De Zeven Provinciën - Kolderstok. Algemeen topic voor vragen en foto's

En vandaag nog een spannende dag in t verschiet: t definitief plaatsen van de masten.... Dit moet t worden (ze staan nu nog allemaal ‘los’);)...
Image1610269313.781422.jpg
IMG_0511.JPG

Het staande want in volle voorbereiding. Zoals jullie kunnen zien is het me, adhv de uitgebreide beschrijving van Hans, gelukt om te zorgen dat de kanonnen niet de eigen tuigage in puin zullen schieten;)... Ik heb nog wel een vraag, op de kans af straks iets definitief niet meer te kunnen herstellen: de hier getoonde talrepen behoren volgens mij tot het staande want, wat toch maakt dat ze eigenlijk zwart/donkerbruin zouden moeten zijn? Echter, hier wat rondstruinen heeft me tot op heden alleen maar t beeld opgeleverd van ‘blank’ touw voor deze talrepen..... ook zoals ik het hier gedaan heb, maar is dat eigenlijk wel correct? Kan iemand daarover zijn/haar licht ns laten schijnen??
Image1610818426.507145.jpg

Arjan, de talrepen worden bij het lopend tuig gerekend vandaar de lichte kleur, geteerde repen zijn moeilijk na te trekken vandaar...
Maar wel mooi werk wat je hier weer laat zien ;);)

Arjan, de talrepen worden bij het lopend tuig gerekend vandaar de lichte kleur, geteerde repen zijn moeilijk na te trekken vandaar...

Aha, is dat de reden. Op zich wel logisch en die losse eindjes zijn hier precies om die reden nog aanwezig!

Met daarbij als aanvulling dat ze ook nooit mooi wit waren. Het geteerde touw gaf ook af op het niet geteerde touw, dus dit laatste was zeker ook een bepaalde tint bruin van kleur.

ik heb aan de tuiger van de Götheborg gevraagd of de talrepen geteerd zijn, dit is zijn antwoord.

Ja, alle touwwerk is van hennep, dat moet geteerd worden met bruine teer, (uit hout gestookt).
De talrepen moeten ook kunnen glijden, daarom maken we een mix van 1 deel teer + 2 delen talgvet (=ossewit).
Er is een filmpje waar ze de talrepen in aan het spannen zijn mbv dit mengsel. En een filmpje hoe ze die teer maken en mengen met ossewit.

Back