Decathlon 2 m herstellen

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door ISOLA2, 9 mrt 2019.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.615
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bedankt mannen :)

    Vandaag 2 vluchten gedaan, moeilijk vliegen , linkse bocht gaat vanzelf maar rechts drama.
    Morgen motor meer naar rechts en meer dump en CG nog eens uit meten.
    Landing was niet van de mooiste, maar geen brokken dat is het voornaamste :)
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2019
  2. erikP

    erikP

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Leusden
    Niet uit ervaring maar veel over gelezen, is de vleugel vlak?
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.615
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Motor meer dump en 1° meer rechts.
    Vliegtuig opgehangen en CG controle met schietlood 10 cm van voorkant vleugel, Batt . kon 5 cm naar achter
    Profiel is bijna symmetrisch, op mijn eerste posting staat een foto ,
    Lichte V stelling .
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Lunteren
    Misschien dat het helpt om ook over de langsas uit te balanceren. Soms is de ene vleugel zwaarder dan de ander.
     
  5. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.734
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mijn Rascal 40 heeft daar ook een beetje last van. Je merkt het sterk met de rol. Grote prop behoorlijke spoed. Rechtsom licht en linksom... hard werken...
    Kan helpen de kist fractie staartlastiger te maken. Te neuslastig... kom je ook als een draak binnen. Kunstvlucht kist...
     
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Almere
    Heb je de instelhoek van stabilo en vleugel ook gecontroleerd ? Is van zeer groot belang voor stabiliteit, zeker bij een kunstvlucht kist. Check ,zoals reeds gezegd, ook de langas van het model en breng tiplood aan indien nodig. Rolt het model niet mooi axiaal of "haakt" het model tijdens rollen stel dan differentieel in.
    Een model goed afstellen is een hele klus en is meer dan alleen maar trimmen. Een goed afgesteld model vliegt netjes neutraal zonder vreemde afwijkingen.

    Succes en grt,

    Arnoud
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  7. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.734
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die instelhoeken zouden wel eens 0 tot een 0,5 kunnen zijn?
    Maar dat moet nagezien of nagevraagd worden...

    Een flinke buitenloper heeft natuurlijk ook nog eens een tork effect.
    Echter bij mijn rascal 40 maakte dat niet uit. Binnenloper en buitenloper getest op gearbox. Dus zal effect van de trage grote prop kunnen zijn.
    Flink op snelheid. En rol met even kort gas dicht en volle rem op de motor.
    Draaiende prop remt behoorlijk namelijk...
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.615
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Gisteren vlucht door ervaren piloot, dat ging al heel wat beter
    CG mocht iets naar voor , dus accu 2 cm naar voor.
    Start van 2 de testvlucht , dat was gelijk gedaan, kist breektuit naar rechts, power af maar het hoge gras zorgde voor een halve rol.
    Lichte houten prop gebroken en achter de vleugels de gerepareerde liggers naast de herstelling gebroken.
    Dus we gaan nu de liggers volledig vervangen door hardhout, want de gerepareerde triplex liggers zijn te zwak, de inpakt was niet van die aard om daar breuken te hebben.
    Volgende testvlucht komt er een ander prop op APC 15/10 en gaat de dwars instelling terug naar 2°

    Mijn indruk van deze kist : staat hoog op zijn poten en landing stel is ook vrij breed, dus bij lage snelheid veel effect van baanoppervlak en lichte dwarswind

    Word vervolgd
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.615
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    2 plankjes 2 mm harde balsa ( 16 gr ) over de binnenste en buitenste ligger gelijmd.
    Bodem op een vlakke plank zodat alles recht blijft

    [​IMG]
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Almere
    Mmm...als de eerste vlucht goed ging en de tweede niet heb je mogelijk anders gestuurd / gereageerd ?
    Ik heb zelf nooit een Decathlon gehad maar wel ermee gevlogen. Bij de start moet het gas zeer rustig worden opgevoerd, anders krijg je inderdaad last van het koppel. Mocht de kist uitbreken dan kun je dit opvangen met rudder.

    De zijwaartsstelling kun je tijdens de vlucht controleren. Er zijn vele methodes voor. De meest eenvoudige is : vlieg het model volgas tegen de wind in en trek langzaam en rustig op naar vertikaal. Kijk of het model netjes recht omhoog blijft klimmen. Wijkt het model af dan moet de zijwaartsstelling van de motor worden aangepast. Check wel van tevoren of het rudder recht staat en weeg het model om de langsas uit.

    Dit model moet je goed vliegend kunnen krijgen...de aanhouder wint !

    Succes en Grt,

    Arnoud.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.615
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Het gas rustig opvoeren dat ga ik onthouden, als ik goed begrijp moet je eerst genoeg snelheid opbouwen om de kist horizontaal te krijgen om te vermijden dat je te snel los komt .
    De neus staat bij het taxien wel erg hoog, mijn kadet en Taxi cup staan veel horizontaler.
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.615
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Beetje opschuren, cover erover en we kunnen terug testen.:)
    De instelhoek heb ik geen gegevens van , maar die is zoals het origineel, kan er niets aan veranderen , zal zeker niet te groot zijn want beweegbaar deel stabilo staat iets up getrimd om met half gas horizontaal te vliegen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2019
    flymax en H.B.Busking vinden dit leuk.
  13. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.602
    Locatie:
    IJsselstein
    Is weer netjes zo, succes met de volgende vluchten:yes:
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.615
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bedankt we gaan ons best doen

    Verschil instelhoek vleugel / stabilo gemeten
    2.5 mm op 340 mm 0.4 °
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.615
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Even een vraagje, voor de Decathlon 200 cm raad men in de manuel voor een vlieggewicht van 4.8 kg een 4 tact 1.2 cu inch aan , welke electro kan daar voor in de plaats ?
    Nu heb ik een propdrive 4258 500 KV op 6 S 4000 mA met een 15/8 prop
    Gemeten statisch vermogen koud met volle accu 1325 W met accu half vol 940 W
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.470
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Indicaties die voor brandstof worden gegeven kun je beter negeren, elektro is veel flexibeler.
    www.trumnet.nl/modelbouw/getallen_voor_modelbouwers.pdf

    Is de site van medeforummer @Thieu.
     
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Almere
    Gezien het KV van de motor, prop en vermogen zou het m.i. goed moeten gaan voor de Decathlon. Echter, met het opgegeven vermogen is de snelheid ca. 104 Km/h. Dit is wat laag voor een Decathlon.
    Ik zou bekijken of er een 14 X 10 prop op kan, dan gaat de snelheid naar ca. 132 Km/h. Omdat het een (semi)kunstvlucht is denk ik dat hij dan prettiger vliegt.
    (Een 15X8 prop is ongeveer gelijk aan een 14X10 prop wat betreft belasting van de motor)

    Succes en grt,

    Arnoud.
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.615
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bedankt voor het meedenken Ron & Arnoud

    Denk dat ik een 14/10 ga bestellen, heb ik waarschijnlijk ook minder last van he koppel bij de start ?
     
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Almere
    Vermogen = toerental X Koppel.
    Je zult het toerental en vermogen moeten meten met de 14X10 prop, pas dan kun je zeggen of het koppel minder wordt.
    Ik verwacht echter dat het vermogen en toerental ongeveer gelijk zullen zijn met de 14X10. Mocht dit zo zijn dan blijft het koppel blijft dus ook gelijk.
    Wat wel veranderd is de statische trekkracht, die gaat omlaag. De snelheid van het model gaat echter omhoog.

    Grt,

    Arnoud.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.470
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    • Toerental = spanning × Kv
      onbelast
    • Koppel = stroom / Kv
      (in SI eenheden, d.w.z. newton·meter en ampère respectievelijk radiaal per seconde ... per volt)
    Termen links en rechts met elkaar vermenigvuldigen, aan de linkerkant krijg je mechanisch vermogen, gelijk aan de rechterkant, elektrisch vermogen.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2019
    H.B.Busking vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina