....

.....effe wat anders, beetje schade gehad twee weken geleden, had die aanbieding van het F16 DemoTeam al staan maar zul je altijd zien..........grrr!
Op Deelen effe lekker wezen vliegen en bij start van 4de vlucht sloeg noodlot toe, kist wilde niet roteren terwijl de gang er goed in zat, schrik....gas dicht en vol remmen erop want de baan begon op te houden....... Wegens windrichting vlogen we niet op onze oude zuid-kant stekkie, daar zaten de zwevers nu. Aan de noord-zijde heb je op het einde van de baan stelton platen die niet meer even recht liggen, jaren geen baan onderhoud natuurlijk. Op volle snelheid kwam het 5cm neuswieletje een stelton drempel van 4cm tegen.....auw
Gevolg, neuspoot brak onmiddelijk af, neus ketste tegen de baan die voor zo'n 15cm versplinterde en het hele zaakje schoof zo nog eens 40 meter door voordat het tot stilstand kwam. Aan de stofwolk die uit de uitlaat kwam zag ik al dat dit geen "overnight" reparatie zou worden.... Tevens had ik de week daarna (10 juni) wedstrijd te Tilburg waar ik bijzonder graag met de F16 had willen vliegen, zijn eerste wedstrijd.....ging ook al niet door, oude vertrouwde F15 maar weer uit de kast.
Thuis gekomen en schade opgenomen, neus aan diggelen, inlaatlip tot moes, neuspoot finaal afgebroken, wielekke in 5 stukken, wieldeur afgebroken, hoofd onderstel uit spant gebroken en dan nog niet te spreken over wat de turbine wel niet opgezogen heefd......zou een aardige race tegen de klok worden om de kist tenminste cosmetisch klaar te krijgen voor Volkel......om maar niet te spreken van begrip vriendin die me weer twee weekjes moest missen. Meteen Philip Avonds gemailed wat ik nodig had en kreeg gelijk reply dat alles op voorraad was en opgestuurd zou worden.
Hier wat schade plaatjes:
De motor had ook redelijke schade opgelopen, met name aan de compressor die er nog maar nét inzat, gaat weer duur grapje worden.
Zie hier voor verder verslag van de reparatie:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=802093#802093
De eerste vraag was natuurlijk, waarom ging dat ding niet de lucht in? Gelijk bij ophalen van de kist zag ik al dat één van de elevators naar beneden hing, kwiklink los geschoten van de servo leek het wel. Er zit normaal gesproken een lock veertje overheen om dat te voorkomen maar die was naar achtergeschoven en daarmee leek de kous af, opgelost, kwestie van grote pech.......en aandachtspuntje van inspectie.
Echter toen ik het model aan het leeg slopen was om overal bij te komen zag ik dat de servo hevel erg heet is geweest, zó heet dat er een kleine opening aan de voorzijde van het gaatje was gesmolten zodat de kwiklink daar uitgeklikt is. Hmmmm, het wordt daar normaal nooit zo warm...toen zag ik het, een scheur 25cm vóór de servo in de jetpijp.
De hete gasen zijn waarschijnlijk precies door verdraaing als ze uit de motor komen zodaning schuin naar achteren geblazen en zo precies op de servo.
Bij onderstaande foto kun je goed zien dat onder de servo de glasvezel romp lichtelijk bruin is verkleurd:
Vóór deze vlucht had ik een kapotte start plug (De eerste sinds hij vliegt in deze kleuren) die ik had vervangen. Deze werkte echter niet zo lekker en de eerste start was een luide plof waar vermoedelijk de jetpijp scheur is ontstaan. Alles zo goed mogelijk bekeken, ook achter in de pijp maar de scheur zit precies in de langsrichting, zeer lastig te zien. Tijdens taxien heefd dus de servohevel blootgestaan aan hogere temperaturen.
Resumerend kan ik alleen maar ontzettend blij zijn.......

.......het had ook anders kunnen verlopen als de kist wél los was gekomen.......
Hoe dan ook, twee weekjes zwoegen en alles weer gemaakt en netjes in de lak. Klein voordeel: Bij de kit zit de neus oorspronkelijk los. Je kunt ervoor kiezen om deze permanent vast te plakken of demontabel te houden mbv kleine schroefjes. Vanwege schaal oogpunt had ik deze toen vastgelijmd maar had daar sindsdien veel spijt van omdat je dan bijna niet meer bij de accu's en ontvanger in de neus kan. Dit heb ik nu gelijk aangepast:
Al met al weer wat geleerd, van dergelijke incidentjes moet je alleen maar het positive opsteken zeg ik altijd maar. De motor is ook weer net klaar, model vanmiddag opgehaald dus we kunnen de kist weer vliegtechnisch in orde gaan maken, sta te popelen om hem weer de lucht in te sturen!!
Heb nog een paar leuke foto's met de echte gemaakt, moet ze nog opgestuurd krijgen maar zal er zeker eentje hier plaatsen.
Groetjes,
Gerald