Delta vliegt. Nodig: veel wind :D (Schuimpje)

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
A

Arvid

Guest
Deze Delta zat in een tweede hands partij. Inmiddels gereed voor de eerste vlucht op de helling.

Delta-01.jpg

De helling waar ik het over heb, is een inmense zandberg die ze vlakbij waar ik woon opgegooid hebben. Het is een tijdelijk opslag voor latere bouwprojecten in de buurt. Bijzonder vervelend...... :lol:
14 meter hoog en een lengte van 150 meter moet toch zeker genoeg zijn voor een beetje lol. Nu wachten op westen wind, met zuiden of zuidwesten komt de wind door de bomen wat veel turbulentie met zich meebrengt.

zandberg-01.jpg

zandberg-02.jpg

Edit: even de zandberg plaatjes in image tags gezet

Als die zandberg aan de kust stond, dan was 't zeker geschikt.
Nu misschien ook wel, maar de aanstromende lucht zal (ook zonder bomen etc.) veel minder dragen. Uit zeilvlieg-ervaring kan ik zeggen dat je inland veel hogere hellingen nodig hebt om te kunnen hellingstijgwindvliegen dan aan de kust.
Maar natuurlijk proberen! Zeker met een model waarmee het niet zo erg is als het onderaan in die modderpoelen terecht komt :?

Bart

Zal zeker wel lukken Arvid,

ik heb vroeger met een vergelijkbare Delta gevlogen op de zomer dijk bij mijn ouders huis langs de Rijn.
En dat werkte ook wel ondanks dat die helling maar 4 - 5 meter hoog was.

Damn nu moet ik zeker echt eens die Swift van Onno opbouwen :-(
swift%201.jpg

Ha... ik zie dat jouw klappropje ook wel eens de neiging heeft om, bij gasgeven vanuit nul, iets te ver uit te slaan en dan in de achterlijst te happen... :-)
Net als bij mijn Sportwing.
Bart

Arvid,

Jouw delta is een 'schuimpje'. Het ontwerp is januari 1990 gepubliceerd in Hobby Bulletin. Vanaf windkracht 3 blijft hij aan de helling aan de kust hangen. Leuk wordt het bij 5 Bf. Geballast heb ik tot een goede 7 Bf gevlogen. Dan moet je zelf naar voren gebogen staan om niet achter over te vallen. Zelf opgooien wordt dan lastig.
Het allerleukst is het als er meerdere schuimpjes vliegen en je 'tikkertje' kunt doen. Ze zijn nagenoeg onvewoestbaar.

veel plezier met het schuimpje,

Erik

Ahh, kijk, dat is nog eens leuk om te zien waar deze vandaan komt :D

Zelf had ik inderdaad het idee om minimaal boven 3/4 Bf te gaan proberen. En zoals Bart aangeeft, maakt het me bij deze niet veel uit of het wel of niet lukt. Als het wel gaat lukken, dan wordt de vleugel ingezet om te proberen. Die is alleen een stuk kwetsbaarder.

Deze Delta heeft ook balast op de neus zitten. Hoeveel dat precies is weet ik niet.

En ja Berto, nu wordt het toch gereed maken van je Swift :yes:

Arvid,

Laat eens weten als je gevlogen hebt. Als het lukt daar aan de helling laat dan eens weten waar die ligt. Heb je de coordinaten?
Iik heb zelf nog twee schuimpjes liggen.

groet,

erik

Een paar beginnersvragen, nieuw op dit forum.

Kan iemand me zeggen wat het verschil is tussen "Schuimpje" en de "Foom Delta" en "Zagi"?
Welke bouw ik best eerst als een lestoestel voor hellingzweven ? Vorige zomer zag ik een soortgelijk model op de dijk in Den Helder. Kan ook een eigenbouw geweest zijn.
Wat is het verschil tussen styropor en PPE ?
Waar kan ik Zagi-tape kopen ?

Van harte dank.

schuimertje zei:
Kan iemand me zeggen wat het verschil is tussen "Schuimpje" en de "Foom Delta" en "Zagi"?
Welke bouw ik best eerst als een lestoestel voor hellingzweven ?
Schuimpje is een koosnaampje voor alle modellen uit kunststofschuim, dat kan een delta zijn maar ook een shocky of een hoogdekker-trainer.
Een foam-delta, tja, dat zal altijd een delta zijn, en altijd van schuim... :D Zagi is een merknaam (google dat maar eens), een schuimdelta die met name in de USA ongelofelijk populair is; maar er zijn nog een heleboel andere die niet slechter zijn.
Een lestoestel voor hellingzweven... is afhamkelijk van je ervaring. Als je nog weinig RC ervaring hebt kan je het beste beginnen met een beetje klassieke zwever (kan heel goed een "schuimpje" zijn, dat gaat niet gauw kapot); een delta is niet het makkelijkste om het mee te leren (ik spreek uit ervaring). Een klassiek model schuim zwever, al dan niet met motor (zit je niet altijd aan dat duin vast) en al dan niet met rolroeren (maar waarbij je, anders dan met een delta, niet afhankelijk bent van de rolroeren om 'm netjes door de bocht te krijgen) lijkt me het handigst.
Bart

een K10 is een vliegende vleugel, en geen DELTA , een delta is inderdaad moeilijker te vliegen dan een k10
men kan goed leren vliegen met een k10, en de schadeonkosten zullen beperkt blijven .

goed... vertel me het principiële verschil in stabiliteit / besturing tussen die twee. Ik heb alleen ervaring met een SportWing, en ging er vooralsnog van uit dat er weinig verschil zou zijn met een delta...?
Bart

Dank voor de reakties.
heb eens op de website gekeken en de vliegende vleugel K10 Hunter lijkt me wel wat. Kompakt, oogt mooi, praktisch mee te nemen ?
Weet iemand of dit ook "bespannen" (om geen ander woord te hoeven gebruiken) is met zagi-tape ?
Is dit model met span 120 cm geschikt voor beginners met enkel simulator-ervaring en wat echte vliegervaring full-scale ? Of is een kleiner/groter model meer geschikt ?

Dank.

Simendewulf,
Kan je me uitleggen waarom een delta gemakkelijker vliegt dan een "vliegende vleugel"? (tja, een delta is natuurlijk ook een vliegende vleugel, maar ik begrijp het verschil wel... mijn zeilvlieger wordt door velen een delta genoemd, heeft echter meer de vorm van een K10 dan van een Pibros...)
Net zoals met een vliegende vleugel, zal je de bocht om moeten met rolroer en hoogteroer. Mij is dat vooralsnog met de Sportwing tegengevallen (hoewel ik met mijn zeilvlieger in principe met dezelfde twee assen stuur). Waarom is dat met een delta makkelijker?

Bart Doets

Eindelijk staat de wind goed, precies uit het westen. De lucht is open, ook dat werkt mee. Het plan is om 's middags te gaan vliegen. De wind neemt dan alleen wat af en draait meer naar het zuid-westen. Dat is minder. Dus maar de eerste poging 's morgens maken. En daar zijn we dan, mijn vader en ik, staan op de berg. Hoe zacht de wind beneden lijkt te waaien, zo hard lijkt het bovenop. Hmmmm, misschien toch maar even wachten op vanmiddag, dan zijn de voorspellingen dat de wind wat gaat liggen.

's Middags staan we weer op de berg. Jeroen is er nu ook bij. De wind is wel iets gaan liggen, maar nog steeds sterk. Spannend, maar het moet er toch een keer van komen. Laatste instructies, niet omhoog gooien, liever iets naar beneden. Een paar keer ok zeggen en dan toch maar gaan. Floep, daar gaat'ie. Geen weg meer terug, gewoon vliegen. Jemig, dat gaat best snel. Gelukkig niet meteen omhoog, licht dalen. Bocht inzetten om weer in de opstuwende wind te komen. En dan een bocht om de neus in de wind te krijgen. Hé dat draait bijzonder langzaam en wil niet door de wind heen komen. Het schuimpje wordt verder en verder geblazen. Eindelijk toch redelijk met de neus in de wind en aan de grond (net niet over de berg heen en bijna op een paaltje). Fewww, dat was leuk maar ook best spannend!

De tweede, derde en vierde vlucht gaan een beetje hetzelfde en de delta staat al weer aan de grond na een paar seconde. Dat moet toch anders kunnen. Eens analyseren wat er gebeurt. Het toestel gaat met de wind mee en moet draaien, maar natuurlijk. Als je met de wind meegaat, heb je geen druk meer op de roeren en kan je niet draaien. De neus moet dus altijd in de wind komen. Dat maar eens proberen.
De vijfde vlucht is voorbeeldig (helaas geen video) heerlijk vliegen en langs de helling zweven. Wat me opvalt is dat als teveel roer gegeven wordt, de snelheid er snel uit is. Even minder roer geven, helpt dan om toch de bocht te nemen. Ook moet je inmens knuppelen om alle turbulentie en bewegingen tegen te gaan voor een goede vlucht. Maar dit is wel leuk!

De volgende vluchten gaan iets minder, de wind neemt ook langzaam iets af en halverwege de helling zit een plateau. Als je door te weinig wind weg zakt en bij het plateau komt, krijg je te maken met luwtes en wervelingen waar je bijna niet meer uit komt. Dit toestel heeft dus duidelijk meer (!!!) wind nodig.

Video's komen nog.
En als iemand nog tips heeft, zijn die natuurlijk altijd welkom :D

Was er al bang voor; inland is de lucht veel minder glad dan aan de kust. Overigens...:
Arvid zei:
Als je met de wind meegaat, heb je geen druk meer op de roeren en kan je niet draaien.
Soortgelijk bijgeloof ben ik al eerder tegengekomen op dit forum. Onzin hoor! Voor je model (en voor ieder vliegend tuig) is wind gewoon een flink pakket lucht dat zich verplaatst ten opzichte van de grond. Dus binnen dat pakket heersen dezelfde aerodynamische regels als bij windstilte; alleen verplaatst het geheel zich voortdurend downwind ten opzichte van de grond. Het is eenvoudig niet waar dat je downwind niet kan sturen; alleen verplaatst de luchtmassa, met daarin jouw toestel, zich, en er is dus meer afstand over de grond nodig om de bocht rond te krijgen.

Wel hebben veel mensen de neiging om, downwind, te langzaam te vliegen (omdat het lijkt of je toestel een rotgang heeft); dan wordt het moeilijk sturen, of je stallt zelfs.
Nog een potentiële instinker: Als je met minimale snelheid tegen de wind in vliegt en je maakt een korte 180º bocht, dan heb je wel luchtsnelheid maar heel weinig kinetische energie; het gevolg kan zijn dat je toestel ten opzichte van de (rug)wind waar het na de draai in terechtkomt, te weinig vliegsnelheid heeft.

Bart

Back