Eindelijk staat de wind goed, precies uit het westen. De lucht is open, ook dat werkt mee. Het plan is om 's middags te gaan vliegen. De wind neemt dan alleen wat af en draait meer naar het zuid-westen. Dat is minder. Dus maar de eerste poging 's morgens maken. En daar zijn we dan, mijn vader en ik, staan op de berg. Hoe zacht de wind beneden lijkt te waaien, zo hard lijkt het bovenop. Hmmmm, misschien toch maar even wachten op vanmiddag, dan zijn de voorspellingen dat de wind wat gaat liggen.
's Middags staan we weer op de berg. Jeroen is er nu ook bij. De wind is wel iets gaan liggen, maar nog steeds sterk. Spannend, maar het moet er toch een keer van komen. Laatste instructies, niet omhoog gooien, liever iets naar beneden. Een paar keer ok zeggen en dan toch maar gaan. Floep, daar gaat'ie. Geen weg meer terug, gewoon vliegen. Jemig, dat gaat best snel. Gelukkig niet meteen omhoog, licht dalen. Bocht inzetten om weer in de opstuwende wind te komen. En dan een bocht om de neus in de wind te krijgen. Hé dat draait bijzonder langzaam en wil niet door de wind heen komen. Het schuimpje wordt verder en verder geblazen. Eindelijk toch redelijk met de neus in de wind en aan de grond (net niet over de berg heen en bijna op een paaltje). Fewww, dat was leuk maar ook best spannend!
De tweede, derde en vierde vlucht gaan een beetje hetzelfde en de delta staat al weer aan de grond na een paar seconde. Dat moet toch anders kunnen. Eens analyseren wat er gebeurt. Het toestel gaat met de wind mee en moet draaien, maar natuurlijk. Als je met de wind meegaat, heb je geen druk meer op de roeren en kan je niet draaien. De neus moet dus altijd in de wind komen. Dat maar eens proberen.
De vijfde vlucht is voorbeeldig (helaas geen video) heerlijk vliegen en langs de helling zweven. Wat me opvalt is dat als teveel roer gegeven wordt, de snelheid er snel uit is. Even minder roer geven, helpt dan om toch de bocht te nemen. Ook moet je inmens knuppelen om alle turbulentie en bewegingen tegen te gaan voor een goede vlucht. Maar dit is wel leuk!
De volgende vluchten gaan iets minder, de wind neemt ook langzaam iets af en halverwege de helling zit een plateau. Als je door te weinig wind weg zakt en bij het plateau komt, krijg je te maken met luwtes en wervelingen waar je bijna niet meer uit komt. Dit toestel heeft dus duidelijk meer (!!!) wind nodig.
Video's komen nog.
En als iemand nog tips heeft, zijn die natuurlijk altijd welkom
