Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Gigantisch leuk feest, was er zaterdag. Als crew van de Red Sensation. De demo van de f-16 was zeker mooi, :D. Jammer van het weer op het eind van de dag en dat zorge ook voor vertraging voordat we weer weg konden vliegen en dat de patrouille de france werd afgelast.
Gr TIm

.... :oops: .....effe wat anders, beetje schade gehad twee weken geleden, had die aanbieding van het F16 DemoTeam al staan maar zul je altijd zien..........grrr!

Op Deelen effe lekker wezen vliegen en bij start van 4de vlucht sloeg noodlot toe, kist wilde niet roteren terwijl de gang er goed in zat, schrik....gas dicht en vol remmen erop want de baan begon op te houden....... Wegens windrichting vlogen we niet op onze oude zuid-kant stekkie, daar zaten de zwevers nu. Aan de noord-zijde heb je op het einde van de baan stelton platen die niet meer even recht liggen, jaren geen baan onderhoud natuurlijk. Op volle snelheid kwam het 5cm neuswieletje een stelton drempel van 4cm tegen.....auw :mad:

Gevolg, neuspoot brak onmiddelijk af, neus ketste tegen de baan die voor zo'n 15cm versplinterde en het hele zaakje schoof zo nog eens 40 meter door voordat het tot stilstand kwam. Aan de stofwolk die uit de uitlaat kwam zag ik al dat dit geen "overnight" reparatie zou worden.... Tevens had ik de week daarna (10 juni) wedstrijd te Tilburg waar ik bijzonder graag met de F16 had willen vliegen, zijn eerste wedstrijd.....ging ook al niet door, oude vertrouwde F15 maar weer uit de kast.

Thuis gekomen en schade opgenomen, neus aan diggelen, inlaatlip tot moes, neuspoot finaal afgebroken, wielekke in 5 stukken, wieldeur afgebroken, hoofd onderstel uit spant gebroken en dan nog niet te spreken over wat de turbine wel niet opgezogen heefd......zou een aardige race tegen de klok worden om de kist tenminste cosmetisch klaar te krijgen voor Volkel......om maar niet te spreken van begrip vriendin die me weer twee weekjes moest missen. Meteen Philip Avonds gemailed wat ik nodig had en kreeg gelijk reply dat alles op voorraad was en opgestuurd zou worden.

Hier wat schade plaatjes:
P4040001.JPG

P4040008.JPG

P4040002.JPG

P4040003.JPG

De motor had ook redelijke schade opgelopen, met name aan de compressor die er nog maar nét inzat, gaat weer duur grapje worden.
Zie hier voor verder verslag van de reparatie: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=802093#802093

De eerste vraag was natuurlijk, waarom ging dat ding niet de lucht in? Gelijk bij ophalen van de kist zag ik al dat één van de elevators naar beneden hing, kwiklink los geschoten van de servo leek het wel. Er zit normaal gesproken een lock veertje overheen om dat te voorkomen maar die was naar achtergeschoven en daarmee leek de kous af, opgelost, kwestie van grote pech.......en aandachtspuntje van inspectie.

Echter toen ik het model aan het leeg slopen was om overal bij te komen zag ik dat de servo hevel erg heet is geweest, zó heet dat er een kleine opening aan de voorzijde van het gaatje was gesmolten zodat de kwiklink daar uitgeklikt is. Hmmmm, het wordt daar normaal nooit zo warm...toen zag ik het, een scheur 25cm vóór de servo in de jetpijp.
P4210003.JPG

De hete gasen zijn waarschijnlijk precies door verdraaing als ze uit de motor komen zodaning schuin naar achteren geblazen en zo precies op de servo.
Bij onderstaande foto kun je goed zien dat onder de servo de glasvezel romp lichtelijk bruin is verkleurd:
P4210006.JPG

Vóór deze vlucht had ik een kapotte start plug (De eerste sinds hij vliegt in deze kleuren) die ik had vervangen. Deze werkte echter niet zo lekker en de eerste start was een luide plof waar vermoedelijk de jetpijp scheur is ontstaan. Alles zo goed mogelijk bekeken, ook achter in de pijp maar de scheur zit precies in de langsrichting, zeer lastig te zien. Tijdens taxien heefd dus de servohevel blootgestaan aan hogere temperaturen.
Resumerend kan ik alleen maar ontzettend blij zijn....... :P .......het had ook anders kunnen verlopen als de kist wél los was gekomen.......

Hoe dan ook, twee weekjes zwoegen en alles weer gemaakt en netjes in de lak. Klein voordeel: Bij de kit zit de neus oorspronkelijk los. Je kunt ervoor kiezen om deze permanent vast te plakken of demontabel te houden mbv kleine schroefjes. Vanwege schaal oogpunt had ik deze toen vastgelijmd maar had daar sindsdien veel spijt van omdat je dan bijna niet meer bij de accu's en ontvanger in de neus kan. Dit heb ik nu gelijk aangepast:

P4210007.JPG

P4210008.JPG

Al met al weer wat geleerd, van dergelijke incidentjes moet je alleen maar het positive opsteken zeg ik altijd maar. De motor is ook weer net klaar, model vanmiddag opgehaald dus we kunnen de kist weer vliegtechnisch in orde gaan maken, sta te popelen om hem weer de lucht in te sturen!! :D

Heb nog een paar leuke foto's met de echte gemaakt, moet ze nog opgestuurd krijgen maar zal er zeker eentje hier plaatsen.

Groetjes,
Gerald

MAN RESPECT hoor zo COOL als jij blijft.

Suc6 met de patiënt en nog vele goeie vlieg uren gewenst.

Greetz Mario 8)

Een geluk bij een ongeluk, stel je voor dat de servo het tijdens de vlucht had begeven.

Net tijdens een fast low pass ofzo 8O
Dan was er echt niets meer heel geweest van de kist en had je ook niet geweten waat het aan zou hebben gelegen.

Nu je ook weet dat de uitlaat kan scheuren is het dus zaak dat wanneer je weer een "plof" hoort dat je even de lasnaad dus goed kontroleert.

Tijd dus voor een inspectiespiegeltje op een lang staafje ;-)

Succes met de komende vluchten maar da`s aan jouw wel toevertrouwd :D

@Gerald.

Jammer dat dit moest gebeuren, maar dit had toch gebeurd aangezien een start plofje kan én regelmatig voorkomt, althans bij mij.
Gelukkig inderdaad dat ie nog niet airborn was, maar je hebt er toch nog veel werk aan, (en zeker volgens jou standaards :wink: )
Dit is een beetje het paard achter de wagen spannen maar moet het toch ff kwijt, je weet toch dat de elevator servo's in de hete zone zitten, waarom dan geen metalen servohevels? een reflector bij de servo of toch maar een 2e buis eromheen trekken van 0,1 mm RVS, het is gewicht inderdaad, maar meer dan 100 gram zal het niet zijn.
Je hebt de straalbuis nu toch wel zo verdraaid dat ie nooit meer de servo kan aaien?
Je kan nooit alles uitsluiten hoor :wink: dat Murphy karakter blijft altijd de kop opsteken.
PS waneer en waar ga je weer eens vliegen met de kist buiten Deelen en de wedstrijden om?

Groet Ger.

Typisch gevalletje van de wet van murphy. Zo te zien was alleen die plek rondom de servo heet geweest (hitteschildje plaatsen?)

P.S. zat net in de Graupner "neuheiten 2007"-brochure (online) te bladeren en kom van die "zeefjes" tegen (bijv. bestelnummer 6814.21) kost... schrik niet... € 49.95 8O

Ja, het allemaal veel erger kunnen zijn maar het geluk mag ook wel eens een keer naar je hand staan zeg maar..... 8)

Ger, welke aluminium hevels gebruik jij? Ik heb er ooit een paar besteld, van die mooi paars geanodiseerde alu hevels via Jetpowet.at. Deze had ik gebruikt voor mijn F15 wieldeur servo, 4 wieldeuren met één retract servo. Echter al een paar keer meegemaakt dat het aluminium de kunstof splined as heefd gestript/gesloopt van de servo, de hevel draaide dus door!!! 8O Niet zo erg voor een paar deurtjes maar daarom durf ik ze niet te gebruiken voor primaire controls....snap je?

Heb jetpijp nu idd een kwart slag verdraaid zodat bij een nieuwe las scheur hij alleen maar op epoxy kan blazen. Verwacht dit echter niet zo snel, jetpijp was al weer 4 jaar oud en gebruikte toen iets andere las techniek dan nu, de puntjes waren zeg maar té klein en konden sneller uitbreken. Nu heb ik meer vermogen en kan een grotere punt oppervlakte maken. Blijf het echter wel monitoren natuurlijk.

....en kom van die "zeefjes" tegen (bijv. bestelnummer 6814.21) kost... schrik niet... € 49.95
:D ...inderdaad....oplichters zijn het :wink: Daarom probeer ik ook altijd zoveel mogelijk zelf te maken binnen de grenzen, kan je ontzettend veel schelen.
Zo maak ik ook altijd mijn eigen retract air kit: lucht tankje van deo-bus, vulnippel van fiets ventiel, T-stukjes zelf solderen etc. Mbv huis tuin en keuken middelen en je bespaart zó een euro of 25-50 uit.....

Kist is al weer zo goed als klaar maar moet voor werk 10 daagjes weg dus zal weer effe op zich moeten laten wachten....

Groetjes,
Gerald

Primeur:

Fotootjes samen met de echte, nu nog samen vliegen........... zal toch nooit mogen in ons kikkerlandje....

Geassisteerd door Ralph Aarts, de full-size demo piloot en Chris Vaneker, flight coach van Ralph.

100_2811.JPG

100_2818.JPG

Samen:
100_2831.JPG

100_2834.JPG

Helaas mocht de kist niet naar buiten vanwege enkele bureaucratische regeltjes maar ga er binnenkort nog een keer heen om voor te vliegen voor die mannen, kunnen we deze fotootjes effe lichtjes overdoen.
Tóch in ieder geval een hele mooie bekroning voor zo'n schaal project. (Geeft enorme stimulans om hem nóg schaler te maken....., schaal neusretract, dragchute, achterste rem kleppen, werkende smoke-winder, flares, etc, etc,............alleen beetje tijd tekort......)

Grtz,
Gerald
:D

Haaa!! WAUW! 8O 8O

Helemaal te gék natuurlijk Gerald! :D Kroon op je werk niet?

:thumbsup:

Dat is wat ik ooit gepland had want ik wilde nl deze:

SpitAEA%20005k.jpg

...ooit eens naast deze zetten:

EP120.jpg

Maar ja, da's aan de andere kant van de Noordzee :? :wink:

Groetjes,

Tjen il-vec

Hee Tjen,

direct linken lukt blijkbaar niet :nooo:

@ Gerald,
Dit is echt een kroon op je werk, hier droom je van, hiervoor bekijk je alle foto`s van de echte zo nauwkeurig mogelijk en dan mag je ineens bij de echte staan.

Geweldig gewoon, dat zal je goed doen :D

Maar wat is schaal dan ineens niet zo schaal meer he :roll:

Gerald Rutten zei:
Echter al een paar keer meegemaakt dat het aluminium de kunstof splined as heefd gestript/gesloopt van de servo, de hevel draaide dus door.

Bij de Hitec 5645 zitten standaard al van die blauwe metalen hevels bijgeleverd en gaan op de metalen uitgaande servo as, heb ze dus niet op een kunststof servo asje zitten

Heb jetpijp nu idd een kwart slag verdraaid zodat bij een nieuwe las scheur hij alleen maar op epoxy kan blazen. Verwacht dit echter niet zo snel, jetpijp was al weer 4 jaar oud en gebruikte toen iets andere las techniek dan nu, de puntjes waren zeg maar té klein en konden sneller uitbreken. Nu heb ik meer vermogen en kan een grotere punt oppervlakte maken. Blijf het echter wel monitoren natuurlijk.

had uiteraard niet anders van je verwacht :wink:

Groetjes,
Gerald

Leuke plaatjes samen met de 'echte' F16 Demo kist, (samen vliegen? grappenmaker 8) )
PS komende dagen niet zo je van het weer dus effe centjes verdienen dan maar.
Grt Ger.

ziet er inderdaad heel indrukwekkend uit :)

sinds ik op de open dagen in volkel ben geweest zit ik er over te denken om me volgend (school)jaar in te schrijven voor een keuring bij de luchtmacht, want wat ik daar heb gezien wil ik ook :wink:

Wauw, dit zijn één van de leukste foto's die ik tot nu toe gezien heb op het modelbouwforum! Erg leuk om ze zo bij elkaar te zien :worship: Een betere kans om ze te vergelijken krijg je niet, vanaf de foto's zijn ze identiek. Super :thumbsup:

Danny Mulders zei:

sinds ik op de open dagen in volkel ben geweest zit ik er over te denken om me volgend (school)jaar in te schrijven voor een keuring bij de luchtmacht, want wat ik daar heb gezien wil ik ook :wink:

Sh*t! Die gast heeft z'n leeftijd mee! Ikke niet :(

:mrgreen:

Tjen il-Vec zei:
Danny Mulders zei:

Sh*t! Die gast heeft z'n leeftijd mee! Ikke niet :(

:mrgreen:

en ik heb de leeftijd, sportief lichaam, zeer goede ogen, maar geen toestemming van mn ouders :evil:

prachtige foto's dit moet een echte eer zijn om hem naast de echte te mogen zetten en alles eens van dichtbij te bekijken

Probeer eens op een familiedag voor te vliegen. Hebben wij ook wel eens gedaan, en dan gaan er ineens heel andere (regel)deuren open. :wink:

Oi,
Mees

Back