Delta vliegt. Nodig: veel wind :D (Schuimpje)

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Helemaal niks (aan het zwaartepunt gedaan). Dit toestel had gewoon meer wind nodig. Langs de kust zal het ook wat meer gelijkmatig zijn. Vandaag heb ik aardig wat capriolen uitgehaald omdat het toestel in 1 keer op z'n kant lag, op de kop of een keer gewoon met de neus naar beneden met de bovenkant naar de heuvel toe en geen snelheid meer.

Dat is grappig, had het nog helemaal niet gewogen totdat ik er vandaag met Updraft over had. Hij heeft onlangs en EPP zwever aangeschaft, maar ging dat nog maar niet wagen met deze wind. Ik geef hem geen ongelijk. Schuimpje weegt (vanmiddag gewogen) 1030 gram, de zijne 375.

Even een vraagje. Deze delta heeft een kielvlak boven op in het midden. Dit vlak is alleen bijzonder kwetsbaar. Je hoeft het toestel niet eens te crashen om het vlak te laten breken. Als de wind het toestel na een landing oppakt en omgooit, is het ook gebeurt.

Dus dacht ik om misschien kleinere stevigere fins te maken aan de tippen. Iemand daar ervaring mee?

Tja, die zouden kleiner kunnen zijn, maar aan de andere kant hebben vinnen bij de tippen weer een iets grotere kans om met de grond in aanraking te komen.
Het is natuurlijk ook mogelijk om één centrale, of twee tipvinnen, met klitband of zo vast te maken. Op die manier kunnen ze gewoon losgaan bij een crash.

Ik ben net een beetje bezig om een X-Planck te bouwen (depron vleugel met X-twin electronica) en ik dacht er ook over om, in plaats van de éne vin die Franck heeft gemaakt, twee tipvinnen te maken; en die ev. met klitband vast te zetten. Voordelen: het toestel wordt lekker transporteerbaar (want vlak, met de vinnen eraf, het kan zo in een plastic zak - kan ik het makkelijk meenemen naar plekken met ruimte); bij de tippen zitten ze verder naar achteren en kunnen dus kleiner zijn; en het klitband kan losgaan als-ie er op terecht komt. 't Is wel wat zwaarder natuurlijk...

Bart

Dat klitteband klinkt heel aantrekkelijk. Vraag me af of iemand hier al ervaring mee heeft.

Je bedoelt, je hebt ervaring met magneetjes? En waarom magneetjes ipv klitteband?

@ Arvid,

Ik zou voor het klitteband gaan of een stuk tape
magneetjs levert veel extra gewicht tov klitteband

Eric

Ik denk dat ik voor wat klitteband ga. Gaat alleen niet meer lukken voor het weekend.

Arvid zei:
zandberg-01.jpg

ehm, hoe ziet de achterkant van die helling er uit? :thumbsup:

windkracht 5 en een helling van 14meter hoog.. hmmm

14 m hoog? Ik geef de voorkeur aan iets meer ruimte, zoals hier in 1995 op Achill Island, Ierse westkust:
Inspectie van de helling
achillisland1ama2.jpg

idem
achillisland2akq0.jpg

en scheuren maar
achillisland3aklhp6.jpg

even uitvergroten... en ja hoor, een schuimpje! :D Unlimited aerobatics!
achillisland3bkljw1.jpg

@Bruno,
Uhhhhhh, hoe lang doe jij er over om daar te komen? Mij kost het vanaf de voordeur tot boven op de berg ongeveer 5-10 minuten :P
Ok, ik moet wel nageven dat het me ideaal lijkt om in zo'n omgeving te gaan vliegen

@Djensun,
Ik zal even kijken of ik een fotootje kan maken van de zijkant, anders maak ik wel even een tekeningetje.

Arvid zei:
@Bruno,
Uhhhhhh, hoe lang doe jij er over om daar te komen?
Een namiddag naar de boot rijden, 1 nacht op de boot, 1 dag autorijden + avond op de boot, volgende dag autorijden, 's avonds ter plaatse... ook geweldig vliegen is het bovenop het ski gebied net buiten Edinburgh (Schotland), of bij ZW wind vanaf Cpt. Cook monument, (N-Yorkshire)

Ik heb mijn schuimpje ooit gebouwd met een afneembaar kielvlak (2 mm triplex met grote verlichtingsgaten). Uit balsa en 1 mm triplex een sandwich center-rib gemaakt met een pocket waar het kielvlak helemaal inschuift. Daarvan steken er twee 5 mm hoge randjes 1 mm triplex boven de vleugel uit, waartussen het kielvlak zit en twee korte M3 boutjes met locknuts zorgen dat deze er niet uitvalt tijdens rugvlucht. Voor transport op vakantie zat het schuimpje plat tegen het dak en het kielvlak in m'n zenderkoffer.

@Djensun,

hier dan de lang verwachte foto's

Links is een bouwterrein. Met oosten wind is dus helaas niet te vliegen.
zandberg-03.jpg

Tussen de bergen loopt een fietspad. Je kan hier ook goed zien dat de tweede berg iets minder hoog is dan de eerste. Op dit filmpje ben ik bezig om het schuimpje nog op de berg te houden. Dit lukt nog maar net. Was ik daar niet in geslaagd, dan was deze dus ergens tussen de bergen terecht gekomen.
zandberg-04.jpg

De twee windrichten zijn dus eigenlijk west en noord

Het schuimpje van Arvid blijkt het zeer goed te doen op het duin, er stond 3 á 4 Bft wind en dat was voldoende om lekker op hoogte te kunnen zweven.

Aan het einde van de ochtend kwam het zonnetje erbij en dat was gelijk een mooie reden om een paar plaatjes te schieten.

Arvid1.jpg

Arvid2.jpg

kunnen we best vaker doen 8)

Groet
Eric

Zeker :D

Uitleg was duidelijk en simpel. Vliegen gaat aan het duin een stuk beter door de constante (voorspelbare) luchtstroom. Precies zoals Bart op pagina 1 al voorspelde.

Video's komen deze week online.

schuimertje zei:
Een paar beginnersvragen, nieuw op dit forum.

Kan iemand me zeggen wat het verschil is tussen "Schuimpje" en de "Foom Delta" en "Zagi"?

From the horse's mouth:

'Schuimpje' is de naam die de oorspronkelijke Dangerous Delta Dudes (Wout van der Woude, Chris Weeke, Wilco Oosthoek en ondergetekende, Eric Kieboom) aan hun schuimdelta's gaven. Dat is ook de naam die ik gebruikte toen ik het artikel over het Schuimpje in Hobby Bulletin van januari 1990 schreef.

'Foom Delta' is de naam die ik bedacht voor de Engelstalige website over het Schuimpje. Schuimpje en Foom Delta zijn dus synoniemen.

'Zagi' is de naam van een commercieel verkrijgbare schuimvleugel, populair geworden in de VS, een paar jaar nadat het Schuimpje de wereld al had veroverd.

So now you know. :wink:

Back