De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

De twee bovenste lijken me geen stagtakels, want ze zitten niet aan een stag..
Maar wel sloeptakels, hier zijn in het verleden al hele verhandelingen over geschreven en even zovele afbeeldingen over geplaatst, zo ook deze:
CA0E900F-AC1B-4E5E-A79D-5CC77F7CDC62.jpeg
 
Timber het gaat niet om gelijk halen. Het gaat om wat correct is.

@Jaques die laatste afbeelding is een garnet. Het gaat juist in deze discussie dat die dus niet als takel gebruikt werd bij het overboord takelen van de sloep, dit hebben veel schrijvers foutief vermeld. Die takel werd gebruikt voor lasten benedendeks. Waarschijnlijk is deze aanname er door vertalingen ingeslopen. Maar dankjewel voor je bijdrage in dit verhaal. Waar komt die tekening vandaan?
 
Ik ben er nog wel en ben ook nog steeds aan het "klooien " aan het bootje maar als je een hotline wilt met Ab, ga naar MSW en stuur een PB .
Vraag of hij hier ook lid van wilt zijn.
Kan je dit soort vragen gelijk stellen en hoeft er geen discussies te zijn van het welles en nietes.

En als er iemand commentaar heeft dat mijn schip niet historisch correct is, dan heeft hij gelijk.
Maar ik heb er plezier in om mijn kunstwerkjes te delen met andere mensen en lekker met de hobby bezig te zijn.
Historisch correct of niet, het is jou creatie, jou inspanning en hij moet bij jou op de kast staan als pronkstuk en jij moet er naar kijken.

Een aantal jaren geleden was ik hier ook vertrokken omdat er 1 iemand vond dat er alleen historisch gebouwd mocht worden.
Deed je dat niet dan was je een l*l.
Ik bouw omdat het mijn hobby is.
Omdat ik het leuk vind en er van geniet.
Zitten er fouten in.....jammer dan.
Zolang ik mijn modellen kwijt kan aan een verzorgingshuis en dementerende bejaarden kijken er naar en genieten ervan ben ik een happy camper!
Genoeg gezegd, ik ga weer in de stille modus en als de beplanking klaar is dan krijgen jullie weer een update.
 
@Sjors Blomberg
Dat dus... Zo denk ik er ook over.

Ik heb te weinig ervaring om in deze discussie mee te draaien. Maar als ik met mijn logische brein nadenk, Zie ik een sloeptalkel als takel om een sloep buiten het schip te krijgen. Hoe wil je anders van een zinkend schip af komen (mijn moeder zei dan altijd wijs...als je het zinkende schip niet meer kan redden, dan moet je een scheiding aanvragen jongen:D), of om aan land te komen.
Met alleen een takel tussen de masten en niet iets dat buiten het schip komt, kun je natuurlijk onmogelijk een sloep buiten bord krijgen, tenzij je hem handmatig over de reling wil gooien. Maar het zal wel aan mijn semi-autistische brein liggen dat ik er geen bal van snap.
 
Laatst bewerkt:
en hoeft er geen discussies te zijn van het welles en nietes

Je hebt uiteraard helemaal gelijk Sjors, en wat betreft het verhaal op zich, heeft iedere schrijver een ander verhaal over hoe het zou zijn, ik heb nu drie verhalen gehoord, en ze zijn allemaal anders.
Ik ga als hobbyist niet iemand in twijfel trekken die zijn hele leven aan scheepsbouw gewijd heeft, de kennis van die man kan ik nooit aan tippen met mijn 7- jarig geklooi met houten bootjes.
Ik vind het alleen jammer dat er zo met namen geklooid en gedraaid wordt, iemand die graag weten wil hoe een bepaalde takel nu dan heet, wordt zo op het verkeerde been gezet, en verder hoef ik helemaal niet te weten hoe een bootje van het dek geflikkerd word, want dat is iets wat ze 300 jaar geleden deden.
En dat is iets wat je met een modelbootje van ons toch nooit simuleren kan.
Dit gezegd hebbende, heb ik hier mijn laatste woord over gesproken, en wens ik iedereen veel succes met zijn of haar bouwwerkjes.
Tot de volgende update van mijn bootje, gegroet
 
Het is tegenwoordig een heel stuk simpeler. Je gaat in een reddingsboot zitten, veilgheidsriemen vast, en er zit 1 knop in. Druk je daarop, dan schiet de haak los en wordt je van een metertje of 10 omlaag het water in gesmeten door de zwaartekracht.
Alles is opgelost met 1 ketting en 1 haak.
Voor de aankomende generatie die historische schepen wil gaan bouwen kan gewoon de schepen uit 1999 na bouwen. Die zijn ook uit de vorige eeuw.

Deze opmerking is om de boel een beetje luchtig te houden.
 
Ja, en je kan heel goed zien in de laatste tekening dat de lus van de guy om de mast alleen ligt en niet om de mast en de steng samen. Daarom kan je concluderen dat de zijtakels gebruikt worden en niet een stag of sloeptakel. Zo legt Ab het ook uit.


Wel een beetje verbaasd om de reacties over hoe iemand bouwt en over zijn plezier. Ik proef daar een beetje een nare toon aan. Ik zeg niet hoe iemand moet bouwen, ieder is de kapitein op zijn eigen schip. En die bepaald hoe er gebouwd wordt en met welk plezier hij bouwt. Ik hoop met veel plezier. Wat me wel opvalt is dat hier veel correcties in bouwverslagen gegeven worden hoe iets heet, moet of fout zit. Meestal ongevraagd. Mijn verslagen staan vol met zulke adviezen. Het is me ook opgevallen als je adviezen teruggeeft dit niet gewaardeerd word bij deze personen. En met een discussie hier wordt de berichtgever bijna afgeschoten. Jammer ik wilde alleen in de gelagkamer de correcte manier aanhalen zoals ik hem ontdekt heb. Daar is deze gelagkamer voor. Ben je het daarmee niet eens doe je gewoonweg niet mee in de discussie en laat je diegene in hun waarde die dit wel willen weten en uitzoeken.
Niemand, maar ook niemand is verplicht te bouwen zoals hier besproken wordt. Maar iemand die historisch correct wil bouwen is alleen maar blij met deze info.
Ik laat het hierbij, ik ben overtuigd door Ab, doe met de info wat jullie willen. De link naar de discussie bij Ab hebben jullie.
 
Het is tegenwoordig een heel stuk simpeler. Je gaat in een reddingsboot zitten, veilgheidsriemen vast, en er zit 1 knop in. Druk je daarop, dan schiet de haak los en wordt je van een metertje of 10 omlaag het water in gesmeten door de zwaartekracht.
Alles is opgelost met 1 ketting en 1 haak.
Voor de aankomende generatie die historische schepen wil gaan bouwen kan gewoon de schepen uit 1999 na bouwen. Die zijn ook uit de vorige eeuw.

Deze opmerking is om de boel een beetje luchtig te houden.
En was zo,n bootje dan zwart of oranje?

Dit om de boel nog luchtiger te houden hebben we een mooie nieuwe discussie:thumbsup:
 
Na al deze verhalen van de afgelopen dagen weet ik weer
precies waarom ik gestopt ben met me te bemoeien met deze onzin verhalen
niemand weet prezies hoe het echt was.
groetjes en modder maar lekker verder.
gr Ton.
 
Het is tegenwoordig een heel stuk simpeler. Je gaat in een reddingsboot zitten, veilgheidsriemen vast, en er zit 1 knop in. Druk je daarop, dan schiet de haak los en wordt je van een metertje of 10 omlaag het water in gesmeten door de zwaartekracht.
Alles is opgelost met 1 ketting en 1 haak.
Voor de aankomende generatie die historische schepen wil gaan bouwen kan gewoon de schepen uit 1999 na bouwen. Die zijn ook uit de vorige eeuw.

Deze opmerking is om de boel een beetje luchtig te houden.
Je zit alleen op het verkeerde forum voor deze discussie :) dit gaat om historische scheepsmodellen.
 
Back
Top