Demoiselle

Ik hen nu nog nieuwe exemplaren op de bouwtafel liggen maar verwacht dat dit ook niet gaat slagen.
De beschreven methode lijkt mij ook een beter resultaat te geven.
Bedankt voor de tip en ga dit sowieso oppakken.
 
Dag Henk,

Ik heb gelijk internet geraadpleegd, over Eric Coates, en een boek over deze persoon gevonden.
Gelijk besteld.
1000003952.png
 
Laatst bewerkt:
Wellicht stomen en opspannen na het bespannen, dan wordt het zeker (tijdelijk recht). Daarna afspannen met lijnen?
 
Ik heb het boek, van Eric Coates, nog niet binnen, maar heb de tip van Henk gecombineerd en toegepast op een al gebouwde hoogteroer.
De hele omtrek van de hoogteroer heb ik gemaakt van twee lagen 1 mm balsa en de nerf haaks op elkaar gelegd.
Tot nu toe gaat het goed.
Na het bevochtigen is wonder boven wonder alles recht gebleven.
Nu de kunst om het ook zo te laten.
Er moet nog een spanlak worden gebracht, maar die wil ik verdunnen of wonderolie aan toevoegen.
Wat is geschikter?

Op de achtergrond een replica Tether car die ik ombouw naar een werkelijk rijdend exemplaar met een originele spark model engine.
IMG_20240829_073215.jpg
IMG_20240829_073228.jpg
IMG_20240829_073443.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20240829_073455.jpg
    IMG_20240829_073455.jpg
    289,4 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Gaat het dan toch uiteindelijk lukken?
Ik heb, tov het vorige bericht, toch nog enkele aanpassingen doorgevoerd.
0,4mm stripjes aan de binnenzijde van de eindlijsten gelijmd.
De stripjes in de lengte van het buigende deel uitgesneden en zo verkrijg je een torsie vrije strip/ eindlijst neuslijst.
Gisteren verdunde spanlak opgebracht en ziet er nog steeds strak en zonder plooitjes uit.
Nu goed laten drogen en uitharden.

IMG_20240903_121249.jpg
IMG_20240903_121256.jpg
 
Met een totaal gewicht van 11 gram voor richting en hoogteroer, voor dit model, ben ik tevreden.
Model weegt nu 223 gram en heeft een vleugelbelasting van 11,2 gram/dm2
IMG_20240905_081304.jpg
IMG_20240905_081400.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20240905_081304.jpg
    IMG_20240905_081304.jpg
    221,4 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20240905_081400.jpg
    IMG_20240905_081400.jpg
    287 KB · Weergaven: 33
Heb je ook nog geprobeert de oude delen recht te krijgen met een strijkbout.
Ik heb het met de strijkbout ook uitgeprobeerd, maar dan ontstaan er plooitjes in het papier.
Ik denk dat mijn huidige methode daadwerkelijk een goed en blijvend resultaat oplevert.
Toegepaste werkwijze:
Balsa gelaagd en de delen 90° met elkaar verlijmd.
De binnenzijde van de neus en achterlijsten voorzien van 0,4mm triplex.
Uiteraard zijn de stripjes uit de langsrichting van buigzame triplex deel gesneden.
Hierdoor krijg je een torsie vrije constructie en ook super licht.
 
Laatst bewerkt:
Richting en hoogteroer met elkaar verlijmd.
Tot nu toe alles nog steeds kaarsrecht.
De volgende stap is om de vleugels en roeren in één en dezelfde kleur te spuiten.
Nog nooit papier gespoten, maar eens moet de eerste keer zijn.
Ik heb verf van het merk Vallejo.
Iemand hier ervaring met het merk?
IMG_20240906_162411.jpg
IMG_20240906_162416.jpg
IMG_20240906_162439.jpg
IMG_20240906_162451.jpg
 
Wheel collars die enigszins schaal zijn en tevens geschikt voor bevestiging van de spandraden.
Combi roeren voorzien van draden voor vaste instelling.
Zal deze koppelen aan micro servo's om de instellingen hiermee voor (eventueel) vrije vlucht handmatig in te kunnen stellen.
Overweeg om mischien toch het model met rc uit te uitrusten.
IMG_20240912_091442.jpg
IMG_20240912_092410.jpg
IMG_20240912_103552.jpg
IMG_20240912_103612.jpg
 
Mag ik me er mee bemoeien?? Niet dat ik verstand heb van Demoiselles of zo..

Tja..RC..ik zou dat doen..het is een van nature fragiel toestel en het gevaar zit in de eerste handvol testvluchten...tenzij je boven zeer lang gras kunt vliegen..maar dan nog...RC er in als noodgreep..je hoeft niet te sturen..maar je kunt ingrijpen.

Had ik al gezegd dat ik het een prachtig kissie vindt??

Durf je het aan de vleugel onderzijde ook te bekleden...maar dan op een andere wijze..ik zie dat je vaak spannings problemen hebt gehad.

De bekleding op een glasplaat impregneren met lak..indien die bekleding tissue is dan geen water gedragen lak want dan hou je het tijdens dat impregneren niet heel..je zou dan beter terpentine gedragen kunnen nemen en die verder verdunnen. Was bij mij de standaard methodiek...eerst de bekleding stukken kant en klaar maken en dan er op brengen.

Ik hoop dat jouw lieve Demoiselle minstens net zo goed gaat vliegen dan die van mij...Ik heb er 4 gehad van 10 tot 30 kg..hier de half schaal ( dus de helft van 6,5 meter..de serie uitvoering..waar er 200 van gemaakt zijn)...uit 2007 met 160 cc B&S grasmaaier 4 takt motor en 14 kg startgewicht.

Pronken in het park..stab staat hier op een beetje up...

3.jpg



De 1/2 schaal Demoiselle en 1/2 schaal Bleriot..nu staat het Demoiselle stab op de vlieginstelling..dus knap down..Eea ter gelegenheid van de overland Emmeloord- Lelystad ( en vanuit de volgheli sturen).

4.jpg



6d2c814b26.jpg



Odoorn..vele jaren geleden...

 
Wat een geweldig mooie Demoiselle
En dan het vliegbeeld
Heb ik het juist vermoeden( lang geleden volgens mij ergens gelezen) dat dit feitelijk het eerste ultra light was en dat er nooit iemand mee is omgekomen, omdat het een zeer veilig en betrouwbaar apparaat was?
Uiteraard durf ik het aan om de vleugels opnieuw van tissue te voorzien.
Stabilo/richtingsroer is een verhaal apart, maar die is nu eindelijk ok.
Vleugels zal ik sowieso weer opnieuw doen omdat de huidige kleur mij niet aan staat.

Ben nu bezig met wat freubel klusjes om het model iets op te leuken.
IMG_20240912_145023.jpg
IMG_20240912_151709.jpg
IMG_20240912_151730.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp wat je bedoeld en ja dat is geen probleem.
Ik heb ze al een aantal graden gekanteld, maar op de foto's is dat niet zichtbaar.
En ja, het kan een aantal graden meer.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top