De YAK-3 de Yakkies blijven favoriet

@Metroid,

Na lang zoeken schijnt het te gaan om een ex OFMC kist die ooit door Ray Hanna is gevlogen en uiteindelijk is verkast naar Wanaka in Nieuw Zeeland. Volgens de laatste bronnen is deze Yak origineel een Yak-11 en is begin jaren 90 in Rusland geconverteerd naar een Yak-3 en voorzien van een Allison V1710 doordat er nauwelijks of geen beschikbaarheid van de Klimov V12 meer bestaat (helaas :roll: ).... De Klimov heeft ook aan andere ontstekingsvolgorde dus het verschil met een Merlin moet daardoor wel op te merken zijn. Denk maar aan de Griffon, die heeft tov de Merlin ook een andere ontstekingsvolgorde wat de Griffon een zwaar rollend geluid geeft. Helaas kan ik geen geluidsfragment van zo'n Klimov vinden...

Anyway... ooit nog op Duxford gestaan, waar ik deze Yak in '97 of '98 nog heb gezien zonder camouflage, is de Yak naar USA gegaan voor verdere restauratiewerkzaamheden om uiteindelijk door Pioneer Aero Restorations overgenomen te worden.

yak%20past%203.jpg

Mooie kist! (en leuk om feitjes te zoeken Metroid, het blijft elkaar uitdagen :wink: !)

Groetjes,

Tjen

Tjen, Het is zeker een mooie kist. Mooie kleur schema is al de helft van het toestel. En deze heeft het beide.

Dan zullen we meer moeten gaan zoeken in Frankrijk of oud oost Duitsland om geluiden van een Klimov V12 te kunnen horen. Hier zijn nog vrij veel Yak-3 vlieg waardig.

Groetjes Rob.

Metroid zei:
Tjen, Het is zeker een mooie kist. Mooie kleur schema is al de helft van het toestel. En deze heeft het beide.

Dan zullen we meer moeten gaan zoeken in Frankrijk of oud oost Duitsland om geluiden van een Klimov V12 te kunnen horen. Hier zijn nog vrij veel Yak-3 vlieg waardig.

Groetjes Rob.

Entertain me! :wink:

Zo hou ik me ook aanbevolen voor een geluidsfragment van een BMW801!.... maar da's een hele andere kist :)

8)

PS: Ok, sinds waneer is de motor van een FW190A een wacht? ik had toch echt B-M-W-8-0-1 ingevuld... :?:

:lol: LOL Tjen :lol:

Maar eens gaan zoeken naar Duitse of Franse filmpjes. Alleen mijn Frans is niet zo goed.

Groetjes Rob.

Een site met wat details over de Yak: Specificaties. Wel een groot gedeelte in het Russisch. Ook voor foto's .
Site waar verschillende schema's staan: Schema's. Geld ook voor ander toestellen.
En er is een Yak bijeenkomst in Duitsland Freiburg in het weekend van 20 tot 22 juli. Dit is wat verder dan bij Strasbourg, richting Zurich, in het Schwarzwald. Kijk ff op Yak-Treffen. Hier komt ook een Yak-3U of te wel een Yak-3V (V = U in het Russisch).

Tjen ken je deze ook?
[/media]

Groetjes Rob.

Laatst bewerkt door een moderator:
Rob, V is niet U in het Russisch. Er bestaat zelfs geen U klank in het Russisch. V wel, dat is in onze schrift B. Hier een lijst met de Yak-3's:
Як-3Т = Yak-3T
Як-3П = Yak-3P
Як-3РД (или Як-3Д) = Yak-3RD (of YAK-3D)
Як-3В = Yak-3V
Як-3ПД = Yak-3PD
Як-3У = Yak-3OE
Як-3ТК = Yak-3TK
Як-3УТИ = Yak-3OETI

Verschillende YAK kan je hier vinden (wel in het Russisch): http://www.cofe.ru/avia/Y/Y-16.htm

:oops:
Ook verkeerd gelezen. Op een site hebben ze over de Yak-3V als de High-altitude variant, en de Yak-3PD is met de supercharged VK-106 motor en drukcabine. Maar in een andere site hebben ze over de Yak-3PD als de High-altitude interceptor met een Klimov VK-105PD motor. En de Yak-3V komt er niet in voor. Dus "WAT IS WAAR :?:".
De Yak-3U is de Shvetsov ASh-82FN radiaal motor met 1,380 kW (1,850 PK) versie.

Groetjes Rob.

Prima heren lekker doorgaan met posten, vind alles interresant wat met de Yakkies te maken heeft.

Heb zelf nog een fotoserie op RCScalebuilder gevonden en ga die misschien bestellen.

2007-02-28_172123_thumbnails.jpg

Anyone considering this aircraft as a modeling subject needs this walk-around CD. This walk-around is of the famous "White 36" at Champlin Fighter Museum contains over 285 high resolution photos and a PDF containing info about the aircraft. If you are a YAK fan this CD is for you! Plus, your donation for this CD helps to fund RCSCALEBUILDER.COM,
15 dollar is ook niet bepaald duur.
Denk er nog aan een abo te nemen op die fotoseries, 90 dollar voor meerdere set is ook niet te duur en kunnen mooie foto's opleveren.

Nog twee plaatjes van de YAK gevonden, het zou een Yak-9U moeten zijn :? maar aan de uitlaten te zien lijkt het een oud type Yak-3.
cp_0002.jpg

cp_0015.jpg

Iemand al eens een setje gesteld bij RCScalebuilder.

Ton

Er is op, denk ik , op korte termijn een Yak-3 met een stermotor te zien op vliegshows.
Wordt echter voorzien van een 1850hp Pratt&Whitney radial, omdat zo,n Klimov gewoon slecht te servicen is, aldus de eigenaar.
Kist staat nu in de spuiterij op Brasschaat, wordt gespoten door door twee collega,s van me,met uiteraard een prima merk lak ;-)

Ziet er erg goed uit,mooooooiiieee kist!
Ben benieuwd hoe zoiets vliegt.

groeten,Frank

Lt.Lowenfast zei:
Er is op, denk ik , op korte termijn een Yak-3 met een stermotor te zien op vliegshows.
Wordt echter voorzien van een 1850hp Pratt&Whitney radial, omdat zo,n Klimov gewoon slecht te servicen is, aldus de eigenaar.
Kist staat nu in de spuiterij op Brasschaat, wordt gespoten door door twee collega,s van me,met uiteraard een prima merk lak ;-)

Ziet er erg goed uit,mooooooiiieee kist!
Ben benieuwd hoe zoiets vliegt.

groeten,Frank

Pics pics!!! 8O...... :mrgreen:

hoi Tjen

Ik zal eens kijken of ik tijd vrij kan maken voor een fotoshoot
;-)

Ik heb t overigens over een Klimov, maar dat was een lijnmotor geloof ik?
was niet helemaal correct meen ik............ :?

In ieder geval er gaat geen Russische radial terug op de kist, maar de P&W dus.
Russki njet, Amerikanski da! :-)

groeten,Frank

Lt.Lowenfast,

Fotoshoot oe ja dat klinkt goed :banana:

Weet jij ook wat het kleurenschema gaat worden en waar die uiteindelijk komt te staan.

Ton

Hoi Ton,

Haha zeg maar Frank hoor, we zaten nog wat te babbelen aan de bar op de BLC tijdens de schaalwedstrijd , remember?

Kleurenschema wordt onderzijde light flatblue, bovenzijde two-tone lichtgrijs en donkergrijs.
Ik meen dat er al wat foto,s in dit draadje staan met het genoemde schema.

Toestel staat nu op Brasschaat, er werd iets gemompeld over Seppe, maar niks is nog zeker wat dat betreft
Ik hou je wel op de hoogte

groeten,Frank

Mooie Yak-11 Han. Ook een plaatje om na te bouwen. Iets voor om na de Beech te bouwen. En dan 2,5 tot 3 meter spanwijdte :lol:.
Het werd toch een Yak-3 met een Klimov V12 motor :thumbsup:. Staat wel mooier dan z'n lompe radiaal motor op de neus. (maar dat is mijn mening)
Al wat verder met de tekeningen voor de Yak 3 Ton :?:.

Kan het niet laten, ff wat plaatjes.
thoma_j_yak3_04.jpg

thoma_j_03.jpg

mario_yak3_achim_01.jpg

mario_yak3_achim_02.jpg

Yak-Treffen in Duitsland

Groetjes Rob.

Ton van Munsteren zei:
Iemand al eens een setje besteld bij RCScalebuilder.

Hoi Ton,

Site supporters kunnen nu een cd (image) downloaden van de SB2U Vindicator walkaround met bijna 100 high resolutie foto's :P

Heb dit al ff gedaan, kwaliteit is redelijk/matig niet erg profi om het maar zo te zeggen :( .

P.s: Heb trouwens de SE-5a Cd van Duncan Hutson uit de store van RcScalebuilder onderweg :wink: laat je weten hoe die is.
Gr. Teus

Rob,

Dank voor de plaatjes.

Balen, jammer van die luchthapper op de neus vind dat echt niks aan.

Ben ook nog niet verder gegaan, eerst maar eens die fotoserie bestellen bij RCScalebuilders.

Maak het mezelf missschien wel te lastig wil zo goed mogelijk schaal en loop daardoor vast met tekenen door twijfels van, nee misschien of toch niet of juist wel. HELLUUUUUUP

Misschien toch maar doorzetten en zien wat ervan komt.

Teus,

SB2U Vindicator walkaround jammer niets te zien op de link moet me toch maar aanmelden.

Mooi verslag van de SE5 heb je besteld, heb zo af en toe meegekeken toen het model in aanbouw was en is echt super.

Heb zelf jaren gevlogen met een Topflite SE5a heerlijk kistje hangt nu aan de muur, met pensioen.

Mijn SE5a en ook de echte staat erbij.

Ton

Ton van Munsteren zei:
SB2U Vindicator walkaround jammer niets te zien op de link moet me toch maar aanmelden.

Foei Ton, dacht toch dat je dat allang had gedaan :nosmile:

Ton van Munsteren zei:
eerst maar eens die fotoserie bestellen bij RCScalebuilders.

Doen Ton, geldt gelijk als registartie :yes:

Teus.

Hallo Yak-fans,

Ik had Ton op de KNVvL show op Rozenburg al verteld over de Yak-site.

Voor de liefhebbers:
Er is een website met wat foto,s en verhalen van de Yak-3 die momenteel wordt opgebouwd op mil.vliegveld Brasschaat.
www.yakassociation.nl

Rick van der Graaf is met een team bezig de Yak weer luchtwaardig te maken.
Deze Yak zal op vliegshows demo,s moeten gaan geven.
Misschien is het een tip om deze site eens te bekijken.
Zie maar, veel kijkplezier in ieder geval!

groeten,Frank

Back