De Zeven Provinciën Hans

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 3 aug 2018.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Klopt Hans.. ik had die hoek al in de smiezen en zag al dat ik veel verder moet met afschuinen. Komt helemaal goed:thumbsup:
     
  2. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Voor mij op dit moment geen bouwverslag.
    Zoals gezegd is lezen, kijken en leren om een mooi schip te bouwen mijn doel
    Maar wie weet in de toekomst.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  3. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Hans, Zoals reeds eerder al door jou toegezegd, weet ik dat ik (wij allen) op jou support kan rekenen als dat nodig is.
    En dat gaat ook gebeuren.
    Je hoor van me..
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Leuk om te zien dat je weer bezig bent Hans. Als tip wil ik je nog meegeven om de afgeschuinde spanten te controleren met een gebogen lat i.p.v. een ty-rap omdat deze laatste van een flexibel materiaal is en daardoor een vertekent beeld kan geven. Hans (kolderstok) vestigt je aandacht al op spant één, hetgeen met een lat veel beter te zien is.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Een begin gemaakt vanavond met het beplanken van de spiegel in eiken planken van 6x1.5mm even wennen aan de hardheid van het eiken in vergelijk met noten. Als hulpstuk heb ik even een gebogen lat op de spiegel geprikt. Hierna kon ik de planken onder een hoek van 60 graden de planken tegen de gebogen lat aanschuiven in de juiste ronding. De gebogen lat is later verwijderd en je ziet al dat de eerste gebogen lat van 4x1.5mm op het holle verwulf is aangebracht in de juiste ronde bovenkant van de eerder aangebrachte beplanking. Nu eerst de beplanking van het holle verwulft afmaken en de kanonspoorten weer open snijden. 20180828_193448.jpg 20180828_200437.jpg 20180828_203405.jpg 20180828_211205.jpg
     
    Janmaat, pietsan, Pingu57 en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Lekker bezig Hans, :)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De kanonspoorten zijn verder uitgesneden en het holle verwulft is verder beplankt. Op dit punt stop ik nu met beplanken. Op de overgang naar het bolle verwulft komt nog een latje van 2x2 mm in de juiste kromming. Dit is ook het moment dat ik de spiegel op de kiel heb verlijmd.
    De spiegel moest nu geplaatst worden om de positie van de hekbalk te gaan bepalen. Hiervoor heb ik de berghouten even op de juiste positie op de romp geplaatst. De hekbalk komt namelijk aan de onderzijde van het berghout. Aangezien de hekbalk geschilder wordt zal ik deze pas in een later stadia gaan plaatsen en zal eerst de spanten verder gaan afschuinen. Hierna ga ik eerst beplanken en later pas verder gaan met de opbouw van de spiegel. DSC_4390.JPG DSC_4391.JPG DSC_4392.JPG
     
    Jaques en pietsan vinden dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het onderste dek is verder ondersteund met multiplex strookje. De BB vermeld dit niet maar sommige dingen zijn logisch om te doen. DSC_4394.JPG
     
    Jaques vindt dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Naast de valse kiel is in de boeg extra stroken multiplex aangebracht. Zo krijgen we straks wat meer mogelijkheden de beplanking goed vast te zetten. Alles moet verder nog worden afgeschuind en in de juiste rondingen worden gemaakt. DSC_4396.JPG
     
    JanZMC, Jaques, Hoosterw en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi beplankt
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Hans, dat gaat lekker ziet er netjes uit:)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Voorheen bracht ik de latten in de juiste kromming en ronding door de latten nat te maken en te stomen boven de waterkoker. Op zich was dit goed te doen maar het werd in de keuken toch echt wel iets te vochtig tegen de ramen:)
    Zojuist de plankenbuiger maar uitgepakt van kolderstok. Met dit buigertje is echt elke kromming goed te doen. De latjes even 5 minuten voorweken in het water en dan rustig in de juiste ronding buigen. Zeker niet de boel forceren want de kans op breken blijft natuurlijk. De eerste proefjes zijn zeer goed die ik deed met deze plankenbuiger. En voor de kosten hoef je het niet te laten. Onwillekeurig dacht ik...had ik veel eerder aan moeten schaffen en kan dit iedereen wel aanraden:worship: Het aparaat heeft meerdere vervangbare stiften zodat je de juiste hulpstukken hier kan gebruiken. De eerste foto geeft alles aan wat je ontvangt en de tweede foto het resultaat. Door het warme ijzer is het latje ook gelijk droog en kan snel worden vast verlijmd zonder te wachten. Dit is in vergelijk met stomen een vooruitgang waarbij je toch echt moest wachten tot de lat droog was.
    Te verkrijgen bij Kolderstok klem 2.jpg klem.jpg www.kolderstok-models.com/
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2018
    TIMBERWOLF, *Hans* en Jaques vinden dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De romp is in het geheel in model geschuurd en alle spanten waar nodig afgeschuind. In de boeg en bij de spiegel is er nog wat uitvulling aangebracht. Dit is gewoon met MDF gedaan en dit werkt ook goed. Aan de voorzijde is de positie van de eerste lat beplaald wat tevens ook het berghout gaat worden. Dit berghout wordt later geplaats op deze eerst aangebrachte plank. Twijfel twijfel twijfel... is dit de juiste positie?. jullie herkennen dat vast wel dat gedenk en getwijfel Aan de spanten van de zijkant is gelukkig de zeeg aangegeven. je ziet dat gelaserde streepje nog net staan op het tweede spant. lijn.jpg
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Vervelend dit. De foto's die ik met mijn mobiel maak kantelen.:(
     
  15. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dat heb ik ook een tijdje gehad, je mobiel geeft een draaiing mee aan de eigenschappen van de foto (als je sideways een foto neemt) zodat je mobiel als je die draait je toch de foto 'recht' ziet, edoch die windows negeert/niet herkend.

    Ik zet de foto's op de computer en dan resize ik ze en zet ze weer recht. Al schijnt er een methode te zijn om windows wel rekening te laten houden met de draaiing maar hoe dat zou moeten weet ik niet.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik ben zelf uitgegaan van de luizenplecht, die hoogte ligt vast en de bovenzijde van het tweede berghout loopt daar gelijk aan. Dan 3 huidplanken tussen 2de en 1ste berghout. dan heb je de juiste hoogte van het 1ste berghout op de boeg. Van daaruit verder de zeeg volgen. Ik heb daar een styrene strip voor gebruikt, uitgezet met een touwtje en op het oog een mooie zeeg gemaakt. Voordeel van het styreen is dat het uit zichzelf een mooie gelijkmatige kromming geeft bij het buigen. (geleerd/gezien bij andere verslagen hoor). Ik heb daar de eerste huidplanken tegen aangewerkt, strip verwijderd en het berghout aangebracht. Werkte goed voor mij. Misschien een idee. Succes Hans.

    IMAG1480 (Custom).jpg
     
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Bedankt voor je reactie. Boven deze lat waar ook het berghout op komt komen nog 4 latten waarop ook een berghout komt. Ik ben inderdaad ook terug gaan meten vanaf de luizenplecht inclusief de beplanking. Dat is inderdaad mooi materiaal om mee te werken.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2018
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Inmiddels zijn er 4 huidgangen aangebracht. Ik heb besloten later de kiel te plaatsen. Ik vind dit voor mezelf prettiger werken en ik kan eerst straks de gehele boeg schuren zonder last te hebben van de kiel. De derde lat van boven wordt tevens straks met een dubbele lat uitgevoerd als berghout. Hieronder is een volledige lat toegepast zonder te verjongen. DSC_4397.JPG
     
    Hoosterw en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    een mooi strak begin hans
     
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Nu loop ik tegen het probleem aan dat de eerst volgende lat niet lekker valt. Uiteraard moet deze verjongt worden maar door een dubbele knik, dus naar binnen en naar beneden is deze lastig, zo bijna niet aan te brengen.. Ik zoek dus naar een oplossing. In de foto hou ik er dry-fit een huidgang tegen aan zodat hij tegen de bovenliggende huidgang komt te liggen.( als een verloren gang dus) Mogelijk wordt dit dan zo de oplossing. Ook de volgende lat zal nog tegen die zelfde huidgang aan komen te liggen. Over deze naad komt dan het tweede berghout. Onder deze huidgangen die ik zojuist beschreef komen weer verjongde huidgangen en hier voorzie ik dan geen problemen meer. Is dit correct als ik dit op deze manier ga doen? Ik zag in het verslag van Adri dat hij ook aan het tobben was om dit voor elkaar te krijgen. ( mooi gelukt overigens) De foto geeft misschien enige duidelijkheid hoe ik dit zou willen aanbrengen. Ik zit hier al een avondje me er over te buigen en hoop op jullie advies. DSC_4401.JPG
     

Deel Deze Pagina