Hans Groenenberg
Forum veteraan
De Zeven Provinciën Recent ben ik in het bezit gekomen van deze bouwdoos en ga weer een bouwverslag starten. Het bouwen is uiteraard geweldig maar ook de feedback van iedereen is super te noemen in het verleden. Daarom plaats ik ook weer dit bouwverslag.
Zelf vind ik het ook leuk om een verslag te maken en is net zo leuk als het bouwen zelf.
Ook als naslagwerk voor mezelf maar ook om nieuwe bouwers te inspireren. Na het bouwen van de Duyfken is dit het tweede schip van de firma Kolderstok waaraan ik ga beginnen.
Dit is een bewuste keuze. De modelllen zijn prachtig maar ook eventuele vragen worden vlot beantwoord.
Voor mij een enorme klus met uitdagingen en die ga ik graag aan.
Er is reeds begonnen aan deze doos door iemand anders en zo staan de spanten al verlijmd op de kiel en staat de spiegel in de basis in elkaar. De reden waarom er is gestopt in een zo vroeg stadia is mij onbekend.
Op het eerste gezicht zitten de spanten netjes verlijmd maar ik moet nog bekijken of alles kloppend is tot nu toe.
Ik ga eerst op vakantie maar kon het niet laten alvast de eerste aanhef van het verslag te posten. Ik neem de tekeningen en de bouwverschrijving gezellig mee zodat ik me er vast in kan verdiepen en ietsie in het model kan gaan groeien.
Ik heb gekozen om de romp in het eiken te gaan maken. Er is de mogelijkheid dit ook in het noten te doen. Het werken met eiken is dus nieuw voor me en benieuwd hoe dit zich straks gaat laten buigen. Ik heb er maar ook de plankenbuiger van Kolderstok bij aangeschaft.
Het model van De Zeven Provinciën is in een ca. schaal van 1 op 72 gebouwd aan de hand van diverse beschikbare bronnen. Omdat deze op een aantal punten van elkaar afwijken is het spantenplan voor het schip volledig opnieuw getekend. De spiegel is gevormd naar één van de tekeningen van Willem van de Velde (de oude) zoals deze in het National maritime Museum in Greenwich hangt.
Afmetingen
Werkelijk Model
Lengte 163 voet
ca. 90 cm
(incl. boegspriet)
Breedte 43 voet
ca. 38 cm
(ter plaatse van de grote ra)
Hoogte ca. 85 cm
(ter plaatse van de grote mast)
Bewapening 84 kanons 82 kanons, twee gesloten poorten Bron Kolderstok models
De geschiedenis herleeft in dit scheepsmodel van de Zeven Provinciën. De Zeven Provinciën was een linieschip van de Admiraliteit van de Maze. Het schip werd gebouwd van 1664-1665 op de oude admiraliteitswerf aan het Haringvliet in Rotterdam. De bouwmeester was Salomon van den Tempel, een telg uit een bekend geslacht van Rotterdamse scheepsbouwers. Het schip begon zijn carrière als tijdelijk vlaggenschip van viceadmiraal Aert Jansse van Nes, daarna werd het het vlaggenschip van luitenant-admiraal Michiel Adriaenszoon de Ruyter (1666-1674). Na de dood van De Ruyter werd het in 1678 het vlaggenschip van schout-bij-nacht Jan van Brakel. In 1691 kreeg schout-bij-nacht Johan Snellen het commando over het schip, hij overleed datzelfde jaar aan boord. Het schip maakte ook deel uit van een gecombineerde Nederlands-Engelse vloot onder John Edward Russel in 1692 waar het door de Fransen tijdens de Slag bij La Hogue lek geschoten werd. De laatste commandant van het schip was kapitein Evert de Lieffde, wiens logboek uit 1692 bewaard is gebleven. Uiteindelijk werd het in 1694 ter sloop verkocht.
Zelf vind ik het ook leuk om een verslag te maken en is net zo leuk als het bouwen zelf.
Ook als naslagwerk voor mezelf maar ook om nieuwe bouwers te inspireren. Na het bouwen van de Duyfken is dit het tweede schip van de firma Kolderstok waaraan ik ga beginnen.
Dit is een bewuste keuze. De modelllen zijn prachtig maar ook eventuele vragen worden vlot beantwoord.
Voor mij een enorme klus met uitdagingen en die ga ik graag aan.
Er is reeds begonnen aan deze doos door iemand anders en zo staan de spanten al verlijmd op de kiel en staat de spiegel in de basis in elkaar. De reden waarom er is gestopt in een zo vroeg stadia is mij onbekend.
Op het eerste gezicht zitten de spanten netjes verlijmd maar ik moet nog bekijken of alles kloppend is tot nu toe.
Ik ga eerst op vakantie maar kon het niet laten alvast de eerste aanhef van het verslag te posten. Ik neem de tekeningen en de bouwverschrijving gezellig mee zodat ik me er vast in kan verdiepen en ietsie in het model kan gaan groeien.
Ik heb gekozen om de romp in het eiken te gaan maken. Er is de mogelijkheid dit ook in het noten te doen. Het werken met eiken is dus nieuw voor me en benieuwd hoe dit zich straks gaat laten buigen. Ik heb er maar ook de plankenbuiger van Kolderstok bij aangeschaft.
Het model van De Zeven Provinciën is in een ca. schaal van 1 op 72 gebouwd aan de hand van diverse beschikbare bronnen. Omdat deze op een aantal punten van elkaar afwijken is het spantenplan voor het schip volledig opnieuw getekend. De spiegel is gevormd naar één van de tekeningen van Willem van de Velde (de oude) zoals deze in het National maritime Museum in Greenwich hangt.
Afmetingen
Werkelijk Model
Lengte 163 voet
ca. 90 cm
(incl. boegspriet)
Breedte 43 voet
ca. 38 cm
(ter plaatse van de grote ra)
Hoogte ca. 85 cm
(ter plaatse van de grote mast)
Bewapening 84 kanons 82 kanons, twee gesloten poorten Bron Kolderstok models
De geschiedenis herleeft in dit scheepsmodel van de Zeven Provinciën. De Zeven Provinciën was een linieschip van de Admiraliteit van de Maze. Het schip werd gebouwd van 1664-1665 op de oude admiraliteitswerf aan het Haringvliet in Rotterdam. De bouwmeester was Salomon van den Tempel, een telg uit een bekend geslacht van Rotterdamse scheepsbouwers. Het schip begon zijn carrière als tijdelijk vlaggenschip van viceadmiraal Aert Jansse van Nes, daarna werd het het vlaggenschip van luitenant-admiraal Michiel Adriaenszoon de Ruyter (1666-1674). Na de dood van De Ruyter werd het in 1678 het vlaggenschip van schout-bij-nacht Jan van Brakel. In 1691 kreeg schout-bij-nacht Johan Snellen het commando over het schip, hij overleed datzelfde jaar aan boord. Het schip maakte ook deel uit van een gecombineerde Nederlands-Engelse vloot onder John Edward Russel in 1692 waar het door de Fransen tijdens de Slag bij La Hogue lek geschoten werd. De laatste commandant van het schip was kapitein Evert de Lieffde, wiens logboek uit 1692 bewaard is gebleven. Uiteindelijk werd het in 1694 ter sloop verkocht.