De Zeven Provinciën - Kolderstok. Algemeen topic voor vragen en foto's

Het is inderdaad ook op andere momenten ter sprake gekomen. Maar echt definitieve antwoorden kom je niet echt tegen . Maar met het grijsblauwe vermoed ik dat het de juiste kleur is.

Allemaal bedankt voor de reacties op en vanaf de verschillende ‘bouwplaatsen’ en natuurlijk op een fantastisch nieuw (bouw)jaar! Zoals jullie zien voldoende uitdagingen op mijn bouwplaats met de masten bijna gereed voor definitieve plaatsing....
Image1609498891.098135.jpg
IMG_0505.JPG

Een vraagje je over de kaapstander op het verdek. Hoeveel windbomen zou deze gehad hebben? Dit is niet helemaal duidelijk in de bouwbeschrijving. Blom en Dik tekenen er 10 maar het model van de 7P op de Bataviawerf heeft er 8. Dit zie ik wel vaker.

Een vraagje je over de kaapstander op het verdek. Hoeveel windbomen zou deze gehad hebben? Dit is niet helemaal duidelijk in de bouwbeschrijving. Blom en Dik tekenen er 10 maar het model van de 7P op de Bataviawerf heeft er 8. Dit zie ik wel vaker.
Ik heb werkelijk geen idee, Je zou de tussenruimten kunnen berekenen wat de afstand tussen deze windbomen is en of dit realistisch is zodat er mensen tussen passen.

De Admiraal heeft daar waarschijnlijk het goede antwoord op, maar het kan natuurlijk ook zijn dat het realiseren van 10 gaten in de kaapstander wat lastiger is als het realiseren van 8 gaten

De Admiraal heeft daar waarschijnlijk het goede antwoord op, maar het kan natuurlijk ook zijn dat het realiseren van 10 gaten in de kaapstander wat lastiger is als het realiseren van 8 gaten
Uiteindelijk inderdaad gekozen voor 8. Makkelijker te verdelen en doet iets minder rommelig aan

De Admiraal heeft daar waarschijnlijk het goede antwoord op
Jongens, de admiraal weet veel, maar niet alles. Vanuit het oogpunt van gemak is 8 natuurlijk eenvoudiger (en op kleine schaal minder druk), maar het zouden er ook 10 geweest kunnen zijn. Blom en Dik zullen er zeker onderzoek naar gedaan kunnen hebben - vooral als ze allebei op 10 uitkomen.

Jongens, de admiraal weet veel, maar niet alles. Vanuit het oogpunt van gemak is 8 natuurlijk eenvoudiger (en op kleine schaal minder druk), maar het zouden er ook 10 geweest kunnen zijn. Blom en Dik zullen er zeker onderzoek naar gedaan kunnen hebben - vooral als ze allebei op 10 uitkomen.
Wat dan wel weer vreemd is dat Blom op zijn aanzicht tekeningen beide kaapstanders uitvoert met 10 windbomen en op zijn detailtekening er 8 tekent. Misschien was dat voor hem ook makkelijker te tekenen.
20200317_193921.jpg

Vroeger zei de chef werkplaats tegen mij dat moet je de baas vragen, die heeft een heel goed geheugen en kan zich 85% van alles herinneren. Toen ik vroeg over die andere 15% zei die, die verzint hij dan.
Bedoelen jullie zoiets :)

Back