Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Ik denk niet dat dit een voedingsprobleem is theo. Anders zou er geen enkele servo meer kunnen bewegen. (ook op andere kanalen niet)

Bovendien gaan de servo bij het aansluiten nog een klein "sprongetje" maken. Dit is ook een teken van goede voeding.
 
Hoi Michiel, dat schematje zou het waarschijnlijk wel kunnen oplosen denk ik. Ben zelf wel niet zo'n electronica hobbyist maar daar komen we denk ik wel uit. Had toevallig Henri A nog aan de telefoon en hij had het ook over een soort amplifier die bij zwevers gebruikt wordt om diverse kanalen seperaat te mixen....maar in dit geval dan zonder mixer. Weet jij of deze ook zo kant en klaar te krijgen zijn?

Alvast bedankt voor meedenken, ik kom binnenkort nog wel effe met m'n Rafale langs ois, zie je daar?

@Erik, ben idd niet echt van plan om er een extra ontvanger aan toe te voegen, probeer het zo simpel en licht mogelijk te houden en het liefst binnen budget zullen we maar zeggen......

Groetjes,
Gerald
 
Theo Coenen zei:
Is het voeden van de ecu uit een ander accupakket niet een optie? Dan alleen de min en de puls van de ontvanger naar de ecu en via een aparte stroombron de ecu voeden.

Een extra accu lijkt mij inderdaad ook geen optie.
De meeste ECU's gebruiken namelijk geen spanning van je ontvanger circuit, maar gebruiken de spanning van hun eigen accu.
Dit om niet het probleem te krijgen, dat de ECU de spanning van de ontvanger opslokt, en je kist de grond ingaat. Omdat de servo's geen stroom meer krijgen.

Is zo'n jr matchbox (nee niet die autootjes) geen oplossing?
Daar kan je meerdere servo's op inpluggen, en per uitgang de uitslag instellen.
Ik weet alleen niet hoe hij reageert op je ECU. Want blijkbaar stuurt je ECU rare signaaltjes terug, waardoor je servo ermee stopt. Hoe dus de matchbox erop reageert weet ik niet.
 
Hoi Richard, weer in land van de levenden? Herstelling wil een beetje lukken?

Toch een vreemd verhaal, ik zou eens poolshoogte nemen bij je ECU maker?

Heb Orbit gemailed maar dat duurt effe, ga ze komende week even bellen.
Ben er achter gekomen dat het toch niet zo vreemd is dan dat ik (wij) dachten, heb dit verhaaltje ook bij "turbine" subforum verteld en daat kwam Martin Stouten met het volgende:

Hallo Gerald.
Dat klopt ,ik heb dit zelfde meegemaakt met een fadec ecu , toen ik op m,n tractor en priseas rem wou monteren . Ook op gas aansluiting (3) De ecu werkte , maar de servo voor de rem niet. Heb het later weer geprobeerd met een gewone snelheids regelaar ipv een ecu , en toen werkte het wel. Ik denk dat je een andere kanaal moet pakken , want 3 ,dus gas , word volgens mij compleet ingenomen door de ecu . De ecu, althans mijn ecu werkt met een bepaalde aanstuurspanning , en als daar een verbruiker bij komt dan vind die ecu dit niet leuk ,en haalt dus de spanning weg bij de servo. Je moet maar eens met je volt meter kijken wat er gebeurt , dan snap je het meteen. Alles heeft te maken met veiligheid. Als de ecu niet genoeg aanstuur voltage krijgt , kan hij z,n werk niet goed meer doen.

Het grote accu pakket , word inweze enkel maar gebruikt voor pomp start motor en gloeiplug.
De spanning van de ontvanger , daar werkt de ecu op.

Dit is wat ik ondervonden heb.
Succes,
Martin.

Die powerbox/matchbox heb ik ook aan gedacht maar daar heb ik voorlopig weinig zin in om twee reden:
- Wil het model zo licht mogelijk houden, dat ding weet niet zoveel maar het zijn wél alle kleine beetjes die een model uiteindelijk zwaarvoetig maken.....
- Ben van het type KISS....., hoe meer electronica en rommel, meer kans dat er wat faalt. In praktijk, ik zie de meest complexe modellen met allerlei troep erin crashen om me heen...., ik vlieg jet vanaf 1997 en heb met mijn simpele installatie nog nooit (......altijd afkloppen natuurlijk... :lol: ) een fatale crash gehad op een van mijn modellen....dat is belangrijk voor mij!

Maarrrr, zeg nooit nooit, misschien moet ik er ook ooit aan geloven. Volgende schaalmodel wordt vrij fors en zal misschien toch aan een andere spannings distributie moeten denken.....

Ik zie die amplifier wel zitten, effe kijken of ik dat kan maken. Daarnaast heb ik misschien tóch nog een vrij kanaal gevonden: Heb nu de rem schakelaar gemixed met hoogteroer. Ik zou deze natuurlijk kunnen splitsen (servohevel zodanig uitlijnen dat er down-command niets gebeurd). Nog effe over nadenken.....

Groet,
Gerald
 
hoi Gerald,
hoe is het eigenlijk met je kist? de laatste posting in je draadje is al een poos geleden.
heb je de remparachute al ingebouwd?

groeten Gertjan
 
Hoi Gertjan, da's toevallig, precies gisteren weer met de kist gevlogen. Inderdaad een hele poos niets aan de F16 gedaan, andere projectjes en zo..... Gisteren dan maar voor het eerst het nieuwe neuspootje uitgeprobeerd op Deelen en het werkte perfect! Het was wel winderig maar je hebt daar de ruimte dus da's geen probleem. Heb heerlijk 6 vluchten gevlogen, niet alle landingen even strak maar weet nu dat het nieuwe neuspootje sterk genoeg is. Nu moet het pootje nog schaal afgewerkt worden maar dat zal weer effe moeten wachten, ben momenteel bezig om de grote airbrake op mijn F15 in te bouwen voor het nieuwe wedstrijd seizoen.......tsja, niet alles tegelijk hé?

Grt,
Gerald
 
.....en hier een paar fotootjes van de F15 airbrake, je blijft altijd bezig met een scxhaalmodel, niet?? :D

De epoxy/koolstof airbrake vorm had ik ooit van Philip gehad maar heb hem nog nooit in durven bouwen. Daarmee bedoel ik dat ik het eng vind om in een schaal gereed model te gaan hakken en slijpen....heb ik het niet zo op...misschien wordt het wel nooit meer mooi.... Bij de airbrake zat wat houtwerk en een luchtcilinder. Echter wijkt mijn model behoorlijk af van de standaard F15 kit, het is namelijk een hele oude kit van de vroegere twin-ductedfan versie. Spanten en toegangsluik op een heel andere plaats dus dan maar zelf aan het tekenen geslagen op de bestaande tekeningen. Ook is de standaard meegeleverde cilinder schaal té lang en heb ik in moeten korten. Uitdaging wordt natuurlijk om het klep-gat mooi uit de romp te slijpen en de klep mooi passend te maken.

Hieronder de tekeningen:
PICT1306.jpg


Daarnaast zat ik met een kleine dilema...., de airbrake zit precies waar ook de grote toegangsluik zit. Bij de standaardkit heefd Philip dat opgelost door de remklep in het luik te bouwen. Als je dan het luik afneemt, neem je de klep mee. Slangen moeten dan lang genoeg zijn...... Mijn toegangsluik zit echter veel verder naar achteren waardoor het naar voren overlappend deel van het luik té groot zou worden. Oplossing dan maar om de klep vast aan de romp te bouwen en een grote uitsparing in het luik te maken. Voordeel is dat je niet met losse slangen zit. De klep met dan wél open staan om het luik er af te kunnen halen.

Zo gezegd, zo gedaan:
PICT1303.jpg


PICT1304.jpg


PICT1305.jpg


.....en hier het "pneumatisch epicentrum..." Rechtsboven de bestaande retract en wielrem luchtschakelaars, links de zelfgemaakte lucht tankjes van deodorant flesjes en in het midden de nieuwe toegevoegde luchtschakelaar voor de airbrake:
PICT1302.jpg


Nu nog eea opschalen maar het is nu functioneel dus misschien eerst maar effe testvliegen voordat de details er op gaan.Over een maandje eerste schaalwedstrijd te BLC, Tilburg en daar wil ik hem wel graag uitproberen.

Groetjes,
Gerald
 
.....en zo hoor je weinig van de F16 en zo op de valreep weer wat nieuws!

Vandaag een one-time unieke actie gehad, heb een demo gevlogen vlak ná de echte demo F16 van de luchtmacht, heel waanzinnig hoor! Echt op de valreep, kreeg gisteravond telefoontje van basis volkel om effe vandaag te komen vliegen.....hoezo dan?
Ze haden een afscheidsfeest van de basiscommandant en iedere squadron had een ludiek iets georganiseerd. Het 313sq zou met hun demo F16 gaan vliegen en daarna iets met modelvliegtuigen leerling-vlieger kabel om voor hem zijn "wings" te verdienen. Die kerel had echter op laatste moment afgebeld en toen tipte 313 mij!!!!!!!:D Toevallig ook nog dagje vrij dus gaan dan maar.

En jawel wij kwamen rond 13:30 te volkel aan en de echte zou over 15 min. het luchtruim kiezen, of ik effe snel m'n spullen klaar wilde maken. Een groepje gegadigde toeschouwers stonden al naast de hoofdbaan ter hoogte van een taxitrack, ideale positie voor mij om op te starten. De echte vloog zijn demo met héél veel grof geweld, wellicht wat lager dan ze bij een grotere publieke demo doen, echt heel gaaf om hem zo bezig te zien, laag en hard maar ook slow-flight rondom de menigte......je kon de demovlieger zó in z'n ogen kijken:o

Na zijn landing werd de hoofdbaan speciaal voor mij afgeblokked zodat ik rustig mijn gang kan gaan. Lekkere demo gevlogen met alle facetten zoals de echte dat ook deed........waar en wanneer maak je zoiets nu mee, ik vind het prima....
:zon:

(sommige zullen zeggen..., "some guys have all the luck"......ja voor deze keer wel!)

Leuk detail, de Full-size demovlieger Ralph Aarts wist niet van mijn komst maar na zijn landing hoorde hij het....hij taxiede de kist practisch langs mij terug na de landing en heefd mij zien staan. Kist uitgeklauterd, andere deden wel de shut-down checks en hij met een bus meteen naar de demo-line laten scheuren. Heefd er dus ook van genoten en was erg gaaf om met hem demo-issues door te nemen!

Hieronder wat foto's

Ralph terug taxiend na zijn demo:
PICT1338.jpg


Na de vlucht effe wat na-praat met demovlieger Ralph:
PICT1343.jpg


PICT1344.jpg


....en nog effe een keer samen met de echte, vorige foto's waren niet zo scherp:

PICT1347.jpg


PICT1351.jpg


Al met al een zéér gave dag die ik koester......:zon:


Grtz,
Gerald
 
Geweldig Gerald :thumbsup:

Maar mocht jij je niet even uitleven met de echte F-16???
Heb je onderhand wel verdiend toch ;-)
 
Bedankt allemaal, ik straal nog steeds na......:zon:


Maar mocht jij je niet even uitleven met de echte F-16???
Heb je onderhand wel verdiend toch :wink:

Ja, dat vond ik ook, gevraagd aan Ralph en hij vond het ook wel goed......zijn bazen alleen niet.....(Dat zijn uiteindelijk wij zelf toch? wij belasting betalers? ;))

Eigenlijk had de demo F16 dit jaar een ander jasje gehad, plannen waren al helemaal klaar voor een nieuwe bonte schema maar op laatst heefd de KLu staf dit niet goedgekeurd, zal wel iets met bezuinigingen te maken hebben denk ik. Maarrrrr, zoals Cruijff zei, alle nadelen hebben een voordeel, mijn kist is dus nog steeds up-to-date.....nou ja bijna dan. Vanmiddag gezien dat ze de smokewinders omgespoten hadden dus dat moet ik binnenkort ook maar eens effe doen. Ze waren zwart met oranje neusje (zie ook allereerste bladzijde van deze draad), nu zijn ze helemaal oranje. Gelijk vanmiddag maar de gelegenheid gebruik gemaakt en een aantal detail foto's geschoten. (...ik had tóch al niet genoeg op stapel staan, kan er ook nog wel bij....blijft hobby hé?)

Grtz,
Gerald ...nog steeds smilles:D

Smokewinder.jpg
 
je kon de demovlieger zó in z'n ogen kijken
Dit geeft vast een kick, hij is, zoals je zei met grof geweld bezig maar kon toch zo dichtbij komen met het toestel...

Moest je geen gehoorbeschermers op toen je daar stond? Het geluid is echt uniek he...

Lijkt mij echt een toffe ervaring!!!
Zou het wel willen met een Hunter!!!
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals bedankt, zit er nog stééds van te genieten:D


Lijkt mij echt een toffe ervaring!!!
Zou het wel willen met een Hunter!!!

Dat kan! Zoals je wellicht weet vliegt de Hunter ook reeds weer in nederland, erg mooi project. Op de KLu opendag van vorig jaar heb ik ze samen zien vliegen, erg mooi hoor. Wil je ooit een hunter bouwen?

6.jpg
 
Wil je ooit een hunter bouwen?

Ja natuurlijk maar dat zou eventueel na mn p51 komen... Denk zowiezo niet dat het een turbine zal zijn omdat ik eerst een trainer moet nemen enzo... kost ook nogal wat, ga die stap nog niet maken. RBC heeft een EDF versie maar die moet je met een bungee lanceren; wat moet je ervoor doen zodat die grond/handstarts kan maken? En zo een EDF-je lijkt mij ook nogal wat sneller... weet niet of ik dat nu al aankan...
 
Back
Top