De Zeven Provinciën - Kolderstok. Algemeen topic voor vragen en foto's

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door *Hans*, 30 aug 2019.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooie blokken! Wat er hier bedoeld wordt, is dat het gat van het blok aan de achterzijde moet zitten het dichtst bij je strop dus. . Helaas zitten je blokken zo aan je touwen dat het gat aan de voorzijde zit.
    Het is een foutje wat veel voorkomt tijdens het modelbouwen. Ook ik deed het in het begin toen ik niet beter wist. Maar ja, dan moet je wel verteld worden hoe het wel moet he!
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2019
    pietsan vindt dit leuk.
  3. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Zuidland
    Precies en ik moet jullie ook eerlijk bekennen dat ik t bewust zo gedaan heb, ervan uitgaande dat t meest logische leek om t zo te doen. Is overigens ook de eerste keer dat ik ‘eengatsblokken’ ben tegengekomen met twee gaten (of gaatjes) per blok. Want waar komt dat vandaan, als ik zo vrij mag zijn??


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
  4. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Zuidland
    Dat wordt overigens een leuk klusje om te herstellen trouwens; was net zo blij dat deze fase ook weer achter de rug was....


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Er zitten dus wel 2 gaatjes in? Ik ken deze blokken dus ook niet. In dat geval kan je het achterste gat pakken. Maar straks in de massa van indrukken denk ik niet dat dit op gaat vallen hoor.:rolleyes:
     
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Bij de productie van de blokjes op de machine wordt het gaatje geboord en het sleufje erin gefreesd. Daarna draait het blokje 180 graden en gebeurd hetzelfde aan de andere zijde. Dit heeft dan wel als gevolg dat er twee gaatjes in komen.

    Dit is een origineel blok, en de authentieke blokjes zoals je ze gebruikt lijken daar goed op:
    blok.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi zeg!
     
  8. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Zuidland
    Ha, dat verklaart t helemaal! Ben inmiddels opnieuw aan t optuigen. Moet er uiteindelijk wel goed uitzien:):) Hoop jullie morgen nieuwe foto’s te laten zien;)


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dapper Arjan!
     
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk samen komen we er helemaal uit Arjan
    Het is wat extra werk maar daar leer je (zoals uiteraard ook wij) het meeste van :thumbsup::thumbsup:
    Dus laat de foto's maar weer komen
     
  11. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Zuidland
    IMG_0110.JPG IMG_0111.JPG IMG_0112.JPG
    Zoekplaatje en vers van de pers:). De tuigage op de juiste manier door de blokken. Op naar t volgende onderwerp...


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi geworden Arjen :thumbsup::thumbsup:
     
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    mooi gedaan.
     
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk dat ziet er een heel stuk beter uir Arjan, knap hoor :worship::worship:
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
  16. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Zuidland
    Soms is het gewoon leuk om weer ns een update te plaatsen. Hier t voorste dek. De kanonnen plaats ik later. Nu op naar t volgende dek.... IMG_0150.JPG


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
    Hoosterw, Pingu57, SjorsZ en 6 anderen vinden dit leuk.
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
  18. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Ziet er verzorgd en indrukwekkend uit zeg. Toch wil ik een opmerking plaatsen. De kanons moeten naar achteren kunnen om ze te herladen. De takels moeten daarvoor zorgen maar bieden niet genoeg ruimte om ze voldoende naar achteren te halen, slechts 2 dekplanken breed als ik het zo bekijk. Dan denk ik: of de kanons zijn te groot voor dit schip of het schip is te klein voor de kanons. Beslist geen aanmerking op het mooie werk dat je maakt, maar ja als ik dit zo zie kan ik het nauwelijks laten daarop te reageren. Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt en wellicht heb ik ongelijk.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    http://www.otteblom.nl/tekeningen/tekeningen/75-00-33.pdf/ wie zal het zeggen
    Maar ik denk dat de rolpaarden wat te grof zijn. Maar om die in de juiste verhoudingen te maken voor dit soort pakketten lijkt mij onmogelijk omdat het te klein en te fijn wordt. Dit is meer iets voor de nog ervarener bouwers en dan op een grotere schaal. Maar ook ik kan ongelijk hebben.
    http://www.otteblom.nl/tekeningen/tekeningen/75-00-11.pdf/ hier zie je de afmetingen zoals ze waren. Ik weet niet hoe dik het hout van de rolpaarden van het bouwpakket is maar ik schat dat nog dunner het te fragiel wordt. vanuit de tekening gezien zou het hout zeker de helft dunner moeten zijn. Lijkt mij dan niet haalbaar op die schaal.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2020
  20. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik ben dan geen ervarener bouwer maar ik bouw wel op grotere schaal en heb ook dit probleem. Ik heb een test met een rolpaard en kanon gedaan en die viel bij mij ook te groot uit, dus ik denk dat dat voor deze schaal absoluut het geval is. Soms zegt Blom bv 1,5duim dat is bij mij dan 0,7mm en dat is soms vaak onwerkbaar. Dus altijd wel ergens een compromis. Ik vind het er netjes uitzien.
     
    Herby63, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina