Depron DLG

Nog even ter info.

Ligger is een holle 4mm koolstof staaf.

De vleugel helften worden verbonden dmv een gebogen stalen pen 3mm in de koolstof ligger.

Vervolgens de helften aan elkaar lijmen met 5 min. epoxy. Als dit droog is de verbinding aan beide zijden bekleden met glasmat en epoxy hars.

V stelling: aan een kant vlak op tafel leggen, de andere tip zit dan op 10 cm

G.J

GJ,

Ik ga er zeker mee aan de slag. Dit lijkt me simpeler dan een OFA vleugel schaven (dat doen we een andere keer). Toch een aantal vraagjes:
-- zou het niet lichter zijn als je één lange staaf neemt (1 m) en die in het midden verwarmt met een vlam. De Epoxy verbrandt dan en het carbon blijft over. Nu buig je de staaf in de gewenste hoek en verzadigt de 'breuk' weer met epoxy. Nu heb je geen stalen staaf nodig.
-- op de tekening zie je in de vleugeltips van die grijze driehoekjes. Is dat balsa?
-- Ik wil het vleugelontwerp van de OFA gebruiken, maar dat verloopt van het ene profiel naar het andere (aan de wortel AG03 aan de tip AG11). is er een manier om nu ribben te kunnen printen?
-- Zou je de achterlijst wel van balsa maken? Die heeft toch weinig te lijden?

Oh ja, in dit draadje vind je een depronleverancier bij je in de buurt: Vermeld hier je depron leverancier

Groeten, Leon

dat files weet ik niet,
ik gebvruik de gratis versie van profili v2 en daar kan je exporteren naar dxf, en dan kan je insert block gebruiken in acad..

Hey Leon,

Ik weet niet of dat werkt, dat verwarmen van koolstof. De stalen pen weegt niet veel maar toch.

Je kunt het ook zonder stalen pen doen, want de glas/epoxy verbinding is al sterk genoeg.

De driehoekjes in de vleugeltip zijn idd. 3mm balsa, naar achter toe taps geschuurd.

Achterlijst van balsa?? is gewoon depron verder nix.

Ik zal Profil V2 eens proberen.

G.J

Ik ga het gewoon proberen, zonder pen.

Hoe dik is jouw vleugel? Als ik in Profli de twee profielen gebruik en vertel dat de huid 3 mm dik is, zegt ie dat de huid te dik is. Er komen dan ook vreemde profielen uit, die niet echt bruikbaar zijn.

Dikkere profielen hebben toch andere eigenschappen (langzamer gooien = minder hoog).

Groeten, Leon

lespinoy zei:
dat files weet ik niet,
ik gebvruik de gratis versie van profili v2 en daar kan je exporteren naar dxf, en dan kan je insert block gebruiken in acad..

Ik heb het programmetje ge download, ziet er goed uit, maar ik kan niet zien hoe ik naar DXF kan exporten?? :?:

Ik kan naar diverse file types exporteren maar dxf zie ik er niet bij.

Heb je hints hoe te doen,

Bedankt.

G.J

kuip zei:
Ik heb het programmetje ge download, ziet er goed uit, maar ik kan niet zien hoe ik naar DXF kan exporten?? :?:

Ik kan naar diverse file types exporteren maar dxf zie ik er niet bij.

Heb je hints hoe te doen,

Bedankt.

G.J

in die werkbalk waar uiterst rechts dat grote gele vraagteken staat, staat 5 icoontjes naar links een diskette met dxf erop, gewoon daarop klikken

Wubbe zei:
Ik ga het gewoon proberen, zonder pen.

Hoe dik is jouw vleugel? Als ik in Profli de twee profielen gebruik en vertel dat de huid 3 mm dik is, zegt ie dat de huid te dik is. Er komen dan ook vreemde profielen uit, die niet echt bruikbaar zijn.

Ik heb tot nu toe foils 4.2 gebruikt, daar kan ik een huid opgeven van 3mm. alleen kan ik helaas hier geen dxf van maken of op een of andere manier in de tekening plakken.
hoewel ik me herinner dat ik 1,5mm als huid opgegeven heb voor mijn Depronntje,

Hij vliegt erg goed zoals je hebt kunnen zien, ook al is het profiel niet exact.

gj

Verder lukt het me ook nog steeds niet om met profili een dxf te maken, hij zegt dat dit niet gaat met de unregistered version,.

euuhmm... sorry voor een oud draadje boven te halen,
maar wat voor een profiel je eigelijk het best voor zo'n mini Dlg?
slank dacht ik, maar de welke?

Het profiel van de Apogee is prima te gebruiken.
Het SuperGee profiel kan maar is uitgelegd voor gebruik met flaps.
Hoewel Peter Aanen heeft op zijn mini profiel Dunlop-tennisschoen.
Eh watte??, Peter heeft gewoon op gevoel een vleugel geschuurd en echt die mini vliegt prima. Profiel DT01 of PA01 dus :banana:
Klopt dik moet de vleugel niet zijn.

Laten we het zo zeggen profiel is belangrijk, echter de piloot nog veel meer.

Hier onder PDFjes van AG03 en AG11 profielen van de Apogee
http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10282/AG03 100 oplopend met 5.pdf

http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10282/ag11 50 oplopen met 5.pdf

"Hoewel Peter Aanen heeft op zijn mini profiel Dunlop-tennisschoen. "

Frans,

Correctie: Bovenzijde is idd buitenzijde Dunlop tennischoen maat 45, onderzijde een gemodificeerde binnenzijde Adidas maat 48. Gewoon schoen op papier en overtrekken... :wink:

Peter

kuip zei:
het profiel is een eppler 205 gemodificeerd naar 35% dikte. een beetje vreemd misschien maar werkt prima.

GJ

Dit begrijp ik dus nog altijd niet..
Het profiel is me bekent maar 35%dikte?
bedoel je dat je schaal 100% naar 35% hebt herschaalt?

Depron is meer mijn ding :P

Ik heb een profiel programmatje Foils 4.2, hiermee kun je de profieldikte modificeren. De dikte is dus gemodificeerd naar 35 %. beter kun je een van de andere dlg profielen nemen. houd er wel rekening mee dat bij gebruik van depron je een upper en lower skin dikte hebt van 3 mm. met foils 4.2 kun je dit opgeven, en kun je de ribben printen. en uitsnijden, bekleed met depron krijg je dan het juiste profiel. Foils 4.2 kent geen DLG profielen, vandaar dat ik het eppler profiel gekozen heb en deze minder dik gemaakt.

Het mooiste zou zijn als je een profiel programma hebt waarin de DLG profielen zijn opgenomen en waar je een skin dikte kunt opgeven.

Profili zou dit moeten kunnen, ik heb er wel mee gewerkt , maar ik had wat problemen met het programma.

Groet G.J

Back