De Zeven Provinciën - Kolderstok. Algemeen topic voor vragen en foto's

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door *Hans*, 30 aug 2019.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Zie de foto - het gaat om de lijntjes bij de pijlen die je over moet nemen op de buitenste deeltjes. Omdat deze deeltjes in rompvorm geschuurd worden kun je ze er niet vooraf op zetten. 20191018_095539.jpg
     
  2. Emiel Schong

    Emiel Schong

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Velsen-zuid
    Hallo Hans, fijn dat je even helpt. Wordt ik blij van. Dat de lijntjes er van tevoren niet opgezet kunnen worden begreep ik al maar het overnemen vanuit de tekening zat ik even mee omdat de maat op de tekening anders is dan in werkelijkheid. Maar goed dan blijft de grijze massa soepel . Ik kijk wel even hoe ik dat doe.
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Klopt, omdat dit plaatje in de bouwbeschrijving staat is het wat kleiner. De twee streepjes staan 6 mm uit elkaar (een plankbreedte) en geven aan waar de eerste lat die je aanbrengt zal eindigen.
     
    Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  4. Emiel Schong

    Emiel Schong

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Velsen-zuid
    Ik ben denk ik niet duidelijk genoeg. Groenendijk probeert mij ook te helpen :beer:. Maar ik kom er wel uit. Als ik de eerste lat volgens de zeeg en via de aangegeven lijntjes ( 6mm) op alle spanten incl. spant 12 laat lopen moet hij wel op de goede plaats vallen. Er staan uiteraard geen lijntjes op de deeltjes L en R (i.v.m. schuren) Komt goed.
     
  5. Emiel Schong

    Emiel Schong

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Velsen-zuid
    Beste mensen, wie kan mij met een advies dienen. Ik ben zover dat ik mijn eerste lat van de 7P aan het uitlijnen ben. Nou vind ik deze bij de boeg redelijk 'steil' omhoog lopen. Is deze hoek juist ? De bovenste lijntjes zijn net nog te zien. Wie weet het antwoord? 20191024_192557.jpg
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je moet er voor zorgen dat deze lat bij je kiel uitkomt zodat er nog 4 gehele latten boven kunnen. Deze latten moeten uitkomen gelijk met je dekbeplanking van de luizenplecht. Dit is het korte dekje. Dus de bovenkant gerekend van die 4 latten met het valse dek van de luizenplecht en de daarop aangebrachte dekbeplanking. Spiek anders even in mijn verslag zodat je ziet hoe je eerste beplanking moet lopen.
    Dus vanaf je lijn op je spant gaat de eerste lat bijna weer horizontaal lopen bij de boeg
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2019
  7. Emiel Schong

    Emiel Schong

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Velsen-zuid
    Bedankt, ik ga even in jouw verslag kijken. Maar ik begrijp dan er een bochtje moet komen in het brede gedeelte van de lat. Ik hoop dat dat wil lukken.
    Ik ga kijken hoe dat bij jou zit. Emiel
     
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Emiel, kijk eens in Hans Gr zijn verslag bij post #53 en #58 dat zijn heel duidelijke foto's waar je mee verder kan....;);)
    Moet goed gaan komen zo
    Gr Koos.
     
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dank je koos. Ik dacht als ik straks thuiskom ga ik er wat dieper op in maar dat is nu met jou post verhelderend voor Emiel en kan hij mooi verder.
     
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Klopt. De planken dienen bij de boeg een beetje over de brede zijde gebogen te worden zodat ze bij de boeg meer horizontaal komen te lopen. Dit is even een lastig ding bij het beplanken.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. Emiel Schong

    Emiel Schong

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Velsen-zuid
    Fijne mededenkers, hier heb ik wat aan. Ik kom er wel. Ik had het bekeken met een noten latje, maar die heeft een eigen idee hoe te lopen.
    Met de eiken lat zit ik aardig in de buurt. De beer op de weg is gevlucht. De lat gaat mooi met het luizendekje meelopen , echter heb ik nog slechts 18 mm boven de lat incl. Het beplankte dekje. 3 latten dus. Totaal dan 4 , klopt dat, zo te zien wel maar jullie hebben het over 4 er boven. Of heb ik dat mis? Kan hoor.
     
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Hier even een foto van een andere bouwer. De multiplex plankjes van de boeg zul je straks iets op moeten hogen (zie de foto) omdat de boegplanken door meer of minder buigen wat in loop/hoogte kunnen variëren.

    IMG-20190905-WA0002.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Emiel Schong

    Emiel Schong

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Velsen-zuid
    Dank je wel, ik ga dat even in de gaten houden.
     
  14. Emiel Schong

    Emiel Schong

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Velsen-zuid
    Ik ga er in ieder geval vanuit dat 3 plankjes boven de 'gidsplank' goed is gezien die 18 mm. Dan moet ik dus daarna gaan ophogen.
     
  15. Emiel Schong

    Emiel Schong

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Velsen-zuid
    Met dit laatste ben ik helemaal op de hoogte. Ik heb het uitgemeten, zo ben ik eruit. Toch wel nuttig zo' n forum. Gaat goed komme. Ennuuuh..bedankt
     
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Klopt van die drie planken. Of je gidsplank nog iets laten zakken. Dan hoef je je luizenplecht niet onnodig te verhogen.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2019
  17. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    Laat je de spanten doorzakken op de valse kiel en schuur je de overschot onderaan af... of plaats je de valse kiel op een vlakke ondergrond en kleef je de spanten in die stand vast?
     
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Spanten zover als mogelijk naar beneden aanbrengen. Ze steken aan de voorzijde dan iets door (spant 1 en 2) maar omdat je deze moet afschuinen in de ruimpvorm komen ze uiteindelijk gelijk met de valse kiel.
     
    Herby63 en Gino SLOCK vinden dit leuk.
  19. Emiel Schong

    Emiel Schong

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Velsen-zuid
    Ja, er zal wel gedacht worden waar blijft Emiel. Druk bezig. Danzij tips en aanwijzingen van diverse medebouwers heb ik de romp van de 7 P dicht. Ik vraag mij af of iemand weet waar die kanonsgaten knipper te koop is. Ik heb er nu een paar gedaan maar ik moet er nog vele.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Stephan Kertész, *Hans* en Jaques vinden dit leuk.
  20. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Misschien moet je er een ontwerpen en er patent op aanvragen. Misschien wel booming business. Kun je met de verdiensten een volgend model aanschaffen.
     

Deel Deze Pagina