Depron DLG

Heeft iemand wel een depron bespannen met oracover of zo, Ik heb net even een stukje getest en dit ziet er eigenlijk wel goed uit.

het hecht goed en wordt mooi strak.

G.J

Gaat natuurlijk net zo goed als met genoemd "kaftplastic"
Heb dit ooit een toegepast bij een vliegend vleugeltje, met Orastick, de zelfklevende versie....

Freakazoid zei:
Zal best, maar mijn fisiek is niet geschikt voor dit soort apenkooi toestanden. :P Eerst maar beginnen met de hele dag op en neer lopen om die stiek te gaan halen. ;)

Wat een gezeur.
Het heen en weer lopen naar je elastiek kost je meer moeite/energie dan het werpen van het model met een draai beweging.
Het hoeft niet eens zo hard en de werpenergie komt uit de draaibeweging, zelfs 60+'ers kunnen het. Als je kunt lopen, kun je ook een DLG lanceren.

Maar misschien kun je anders iemand vinden die je wil assisteren/helpen met gooien. Volgens de F3K regels mag dat ook hoor.

Kan wel, maar dan ben je met 30 meter wel klaar. :P Dan gooi je je de hele dag et schompes om n beetje te vliegen toch? Met zon stiek beuk je em zo naar 100 meter volgens mij.

En die regeltjes boeien me niet zo. ;) Ik ben toch maar een freelancer zonder competitie drift.

Freak, ik ben zeker niet de dunste. Haha.
Hlg gooien vind ik helemaal verschrikkelijk, ik kom ongeveer 1/3 van de hoogte van mij clubgenooten en na een paar minuuten ben ik bekaf.
Dus ik ging er een elastiek aan doen, maar dat werkt toch niet prettig.

Nu heb ik zoon mini dlg gebouwd en dat kan ik uurenlang doen, no problemo. Je hoeft niet elke gooi op volle kracht te doen je hoeft nieteens een rondje te draaien, tuurlijk met aanloop en volle kracht ga je hooger maar zacht is totaal niet teleurstellend.
vollekracht doe ik alleen als ik het idee heb termiek bij die gooi te vinden/ in te blijfen.
(en het is ook nog eens behoorlijk verslavend en een beetje leuke beweging is wel goed voor me)

Nando:
Wat is een Mini DLG? Ik heb wel eens een bug gezien, die vond ik ERG mooi, vooral met V-tail, maar die vond ik wat te moeilijk om te bouwen vanwege de aparte curve in de wing.. Ik heb namenlijk nog nooit een mes in balsa hout gezet. :P

Deze van depron gemaakte zwever is lekker licht, maar ik vertrouw de leading edge van zon vleugel echt voor geen meter. :P

Ik moet dat thermiek zoeken\herkennen nog leren, kun je daar met zulke kleine (en relatief gezien zware) zwevers ook wat mee dan?

Dit draadje gaat over een Mini DLG....
Spanwijdte is 100 cm, nu is er geen vaststaande defenitie van het begrip Mini DLG maar een DLG zit rond de 150 cm span.
Er is al eens eerder voorgesteld om tot 100 cm MiniDLG te noemen, gewoon even wat rondneuzen op dit subforum...

Theo: Ik vond et er leuk uit zien tot de 2e pagina. 8O Dat lukt mij nooit, heb ik nieteens gereedschap voor. Ik moet et doen met een mesje en een schuurblokje. :lol:

Ik houd et maar bij mijn ARFjes denk ik. ;)

Nou...

Volgens mij is de OFA van Theo zo ontworpen dat je hem kunt maken met, inderdaad, een schuurblokje en een mes.

Er is maar één manier om er achter te komen of je het kunt....

Ik heb toch liever iets met ribben denk ik. :P Ik zie mezelf nooit zon mooi strak geschuurd en uitgefreest ding maken.

Zijn er mischien geen mooie bouw kits met gestanste onderdelen?

Ik denk trouwens ook dat ik nu n beetje dit topic uit zn verband aant trekken ben.. :oops:

je trekt het idd redelijk uit z'n verband ;). Zoek eens op Quickflick op RCgroups. Dat is een ribbenbouw DLGtje waarvan je ook "short kits" kan kopen. Dan zijn alle balsadelen dus al uitgesneden.

@Sven

All you need is....
Davidschaafje ( kost een euro of 5 geloof ik)
Balsamesje ( gebruik altijd die breekmesjes)
Stuk hout of aluminium profiel waar je schuurlinnen op lijmt.

Mijn zoon heeft een hekel aan bouwen en nog veel meer aan schuren. Toch kreeg hij het zonder hulp voor elkaar om zo'n vleugelhelft in 1 avond foutloos te schuren. Het gaat sneller dan een ribbenvleugel bouwen en is veel strakker en nauwkeuriger van profiel.
Freeswerk?? Waar zie je dat? De hele romp bestaat uit twee spanten van 2,3 bij 2 cm. Dat is zo gepiept met de figuurzaag! De Ofa is juist zo ontworpen dat hij snel en door iedereen te bouwen moet zijn. En daar waar men denkt dat het beter, mooier of makkelijker kan moet je dat beslist doen. En dat meen ik!!!!!!! Zelf bouw ik ook nooit precies volgens tekening. (alleen mijn eigen tekening dan :lol: )

Dat frezen is toch om die gaten eruit te krijgen? (Heb et niet helemaal gelezen :oops:)

Dus dan moet ik een schaaf, een figuurzaag met zaagjes, en waarschijnlijk zon rondsnijd dinges kopen? Als je dat allemaal opteld kun je denk ik al een ARF kopen. ;) (Jaja, na 10 modellen verdient et zich terug, maar zoveel ben ik niet vanplan te bouwen. :P)

Dat zwevertje is een mooi ding, maar ik weet nog niet of bouwen me eigenlijk wel zint (depron vond ik zoiso al afschuwelijk om te bewerken), dus ik wil dr eigenlijk niet veel geld in steken kwa bouwgereedschap, want als ik et niks vind, ligt et daar weer.

Bovendien heb ik geen echte houtbouw plek, ik moet dat achter de PC gaan zitten doen, en dan proest die machine denk ik nog weken lang zaagsel. :lol: Dat, en samen met dat ik dan gereedschap moet kopen, is de reden waarom ik liever een ribben kitje met gestanste onderdelen heb. ;) Dan hoeft ik alleen te puzzelen en te plakken.

staat het plan van die volledig uit depron en carbon vervaardigde DLG ergens op internet, of kan iemand me die bezorgen?

Bedankt

ik ga het in ieder geval eens proberen.

enigste wat ik mot hebben is nog een davidschaafje :p
en een dag of vroege shift :wink:

Hoi,

Ik was al begonnen aan een tekening voor de depron vleugel, maar ik heb het nog niet voor elkaar om het profiel in Tubocad te krijgen.

Ik gebruik foils4.2 een goed programmatje maar ik kan de clipboard fuctie niet gebruiken.

Als er iemand weet hoe ik de '"dat" files van de profielen in turbocad ( of e.v.t autocad) kan inlezen
Laat het even weten.

G.J

ok, als ie af is, zeker posten!!, als je dat wil natuurlijk.
Ik kan zelf ook met autocad werken. Vroeg me af of je niet gewoon de afbeelding in autocad kan plakken en dan overtekenen, duurt wel even maar het werkt. Als het je niet lukt om de afbeelding in autocad te kopieren, gewoon screenshot nemen, die in autocad zetten en dan overtekenen. Later kan je weer upscalen naar originele maten met autocad.

Back