De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Misschien bedoel je wat anders, maar voor zover ik weet (heb gevaren bij de koopvaardij) is pressening het waterdicht afsluiten van de luiken met zeildoek.

Tevens wens ik iedereen fijne feestdagen en veel bouwplezier in 2013. Groet Pietsan.

Klopt, dient ter afsluiting van roosters en luiken met zeildoek.
Maar....... het is presenning, en geen pressening, dus met één s en twee ennen, althans dat zegt het woordenboek, of het moet weer oude spelling zijn:cool:

Germt

Hij bestaat écht hoor:cool:
even googelen, en combineren, nadenken.
Ik heb in mijn maritieme woordenlijst gekeken:D
Kom op Frank, je KUNT het.
En anders............. d. k.. m.. d. 9 s.......:banana:

Germt

Heel goed Jan :cool:

Jammer Frank, wéééér niet snel genoeg:(

Nu wachten we op een bijdrage van jou hoor;)
Leuk en leerzaam spelletje hé

En, oh ja Frank , als je nu wéér te laat bent met je oplossing, kun je direct per ommegaande je diploma inleveren.......:tank:

Germt

Heren heren......
uw antwoord op de vraag "wat is presenning?" is niet volledig!:teacher:
Het is namelijk ook een [FONT=&quot]"band van de zeildoek voor het dichten van de deknaden"

Voorbeeld van het kampanjedek van de Batavia:

[/FONT]
full

foto van het deels herstelde dek

full

detail opname van een de band van zeildoek

Andy[FONT=&quot][/FONT]

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik geen google.
Wil het uitzoeken door de oude manier uit boeken of de biep.
Of kennissen..

Maar iedereen mag zoeken op zijn eigen manier ,ook google.

Daarom zal ik nooit winnen en zal per direct mijn diploma inleveren;)

groetjes,
Frankwin

"band van de zeildoek voor het dichten van de deknaden"

Dat is nieuw voor mij, ik ken het van luiken en van afdekzeil.

495presenningPICT2981.jpg

495presenningband-carla-noomen-anthonetta-presenningband-IMG_0019.jpg

3 planken werden aan elkaar gezet tot 1 luik en waterdicht gemaakt met die presenning.
tussen de luiken onderling had je dan de merkels als "dakgoot".

Dekken worden normaal toch gebreeuwd?

Hachette doet iets nieuws

Een grote dame, met een lengte van 1266 mm komt ze dicht in de buurt van de 1:72 Victory (1385 mm).

Zoals ze hier afgebeeld is kan ik het niet direct een schoonheid vinden. Het scheelt natuurlijk ook dat dit schip vroeg 16e eeuws is, en een aantal zaken later nog veel verder zijn uitontwikkeld. De boegspriet en de omgeving daarvan is een mooi voorbeeld.
Ik weet het niet, maar ik geloof dat ik de voorkeur geef aan de 17 en 18e eeuwse schepen.
hometop_01.jpg

Wel apart, een viermaster waarvan de achterste twee met latijnzeil. Hier beter te zien:

mary%20rose.JPG

Er is iets vreemds met dit model. De lengte klopt van geen meter met wat je in andere bronnen vindt.

Laatst bewerkt:
Reactie

Ad,
Is dacht ik ook ‘maar’ 120 delen, dus dat is ook al iets wat een vraagteken oproept. Zit niet al te veel aan dan, zou je kunnen zeggen.

Ik zie ook liever een 17e eeuws schip, maar het is wel een joekel hoor:rolleyes:

Germt

maar het is wel een joekel hoor:rolleyes:

Ja, maar er is wat vreemds met die gegevens in de advertentie. Daarmee zou het een schip met een lengte van 50 x 1,266 = 63,3 m zijn.
Een andere site over een ander model (de tweede foto van mijn eerdere bericht) heeft het over een lengte van 38,5m. De boeg van dat model ziet er ook behoorlijk anders uit. Verder zegt de Wikipedia pagina over de Mary Rose: "...... De kiel was ongeveer 32 m lang", de Engelse versie voegt daar nog aan toe: "although the ship's overall length is highly uncertain".

De maquette uit het Potsmouth museum lijkt qua boeg ook al niet op het model van Hachette, dus wat die in elkaar gespijkerd hebben snap ik niet veel van.

745px-Engeland_maquette_Mary_Rose_18-10-2011_15-52-34.png

Ze is wel een keer (1536) grondig verbouwd, dus zou voor of na de verbouwing nog wel het verschil in de boeg kunnen verklaren, maar toch zeker niet het enorme verschil in de lengte.

Groet,

Ad

Back