DeLorean uit Back to the Future

Cuttermesje?Maar dan zonder lat?

Klopt, geen liniaal gebruikt bij het testmodel, voor het snijden wou ik een klein cuttermesje gebruiken maar ik kon hem niet vinden (zo klein is ie), uiteindelijk maar een groot breekmes gebruikt:-)

Eerst teken ik het patroon op papier (patroon van het diecast model gebruikt) , daarna leg ik de lens op het getekende patroon en volg ik de lijnen op het papier met een breekmes.
De lens zet ik wel nog vast met tape zodat hij niet over het papier glijd, en dan voorzichtig met een lat en mes de lijnen overtrekken.

CIMG2087.jpg

Ik gebruik bijna geen druk op het mes tijdens het snijden,

CIMG2094.jpg

Zo komt het er ongeveer uit te zien,

CIMG2097.jpg

De lenzen lijm ik met epoxy (zéér weinig) op de lichtkastjes vast.

@ Clumsy, erg grappig clipje, ik kan me wel voorstellen dat hij gek word van steeds dezelfde (meestal domme) vragen.
Hij is nog best wel aktief bezig,
Thomas F. Wilson

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de foto's :worship:
Ik denk dat mijn koplampen redelijk goed zijn vergeleken met de echte, de vorm en reflectie van de reflectoren zijn wel anders. Mag ook wel, mijn koplampjes zijn 1 bij 2 cm ongeveer :-)

De bumper is nu afgespoten en ik heb bewapeningsgaas gebruikt als rooster, klein detail wat niet direct te zien als het tegen de body aan zit.

gaas.jpg

Laatst bewerkt:
Ik vind de koplampen heel goed gelukt !
Prachtig project.
Kijk uit naar de vorderingen lol

Succes verder met de bouw.

Dank je wel Stefan:D

Update,

Ik heb in de body 4 gaten geboord waar de gloeilampjes doorheen komen,

gat.jpg

Ondanks dat er maar één van de koplampen brand heb ik in de ander ook een gloeilampje geplaats, zodat het uiterlijk van de twee koplampen het zelfde is.
De lichtlekkage achter de koplamp moet nog wel even gedicht worden,

lichtlekage.jpg

De lichtkasten komen ook nog iets meer in de neus te zitten, daarna lijm ik ze vast aan het voorste deel.

voor-3.jpg

En hier nog een foto van de achterkant,

achter-2.jpg

Ik ga nu beginnen aan alle tijdcircuit-onderdelen het meeste werk zal in de achterkant gaan zitten, ook moet ik een aantal kleine onderdelen gaan gieten zoals de zwarte beugels die op de voorbumper en de achterkant lopen.
De tijdcircuit-uitlaten en de plutonium reactor maken zal ook enige tijd kosten, maar wel te doen.

Ondertussen maar even heel goed naar deze clipjes kijken op Youtube;-)

OnqmylPPuHU[/media] - BTTF Delorean Exterior - Flux Bands
gXIw6Lwf-ZA[/media] - BTTF Delorean Exterior Update - 2
zKK-tMXcCAc[/media] - BTTF Delorean Conversion - Plutonium Reactor
A2S7J_JBWds[/media] - Back to the Future Delorean Time Machine - Ride Along

Laatst bewerkt door een moderator:
Het zijn de kleine onderdelen die het meeste tijd kosten om te maken, daarom is het handig om een malletje te maken.
Ik heb één beugeltje gemaakt van acrylglas, vervolgens een mal van het model uit siliconenkit gemaakt.
De beugeltjes giet ik uit een brouwsel wat uit armoe is ontstaan, ik noem 't maar carbonwood.
Samenstelling van houtpulp, koolstof en polyesterhars,

CIMG2163.jpg

Alles (behalve verharder) in een beker en dan even roeren,

CIMG2164.jpg

Ik heb er in totaal 18 nodig, 6 voor op de voorbumper en 12 voor over de achterkant van de auto. Nadat ze uit de mal komen moet ik het overtollig materiaal nog even met een klein vijltje verwijderen,

CIMG2184.jpg

Wordt vervolgd...

Volg dit topic al sinds begin, super wat je ervan maakt!

Dat zijn nog eens handigheidjes, een mal van siliconenkit! Hoe zorg je ervoor dat het moedermodel lost van de siliconenkit?

Gr.

Erik

Hars en siliconen hechten niet aan elkaar, zodra het afgietsel droog is draai ik de mal om en dan valt het gegoten beugeltje er praktisch vanzelf uit;-)
Het eerste model die ik gemaakt heb om de mal van te maken is van acrylglas, acryl en siliconenkit hechten wel aan elkaar, het acrylglas beugeltje heb ik met vaseline wat ingevet zodat mal en beugeltje (moedermodel) van elkaar los komen.

Laatst bewerkt:
Lekker simpele ingredienten, ik ga 'm onthouden. Ook blijf ik dit topic volgen. Ook al een volgend project in gedachte?

Gr.

Erik

Ik heb wel een aantal nieuwe projecten in gedachte, ze zijn niet zo 'groot' als dit project maar wel net zo leuk om te maken. Heb er helaas geen budget voor.

Afgieten is uiteraard goed idee, hoewel je de oeie materialen beter gebruikt daarvoor. Maar men trekt zijn plan. Als je anderzijds toch met polyester aan de gang gaat, kijk dan meteen eens voor polyurethaanhars om te gieten. Veel netter. Gietsilicone ipv kit is natuurlijk ook beter, hoewel dat voor deze kleine hoeveelheden beetje duur kan zijn.
Ik gebruik het in elk geval voor velgen, tandwielen,...

Tuurlijk zijn er veel betere materialen om onderdelen te gieten, maar daar betaal je ook een hogere prijs voor.
Onderdelen uit polyester of polyurethaan (uit dezelfde mal) zien er hetzelfde uit, verschil zit hem in de duurzaamheid;-)

en hoe bros ze zijn, invloed van UV licht, krimp... Het zou spijig zijn dat je polyester stukjes barsten na verloop van tijd. Maar zal al bij al wel meevallen aangezien je vulsel gebruikt hebt.
Ga door!

Thanks.
Ik heb wel vertrouwen in m'n carbonwood samenstelling, het is zeer taai materiaal en kan veel hebben.
Een tijd geleden heb ik (185) haaientanden gegoten uit carbonwood om te verwerken in een handvat van een zwaard.
Ik heb de zijtanden op het zwaard iets botter moeten maken omdat tijdens het vasthouden van het zwaard de tanden in m'n handen 'bijten' ondanks dat het kopieën zijn, 't is een zwaard wat niet snel uit je handen zal vallen:-)

CIMG2185.jpg

In iedergeval hebben de beugels op de auto minder te lijden dan de tanden op het zwaard.

Back