janzwart
verslagschrijvers
Update 55
Na een poosje wat minder gebouwd te hebben ben ik weer goed aan de slag gegaan.
Met het bedenken en tuigage aanbrengen aan het marszeil.
Ik heb McKay erbij gehaald om de diameter van de te gebruiken lijnen te bepalen.
Volgens McKay hebben veel lijnen een omtrek van 2,5 “ en sommige van 1”.
Ik heb de volgende berekening gemaakt uitgaande van 2,5”:
2,5 “= 2,5 x 2,5 = 6,2 cm. 6,2 x 1/50 = 0,12 cm of 1,2 mm.
Hier heb ik dus de omtrek verschaald.
Als je de diameter verschaald krijg je:
2,5 “ = π x diameter dus diam= 2,5”/3,14 = 0,8 ” of 2cm. x 1/50 = 0,4 mm
Maar wat is nu de juiste methode van verschalen ? De eerste manier lijkt me gezien de uitkomst niet goed. Dus de tweede manier is beter.
Ik had nog een vol klosje met 0,2 mm en dat heb ik gebruikt. Leek me dik genoeg.
Nu naar het echte werk.
Het zeil met een heleboel lijnen aangebracht. Ik heb ze niet los laten hangen maar in een bosje samen genomen en met een plakkertje bijelkaar gehouden. Het heeft geen zin de lijnen aan te wijzen want je ziet ze niet. (Toch te dun?) Zwarte lijnen had je beter gezien, maar het is allemaal lopend want dus naturel.
Als eerste de ra opgehangen met de raval.
U ziet drie blokken onder de zalingen. De bovenste twee hangen met een strop, boven de stroppen van de stagen, om de grote steng. Zij houden het grote blok omhoog dat om de ra is gestropt.
De lijnen door de bovenste blokken gaan elk naar een takel aan de beide rusten.
Hier ziet u midden op de foto het bovenste blok van die takel met een lijn naar boven en drie lijnen en het halende part naar beneden. Het onderste blok (hier niet zichtbaar) is met een haak aan een oog op de rust gehaakt.
De ra hangt op zijn plaats en nu is het zaak de andere lijnen allemaal op de juiste manier vast te maken.
Maar dat is voor de volgende keer.
Eerst wens ik jullie een gezellige jaarwisseling en een goed en gezond 2025.
Na een poosje wat minder gebouwd te hebben ben ik weer goed aan de slag gegaan.
Met het bedenken en tuigage aanbrengen aan het marszeil.
Ik heb McKay erbij gehaald om de diameter van de te gebruiken lijnen te bepalen.
Volgens McKay hebben veel lijnen een omtrek van 2,5 “ en sommige van 1”.
Ik heb de volgende berekening gemaakt uitgaande van 2,5”:
2,5 “= 2,5 x 2,5 = 6,2 cm. 6,2 x 1/50 = 0,12 cm of 1,2 mm.
Hier heb ik dus de omtrek verschaald.
Als je de diameter verschaald krijg je:
2,5 “ = π x diameter dus diam= 2,5”/3,14 = 0,8 ” of 2cm. x 1/50 = 0,4 mm
Maar wat is nu de juiste methode van verschalen ? De eerste manier lijkt me gezien de uitkomst niet goed. Dus de tweede manier is beter.
Ik had nog een vol klosje met 0,2 mm en dat heb ik gebruikt. Leek me dik genoeg.
Nu naar het echte werk.
Het zeil met een heleboel lijnen aangebracht. Ik heb ze niet los laten hangen maar in een bosje samen genomen en met een plakkertje bijelkaar gehouden. Het heeft geen zin de lijnen aan te wijzen want je ziet ze niet. (Toch te dun?) Zwarte lijnen had je beter gezien, maar het is allemaal lopend want dus naturel.
Als eerste de ra opgehangen met de raval.
U ziet drie blokken onder de zalingen. De bovenste twee hangen met een strop, boven de stroppen van de stagen, om de grote steng. Zij houden het grote blok omhoog dat om de ra is gestropt.
De lijnen door de bovenste blokken gaan elk naar een takel aan de beide rusten.
Hier ziet u midden op de foto het bovenste blok van die takel met een lijn naar boven en drie lijnen en het halende part naar beneden. Het onderste blok (hier niet zichtbaar) is met een haak aan een oog op de rust gehaakt.
De ra hangt op zijn plaats en nu is het zaak de andere lijnen allemaal op de juiste manier vast te maken.
Maar dat is voor de volgende keer.
Eerst wens ik jullie een gezellige jaarwisseling en een goed en gezond 2025.