Del Prado's Bounty

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 21 mrt 2020.

  1. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    wat een werk maar ziet er goed uit hoor jan
     
    janzwart vindt dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    :worship::worship:Heel mooi geworden Jan.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  3. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 14
    Het roer is opgehangen. Ik heb de vingerlingen zwart gemaakt. Dat suggereert ijzer. Dat geeft problemen in combinatie met koper, maar hoe was het in werkelijkheid? Ook koper? Was dat dan sterk genoeg? Het zal wel niet realistisch zijn maar ik vind dit wel passen.

    [​IMG]
    Foto: Roer

    De roerkoning loopt door tot boven het dek, waar de helmstok over loopt. Die is met enkele takels aan het stuurwiel verbonden.

    [​IMG]
    Foto: Bediening van het roer.

    [​IMG]
    Foto: Roerbediening van boven gezien. Het touw ligt nog los, voor geval dat er nog iets beschadigt. Door luikopening zijn nog net de planten te zien.

    Af en toe, in wachttijden, doe ik ook iets aan het speeljacht. Ik maak daar geen verslag van maar zal wel af en toe de stand van zaken laten zien in dit verslag of dat van de Kamperkogge.

    [​IMG]
    Foto. Speeljacht.

    Wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2024
    Herby63, M@rcel, Ronk en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Nee, het was ijzer en koper. En dat die twee niet lekker met elkaar gaan, daar kwam men soms op onaangename wijze achter. Schepen die met stalen nagels in elkaar gezet waren en daarna bekoperd vielen soms spontaan uit elkaar omdat het ijzer door het koper opgevreten werd.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Precies. Maar werd het roer dan niet met ijzeren vingerlingen opgehangen? Dan zijn mijn zwarte vingerlingen (=ijzer) dus niet juist? Hoe dan wel?
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Jawel, er dat ging dus ook wel eens fout.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 15
    De romp schiet lekker op. Is zo goed als klaar. Nog een paar kleine dingetjes. Plaatsen van kanons, falconetten, ankers en zo.

    Ik heb wel enkele flinke aanpassingen moeten doen ter plaatse van de kraanbalken.. Die kwamen uit op een rooster. Om dit op te lossen heb ik het originele dekplan van de Bethia, haar originele naam, erbij gehaald.

    [​IMG]
    Foto: Voor de layout van het voordek heb ik het deel rechtsboven van deze tekening gebruikt.

    [​IMG]
    Foto: Vergelijking van de originele bouwtekening met de realisatie door DelPrado. De roosteropeningen zijn verplaatst naar de witte vierkantjes. De bovenste ronde opening is voor de schoorsteen van de kombuis. Op de tekening staat de kombuis en dus de schoorsteen aan stuurboord. En niet zoals volgens DelPrado aan bakboord. Dat heb ik niet veranderd omdat de kombuis onderdeks niet meer is te verplaatsen,

    [​IMG]
    Foto: Huidiige situatie. Roosters verplaatst, kraanbalken geplaatst, Boegspriet dry fit.. De beting waar de boegspriet tegenaan staat moet eigenlijk vóór het rooster staan, maar dan staat de boegspriet veel te steil. Dus dan maar zo.

    [​IMG]
    Foto: Hier is de plaatsing van de boegspriet beter te zien. Scheepsbel staat midden voor de braadspil.

    [​IMG]
    Foto: Gezicht op het boegbeeld en het galjoen.

    De kluisgaten plaatste DelPrado onder dekniveau. Ik heb ze net boven dekniveau geplaatst. Volgens mij moeten de ankers met het braadspil kunnen worden opgehesen, dus moet het ankertouw daar dus kunnen komen. Onderdeks is er niets waarmee je ze kan ophijsen. Het kombuis staat daar.

    [​IMG]
    Foto: Rond de bezaanmast heb ik ook iets moeten improviseren. De ruimte tussen de twee roosters is zeer beperkt. Eigenlijk zou het kompashuis tussen de mast en het stuurwiel moeten staan. Daar is duidelijk geen ruimts voor. De roerganger moet dus maar even om de mast heen kijken.

    [​IMG]
    Foto: Een totaal plaatje.

    Er zit nu wat heel lastigs aan te komen: De tuigage.
    De beschrijving door DelPrado is heel summier, eigenlijk alleen maar wat (onduidelijke) foto's en schema's, zonder veel tekst. Ook de blokken zijn van lelijk plastic en vooral bruin touw ipv zwart.
    Ik denk dat ik veel ga afkijken bij Piet's Royal Caroline.

    En dan ook nog even iets van de voortgang van het speeljacht.

    [​IMG]
    Foto: Ik ben allergisch voor gesloten luiken en deuren. Die moeten open kunnen. Onder het luik heeft deze speeljacht eigenaar wat “lekkers” bewaard.

    Wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2024
    Herby63, Pingu57, hgb1967 en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooie voortgang, ik hoop rum, dat gaat er altijd in
     
    janzwart vindt dit leuk.
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :worship: heel mooi gemaakt jan
     
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Yoho Yoho! Is de rum "proof?"
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Proof:
    Het systeem dateert uit de 18e eeuw, en misschien al van vroeger, toen sterkedrank werd getest met behulp van buskruit. Een oplossing van water en alcohol 'bewees zich' ('proved itself') wanneer men buskruit, waar het mengsel overheen was gegoten, nog steeds kon ontsteken. Als het niet ontbrandde, bevatte de oplossing te veel water, en men sprak dan van lage proof of 'underproof'.

    Een 'bewezen' ('proven') oplossing werd gedefinieerd als 100 graden proof (100°). Inmiddels weet men dat dit overeenkomt met 57,15% ethanol. Dit wordt in Groot-Brittannië nog steeds als definitie gehanteerd. De verhouding tot het alcoholpercentage is bij benadering 7:4, dat wil zeggen dat 70° proof overeenkomt met 40% alcohol. Zo rekenend is pure alcohol ongeveer 175 proof (175°).
     
    Herby63, Hoosterw, Avado en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    *Hans* vindt dit leuk.
  13. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Ja het is proof. !!
     
    Herby63 en *Hans* vinden dit leuk.
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Bij een bezoek, jaren geleden, aan de Glenfiddich distillery, wist de gids te vertellen dat de graden "proof" konden bepaald worden aan de hand van de lengte van de steekvlam van het bovenbeschreven mengsel.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 16
    Nu de romp zo goed als klaar is ben ik wat naar de tuigage gaan kijken. Wat de bouwbeschrijving betreft: Daar wordt je niet goed van. Fouten in de beschrijving rare benamingen en onduidelijk foto's en tekeningen.
    Als illustratie heb ik hier één pagina weergegeven. Moet u eens de definities lezen aan de linkerkant.

    [​IMG]
    Foto: Voorbeeld van bouwbeschrijving.

    Ik heb besloten om zo min mogelijk naar deze beschrijving te kijken en meer uit te gaan van het Boek over de Bounty van McKay.
    Het wordt dus weer meer scratch bouw. Gelukkig hebben we een meester tuigage op het forum met de naam “Piet”. Zijn bouw van de Royal Caroline van 1749 en met neme de tuigage zal een voorbeeld zijn voor mijn Bounty van 1783. Beide Engels.
    Ik ben begonnen met de fokkemast.

    McKay toont dit:

    [​IMG]
    Foto: Voormars door McKay

    DelPrado levert deze onderdelen voor de marsen (Dik en zacht triplex)

    [​IMG]
    Foto: Onderdelen voor de marsen door DelPrado.

    Ik gebruik hiervan alleen de bodem van de mars als uitgangspunt.

    [​IMG]
    Foto: Mijn fokkemars nog dry fit en nog niet helemaal klaar. Ik heb niet helemaal McKay gevolgd. Geen roostervloer. Vond ik vreemd, nog nooit gezien. Ga nog wel de masttop detailleren zoals McKay. Wel een extra dwarszaling geplaatst zoals Piet.

    Dus je ziet, het is van alles wat.

    Wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2024
    Herby63, Hoosterw, Marc w en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    :) Volgens mij hebben ze de beschrijvingen gegoogled
     
    janzwart en pietsan vinden dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Inderdaad een zeer eigenaardige tekst:rolleyes:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Met zo'n bouwbeschrijving weet je dat je je kennis ergens anders weg moet halen. heel bijzonder dat ze dat zo durven te drukken:confused::confused:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  19. Ziet er fantastisch uit Jan, :)

    de vertaler van de handleiding heeft waarschijnlijk ook voor Panart /Mantua gewerkt, is net zo belabberd :stout:
     
    Herby63 en janzwart vinden dit leuk.
  20. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 17
    Sinds de laatste update heb ik wat onderdelen gemaakt. Masten, marsen, stengen ed.

    [​IMG]
    Foto: Enkele onderdelen voor de tuigage.

    Ook heb ik al wat vooruit gedacht over de tuigage zelf. De bedrading zogezegd en de benodigde blokken.
    Del Prado geeft wat onduidelijke tekeningen, waarop je, met veel moeite, wel kan zien waar er een of meer blokken moeten komen maar voor welke touwen dat dan is staat er weer niet bij.
    Voor Pietsan misschien geen probleem maar voor mij wel.

    [​IMG]
    Foto: Voorbeeld van DelPrado's bouwbeschrijving voor de tuigage. Als je heel goed kijkt is er op de rechterpagina vaag nog iets te zien,

    [​IMG]
    Foto: Deel van rechterpagina met maximale gamma-correctie.

    McKay is daar misschien iets te enthousiast in, want zijn tekeningen schieten ook een beetje hun doel voorbij.

    [​IMG]
    Foto: McKay laat hier zien hoe de diverse touwen lopen en waar ze zijn belegd. De nummers bij de lijnen corresponderen op beide tekeningen en in de beschrijving. (Doet me denken aan het spreekwoord van de bomen in het bos)

    Nu had ik indertijd van Henk van Luinen (henkvanluinen.com) de Caldercraft tekeningen gekregen van de Victory. Ook een Engels schip uit dezelfde tijd. (Wel iets anders dan de Bounty natuurlijk)
    Het voordeel van deze tekeningen is dat heel duidelijk wordt aangegeven hoe de diverse touwen moeten lopen, door welke blokken en waar ze zijn belegd..
    Vermoedelijk is dit meer dan op de Bounty nodig is, dus is het de kunst om weg te laten wat net nodig of niet aanwezig is.

    [​IMG]
    Foto: De Bounty is zo goed als bedolven onder de Caldercraft tekeningen. 18 stuks van A0+. 1 t/m 5 tonen de romp 6 t/m 10 de rondhouten en 11 t/m 18 de touwen. Die laatste heb ik ook als pdf.

    Kortom uitzoekwerk. (Leuk onderdeel van modelbouw overigens).
    Er zijn een paar dingen die vast liggen. Ik wil de zeilen van het DelPrado pakket gebruiken. Dus de lengte van de ra's moet daarop passen. En de dikte van de masten moet in de openingen van het model passen. McKay geeft iets (5 a 10%) kortere afmetingen op. (In voeten en inches dus wat rekenwerk naar mm voor schaal 1:50).
    De onderdelen op de rondhouten, klampen, marsen, zalingen etc. haal ik uit de Caldercraft tekeningen, na herrekenen van 1:72 naar 1:50 en dan nog wat verkleinen omdat de Bounty een veel kleiner schip is dan de Victory. Ook de benodigde blokken en belegpunten haal ik uit deze tekeningen.
    Voor de belegpunten probeer ik dan de best overeenkomende te vinden tussen de Victory en de Bounty. En veel zal ik extra moeten toevoegen denk ik.

    Nou weten jullie ook waarom het even heeft geduurd waarom dit verslag iets vertraagd is.

    Maar wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2024

Deel Deze Pagina