Delta vliegt. Nodig: veel wind :D (Schuimpje)

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Schuimpje Vlucht 1

Schuimpje Vlucht 2

Schuimpje Vlucht 3

Schuimpje Vlucht 4

Schuimpje Vlucht 5

Schuimpje Vlucht Jeroen 1

Schuimpje Vlucht Jeroen 2

Alle video's aan elkaar Hot Shot en Schuimpje

Bart,

dat is zeker waar. De wind is natuurlijk een stuk minder beïnvloed als het over de zee aankomt.

Wat betreft geen druk op de roeren: als ik zo even nadenk, klopt het toch aardig. Als je met de wind mee gaat, heb je minder druk op de roeren. Alleen met voortstuwing kan je de druk weer opbouwen door je luchtsnelheid toe te laten nemen. Dat de een zwever niet uit de lucht valt met de wind mee, betekend dat er nog wel luchtsnelheid is. Meer luchtsnelheid is meer druk. En zonder voortstuwing kan je alleen een hogere luchtsnelheid krijgen door aan te duiken. In een horizontale vlucht zal uiteindelijk de luchtsnelheid 0 worden omdat je niet harder kan gaan dan de stuwende kracht, de wind. Bij 0 val je uit de lucht. Ik had geen ruimte om aan te duiken, zie de video's. Wat ik zag, is dat de delta bijzonder veel moeite had om een bocht te trekken.
Natuurlijk lijkt het net alsof je heel hard gaat met de wind mee, daar heb je helemaal gelijk in: het gaat niet om de grondsnelheid, maar om de luchtsnelheid.

Het loont wél de moeite om bij hellingvliegen de bochten van de helling af te maken... (tenzij je hoog zat zit natuurlijk)....
Zou het kunnen dat het zwaartepunt wat naar achter zit? (lastig te zien in de duidelijk turbulente lucht)
Leuk hoe het toestel een touchdown maakt op dat plateau en dan weer loskomt...

Je bedoelt als een gijp in de zeil/surf termologie? Wat is hier het voordeel hierbij?

Je geeft aan: "Tenzij je hoog zat zit natuurlijk". Heb je daarmee niet hetzelfde gezegd, aanduiken behoudt luchtsnelheid? Of anders gezegd, om te kunnen gijpen, ga je hoogte verliezen? Sorry dat ik zo doorga, probeer het te begrijpen. Beter begrijpen van de aerodynamica maakt je, denk ik, een betere vlieger.

Dat ketsen was inderdaad wel grappig :lol:. Had het niet verwacht, maakte daarna wel meteen de fout dat ik naar de hoge helling wilde, had waarschijnlijk beter een bocht terug kunnen maken en wachten op een goede windvlaag.

Sorry Arvid, maar het is echt niet waar... (5 jaar zweefvliegen en 31 jaar zeilvliegen ervaring...)
Arvid zei:
Als je met de wind mee gaat, heb je minder druk op de roeren.
Arvid zei:
Dat de een zwever niet uit de lucht valt met de wind mee, betekend dat er nog wel luchtsnelheid is.
Een zwever die 40 km/u vliegt tegen 30 km/u wind in, heeft 10 km/u grondsnelheid en 40 km/u vliegsnelheid.
Een zwever die 40 km/u vliegt met 30 km/u wind mee, heeft 70 km/u grondsnelheid en... 40 km/u vliegsnelheid.
Het enige verschil is, dat als je tegen de wind in vliegt en je maakt een bocht, dan lijkt-ie dat ter plekke te doen, maar als je met de wind mee vliegt dan smeert-ie die bocht uit over 100 meter.
Arvid zei:
In een horizontale vlucht zal uiteindelijk de luchtsnelheid 0 worden omdat je niet harder kan gaan dan de stuwende kracht, de wind.
De wind is geen stuwende kracht, want de wind kan de snelheid tov de lucht niet veranderen; de wind ís de lucht. En toch kan een zweefvliegtuig (én een zeilvlieger, neem het van me aan) met rugwind dezelfde daalsnelheid vliegen als tegen de wind in. De L/D tov de grond verandert, omdat de wind met de hele luchtmassa aan de haal gaat, maar dat verandert niks aan de interactie van lucht en vliegtuig; maar de L/D tov de lucht blijft gelijk. (Ik neem aan dat je bekend bent met het concept van L/D...?)
Voor jou op die zandberg is de wind een liftende kracht, maar geen stuwende kracht.
Denk je echt dat bijvoorbeeld zweefvliegtuigen "uit de lucht vallen" als ze met wind mee vliegen? Vergeet het maar... sterker nog, de stallsnelheid is precies hetzelfde, of je nou tegen de wind in vliegt of met wind mee.

Bart

Er lopen nu 2 vraag en antwoord lijntjes door mekaar.. beetje lastig, maar...:
Arvid zei:
Je bedoelt als een gijp in de zeil/surf termologie? Wat is hier het voordeel bij?
Omdat je bij een bocht downwind zo ver wegwaait, waardoor je de zaak niet meer onder controle hebt.
Zelfs de meeuwen langs het strand draaien, als het marginaal is, altijd tegen de wind in. Met mijn zeilvlieger draai ik op Langevelderslag ook tegen de wind in; als het qua wind helemaal optimaal is kan je daar nét de andere kant opdraaien als je wilt, maar op een duin als Langevelderslag houdt het niet over. Op Zoutelande gaat het vrij gemakkelijk, tenzij het erreg hard waait.
Een bocht tegen de wind in kan je vrijwel op de plaats maken, dat is erg prettig vooral als je dicht langs de helling vliegt. Hierdoor kan je altijd dicht bij de helling blijven.

Arvid zei:
Je geeft aan: "Tenzij je hoog zat zit natuurlijk". Heb je daarmee niet hetzelfde gezegd, aanduiken behoudt luchtsnelheid? Of anders gezegd, om te kunnen gijpen, ga je hoogte verliezen?
Nee, ik bedoel dat, als je zo hoog zit dat je eventueel over je zandberg heen kan waaien en dan weer tegen de wind in steken tot in de stijgwind, dan geeft het natuurlijk niet (behalve dat je in het zog van de berg vrij heftige turbulentie kan verwachten). Zolang je niet riant hoog zit zal je, met bochten van de wind af, bijna altijd tegen de helling gewaaid worden.
Is ongeveer het eerste wat je leert als je met een zeilvlieger op het duin gaat vliegen...
Ook als de liftband heel breed is (Zoutelande bijvoorbeeld, of als je in de bergen hellingstijgwind vliegt) kan het soms. Maar zeker op een marginale helling zoals jouw zandberg blijft het een tricky onderneming.

bdoets zei:
Er lopen nu 2 vraag en antwoord lijntjes door mekaar.. beetje lastig, maar...:

Tja, je was erg snel met reageren, had hem nog even aangepast, vandaar :D

Het volgende is nadrukkelijk bedoeld als opbouwende kritiek :) Hellingvliegen is zoo leuk!!! :)
Arvid: ik moet je echt aanraden voor beter begrip het betoog van BDOETS helemaal te snappen: dit is echt essentieel :!:
Verder: misschien heb je nog wat aan deze site http://www.modelzweven.nl/Hellingzweven.htme:
Ook denk ik dat je model niet goed is afgesteld: zo te zien op de video moet het zwaartepunt iets naar voren: gewoon met korte handstartjes zonder wind moet ie goed en dynamisch vliegen.
Het bergje waar je op staat moet zeker voldoende zijn om goed op te kunnen vliegen en ja: de landturbulentie is natuurlijk wat lastiger. Probeer je voor te stellen waar de liftband zit en vlieg daar naartoe.
Succes :!:

Hoi Peter, ik zie het ook alleen als opbouwend omdat ik nu ervaren heb hoe leuk dit is. Ik probeer het ook te begrijpen en daarmee ook dus ook te beredeneren en volgens mij bedoelen Bart en ik ook hetzelfde en snap ik het verhaal. Als ik vlieg, denk ik niet meer in grondsnelheid: absoluut onbelangrijk. Belangrijk voor een vliegtuig is de snelheid ten opzichte van de lucht waar deze zich in bevindt, oftewel de luchtsnelheid.
Stel je zet een zwever in de lucht, die zal gaan dalen totdat er een balans komt tussen voorwaartse snelheid, lift, drag en zwaartekracht (de vier krachten naar voren, achtern boven en onder). Snelheid wordt bepaald door de daalsnelheid (mogelijk gebruik ik de verkeerde termologie, ik hoop dat het iets duidelijk is), zwaartekracht is constant, lift wordt bepaald door de luchtsnelheid en drag is afhankelijk van het toestel en de luchtsnelheid. Voor het toestel maakt het niet uit of dit nu met de wind mee is of tegen de wind in. Het heeft die bepaalde snelheid nodig om in de lucht te blijven. Met de wind mee, zal dit dus betekenen dat de zwever sneller beweegt dan de voortbewegende lucht.

Maar dan nu het volgende: je trekt aan je hoogteroer en je melkt de snelheid er uit. Of je nu met de wind meegaat of tegen de wind in, dat maakt niet uit. Tijdens de downwind leg op de heuvel had ik het hoogte roer vol aangetrokken. Daarmee belemmerde ik het toestel de gewenste daalhoek in te nemen om de snelheid te behouden. En door de dalende luchtsnelheid heb je dus minder luchtstroom over je vleugel profiel waardoor de invloed van het wijzigen van het profiel (bedienen van de roeren) minder invloed heeft.
Wat voor mij duidelijk is (en was), is dat als je met de wind meedraait, je ten opzichte van de grond een enorme verplaatsing maakt die alleen maar meer is als de wind harder is. Dit omdat het allemaal te maken heeft met de luchtsnelheid en als je model 40 km/h vliegt en met de wind meegaat die nog eens 30 doet, zoals Bart in zijn voorbeeld schetst, dan ga je opeens met een grondsnelheid van 70 (= opeens 20 meter per seconde).
Ik hoop niet dat jullie er al moe van worden omdat zoals Peter het aangeeft, vind ook ik het belangrijk om het goed te begrijpen, daarmee kan je alleen maar beter vliegen.

Jullie hebben het over het gewicht dat meer naar voren moet, als ik geen up gaf, bleef deze dalen. Waar kan je aan zien dat de CG niet correct is? Ik zal in ieder geval eens een handstart maken als er geen wind is, kijken hoe het zweeft. Wat is de "normale" daalhoek van deze delta?

Leuk om te zien hoe je het hellingvliegen oppakt.

Vanmiddag kom ik nog langs "jouw" helling. Afslag A2, langs de Douwe Egberts fabriek. Toch?

Veel plezier!

Arvid zei:
Maar dan nu het volgende: je trekt aan je hoogteroer en je melkt de snelheid er uit. Of je nu met de wind meegaat of tegen de wind in, dat maakt niet uit. Tijdens de downwind leg op de heuvel had ik het hoogte roer vol aangetrokken.
Waarom? Is logisch bij een grote rolhoek, maar daar herinner ik me niks van. Kan het zijn dat je toch gefopt werd door de grote grondsnelheid vanwege de wind?
Arvid zei:
Daarmee belemmerde ik het toestel de gewenste daalhoek in te nemen om de snelheid te behouden.
met andere woorden: stall? Mogelijk, maar onder de omstandigheden niet met zekerheid te zeggen.
Arvid zei:
En door de dalende luchtsnelheid heb je dus minder luchtstroom over je vleugel profiel waardoor de invloed van het wijzigen van het profiel (bedienen van de roeren) minder invloed heeft.
Je maakt het te ingewikkeld. Als je (lucht)snelheid te laag is om de vereiste lift te leveren, dan stall je, punt. Heeft relatief weinig invloed op je richtinsroer.
Arvid zei:
Jullie hebben het over het gewicht dat meer naar voren moet, als ik geen up gaf, bleef deze dalen. Waar kan je aan zien dat de CG niet correct is?
Het was wat mij betreft een beetje een gok, omdat het in turbulente lucht niet echt goed te zien is; maar een achterlijk zwaartepunt maakt ieder toestel (niet alleen modellen) instabiel en lastig te besturen. Stel je maar voor dat het zwaartepunt de hele tijd probeert de rest van het toestel in te halen :)

Bart

bdoets zei:
Waarom? Is logisch bij een grote rolhoek, maar daar herinner ik me niks van. Kan het zijn dat je toch gefopt werd door de grote grondsnelheid vanwege de wind?
In filmpje 1 op 17 seconde zie je veel geel en het profiel, de delta ligt hier op z'n zijkant. In filmpje 4 zie je de delta compleet op de zijkant hangen bij 9 seconde. Bij beide had ik dit probleem. De vlucht in filmpje 2 was geen probleem met sturen, vlucht in filmpje 3 was gewoon te laag waardoor tegen de helling gekwakt.

bdoets zei:
Je maakt het te ingewikkeld. Als je (lucht)snelheid te laag is om de vereiste lift te leveren, dan stall je, punt. Heeft relatief weinig invloed op je richtinsroer.
Dit is inderdaad wat ik bedoel. Is het verlies van je roerfunctie niet een gevolg van stall? Ik heb overigens geen richtingsroer, alleen rolroeren die gemixt zijn zodat ze ook als hoogteroer dienen.

Een achterlijk zwaartepunt. Zal dat toch eens moeten zien bij weinig/geen wind. Als ik terug denk, heb ik volgens mij veel up moeten geven, eigenlijk de gehele vlucht. Ook heb ik 1 keer een geslaagde vlucht gehad van ongeveer een minuut. Die is alleen niet niet gefilmt :(

@Berrie, de start was bijzonder spannend. Ik heb nu gezien dat ik het toestel enigszins onder controle kan houden zonder al te hard te crashen. En ik moet zeggen, dit is LEUK!!!!!
Merk wel dat het niet makkelijk is, boeien, meer om best te doen het goed te kunnen. Ook gemerkt dat de helling aan de kleine kant is, die 150 meter is in een paar seconde afgelegd. Wordt je alleen wel weer een betere vlieger van, je moet gewoon sturen, anders is het op :D.

Voor degene die de plek hebben ontdekt/herkend, kan ik alleen vragen om het volgende:
De berg is een zandopslag die later gebruikt gaat worden voor het ophogen van een ander bouwproject. De berg werd "geteistert" door motorrijders, quads en 4x4's. De gemeente heeft als gevolg hier van een hek om de berg gezet. Als je hier toch gaat vliegen, graag in acht nemen dat de berg in tact blijft (zo weinig (gebruik elke keer hetzelfde pad) of niet lopen op de hellingen, die zijn namelijk zo glad mogelijk gemaakt). Althans, dit is een verzoek die ik naar eenieder doe. Die berg is niet van mij, maar wel een bijzonder geschikte plaats om hellingzweven uit te oefenen zonder ver te hoeven rijden. Dus als ik dat nog even kan blijven doen, zou dat mooi zijn :yes:

Arvid zei:
Dit is inderdaad wat ik bedoel. Is het verlies van je roerfunctie niet een gevolg van stall? Ik heb overigens geen richtingsroer, alleen rolroeren die gemixt zijn zodat ze ook als hoogteroer dienen.
Ja natuurlijk, sorry ik even was vergeten dat je geen richtingsroer hebt. Als je vleugel eenmaal gestalled is zullen je roeren niet veel meer doen. Behalve als je down geeft natuurlijk... (maar die ruimte moet je wel hebben)
Zelf heb ik een SportWing, zelfde concept. Maar ik ben maar een beginnende modelvlieger (ondanks 31 jaar zelf vliegen). Ik ken de theorie aardig, maar de praktijk levert me nog wel problemen op... een beetje omgekeerd als bij jou geloof ik? :D Ik wilde niet zo'n fantasieloze trainer, en nou moet ik de besturing van een vleugel, wat ik 1:1 al heel lang doe, nog wel in de vingers krijgen. Ik heb wel een brushless op de Sportwing, want ik heb niet zo'n mooie zandberg...

Bart

@Bart, ik ben blij dat we er uit zijn gekomen :lol:. Ik snapte er al helemaal niets :nooo:
Ik vind mijzelf een matige vlieger en probeer gewoon hier en daar wat :D
Hoe lang ben je al bezig met modellen? Je hoort wel vaker dat 1:1 vliegers modelvliegen toch best lastig vinden. Je mist waarschijnlijk al je sensoren. Als je 1:1 vliegt, voel je natuurlijk veel meer wat er gebeurt en wordt het toestel 1 met jezelf?

Jaaaa, ze zijn het eens ;-)

Wat jij zegt is waar Arvid, wij hebben hier een paar echt 1:1 vliegers rondlopen die dachten dat ze zo met een model zouden weg vliegen......
Echt niet, het viel ze vies tegen, vooral het "voelen" van de kist en natuurlijk de inschatting.

In een echte kist voel en zie je wat je doet.

Met het modelvliegen moet je zien wat er gebeurt en hier een "gevoel" bij ontwikkelen.

Vooral het naar jezelf toe vliegen gaf problemen :-)

Ik heb de sportwing dit najaar gekocht, maar er nog maar mondjesmaat mee gevlogen.
Ik heb geaarzeld over een meer trainer-achtig ding, maar die zijn allemaal zo gewoontjes... ben nu tussendoor een autogyro aan het maken, die ligt eigenlijk te wachten op de electronica. Dat vond ik een boeiend object, eens van dichtbij kijken hoe het werkt... en áls het werkt vliegt het waarschijnlijk min of meer als een trainer. Kom ik wat meer aan vliegen toe dan met de sportwing (dat is ook nog een boel lopen voorlopig...)
Heb trouwens wel foto's gemaakt voor een bouwverslagje tzt. Maar zolang ik niet weet of het wel vliegt hou ik het bouwverslagje nog maar even voor me... :oops:

Het vliegen met een model heeft naar mijn idee alleen verstandelijk wat te maken met 1:1 vliegen... gevoelsmatig moet ik alles opnieuw aanleren (is natuurlijk alleen maar lastiger met een model zonder richtingsroer). Ik kan ook met een 1:1 zweefvliegtuig aardig uit de voeten (al heb ik daar geen brevet meer voor) maar voor het modelvliegen moet ik alles opnieuw aanleren.
Ook daarom wil ik aan de sim...

Bart

Berto zei:
Vooral het naar jezelf toe vliegen gaf problemen :-)
Was van de zomer begonnen met een X-twin, om te kijken of ik het leuk vond (ik vond het leuk). Het naar-me-toe-vliegen heb ik daarmee al wel aardig onder de knie gekregen. Maar een X-twin is een heel stuk makkelijker de bocht om te krijgen... :o

Vandaag weer geweest :lol:
Er staat meer wind, windstoten tot zelfs 8Bf (meetstation De Bilt). De gemiddelde wind is ongeveer windkracht 5. Net 1 tandje meer dan de vorige keer dus. Voorspellingen zijn goed, geen regen en een gebroken wolkendek. Op naar de zandheuvel dus. Boven aangekomen staan er meer windstoten dan normale wind en die windstoten zijn pittig. Maar even wachten op een luwte. Als de wind aantrekt tijdens het vliegen maakt het me allemaal niet meer uit, dat zien we dan wel weer. Eindelijk gaat de wind een beetje liggen. De start gaat goed, wind pakt het model goed op en daar gaat ze dan. En even later weer aan de grond. Moet nog erg wennen aan de plek waar de wind op te pakken en waar niet. Na een paar vluchten maakt de wind niet meer uit en wordt het toestel gelanceerd, de wind pakt goed op en ze stijgt ver boven de berg (helaas geen video van). Heerlijk hangen in de wind, links en rechts driften. Alles er op en er aan. Het blijkt dat je behoorlijk van de berg af moet blijven, daar staat de beste wind die ook nog eens bijzonder stabiel is. Dichter bij de berg wordt de wind al snel turbulent en blijf je knuppelen om het toestel goed te houden.

Even later gaat de wind al snel wat verzwakken en merk je dat dit toestel een stabiele harde wind nodig heeft.
Video wanneer de wind net even wegzakt, met de vlagen proberen wat hoogte te winnen om in de hoge laag te komen. Helaas waren de vlagen al te zacht.

Ziet er goed uit!
Maar het lijkt er dus inderdaad op dat je behoorlijk veel wind nodig hebt op deze stek. Langs het duin moet 3 à 4 Beaufort genoeg zijn, vandaag was geloof ik 6...
Wat weegt je toestel eigenlijk? Ik denk dat mijn Sportwing misschien makkelijker omhoog gaat, maar niet genoeg snelheid kan maken tegen zo'n wind...
Had je nog wat aan het zwaartepunt gedaan?

Bart

Back