DeLorean uit Back to the Future

@Robbie: Maak je nog een filmpje als hij 100% klaar is?

Mooi op tijd voor de opening van die garage in Haarlem; zit eraan te komen! Ik ben benieuwd naar beelden van die happening :D

Hartelijk dank weer voor alle mooie woorden, het doet me erg goed:worship:
Ook leuk om te weten dat er weer een nieuwe abonee bij is gekomen :thumbsup:

Het is idd jammer dat de DeLorean bijna af is, ik vond het een leuk model om te maken en aan te werken.
Ik weet niet precies wanneer de opening is van de nieuwe DeLorean garage maar waarschijnlijk zal het model niet operationeel zijn i.v.m het budget.
Ik heb nog twee nieuwe servo's (van Modelbouw Aktueel gekregen) liggen die ik in de auto kan plaatsen, verder heb ik ook nog een oude ontvanger, zender en snelheidsregelaar liggen maar die hebben al veel meegemaakt en zijn niet meer betrouwbaar.

Er zijn dus een aantal zaken die ik nieuw moet kopen zoals, zender/ontvanger, snelheidsregelaar en accu's/batterijen.

Voor wat betreft de Tumbler, daar kan ik op dit moment alleen nog maar van dromen.
Ik ben wel bezig met het ontwikkelen van het frame (op papier), zodra ik weer budget heb kan ik beginnen met het frame. Eerst natuurlijk de DeLorean afmaken, en filmen als ie rijd;-)

Morgen volgende update.

Hé Robbie,

Waarom doe je niet net zoals RC powers ? Die ontwikkelen een vliegtuig, en bieden dan de plannen in PDF aan tegen een prikje...
Ik denk dat er wel veel mensen zijn, die de plannen van je auto('s) zouden kopen, zeker als het is om je volgende project te financïeren :p

Het is maar een idee hé

grts,

niels

Als voorzetje! heb ik hier nog een eenvoudige (maar goede) Futaba stickzender liggen tegen verzendkosten. Helaas kan ik je niet verder helpen. Een eis is een filmpje t.z.t..

Gr.

Erik

Laatst bewerkt:
@niels, ik maak geen technische tekeningen, het zijn eerder schetsen die ik gebruik als richtlijnen/referentie, en om eventueele problemen op te sporen.
Technische tekening kan ik wel maken als de auto helemaal klaar is, maar mag ik niet verkopen zonder toestemming van de filmproducent Warner Brothers.

@erik1234, bedankt voor je aanbod, maar ik koop een nieuwe:yes:

Mini update,

De zijspiegels beginnen vorm te krijgen, eerst maak ik van hout een basis om op te werken.
Daarna werk ik ze verder uit met polyester, de twee zwarte spiegels komen van een andere auto, ik heb gekeken of ze erop kunnen maar ze zijn te klein. Dan zelf maar een paar spiegeltjes maken,

CIMG3818.jpg

Volgende update, z.s.m.

Vergeet nog te zeggen dat er een aantal wijzigingen zijn gekomen voor de voorruit,
vormen-van-acrylglas

update,

Ben druk in de weer met de mal voor het voorraam, met een sjabloon de vorm van het raam op MDF getekend, de mal maak ik iets groter zodat ik zeker weet dat hij niet te klein word.

CIMG3837.jpg

Ik heb een raster op de mal getekend als begeleiding tijdens het schuren, anders zou het kunnen gebeuren dat ik aan de ene kant meer materiaal weg schuur dan aan de andere kant. Bij de spiegels heb ik kneedbare epoxy gebruikt in de hoeken ter ondersteuning en om volume te creeëren. Ze worden ook nog geïmpregneerd met polyesterhars, daarna kan ik ze modelleren met polyester en afwerken met plamuur.

CIMG3839.jpg

Omdat de mal vrij plat is word het moeilijk om hem goed vast te houden tijdens het schuren, daarom heb ik een stukje hout aan de achterkant gelijmd waar ik de mal mee kan vast houden. Als ik klaar ben met schuren haal ik het stukje er weer af, zodat het niet in de weg zit tijdens het vormen van het uiteindelijke raam.

CIMG3841.jpg

Vanmorgen tijdens het boodschappen doen nog gekeken naar een ribbelvrije petfles, de Vomar had ze wel alleen de flessen waren blauw transparant van kleur. Straks even op jacht gaan bij een Super de Boer voor de fles;-)

Tussenstand,

Nog geen Super de Boer gevonden in Haarlem, wel bij Appie Hein een fles gevonden (en gekocht) maar die heeft boven en onder een ribbeltje. Weet niet zeker of het bij die fles lukt, ff testen.
Ondertussen nog druk bezig met schuren, gaat langzaam omdat de kromming erg subtiel is, elke keer na een aantal schuurbewegingen stof afblazen en kijken of het de goede kant opgaat.

CIMG3843.jpg

Ben nog wel even bezig met schuren, maar het resultaat zal belonend zijn (hoop ik)

CIMG3846.jpg

Ben er bijna, in het midden zit nog een kleine platte plek

CIMG3852.jpg

Ik moet de bodem van de fles er nog uit snijden, 't zal krap worden om de mal erin te krijgen. Fles is 8 cm diameter en de mal is 9 cm breed, we zullen zien:yes:

Laatst bewerkt door een moderator:
De mal is klaar en past in de fles, helaas zit het ribbeltje in de weg.

CIMG3854.jpg

Mijn gevoel zegt dat het niet gaat lukken, de wanden van de fles zitten volgens mij te ver van de mal af. Ik denk dat tijdens het verwarmen de 'krimp' van de fles het niet haalt naar de mal, waardoor de fleswand gaat instorten. Bij een canopy zit de mal gelijkmatig verdeeld in de fles, omdat de mal een cilinder vorm heeft, een auto raam is plat.

CIMG3855.jpg

Misschien kan ik de fles open snijden en plat over de mal leggen, zo heb ik ook geen last meer van het ribbeltje,

CIMG3858.jpg

Ik wacht nog even voordat ik iets doe.

Ik zou de fles ook eerder open snijden, inderdaad. Dan kun je misschien gewoon zelf een vacuümmachientje zelf maken m.b.v. een stofzuiger ofzo.

Robbie,

Kan je niet in een hobby zaak (of Gamma of zo) een plaatje transparant plastick halen?
Of een ruit uit een ander model wat in de buurt komt van het formaat van de De Lorean?
In de bouwdozen van huisjes voor model banen zit ook altijd (of vaak) een stuk transparant plastick om achter de ramen te plakken.

Succes en mooi werk als altijd!!!

Joris

Het plastic wat ook bij modelhuisjes zit heb ik hier liggen, maar is iets te dun voor het raam.
Zojuist de fles open gesneden en over de mal gelegt, tijdens het verhitten gaf het dezelfde reactie als het acrylglas. Ik mis de zuigkracht die het materiaal tegen de mal drukt.

Ik heb even gekeken naar de lexaan body's die ik hier heb liggen, de ramen zijn helaas te klein.
De breedte past maar de hoogte van de DeLorean raam halen ze niet.

Laatst bewerkt:
Mooi hoor Robbie:D:D

Heb alle pagina's doorgeworsteld, prachtig ding. Ben zobieso fan van BTTF dus dit is ckers leuk bouwverslag(je).

Keep on the work!

Greetz,
Joram

voor je ramen: maak een mal, verwarm je stuk platic en trek het er over (zijkanten beet pakken en trekken/duwen.
Ik heb 2 bumpers zo gemaakt, en ben nu dubbel gekromd bezig, al is dat wat moeilijker.
Met 2 werken helpt ook.
Ik heb een vacuummachine ter beschikking, maar probeer ook graag low budget methodes. Niet alles is erg goed te vacumeren en zo zwaar is ons toestel nu ook niet.
Succes

@ Joram, Dank voor je compliment, mijn dank is groot:worship:

@Shades, Ik ga nog een paar pogingen wagen, het liefts doe ik zoveel mogelijk zelfstandig en low budget.
Ik ben wel ondertussen bezig met zoeken naar mensen/bedrijven die een vacuümvormer hebben, heb al een aantal tips binnen gekregen.
Het is belangrijk dat het raam er goed uit ziet, het is een groot deel van de auto dat direct opvalt.

Ben wel nieuwsgierig wat het kost om een raampje te laten trekken.

ik heb met veel belangstelling gans dit verslagje doorgenomen. elke keer weer... Stunnend die foto's, prachtig mooi en precies werk.
mijn complimenten.

DIT IS PAS MODELBOUW !

PRACHTIG, 5***** topic!

Groeten

Steve

Hoi Robbie,

Ik ben van middag bij Quartel geweest en zag dat ze daar "ruit" plastic hadden.
Een vel/plaat voor € 2,50.
Misschien is dat wat voor je?

Groeten,

Joris

Bedankt Steve voor je mooie complimenten en welkom op het forum:thumbsup:

Joris en Ruud, thanks voor de tip en linkje, Ik denk dat ik een vacuüm vormer ga maken zoals hij beschreven wordt in het filmpje, alleen twee keer zo klein. Materiaal heb ik liggen voor een kleintje, zodat er een halve sheet van dat plastic in past. Dat moet genoeg zijn voor één voorraam en altijd handig om kleine onderdelen te vormen. Of kleine mallen.

Volgende update moet even op zich laten wachten, 'k heb een griepje opgelopen:sad:

Hoi,
Misschien mis een belangrijk aspect van de PET-fles methode. Je hebt het geprobeerd met een open gesneden fles maar dan snap je denk ik niet helemaal hoe het werkt.....
Als je naar dit plaatje kijkt:

CIMG3855.jpg

Je moet aan de onderzijde alle loze ruimte zo strak mogelijk opvullen met houtjes zodat de fles zo strak mogelijk rond de mal zit.
PET krimpt enorm (écht enorm!) en ik ben er 99% zeker van dat je dan een mooie vlakke ruit krijgt.

Back