De Zeven Provinciën Hans

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 3 aug 2018.

  1. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ziet er goed uit Hans. Stiekem jaloers. De 7p is voor mij nog even te hoog gegrepen. Nu de zomer voorbij is ben ik ook weer aan het bouwen. De Halifax is zo goed als af. Binnenkort de andere Hans eens mailen over de Duyfken. Daarbij zal onder andere jouw verslag goed van pas komen.
     
    *Hans* en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit is een pittige boot bouwmuis maar prachtig om te maken. Na Duyfken wilde ik weer een echte hollandse boot bouwen. Dit verwoorde ik al eens toen ik aan de Duyfken begon. Kolderstok ontwerpt dus die hollandse schepen. Vandaar dat dit een logisch vervolg voor me was. Zoals jij mischien naar mijn prestaties kijk zo kijk ik met een stukje jalousie naar andere bouwers en hun kunde. Maar samen steken we een hoop van elkaar op en zonder de voorbeelden op dit forum was ik niet eens zo ver gekomen. Er zijn veel producenten die boten ontwerpen die goed bij je zouden passen. Een aanrader is Duyfken . Soms lijkt het wel of ik bewust of onbewust reclame maak voor Kolderstok maar ik ben enthousiast over de modellen die daar ontworpen worden. Een nieuw model is het statenjacht van hen. Daar heb ik nu al zin in. Een simpelere boot . Maar het hoeft ook niet moeilijk te zijn als het maar mooi is.
     
    SjorsZ, Peter....., *Hans* en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Die wil ik inderdaad gaan bestellen. Lijkt me een mooi scheepje om nog wat meer ervaring op te doen. Voordeel is ook de service van de fabrikant;). Ik denk dat ik dan ook een bouwverslag ga beginnen, zodat ik met alle feedback en tips die ik ongetwijfeld ga krijgen mezelf kan verbeteren. En dan als dat project af is de 7p. Maar dat kan nog wel even duren, ik heb doorgaans alleen in de winter tijd om te bouwen.
     
    Hans Groenenberg en *Hans* vinden dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    ga zo door hans
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Eerst vandaag maar wat latten gebogen. De 3x2 lat komt als afsluiting op de huidplanken en de ronde schenkels wordt het kader van de kanonspoorten. Deze komen tegen de binnenzijde van de verschansing en deze is uiteraard in een bolling. De 3x2 lat is er ook al opgemaakt. Je ziet ook dat de hulpspanten langs het dek zijn afgesneden. Nu kan de dekbeplanking verder tot aan de huidbeplanking worden aangebracht. Hierna wordt straks de verschansing gemaakt. 20181008_142625.jpg 20181008_145232.jpg 20181008_150503.jpg
     
    Jaques, TIMBERWOLF en CXello vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Die laatste foto zegt ,meer als de woorden Hans, nu snap ik wat je met die schenkels wou :p:p
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  7. leo55

    leo55

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    163
    Locatie:
    apeldoorn
    wat word dit een prachtig schip helemaal van eiken ( dit zelf aangeschaft of zit dit bij de doos van Kolderstok.?).ik ben zelf nog met de victory bezig
    een tijd lang uitgeschakeld geweest van wege het plaatsen van een kunstgewricht in mijn rechter ringvinger wegens artrose , hoop nu weer verder te kunnen gaan.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De verschansing aan de binnenzijde is gemaakt. 1mm lager dan de buitenzijde. Zo ontstaat er een kleine sponning waar straks weer een verhoging van de verschansing van 11mm komt. Ook de oogbouten voor het vast sjorren van de kanonnen zijn aangebracht. 20181008_180144.jpg 20181008_195307.jpg 20181008_214855.jpg
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2018
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Hans, houd je wel even de veiligheid in de gaten, er ligt een gevaarlijk iets op het dek:rofl:
    Ziet er allemaal zo netjes uit dat we blij zijn om ergens anders over te kunnen zeuren:confused::confused:
     
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik dacht ik laat maar even zien hoe groot alles is. Gelijk maar even de dubbele foto's verwijderd.;)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Kolderstok laat de keuze of je deze in het noten of eiken wilt bouwen. Dat is knap vervelend zeg ik was deze week nog bij een modelbouwer met een tunnelsyndroom in zijn hand. Zulke dingen zijn echt balen. Maar je bent weer aan het bouwen. Veel succes met je Victory. Dat is zeker geen kleine jongen maar ook nog een prachtig schip!
     
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Ooh is dat het, gelukkig maar voor de bemanning, die meestal op blote voeten liepen;)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Standaard is de doos voorzien van notenhouten beplanking omdat dit een net wat bouwer-vriendelijk hout is. Voor de echte die-hards onder ons is er de optie van eiken beplanking tegen meerprijs. Eiken is een lastige houtsoort, kortvezelig, dus het breekt snel. Wanneer je echter met geduld (en goed gereedschap) werkt levert het wel een zeer fraai resultaat.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het werd echt tijd om een behoorlijke werk-standaard te maken voordat de 7P een keer gaat omrollen. De standaard is gemaakt zodat de 7P onder de stuurlast er in ligt. 20181009_144927.jpg
     
    Jaques, TIMBERWOLF en JanZMC vinden dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik zie op de foto dat je per kanon 2 ringen hebt aangebracht, daar is uiteraard niets mis mee, maar als je talies gaat plaatsen en de broekings, dan kom je er 2 per kanon te kort. Kan zijn dat ik het verkeerd zie hoor Hans, want mijn kennis van Hollandse schepen schiet behoorlijk te kort. Er is zoals ik ondertussen wel heb ontdekt (sinds het Kolderstok virus hier heeft toegeslagen) heel wat verschil met de Engelse scheepsbouw uit de Historische Zeiltijd.

    Je bent haar wel erg netjes aan het bouwen moet ik zeggen, dat is wel een duimpje omhoog waard:thumbsup:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik moet eerlijk zeggen Piet dat ik me graag het boek van Dik had aangeschaft om e.a. meer te begrijpen en na te maken. Het lijkt me een prachtig boek. Maar hik een beetje tegen de prijs aan. Ik zou even met het antwoord moeten uitwijken naar Kolderstok. Maar een soortgelijke discussie was er ook tijdens de bouw van de Duyfken. Dus als er iemand de afbeelding heeft voor me waarin dit beschreven staat dan graag.:)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ben er eens even ingedoken en ben zelf ook weer wat wijzer geworden. De broekings ontbreken op mijn eigen model - simpelweg omdat ik daar niet bij stilgestaan heb. Ze horen er echter wel op. De ringen in de wand waren voor het vastzetten van deze broekings.
    Een klein stukje daarboven zaten twee haken in de wand waaraan de takels vastgemaakt werden.

    @ Hans: wanneer je van de oogpennen het korte beentje afknipt en het oogje tot een haak vormt heb je de haken die je boven de ringen in de wand kunt zetten.
    Dit is tevens een punt wat dan toegevoegd zal gaan worden aan de bouwbeschrijving - met dank aan de oplettendheid van Piet.
     
    Jaques, pietsan en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    JPG_0239_0839_bewerkt-3.jpg bij deze.. zo gaan we het maken.
     
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Zo dit is kompleet dus. Alle oogbouten en haken zitten er los ingestoken. Straks worden de broekingen en talies hier nog aangebracht. Maar het leek me handig om dit in dit stadia te passen. Ook de boorgaatjes zijn gemakkelijker te boren als je het plankje nog los hebt. 20181009_203651.jpg
     
    Jaques, Pingu57, SjorsZ en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi Hans, weinig of eigenlijk geen verschil met de opstelling van het geschut, zoals ze het op Engelse schepen doen.
    Zelf doe ik het altijd met 4 ringen per kanon, maar de haak voor de talies is natuurlijk veel realistischer.
     

Deel Deze Pagina