Depron Airboat.

Als je voor hout gaat zou ik kiezen voor balsahout en de bekleding van tisues met polyester, dus beslist zo ligt mogelijk bouwen.
Vergeet niet dat op het water dit sort bootjes met een vlakke bodem haast geen snelheid maken en dan is al snel de funfactor verdwenen.
De boot moet echt kunnen planeren wil hij over water gaan zeilen.

Die Anarchi komt toch redelijk van z'n plek .... Deze moet straks 800-900 gram gaan wegen vaarklaar, en het beoogde motortje met prop geeft iets van 500gr stuwdruk op 3S.

Het wordt nog wel eens wat met de airboten in Nederland!

De Anarchy is een goed ontwerp, dat echt wel van z'n plek wil.
Ik zou de plaatjes van het origineel er nog eens bij pakken voor de plaats van de motor; zo die nu getekend staan komt dat gewicht, dat al hoog zit, vrij ver naar achteren. ik weet niet of je daar last mee krijgt wat de stabiliteit betreft.

Ik zal dat vanavond eens opmeten bij mijn rompen, wellicht heb ik het verkeerd in gedachten...

Groeten, Jan.

Daar heb je een punt Jan, ga ik nog even naar kijken. Nu heb ik de motor zo even uit de losse pols er boven gehangen, mijn idee was zo ver mogelijk naar achter des te beter voor de luchtstromen. Op de Anarchy zit hij iets verder naar voren, zo te zien misschien 2 of 3 centimeter.

Je moet de motor omdraaien, een duwprop nemen en de prop een een paar graden naar beneden kantelen.
Door het kantelen wordt de boot achter wat meer uit het water gedrukt en je hebt iets meer stuwkracht.
Waarom de motor omdraaien is denk ik wel duidelijk.

Ik maak mijn motorsteun verstelbaar zodat ik de mogelijkheid heb om de dompingshoek van de motoras te verstellen.
Ook heb ik de mogelijkheid om de motor om te draaien, zodat ik zowel een trekprop, met een grotere afstand tot de roeren en dus een 'weker' stuurgedrag, als een duwprop opstelling kan maken.

Voorlopig houdt ik me aan de oorspronkelijke opstelling (trekprop) en zie eens hoe dat werkt.

Hoe een negatieve dompingshoek het vaargedrag zal beinvloeden?
Met zo'n lichte Depron romp zal ik niet veel extra stuwkracht nodig hebben, hoop ik.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Ik wou de prop juist als trekker gebruiken, dan heeft het motortje lekker verse koellucht aanvoer. Ook de bevestiging van het (de) roer(en) is dat een stuk makkelijker. Met ringetjes onder de motorsteunen is wel een positieve of negatieve propellerhoek in te stellen. Maar wat ik ervan gelezen heb hebben de meesten de prop gewoon recht naar achter blazen. maar ik kan er altijd mee experimenteren natuurlijk.

[edit] meteen verstelbaar maken is natuurlijk ook een goei Jan! [/edit]

Laatst bewerkt:
Ik ben al jaren lid van dat forum...

Ik weet niet hoe je op het idee komt, dat zowel Lex als ik 'op de gok' 'gemotoriseerde planken' aan het maken zijn; ik werk vanaf tekening en Lex (bijna) ook...

Groeten,Jan.

Voor mijn vliegtuig werk ik ook vanaf tekening (ik kan zeer goed tekenen) maar dat wil nog niet zeggen dat ik kan vliegen of dat wat ik heb getekend ook werkelijk vliegt.
De opmerking trekprop / duwprop en de hoeveelheid koeling of het dompen van de motor deed mij ook vermoeden dat *iemand* iets nog niet snapte van moerasboten.
Maar ik heb het blijkbaar mis en heb dus te maken met een paar *diehards* op het gebied van moerasboten.
Misschien kan ik nog iets leren.....

Op mijn moerasbooat zit een 50cc motor en een 22"x8 prop, dat ding zou moeten vliegen, het tegenover gestelde is echter waar......hij ligt als een (bak)steen op het water.

Beste BigBoat,

Zo te lezen zijn Jan en ik niet de enige die 'planken' bouwen .... ;)

Ik zou mezelf zeker geen diehard op airbootgebied willen noemen, verre van! Maar ik heb inmiddels wel 33 jaar modelbouwervaring in de vingers zitten, en ja, ook al eens een airbootje gebouwd. Als er handige tips voorbijkomen pak ik die zeker op, maar als ik naar mijn bescheiden mening denk dat de tip niet zal doen wat ik ervan verwacht dan ben ik eigenwijs, klopt. Zoals nog veeeeel meer forummers met mij! Als ik het fout heb zal ik het zelf merken en ook dat geeft weer een leermoment, dus ach.

Ondertussen heb ik wel geleerd dat er geen één oplossing 'de enig juiste' is. Er zijn altijd meer wegen die naar Rome leiden. Het ligt er even aan wat je voor doel voor ogen hebt, wat je mogelijkheden zijn, en wat je wilt en kunt maken. Zoals Jan ook al zegt bouwen wij beiden niet op de gok, Jan vanaf tekening uit een ontwerp dat zich te oordelen naar de youtube beelden heeft bewezen, en mijn nabouw van een bestaand ontwerp doet het ook goed op de filmpjes.

Het forum dat je noemt ken ik ook, al ben ik er niet zoveel mee bezig geweest als Jan. Maar ik heb er wel rondgekeken om te zien wat ik wou, daar is die Anarchy ook vandaan gekomen. Tips zijn nog steeds zeer welkom, maar het moet wel leuk blijven. En misschien krijg ik 'geheel ongehinderd door enige kennis van zaken' wel een idee waar ook een ander nog iets aan heeft.

Laatst bewerkt:
Beste BigBoat,

Zo te lezen zijn Jan en ik niet de enige die 'planken' bouwen .... ;)

Ik zou mezelf zeker geen diehard op airbootgebied willen noemen, verre van! Maar ik heb inmiddels wel 33 jaar modelbouwervaring .

Ruim 35 jaar geleden is deze foto genomen.

air3.jpg

air4.jpg

Sucses hè.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Bigboat,

Vanwaar deze toon?

Wij bouwen ook maar voor onze lol, en absoluut niet met de intentie om iemand met ruime ervaring in airboats tegen de schenen te schoppen...

Daar is dit forum toch niet voor?

Groeten, Jan.

Hey jan,

Door omstandigheden een tijdje afwezig geweest maar ik zie dat je niet stilzit met bootjes bouwen.
ben zeer benieuwd hoe dit straks gaat varen, leuk man!!!:D

gr. Arnold

Depron Airboat van "Alex Tretter"

Hallo,

Ik heb van de zomer ook een poging gedaan om een airboat te maken.
En wel die van Alex Tretter versie.
Ik heb de tekeningen uitgeprint maar dan een eigen afmeting gebruik.
Ongeveer dat de boot 70cm lang is.

Zwarte Depron 6mm
Setup: 2200kv motor, 15-18a esc HK, 1300mah lipo. 1 servo 9gram.
En wat ijzerdraad voor de stuurstangetjes.
De Bodem heb ik ingetaped met breede tape. Dit voor de slijtage gedaan van de onderkant.

Maar kwam niet verder om de boot te kunnen testen op het water.
Maar nu wel met de sneeuw, gaaaaaf, zekers een Fun factor van 100%

Lempkes erop van de Action en een ledstrip van HK. Klaar is kees kan je ook in de avond uren crossen.

Zie op onze website voor de foto's en filmpjes die ik gemaakt hebt.

Airboat Depron OZO ParkFlyers

Succes Raymond
Team
www.ozoparkflyers.nl

Even een update met ploaties van de 'goodies' die inmiddels zijn binnengekomen of gemaakt.

De roeren met scharnieren van plastic strip, ingelijmd tussen de roeren, met één van de motoren met z'n 7 x 3 prop en de rubbers voor de stuurstang:

full

Op hun plaats in de romp:
full

En de hand van m'n zoon, die de motor even globaal op de goede plaats houdt:
full

En dan nu terug naar het kerstdiner...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Even een update met ploaties van de 'goodies' die inmiddels zijn binnengekomen of gemaakt.

En de hand van m'n zoon, die de motor even globaal op de goede plaats houdt:

Heb je wel eens 2 a 300 kilo in je achterbak van je auto gehad ?
Neus in de lucht, de auto is onbestuurbaar en amper op de weg te houden.
Dat is ook het effect als je de motor zo gaat plaatsen.
Bij iedere bocht fungeert het gewicht van de motor als extra uitzwaaikracht.
Persoonlijk het gewicht zoveel mogelijk net achter het middelpunt van de boot proberen te plaatsen.
Maar ja, als je wilt vliegen met die boot heb je de inderdaad de goede plaats gevonden.

De nadruk had op het woordje 'globaal' moeten liggen, de positie van de motor is een heel stuk verder naar voren.

Daarnaast moet het gewicht van de Lipo de hoge positie van het motorgewicht ook enigzins compenseren.

@Henk,

De motor is een buitenloper, die wordt aan de voorzijde vastgebout, daar de rest draait.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
@BigBoat
Buitenloper is tegenwoordig zo licht van gewicht. Speelt amper een rol van betekenis.

@Pompebled
Ik was benieuwd hoe de roeren + bevestiging zijn gemaakt. Hoe krijg je die goed scharnierend, zonder al te zware scharnieren?

Laatst bewerkt:
Back