De YAK-3 de Yakkies blijven favoriet

*kwijl kwijl*

mooie kist hoor ton, ik zou zeggen; bouw ze!

en btw, verklap je ons al welke setup het wordt? :D

lvg

Hoi Ton,

Ik moet nog wat back issues van FSM bestellen, en deze hieronder kwam ik ook tegen. Moet ik hem e.v.t. voor je meebestellen? (₤5,-)

FSM%20may%202004.jpg

Dit staat er in:

May 2004
• Main theme - The Yak 3 and Yak 9, comprising - Construction plans for 50" span Yak 3 WW2 fighter for .50-size four-strokes - 1:40 scale Yak 3 three-view drawings, plus further multi-view scale drawings of Yak 9 and variants - Type Hystory of Yak 3 and Yak 9 - Two full-page colour plates of Yak 9 flying colours and markings - In Detail (close-up 'walk-around' full-size Yak 3 photos)
• Full-size plans for 57" span Auster J-5 Adventurer for .20-size engines and four-channel R/C
• Regulars - Scale Down Under (scale fuselage design) - Electric R/C Scale - Scale soaring (cockpit canopy construction and scaling-up three-views) - Websites for scale modellers
• Indoor Foam Scale, part 2 (the technique explained)

Gr. Teus

Teus,

OEJA super heel graag maar eh mag ik er nog een paar aan toevoegen.

Welke ga jij allemaal bestellen dan.

Wouter, :help: ben ik dan toch vliegtuig :hammer:

Bijvoorbaat dank.

Ton

Hoi Ton,

Ik doe de Feb en Mar 04 en de Sep 03.

verder heb ik alle uitgaven vanaf Apr 06 8)

Gr. Teus

Hoi Teus,

Hoor het al moet hoognodig een keer op de koffie :lol:

Wat mij opvalt is dat er in de latere tijdschriften geen fotoseries meer staan, in de plaats daarvoor zijn waarschijnlijk de CDS gekomen.

Heb je daar al eens iets van laten komen, heb daar ook al eens naar zitten te kijken kan allen niet kiezen.

Foto CDS

Ton

Ton van Munsteren zei:
Hoi Teus,

Hoor het al moet hoognodig een keer op de koffie :lol:

Wat mij opvalt is dat er in de latere tijdschriften geen fotoseries meer staan, in de plaats daarvoor zijn waarschijnlijk de CDS gekomen.

Heb je daar al eens iets van laten komen, heb daar ook al eens naar zitten te kijken kan allen niet kiezen.

Als je in de buurt bent geef je maar een brul :wink:

Fotoserie's is idd. af en toe. Toevallig in het nieuwe juni nummer weer 1 van de F8F Bearcat, en vorige maand de Hellcat en een maand of 2 geleden de Piper L-4. Cd's ken ik ook nog niet, maar loop hard te twijfelen om er 1 te bestellen om te kijken :? . [fade:4f8bfdd641](RAF SE-5a voor het CD-scaledesigns project).[/[/fade:4f8bfdd641]

Gr. Teus

Teus,

Als je in de buurt bent geef je maar een brul Wink
Hou dat zeker in gedachten, tis toch geen tweedagen rijden he vanuit Dordt :? .

Prima keuze de SE 5a denk zelf aan de Miles Magister.

Zo ook nog even wat plaatjes van de YAK.

YAK-3%20%2817%29.jpg

Inclusief happer en onderstel

YAK-3%20%2818%29.jpg

En ook de speakers welke in de happer komen.

Ton

Mooie plaats voor die speakers. Maar ze zitten wel achter je zwaartepunt. Hoe ga je dat compenseren zonder lood? Je hebt ook al geen benzine motor. Alle spullen voorin?

Arvid,

Alle spullen voorin?
Ja dat zal zeker moeten gebeuren, komt het dan nog niet goed :cry: .
Dan nog maar een accu erbij en zo kom je dan uiteindelijk op een vliegtijd van een halfuur of meer.

Jan,

Prima link en een mooie YAK11, ontwerp ziet er ook prima uit, maar euh
('t Is geen concurrent hoor, Ton. Smile )
Concurrentie euh wat is dat :P .

Ton

Sorry Jan, dit is een Amerikaanse motor die je in deze omgebouwde Yak-3/9 ziet. Dit is de Reno racer met een R-2000 radiaal motor van Pratt Whitney. Dit toestel staat ook al op de eerste pagina van dit draadje.
Het klikt zeker als muziek in de oren maar een echte Yak-3 zou eerder moeten klinken als een Mustang of een Spitfire.
Dus zo:
[/media]
Dit is een Yak-3 met een V12 motor. En dat klikt als :music: in de oren. Er is ook geen mooiere klinkende motor dan een V12 met een compressor. De high speed WWII fighters hadden ook allemaal een V12.

Groetjes Rob.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het nog niet uitegzocht maar het lijkt op de Wanakan airshow in New Zealand, De motor klinkt overigens als een Packard Merlin. Of het ook zo is weet ik niet want dit antwoord heb ik even snel neergezet dus ik heb even een beroep op m'n gehoor moeten doen :wink:

Tjeb het kan komen door dat de Yak-3 een gelijk soort motor heeft als een Spitfire en Mustang, dat je de Klimov Vk-105 ... 107 aanhoort als een Merlin.
Zie op deze link details van Klimov motoren: VK-105 , de VK-106 en de VK-107.
Van de Yak-3 zijn er nog vrij veel dus ook nog vrij veel motoren. Ik geloof ook niet dat ze in dat filmpje uit Nieuw Zeeland in die Yak een Merlin in hebben gelepeld. De twee omroepers hadden ook over 1200 PK uit deze V12 kon worden gehaald. Alleen bij hogere hoogtes kon de motor geen genoeg vermogen meer leveren.

Ook nog een linkje voor Ton: Yak-3

Groetjes Rob.

Back