Del Prado's Bounty

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 21 mrt 2020.

  1. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.153
    Locatie:
    vosselaar
    wat een werk maar ziet er goed uit hoor jan
     
    janzwart vindt dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    3.915
    Locatie:
    Leeuwarden
    :worship::worship:Heel mooi geworden Jan.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  3. janzwart

    janzwart verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    1.431
    Locatie:
    Hillegom
    Update 14
    Het roer is opgehangen. Ik heb de vingerlingen zwart gemaakt. Dat suggereert ijzer. Dat geeft problemen in combinatie met koper, maar hoe was het in werkelijkheid? Ook koper? Was dat dan sterk genoeg? Het zal wel niet realistisch zijn maar ik vind dit wel passen.

    [​IMG]
    Foto: Roer

    De roerkoning loopt door tot boven het dek, waar de helmstok over loopt. Die is met enkele takels aan het stuurwiel verbonden.

    [​IMG]
    Foto: Bediening van het roer.

    [​IMG]
    Foto: Roerbediening van boven gezien. Het touw ligt nog los, voor geval dat er nog iets beschadigt. Door luikopening zijn nog net de planten te zien.

    Af en toe, in wachttijden, doe ik ook iets aan het speeljacht. Ik maak daar geen verslag van maar zal wel af en toe de stand van zaken laten zien in dit verslag of dat van de Kamperkogge.

    [​IMG]
    Foto. Speeljacht.

    Wordt vervolgd
     
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    5.229
    Locatie:
    Dordrecht
    Nee, het was ijzer en koper. En dat die twee niet lekker met elkaar gaan, daar kwam men soms op onaangename wijze achter. Schepen die met stalen nagels in elkaar gezet waren en daarna bekoperd vielen soms spontaan uit elkaar omdat het ijzer door het koper opgevreten werd.
     
  5. janzwart

    janzwart verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    1.431
    Locatie:
    Hillegom
    Precies. Maar werd het roer dan niet met ijzeren vingerlingen opgehangen? Dan zijn mijn zwarte vingerlingen (=ijzer) dus niet juist? Hoe dan wel?
     
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    5.229
    Locatie:
    Dordrecht
    Jawel, er dat ging dus ook wel eens fout.
     
  7. janzwart

    janzwart verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    1.431
    Locatie:
    Hillegom
    Update 15
    De romp schiet lekker op. Is zo goed als klaar. Nog een paar kleine dingetjes. Plaatsen van kanons, falconetten, ankers en zo.
    Ik heb wel enkele flinke aanpassingen moeten doen ter plaatse van de kraanbalken.. Die kwamen uit op een rooster. Om dit op te lossen heb ik het originele dekplan van de Bethia, haar originele naam, erbij gehaald.

    [​IMG]
    Foto: Voor de layout van het voordek heb ik het deel rechtsboven van deze tekening gebruikt.

    [​IMG]
    Foto: Vergelijking van de originele bouwtekening met de realisatie door DelPrado. De roosteropeningen zijn verplaatst naar de witte vierkantjes. De bovenste ronde opening is voor de schoorsteen van de kombuis. Op de tekening staat de kombuis en dus de schoorsteen aan stuurboord. En niet zoals volgens DelPrado aan bakboord. Dat heb ik niet veranderd omdat de kombuis onderdeks niet meer is te verplaatsen,

    [​IMG]
    Foto: Huidiige situatie. Roosters verplaatst, kraanbalken geplaatst, Boegspriet dry fit.. De beting waar de boegspriet tegenaan staat moet eigenlijk vóór het rooster staan, maar dan staat de boegspriet veel te steil. Dus dan maar zo.

    [​IMG]
    Foto: Hier is de plaatsing van de boegspriet beter te zien. Scheepsbel staat midden voor de braadspil.

    [​IMG]
    Foto: Gezicht op het boegbeeld en het galjoen.

    De kluisgaten plaatste DelPrado onder dekniveau. Ik heb ze net boven dekniveau geplaatst. Volgens mij moeten de ankers met het braadspil kunnen worden opgehesen, dus moet het ankertouw daar dus kunnen komen. Onderdeks is er niets waarmee je ze kan ophijsen. Het kombuis staat daar.

    [​IMG]
    Foto: Rond de bezaanmast heb ik ook iets moeten improviseren. De ruimte tussen de twee roosters is zeer beperkt. Eigenlijk zou het kompashuis tussen de mast en het stuurwiel moeten staan. Daar is duidelijk geen ruimts voor. De roerganger moet dus maar even om de mast heen kijken.

    [​IMG]
    Foto: Een totaal plaatje.

    Er zit nu wat heel lastigs aan te komen: De tuigage.
    De beschrijving door DelPrado is heel summier, eigenlijk alleen maar wat (onduidelijke) foto's en schema's, zonder veel tekst. Ook de blokken zijn van lelijk plastic en vooral bruin touw ipv zwart.
    Ik denk dat ik veel ga afkijken bij Piet's Royal Caroline.

    En dan ook nog even iets van de voortgang van het speeljacht.

    [​IMG]
    Foto: Ik ben allergisch voor gesloten luiken en deuren. Die moeten open kunnen. Onder het luik heeft deze speeljacht eigenaar wat “lekkers” bewaard.

    Wordt vervolgd
     
    hgb1967, Hoosterw, amazone en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    3.143
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooie voortgang, ik hoop rum, dat gaat er altijd in
     
    janzwart vindt dit leuk.
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    10.108
    Locatie:
    noord-holland
    :worship: heel mooi gemaakt jan
     
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    5.229
    Locatie:
    Dordrecht
    Yoho Yoho! Is de rum "proof?"
     
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    5.229
    Locatie:
    Dordrecht
    Proof:
    Het systeem dateert uit de 18e eeuw, en misschien al van vroeger, toen sterkedrank werd getest met behulp van buskruit. Een oplossing van water en alcohol 'bewees zich' ('proved itself') wanneer men buskruit, waar het mengsel overheen was gegoten, nog steeds kon ontsteken. Als het niet ontbrandde, bevatte de oplossing te veel water, en men sprak dan van lage proof of 'underproof'.

    Een 'bewezen' ('proven') oplossing werd gedefinieerd als 100 graden proof (100°). Inmiddels weet men dat dit overeenkomt met 57,15% ethanol. Dit wordt in Groot-Brittannië nog steeds als definitie gehanteerd. De verhouding tot het alcoholpercentage is bij benadering 7:4, dat wil zeggen dat 70° proof overeenkomt met 40% alcohol. Zo rekenend is pure alcohol ongeveer 175 proof (175°).
     
    Hoosterw, Avado, janzwart en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    463
    Locatie:
    China
    *Hans* vindt dit leuk.
  13. janzwart

    janzwart verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    1.431
    Locatie:
    Hillegom
    Ja het is proof. !!
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Brugge
    Bij een bezoek, jaren geleden, aan de Glenfiddich distillery, wist de gids te vertellen dat de graden "proof" konden bepaald worden aan de hand van de lengte van de steekvlam van het bovenbeschreven mengsel.
     
    janzwart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina