Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Arvid zei:Als je met de wind mee gaat, heb je minder druk op de roeren.
Een zwever die 40 km/u vliegt tegen 30 km/u wind in, heeft 10 km/u grondsnelheid en 40 km/u vliegsnelheid.Arvid zei:Dat de een zwever niet uit de lucht valt met de wind mee, betekend dat er nog wel luchtsnelheid is.
De wind is geen stuwende kracht, want de wind kan de snelheid tov de lucht niet veranderen; de wind ís de lucht. En toch kan een zweefvliegtuig (én een zeilvlieger, neem het van me aan) met rugwind dezelfde daalsnelheid vliegen als tegen de wind in. De L/D tov de grond verandert, omdat de wind met de hele luchtmassa aan de haal gaat, maar dat verandert niks aan de interactie van lucht en vliegtuig; maar de L/D tov de lucht blijft gelijk. (Ik neem aan dat je bekend bent met het concept van L/D...?)Arvid zei:In een horizontale vlucht zal uiteindelijk de luchtsnelheid 0 worden omdat je niet harder kan gaan dan de stuwende kracht, de wind.
Omdat je bij een bocht downwind zo ver wegwaait, waardoor je de zaak niet meer onder controle hebt.Arvid zei:Je bedoelt als een gijp in de zeil/surf termologie? Wat is hier het voordeel bij?
Nee, ik bedoel dat, als je zo hoog zit dat je eventueel over je zandberg heen kan waaien en dan weer tegen de wind in steken tot in de stijgwind, dan geeft het natuurlijk niet (behalve dat je in het zog van de berg vrij heftige turbulentie kan verwachten). Zolang je niet riant hoog zit zal je, met bochten van de wind af, bijna altijd tegen de helling gewaaid worden.Arvid zei:Je geeft aan: "Tenzij je hoog zat zit natuurlijk". Heb je daarmee niet hetzelfde gezegd, aanduiken behoudt luchtsnelheid? Of anders gezegd, om te kunnen gijpen, ga je hoogte verliezen?
bdoets zei:Er lopen nu 2 vraag en antwoord lijntjes door mekaar.. beetje lastig, maar...:
Waarom? Is logisch bij een grote rolhoek, maar daar herinner ik me niks van. Kan het zijn dat je toch gefopt werd door de grote grondsnelheid vanwege de wind?Arvid zei:Maar dan nu het volgende: je trekt aan je hoogteroer en je melkt de snelheid er uit. Of je nu met de wind meegaat of tegen de wind in, dat maakt niet uit. Tijdens de downwind leg op de heuvel had ik het hoogte roer vol aangetrokken.
met andere woorden: stall? Mogelijk, maar onder de omstandigheden niet met zekerheid te zeggen.Arvid zei:Daarmee belemmerde ik het toestel de gewenste daalhoek in te nemen om de snelheid te behouden.
Je maakt het te ingewikkeld. Als je (lucht)snelheid te laag is om de vereiste lift te leveren, dan stall je, punt. Heeft relatief weinig invloed op je richtinsroer.Arvid zei:En door de dalende luchtsnelheid heb je dus minder luchtstroom over je vleugel profiel waardoor de invloed van het wijzigen van het profiel (bedienen van de roeren) minder invloed heeft.
Het was wat mij betreft een beetje een gok, omdat het in turbulente lucht niet echt goed te zien is; maar een achterlijk zwaartepunt maakt ieder toestel (niet alleen modellen) instabiel en lastig te besturen. Stel je maar voor dat het zwaartepunt de hele tijd probeert de rest van het toestel in te halenArvid zei:Jullie hebben het over het gewicht dat meer naar voren moet, als ik geen up gaf, bleef deze dalen. Waar kan je aan zien dat de CG niet correct is?
In filmpje 1 op 17 seconde zie je veel geel en het profiel, de delta ligt hier op z'n zijkant. In filmpje 4 zie je de delta compleet op de zijkant hangen bij 9 seconde. Bij beide had ik dit probleem. De vlucht in filmpje 2 was geen probleem met sturen, vlucht in filmpje 3 was gewoon te laag waardoor tegen de helling gekwakt.bdoets zei:Waarom? Is logisch bij een grote rolhoek, maar daar herinner ik me niks van. Kan het zijn dat je toch gefopt werd door de grote grondsnelheid vanwege de wind?
Dit is inderdaad wat ik bedoel. Is het verlies van je roerfunctie niet een gevolg van stall? Ik heb overigens geen richtingsroer, alleen rolroeren die gemixt zijn zodat ze ook als hoogteroer dienen.bdoets zei:Je maakt het te ingewikkeld. Als je (lucht)snelheid te laag is om de vereiste lift te leveren, dan stall je, punt. Heeft relatief weinig invloed op je richtinsroer.
Ja natuurlijk, sorry ik even was vergeten dat je geen richtingsroer hebt. Als je vleugel eenmaal gestalled is zullen je roeren niet veel meer doen. Behalve als je down geeft natuurlijk... (maar die ruimte moet je wel hebben)Arvid zei:Dit is inderdaad wat ik bedoel. Is het verlies van je roerfunctie niet een gevolg van stall? Ik heb overigens geen richtingsroer, alleen rolroeren die gemixt zijn zodat ze ook als hoogteroer dienen.
Was van de zomer begonnen met een X-twin, om te kijken of ik het leuk vond (ik vond het leuk). Het naar-me-toe-vliegen heb ik daarmee al wel aardig onder de knie gekregen. Maar een X-twin is een heel stuk makkelijker de bocht om te krijgen...Berto zei:Vooral het naar jezelf toe vliegen gaf problemen![]()