Del Prado's Bounty

Update 55
Na een poosje wat minder gebouwd te hebben ben ik weer goed aan de slag gegaan.
Met het bedenken en tuigage aanbrengen aan het marszeil.
Ik heb McKay erbij gehaald om de diameter van de te gebruiken lijnen te bepalen.
Volgens McKay hebben veel lijnen een omtrek van 2,5 “ en sommige van 1”.
Ik heb de volgende berekening gemaakt uitgaande van 2,5”:
2,5 “= 2,5 x 2,5 = 6,2 cm. 6,2 x 1/50 = 0,12 cm of 1,2 mm.
Hier heb ik dus de omtrek verschaald.
Als je de diameter verschaald krijg je:
2,5 “ = π x diameter dus diam= 2,5”/3,14 = 0,8 ” of 2cm. x 1/50 = 0,4 mm

Maar wat is nu de juiste methode van verschalen ? De eerste manier lijkt me gezien de uitkomst niet goed. Dus de tweede manier is beter.
Ik had nog een vol klosje met 0,2 mm en dat heb ik gebruikt. Leek me dik genoeg.

Nu naar het echte werk.

full


Het zeil met een heleboel lijnen aangebracht. Ik heb ze niet los laten hangen maar in een bosje samen genomen en met een plakkertje bijelkaar gehouden. Het heeft geen zin de lijnen aan te wijzen want je ziet ze niet. (Toch te dun?) Zwarte lijnen had je beter gezien, maar het is allemaal lopend want dus naturel.
Als eerste de ra opgehangen met de raval.

full


U ziet drie blokken onder de zalingen. De bovenste twee hangen met een strop, boven de stroppen van de stagen, om de grote steng. Zij houden het grote blok omhoog dat om de ra is gestropt.
De lijnen door de bovenste blokken gaan elk naar een takel aan de beide rusten.

full


Hier ziet u midden op de foto het bovenste blok van die takel met een lijn naar boven en drie lijnen en het halende part naar beneden. Het onderste blok (hier niet zichtbaar) is met een haak aan een oog op de rust gehaakt.

full


De ra hangt op zijn plaats en nu is het zaak de andere lijnen allemaal op de juiste manier vast te maken.
Maar dat is voor de volgende keer.
Eerst wens ik jullie een gezellige jaarwisseling en een goed en gezond 2025.
 
Jan, jij ook de beste wensen voor 2025. Al deze termen voor de lijnen etc.. daar ben ik nog niet aan toe. Eerst maar mijn hele schip klaar maken zodat de masten erop kunnen. Ook ik zal me gaan verdiepen in de technologie van dit alles. :);)
Een gezond 2025.
gr, Clemens
 
Hoi Jan,
Bij je eerste berekening, kom je aan 1.2 mm, maar dat is de omtrek op schaal; Als je dat deelt door Pi, kom je ook ongeveer aan 0,4 mm.
0,2 is dus inderdaad aan de fijne kant.

Prettig eindejaar en een gezond 2025 vol modelbouwplezier. :beer:
 
Hallo Jan, bij toeval kwam ik op deze site van de bouw van de Bounty. Ook ik heb jaren geleden de complete verzameling van de Bounty gespaard. Ik ben er toen aan begonnen, maar door tijdgebrek niet ver gekomen. Nu heb ik de tijd, maar na het lezen van je blog zie ik er van af om de boot verder af te bouwen. Ik bezit niet de kennis en vaardigheden om, gezien de problemen die jij bent tegengekomen, om verder te gaan. Tevens vindt mijn vrouw het maar een stoffig gedoe. Als je interesse hebt mag je de boot met onderdelen gratis afhalen. Zo'n 80 procent van de onderdelen zitten nog in de originele verpakking. Met vriendelijke groet, Sjoerd.
 
Beste SjoDeB,
Bedankt voor je aanbod. Maar ik zal er geen gebruik van maken. Ik neem aan dat dit je eerste stappen zijn in de houten scheepsmodelbouw. En dan kan ik me goed voorstellen dat je ervan schrikt als je mijn verslag leest. Nu moet ik wel zeggen dat als je minder kritisch bent dan ik, het mogelijk moet zijn om met minder/geen of weinig aanpassingen hier een acceptabel model van te maken. Zeker met de hulp die je van de ervaren bouwers op dit forum kan krijgen.
Maar het blijft een klus waar best wel wat tijd in gaat zitten en als je vrouw je niet ondersteunt vanwege het stof, is het een uitdaging.

Ik zal van je aanbod geen gebruik maken omdat ik het niet leuk vind om twee dezelfde modellen te maken. Bovendien heb ik voorgenomen om na de bouw van een oorlogschip (HMS Victory) geen modellen van oorlogschepen of van buitenlandse schepen te bouwen. De Nederlandse scheepsbouw is zo breed dat er zat mooie Nederlandse scheepsmodellen zijn te maken. En de Bounty is Engels.
Op mijn bouwprogramma staan (Niet persé in deze volgorde) :
- Een Zuiderzee Botter (Artesania)
- Een Tjalk (Authentic Models Holland)
- Een Pink (Scratch)
- Een Katwijkse Bomschuit (Scratch)
- Een Hollandse trekschuit (Scratch)
- Een kaagschip (Scratch)
- Willem Barendsz (Kolderstok)

Ik heb dus zeker nog een jaar of tien werk voor de boeg, als het niet meer is.
Ik hoop dat ik je niet beledigd heb met het afwijzen van je aanbod.
Ik raad je aan om het pakket aan te bieden op : https://www.modelbouwforum.nl/forum/te-koop-overig.67/ Daar is dat forum voor bedoeld.
Uiteraard kan je daar ook je vraagprijs van € 0,00 vermelden.
 
Update 56
Na het ophangen va de ra met zeilen heb ik nu alle lijnen van die zeilen aangebracht, hoop ik.

full


Lichte lijnen tegen een achtergrond van een licht zeil zijn dus nauwelijks te zien. Daarom heb ik even een zwart papiertje achter al die lijnen geschoven.

full


Dan zie je wel dat er een aantal lijnen lopen.
Ik ga ze niet stuk voor stuk aanwijzen maar het zijn:
2 geien
4 buikgordings
2 nokgordings
2 riflijnen
2 schoten
2 vallen voor lijzeilra’s
2 lijzeil schoten
2 lijzeil halzen

Het lijkt of er links wat minder lijnen lopen, dat moet ik nog even controleren.

Dan gaan we nu verder met de masten en de ra’s voor de fluit en ondertussen ook de laatste drie zeilen voor de Bounty afwerken.

Wordt vervolgd
 
Je ziet het schip van achteren. Het lijkt alsof de grote mast geen lijzeilen voert maar alleen de fokkemast. Dat is op zich ook logisch want de grote mastlijzeilen nemen dan de wind uit de fokkemastlijzeilen. Daarom zijn de lijzeilen op mijn model niet realistisch, maar ik wil alle mogelijke zeilen laten zien.
 
Ik vind de lijzeilen ook erg groot. Het gewicht van zo'n zeil is behoorlijk, als je ervan uitgaat dat de dikte van de stof 5 mm. minimaal is (in die tijd toen met nog geen polyester gebruikte) dan praat je bij het grootzeil al snel over een paar honderd kilo als het droog is. 2 van die extra zeilen op de uiteindes is bijna een verdriedubbeling. En stel voor dat die zeilen ook nog eens nat waren.
 
Hallo Allemaal,

Mijn buurman heeft, toen de serie bouw de bounty van del prado uit kwam, alle nummers gekocht en verzameld. Het idee was de bounty te gaan bouwen als hij met pensioen ging. Helaas bleek hij daar, toen hij eenmaal met pensioen ging, fysiek niet meer toe in staat te zijn.
Hij vond dit erg jammer, dus nu bouw ik de bounty voor hem :)

Ik heb al een heel stuk gebouwd en ben ondertussen bij deel 75 aangekomen.

Gisteren keek ik vooruit naar wat me te wachten staat bij Tuigage en zeilen.
En tot mijn schrik kwam ik erachter dat hoewel ik alle delen heb, wel een paar pagina's met uitleg mis.
Ik mis:

Nummer 11 (van deel 91)
Nummer 25 (van deel 96)
Nummer 28 (van deel 97)

Ik vrees dat het straks lastig wordt, om zonder deze uitleg de bounty af te maken.

Zou iemand voor mij (en voor mijn buurman), deze pagina's op de foto kunnen zetten of kunnen scannen?

Mijn dank zou groot zijn.

Met vriendelijke groeten,

Tineke
 
Ik heb het lijstje met paginanrs ontvangen en naar haar toegestuurd, samen met een pdf-versie van "Mondfelt" en "McKay". Ik denk dat ze wel wat extra info nodig heeft gezien de abominabele kwaliteit van de DelPrado documentatie.
Tegelijk heb ik haar gevraagd zich tzt in te schrijven voor de bijeenkomst in het Scheepvaartmuseum op 27 sept. Ik ben namelijk wel heel nieuwsgierig hoe ze het erven af brengt.
Dus Tineke: Doe je best en tot ziens ???
 
Laatst bewerkt:
Update 57
De laatste paar dagen heb ik de lijktouwen rond de laatste zeilen genaaid. Dat waren een heleboel steekjes.
En dit zijn de laatste zeilen met de ra waar ze aan komen te hangen.:

full


En dit is de plaats waar ze moeten komen:

full


Nou effe ophangen dan maar en model is klaar.
Nou niet helemaal.

Zoals men wel weet zitten de brassen en de pardoens helemaal aan de buitenkant van het model.
En als je lijnen moet vastmaken die langs de mast naar beneden lopen zitten deze lijnen dus gigantisch in e weg. Daarom brengen de meeste bouwers (en ik ook) deze buitenste lijnen dus het laatste aan.
Dus na het ophangen van de laatste zeilen.
Ik heb een lijstje gemaakt welke lijnen er nu nog moeten worden aangebracht zodat ik kan afstrepen als het is gebeurd.
Dit is mijn lijst:

full


U ziet hier de naam van de lijn, het nummer op mijn tekeningen en de plaats waar de lijn moet worden belegd.
Dit zijn er dus nog maar 62. Bijna klaar dus.

Alleen nog even goed kijken naar de tekeningen van McKay, zie hieronder, waar de lijnen voor de drie zeilen zijn omcirkeld.

full


Wordt vervolgd
 
Update 58
De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest mijn lijstje van nog aan te brengen lijnen af te werken.
Ik ga hier niet elke lijn fotograferen van waar hij start en de loop volgen tot het belegpunt.
Piet Sanders kan dat veel beter dan ik. Trouwens mijn Bounty zit nu al zo vol met lijnen, ook door de aanwezigheid van de lijzeilen, dat ze niet te volgen zijn op foto’s.
Op een gegeven moment was ik bezig lijnen te beleggen op de nagelbanken. Ik steek de lijn door het gaatje en dan de nagel erin. Dat zit dan goed vast.
Dan krijg je zoiets:

full


Dit is natuurlijk helemaal niet realistisch, kijk maar hoe het op de echte Victory eruit ziet.

full


En hier zit er niet eens tuigage voor zeilen bij.
De rechtse situatie is heel erg geschikt om op de Bounty aan te brengen.
Ik geloof dat er ongeveer een 80 nagels zitten op de nagelbanken van de Bounty. Dus ik heb er wel een paar nodig.
Ik heb die als volgt gemaakt.

full


Op een plankje heb ik aan de smalle kant een stel spijkertjes ingeslagen en een 2 a 3 cm eronder in de vlakke kant. Vervolgens een touwtje daaromheen gewikkeld zoals de twee linkse. En daarna alles lekker ingesopt met iets verdunde houtlijm en dat laten drogen. Daarna losgehaald en om de nagels aangebracht.
Dat levert dan het volgende op voor de fokkenagelbank aan bakboord:.

full


En op deze manier de andere nagelbanken “gevuld”.

De fokkemastvoet nagelbank:

full


De nagelbank aan de voet van grote mast van links en rechts gezien:

full


De nagelbanken aan bakboord van de bezaanmast:

full


en aan stuurboord:

full


en in detail:

full


Lang niet alle belegpunten zitten op een nagelbank, er zijn er ook aan ringen of kikkers op het dek.
Daar kan ik geen hangende trossen voor maken dus heb ik er maar rolletjes voor gemaakt zoals je ook vaak naast kanonnen ziet liggen. Maar dan niet zo netjes.
Ik heb deze gemaakt door een stukje touw te wikkelen om een potloodpunt. Dan weer lekker insoppen met houtlijm, van de punt afschuiven en in een klem laten drogen.

full


Deze komen vooral voor op de bak.

full


Dan nu de tuigage.
In de vorige update liet ik u een lijst zien van de lijnen die nog aangebracht moesten worden.
In de volgende foto’s geef ik u een impressie hoe druk het is geworden met deze lijnen.
Zicht op het achterdek naar voren toe.

full


Zicht op de grote mast (midden) en bezaanmast (rechts).

full


De grote bramzeilen:

full


De grote mars van achter gezien:

full


Hier zijn de brassen van de Fokkebramra goed te zien.

full


De fokkesteng en fokkezaling:

full


en de fokkemars:

full


en zicht op de spiegel.

full


Ongetwijfeld valt u het ontbreken van de naam “Bounty” op. Ik heb een poos terug op een houten plaatje de naam ingefreesd. Toen vond ik het niet zo geslaagd en was van plan later een betere te maken. Ik heb het plaatje toen goed opgeborgen. Heel erg goed. Te goed zelfs. Herkenbaar? Het zal tzt wel weer boven water komen en dan gaat het er alsnog op.
Dan nu nog enkele totaal overzichten:

Eerst de opengewerkte stuurboordkant.

full


Bakboord

full


Stuurboord

full


Een wolk van zeilen

full


Frontaal aanzicht:

full


En met de Union Jack in top neem ik afscheid.

full



Einde verslag.
 
Mooi pronkstuk geworden Jan. Proficiat met dit eindresultaat. Ze zal veel bekijks krijgen in Amsterdam. Je ziet niet vaak een model zo vol in de zeilen met de lijzeilen erbij. Benieuwd naar je volgende bouw.
 
Back
Top