Volgens mij wordt ie met de foto mooier... nog wat decals erop doen misschien maarreuh, wat ik me afvroeg, hoe bestuur je hem? Ik zie geen rolroeren maar wel apart aangestuurde hoogteroeren. Ga je deze mixen als elevons? Wordt dit nog gedaan? Is de eerste keer dat ik het zie... Nog veel succes ermee! Maarten
kijk goed naar de f15 video van Bert en Dick in een ander draadje zelfs deze turbine-powered f15 wordt met elevons aangestuurd.
foto's van het vliegen komen zodra hij ook gevlogen heef (nogal logies hé) en dat is pas als RRElectronics mijn edfjes leverd. ik heb nog geen passende dekals gevonden, die moeten er nog op komen. heeft iemand nog een goet idee voor de inlaten voor de edfjes? ik moet waarschijnlijk ergens een extra gat maken zodat de lucht toevoer voldoende is, die vierkanten zijn denk ik niet groot genoeg Groeten Halmar
NEEEEEEE!!! GEEEEN cheater holes!!! Gooi niet gelijk die goede efficientie van de EDF 40 met de cheater holes het raam uit!! Alsjebliiieeeft!! edf40 = 4 cm doorsnede.. bereken zelf eens de opvlakte in cm2. (wisknudde) trek daar 1 cm2 van af voor het opvl van het motortje. Kom je uit op 11,5 cm2 Dit moeten je vierkante inlaten per inlaat in cm2 (bxh) minimaal zijn. Op de foto te zien schat ik dat ze al groot genoeg zijn. En wat nog belangrijker is: Afgeronde inlaten!! De lucht moet soepel een makkelijk ook om het hoekje heen naar binnen gezogen kunnen worden. Vooral bij stilstand als je het model nog moet gaan speerwerpen. Ik verwacht gezien het kleine vleugeltje dat je F15 een vlotte kist wordt. Het is dan ook beter om achter het motortje de uitlaat iets te knijpen voor een hogere doorstroomsnelheid. Het beste is om de motortjes helemaal achterin te zetten. Daarachter gelijk de uitlaatkonus. http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3038&highlight=pampa Al eens nagelezen? Vooral onderaan pag 1. Knijpen tot 3,7 a 3,8 cm doorsnede. Deze uitlaatkonus kun doen maken met stukje koffiebeker of stukje opgerolde overhead sheet. Daar kun je dan gelijk mooie uitlaten op verven. PS: heb je al een 1/2 schaal balsa/karton gooi modelletje gemaakt voor het zoeken en vinden van je zwp? Zonde om het ding bij de 1e vlucht gelijk al naar de verdommenis te werpen als je zwp niet klopt.
heb even gekeken, de opp. van de inlaten is 10.8 cm2 , ik kom 1 cm2 tekort . misschien kan ik de binnekant schuin af schuur wordt de instroom beter. Groeten Halmar
Die 1 cm2 zou ik me verder geen zorgen om maken.. Inlaat mooi bol schuren is beter dan ze scherp te maken. Ene meneer JP van jepe atalier is het hier natuurlijk hartgrondig met mij over oneens.. Maar dit is dan ook een algemene regel. Niet speciefiek geldend voor een met windtunnels, wollen draadjes, rook enz geoptimalizeerde inlaat van een steroieden electro F16. Over je pm vraag.. Waarom liever geen cheater holes: De lucht van een cheater hole wordt er zijdelings bijgemixt, en maakt er een grote aerodynamische puinhoop van net voor de fan.. Probeer er dan als klein EDF40 blad nog maar eens gehakt van te maken. En door de wervelingen netto minder lucht door dezelfde ruimte. Liever de lucht zo rechtlijnig onverstoord mogelijk de fan in.
dan moet ik eigenlijk ook nog airodinamische dingen op de liggers van de vleugel plakken, die staan nu vierkant in de weg voor een goede onverstoorde luchtstroom, net als de servo's trouwens... Groeten Halmar
Gerard schreef: Ik was ook al tot die conclusie gekomen. Gelukkig heb ik meer verstand van boten dan van vliegtuigen :wink: Verder niks op aan te merken hoor, mooi vliegtuig!! Groetjes, Droopy
heb verf gehaald bij de lokale schilder/teken winkel gehaald. decorfin van talens. ze zijn op waterbasis en bijten zodoende gelukkig niet. Groeten Halmar
Nou, dat hoeft niet zo overdreven moeilijk te zijn. Ik ben een beetje aan het experimenteren met water decals, dat zou voor dit toestel voldoende werken? If so, dan moet je maar even aan het ontwerpen slaan een een bestandje met plaatjes naar me emailen. Dus dan met alle roundels, warnings, "no step", die gele reflector strepen, sqaudron markings, etc etc... Wel op 'letter' formaat (papier komt uit US), dan print ik die uit (op een CLJ3700) en stuur je die dan op. Het is een leuk modelletje (ik begin wat aan die kleuren te wennen), maar ben het eigenlijk heel erg met Robert en Droopy'ke eens, meer schaal is beter 8) . Dus die verdient een hele hoop fatsoenlijke decals. Daarnaast, een jet die net zo klein is als die kleine van Niek, en er meer schaal uit ziet, dat maakt hem heerlijk nerveus voor aanstaande Jets over Pampa....
:lol: Na 3x achter elkaar (EDF Pibros, EDF Holliday en Pampaatje) maar iemand anders ook wel een keer hoor! :wink:
de onderkant is nog open zodat ik alles netjes kan inbouwen. water decals zijn volgens mij super, dan moet ik eerst uitvissen waar wat allemaal op de kist staat wand het was een klijn modelletje en daar zaten maar wijnig decals op. Groeten Halmar
Ik weet het, ik ben al een paar jaartjes niet meer bij het vliegveld geweest (als spotter) maar een F15 in US Navy kleuren...... Dat had ik wel eens willen zien. :lol: Bij mijn weten zijn er 3 kleurenschema's gebruikelijk voor de F15. Overall lichtgrijs (Jagerversies) Donkergrijs (F15E?) Woestijncamo (Zoals boven getoond in Isreal) Ik vermoed dat je lichtelijk in de war bent en een F-14 Tomcat voor ogen hebt :wink: EJK