Del Prado's Bounty

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 21 mrt 2020.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Tuigage is een dingetje, vooral met onduidelijke tekeningen.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Ja dat kan jij weten Stephan.
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Welkom in de strijd die tuigage heet. Het is voor iedereen een dingetje!
     
    Stephan Kertész en janzwart vinden dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Succes Jan, het is een leuke puzzel geworden zo te zien.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Voor het omrekenen van voeten en inches naar mm is excel uw vriend. Als je hulp zou nodig hebben om de formule te bepalen moet je maar een seintje geven.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Niet nodig Herby, Ik kan aardig overweg met mijn pc na 30 jaar ICT werk.
     
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 18
    Zoals ik in de vorige update al vermeldde ben ik bezig te bedenken hoe ik de tuigage ga vormgeven.
    Ik wil wel graag de zeilen van het pakket gebruiken, hoewel het een klus is om te bepalen wat wat is. De in de bb gebruikte terminologie is waarschijnlijk door een Italiaanse niet-modelbouwer met Google-translate uit het Italiaans naar het Nederlands vertaald. Dus drie keer kans op fouten.
    Vergelijken met McKay gaat wel maar dan zie je erg veel verschillen in afmetingen ook. Als je weet wat je moet vergelijken tenmiste.
    Maar goed, wat ik wil bereiken is een vol getuigd schip met alle zeilen bijgezet, inclusief de lijzeilen. De lijzeilen zie je zelden op een model dus dat vind ik wel apart.
    Ik denk dus aan zoiets:

    [​IMG]

    In dit geval moeten dus ook de lijzeilra's die op de ra's zitten worden uitgeschoven en getuigd worden.

    In McKay zag ik nog een rondhout zitten, maar helemaal los van de andere rondhouten. Zodat elk lijzeil zowel boven als onder een ra heeft.

    [​IMG]

    Hier ziet u bij de rode pijl de extra ra, waar het lijzeil aan lijkt te zijn aangeslagen. De beschrijving geeft aan dat de lijnen 158 en 159 twee vallen zijn. En 159 lijkt te lopen via een blok aan de lijzeilra van de gewone ra. De lijzeilen zijn dus aangeslagen aan een losse ra die is opgehangen aan de bovenliggende vaste lijzeilspier en de onderliggende lijzeilspier dient dus als een soort uithouder.
    Wat nauwelijks uit de tekeningen valt op te maken is hoe die tuigage verder verloopt. En wat er nog meer aan zit.

    Dat levert dus meteen een vraag op.
    Is er iemand op dit forum die hier meer info over heeft? Of ergens heeft gevonden op internet? Ik heb nog niets bruikbaars gevonden.

    Vind ik niets, dan ga ik zelf gewoon wat verzinnen. Als niemand weet hoe het wel moet, kan niemand commentaar hebben op mijn bedenksel.
    Ik heb nog wel wat te doen.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2024
    Herby63, Flying Scotsman, Hoosterw en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Als niemand weet hoe het wel moet, kan niemand commentaar hebben op mijn bedenksel.
    :) je zal merken dat die vogel hier niet opgaat. Achteraf weet altijd iemand wel hoe het moet.

    Maar ik vind dit een interessant onderwerp, ik zal eens met je meezoeken.
    Ik ben wel eens wat tegengekomen, maar omdat ik het nog niet nodig had heb ik het niet bestudeerd. Geef me even de tijd.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Er schijnt weinig bekent te zijn van deze zeilen en hoe ze gevoerd werden voor de 18de eeuw. Wel hoe een en ander zat vanaf de 18de eeuw.

    R.C.Anderson schrijft in zijn boek Seventeenth Century Rigging pag. 132: "I will not attempt to explain how this should be done. It would be easy to describe the methods of 1800, but I have no idea how far these would be applicable in 1700 or earlier."
    Dit zal ook in het nieuwere boek van hem terug te vinden zijn. Het gaat om hoofdstuk XI Staysail and Stunsail Gear.

    In Curti vond ik dit in zijn boek op pagina 54:

    Curti.jpg

    Hopelijk heb je hier wat aan, anders zoek ik nog wat verder.
    Rolf Hoeckel Modelbouw van Schepen 16de en 17de eeuw laat weinig zien maar vermeld het wel in zijn boek. Hij geeft aan dat je deze zeilen op een model zelden ziet omdat de touwen in de war komen met de normale zeilen omdat de model erg klein zijn.

    Tekeningen Amati https://cloud.mail.ru/public/5GUk/V1iaF2JbA/
     
    pauwels vindt dit leuk.
  10. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Ja hier kom ik wel watverder mee. Het bevestigt in ieder geval de losse ra's waar de lijzeilen op aangeslagen zijn.
    Ga ook de Amati tekeningen eens goed bekijken.
    Dank
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  11. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    The more I see all this rigging and sail work, the more I wished the forum heading just said: "Historische Schepen".:eek:
     
    Hoosterw en janzwart vinden dit leuk.
  12. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Well the sub forum says:
    Bouwverslagen historische schepen

    :):):)
     
    Herby63, TIMBERWOLF, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Schip ziet er geweldig uit. Ben wel benieuwd naar het verloop en natuurlijk naar het eindresultaat.
     
  14. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    @Eduard,
    Ja ik ben ook benieuwd naar wat het uiteindelijk gaat worden gezien alle aanpassingen die ik heb aangebracht en nog ga doen. Vooral het tuigage plan wordt een uitdaging. Daarom ben ik erg blij met het plan van de staande tuigage van de Bounty, dat ik van jou kreeg. De schema's van Amati zijn een stuk duidelijker. Met het staande tuig heb ik in ieder geval geen problemen meer.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 19
    De laatste tijd ben ik vooral bezig geweest met maken van rondhouten. Veel rondhout in de kit was rond. D.w.z krom. Heb ik uit mijn eigen voorraad aangevuld. Voor de afmetingen heb ik DelPrado aangehouden, voor zover de teksten begrijpelijk waren. Dan passen de zeilen tenminste. Volgens McKay is dat iets te groot. Het wordt toch al een wolk van zeilen dus dat valt niet echt op.
    Ik heb ook het een en ander besteld bij Cornwallmodellboats, wat ik binnenkort verwacht. O.a een lantaarn, een vlag, touw en blokken.
    Aan de romp moet ik ook nog wel het een en ander doen. o.a zijn de rusten veel te smal. De hoofdtouwen komen dan tegen de verschansing aan.
    Verder de rondhouten nog wat afwerken en samenstellen. En dan het staand tuig.
    Met de tekeningen van Eduard kom ik een heel eind en dan wordt het weer pionieren.

    [​IMG]
    Foto: De rondhouten.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2024
  16. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 20.
    Het is al weer wat tijd geleden dat ik wat over de Bounty heb laten horen. Toch heb ik niet helemaal stil gezeten. Vooral voorbereidingen voor het tuigen en achterstallige dingetjes aan de romp. Als je aan het tuigen bent dan moet de romp klaar zijn.
    Allereerst heb ik twee ankers gemaak en opgehangen.

    [​IMG]
    Stuurboordanker

    De ankerkabel loopt door het kluisgat naar het dek. Ik heb het kluisgat op dekniveau geplaatst omdat net daaronder de kombuiskachel staat. Daar wil je toch geen ankerkabel langs hebben lopen. En de kabel moet met de spil worden opgehesen en die staat ook op dek.

    [​IMG]
    De ankerkabels heb ik ook rond de spil gedraaid en door een dekopening naar beneden geleid. En ja, de zijwand is open. En dus zie je daar de ankerkabel naar beneden komen. In McKay kan ik geen ruimte vinden waar de kabels zijn opgeslagen. Dus ik heb ze maar naar beneden geleid en daar in het ruim op een tros gelegd. Wie het daar niet mee eens mag het komen veranderen.

    [​IMG]
    Ook op het dek zijn de 4 kanons geplaatst.

    [​IMG]
    Foto: Vier kanons geplaatst. Alleen de broeking is aanwezig, die nog wat in vorm moet worden gebracht.

    Dan de rusten.
    De originele rusten waren heel erg smal. Zo smal dat de wanttouwen practisch tegen de verschansing aan liepen. Ik heb de rusten iets verbreed. Hier zie je de stuurboordfokkerust in oude en nieuwe situatie. Ook zijn de jufferblokken en de puttingijzers gemonteerd. De laatste op de Pietsan manier. Een zwart touwtje in elkaar gedraaid.

    [​IMG]
    Foto: Boven links, de oude situatie, rechts de nieuwe situatie en onder de rust met juffers en puttingijzers.

    [​IMG]
    Foto: De stuurboordGrootrust. Linksboven de oude situatie met knik in wnattouw, Rechts de nieuwe situatie met vrijlopend wanttouw en onder de hele rust met juffers.

    [​IMG]
    Foto: De Bezaanrust in oude en nieuwe situatie.

    [​IMG]
    Foto: De puttingijzers van de bakboordGrootrust. De bevestiging aan de onderkant, met dubbele bevestiging kan hier wel maar aan stuurboordkant vanwege de opening niet.

    Dan de voorbereiding op het tuigen.
    Met de wanttouwen om de masttop wil ik het volgende effect bereiken.

    [​IMG]
    Foto: Uit Curti, Wanttouwen om masttop.

    Om dit te bereiken moet het wanttouw worden omwikkeld met een dunner touw. Daar bestaan apparaatjes voor, maar je kan het ook zelf maken.
    Zo dus:

    [​IMG]
    Foto: Apparaatje om touw te omwikkelen.

    Dus komende tijd ga ik touw omwikkelen en verder studeren op de verdere tuigage. Op allerlei plaatsen op de masten en ra's moeten één of tweeschijfsblokken worden aangebracht. Maar wel zo dat straks, als je een touw wil aanbrengen dat er dan ook een blok zit. Op een half getuigd schipnog even ergens een blok aan de mast aanbrengen is nauwelijks meer mogelijk.
    Dus nu eerst een heleboel vooruit kijken en denken.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2024
    walter10, Flying Scotsman, Lisette en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Weer een mooi update Jan. En heerlijk jou als ouwe rot in dit vak bezig te zien!
     
    Flying Scotsman en janzwart vinden dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooie update. En dat ankertouw ligt goed. Benieuwd naar jouw bekleed touw. Mijn ervaring is het garen tussendoor het draaien tegen elkaar te duwen, zeg maar de lucht tussen de windsels weg duwen en ze vaster tegen elkaar te drukken. Vooral bij de stagen zal je merken dat dit voordeel oplevert.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je laat hier weer mooi werk zien Jan, mooie ideeën ook voor hoe je het touwwerk wilt uitvoeren :worship::worship:
     
    janzwart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina