gewoon dezelfde unit kunnen gebruiken als voor de benziene motor.

Heb eerlijk gezegd nog verder nergens anders tijd voor gehad.. de M33 ligt nog te wachten bij een vriend van me.. zie hem over een week of twee, dan zal ik dat project ook weer eens proberen een slinger te geven. Al het tekenwerk en de freesfiles voor de vleugels en stabilo zijn klaar. Alleen de romp moet nog gespoten en gepolijst worden om een mal van te maken.

Dan hebben we ook de me1092 nog.. misschien moeten we daar maar een rbc ding van maken.. dus gfk rompje en houten vluegeltje.. ik zie dat bouwen van die romp nu niet zitten.. veel te druk met andere dingen.

Peter

Hej Ton,
toch mooi dat er meer Rus liefhebbers zijn. Altijd weer goed om te horen. De YAK 3 staat ook nog op mijn lijst. En dan ook 2 meter of 2+ meter. Ga ik dus zeker volgen dit werkstuk, de mijn gaat nog wel even op zich laten wachten. :D

Hey Ton,
Russische vliegtuigen hebben me nooit zo getrokken maar wie weet brengt dit draadje daar verandering in. Ik heb nog een filmpje gevonden van de yak van PCM Models: Yak Attack

Briljant filmpje ik kan niet anders zeggen...

Het heeft wat bij me los gemaakt! Ojee.... daar gaat m'n vakantie en m'n belastinggeld :roll: :wink:

Back