Depron mini 2D F16, FUN!!!

ok ik heb het nu weer geprint met alle tips de tekening lijkt nu perfect
alles de zoom krijg ik nu neit meer naar 100% deze stond op 97% de schaal lijn van 10cm is dus 9, 5/9,6
hoewel ik dus niet op 100% schaal geprint heb moet het nu dus wel lukken denk ik de 3 % zal niet zo heel veel uitmaken denk ik
de omlijsting heb ik naar 5mm gezet heb een mooie snij machine voor papier dus dat meot ook goed komen :)

thnx voor de juiste en goede adviezen ken ik eindelijk aan de gang
alleen de 3% zit me dwars maar gaat het zo maar ff proberen de tekening en het verloop tussen de a4's ziet er goed uit

nu wordt het snijden geblazen hihi

nogmaals thnx

grtz lip

edit* nou heren de tekening zit in elkaar de gleuven waar bijv de opbouw enzo op komt zijn netjes 6mm dus het moet zo goed komen
nu vanaaf maar ff de tekening snijden bah vind ik zoeen rot klusje maja
ken ik later vanaaf of morgen ff het depron snijden dat is al een leuker klusje

Laatst bewerkt:
Hoe meer wind hoe harder die voorbij komt :) :) :)

Maar tot windkracht 4 bokst ie nog redelijk goed tegen de wind in inderdaad :)

hey ben ik weer

de wit rand is bij mij op zijn laagste ingesteld mischien is dat het probleem zal het nu meteen weer proberen
de instelling shrink to printable area is ook een goeie tip die gebruikt ik namelijk niet
maar auto rotate and centre gaat de printer dan neit gek doen qua de ene pagina horizontaal en de andere verticaal ?

ik gaat het zoieso met deze tips proberen
heb met meerdere tekeningen dit probleem gehad waaronder de f22 die ik overigens (de tekening) in de bak gegooit heb omdat ik het puzzelen niet zag zitten

ik hoop dat jullie gelijk hebben heb namelijk al me spulletjes al bij een gelegd voor de set up

dit is mijn set up waar ik hoop het mee te kunnen doen het zal waarschijnlijk niet ongelimiteerd vertikaal gaan maar vliegen zal het er wel mee

de motor
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3020 Brushless Outrunner Motor 1800kv

de regelaar zal net gaan denk ik
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 12amp (2A BEC) BESC

de accu iets wat zwaar deze heb ik ook in 2 cellen maar dit zal te weinig zijn vermoed ik
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 1000mAh 3S 30C Lipo Pack

en de 9 grams servo's

grtz lip

Ik vlieg met een 20A regelaar, je zult je gas wel ff iets moeten knijpen om de 12A regelaar niet in rook op te laten gaan...

Succes met de bouw!

Oh, ja, ik vlieg met 800mAh 3s 20c, hier pers ik zo'n 9 min vliegen uit.
Eigenlijk mag het nog iets lichter, maar het is te doen.

nou heren

hij zit in elkaar :)
het is niet moeders mooiste maar hij is recht en stevig
van de regelaar dat vermoeden had ik al
al vraag ik me af of hijd e 14 amp zal trekken als ik de replys lees
maar goed opgemerkt ik zal het in de gaten moeten houden

had alleen nog 1 vraagje zou het motortje genoeg vermogen leveren op 2 cellen ?
ik heb 5x5/6x3 en 8x4 props hier
nou is de 8x4 teveel van het goede en de 6x3 is zoeen gws die buigzaam is
het liefste zou ik me 5x5 propjes gebruiken
maar weet dan niet of ik me 2cellen pakketjes of me 3 cellen paketjes zal moeten gebruiken of ivm met de amps die het zal gaan trekken

hier in iedergeval me model tot nu toe helemaal kaal weegt hij 41gr
ik heb als ligger een koolstof latje gebruikt die ik vertikaal in de vleugel verzonken heb

op een of andere manier wil me memory kaart van me foto toestel niet geopend worden door me computer dus fotos zal ik later bijvoegen
hihi is al opgelost
full

grtz lip

Laatst bewerkt door een moderator:
is dus ook al klaar het gewicht valt me tegen eigenlijk 189.4 gr
helemaal compleet dit is wel met een 2 cellen 1000mah
ik heb hem met de neus omhoog gehouden en 3/4 gas gegeven en hij drukte zachtjes tegen me hand dus vermogen genoeg denk ik om te vliegen
dit was overigens met een 5x5 prop

heb ook een halve accu lading vol gas gegeven en de regelaar wordt lauw dus dat is ook mooi meegenomen

mocht deze de maiden niet overleven wil ik kijken of ik hem ken bouwen voor een 3cellen accu want heb ff me 3 cellen accu erop gelegd voor het balanceren maar voor dit model lijkt het wel erg zwaar te worden de 3 cellen accu is meteen weer 34 gr zwaarder waardoor ik over de 200gr ga komen en ik dit wel erg zwaar vindt worden

wat ik me eigenlijk afvraag zijn er mensen die een kf profiel hierop geprobeerd hebben ?

grtz lip

Gisteren Gerald ontmoet op de Open Dagen op Gilze Rijen. Was gezellig. Helaas had hij zijn grote nieuwe F-16 niet bij. De "kleine" was er wel, welke ook super was om naar te kijken. Zo gedetaileerd. Maar... Had wel een setup gemaakt van het motortje wat in de grote F-16 komt. KOLERE wat maakt dat ding een leven. Tafel die van zijn plek wilde komen.... bevestigingsbeugels die krom trokken door het geweld. Super om te zien. Had een filmje ervan gemaakt, alleen mijn microfoontje kon het geluid niet aan :mrgreen: (Mijn oren vonden het ook niet echt fijn op 1,5 meter ervan af). En om nou een filmje zonder geluid te uploaden... nee.

Nog steeds helaas geen maiden kunnen maken met de 16.

@lip Ik zit over de 200gram en met de 3cel, 1800 kv motortje en 5x5 prop zal het zo te zien geen problemen geven. Meer dan voldoende stuwdruk.

@Gerald

Laatst bewerkt:
@lip Ik zit over de 200gram en met de 3cel, 1800 kv motortje en 5x5 prop zal het zo te zien geen problemen geven. Meer dan voldoende stuwdruk.

Inderdaad, een MTOW (startgewicht) van 200 tot 250 gram is geen enkel probleem. Die van mij blijft steken op ongeveer 220 gram...

~Jolmer

wat ik me eigenlijk afvraag zijn er mensen die een kf profiel hierop geprobeerd hebben ?

grtz lip

ik heb zelf (nog) geen f16 maar ik kan je wel vertellen (uit ervaring) dat met een kf profiel je model echt veel beter vliegt, stukken stabieler (ook op hogere snelheid,
ik heb zelf het kfm 1 profiel gebruikt (op een Firefly)
kfm_airfoils.jpg

Groeten,
Sam

Ik heb de voorlijsten van alle flight surfaces taps geschuurd, met als resultaat een ontzettend stabiel airframe; ik kan stapvoets met high alpha voorbij vliegen, ook zonder LEF's of flaps...

~Jolmer

woeehoeeee hij doet het :D:D:D:D

me eerste start heel veel aan dit topic gehad
ik heb me gas steeds mee opgeschroeft tot hij uit me hand wou vliegen toen diepe teug lucht en gaan met die banaan
uiteraard moest hij uitgetrimmt worden maar vloog redelijk recht weg zodra me hand bij de stick was na het los laten meteen gas erop
hij stond te hoog uitgetrimmt en week uit naar rechts
dus ik hoogte gemaakt en uitgetrimt (voor zover als ik het voor elkaar kreeg)
goh wat is het lastig om te trimmen in de lucht
maar het is gelukt

hij gaat niet als een raket zoals ik al vermoede maar met de wind mee gaat ie redelijk hard
wat ik wel lastig vind is dat als je met de wind mee vliegt en dan moet omkeren
op het moment dat ie tegen de wind in draait gaat ie met zijn neus omhoog waardoor het er heel klungelig uit ziet en het lijkt alsof ie stalt maar na een paar minuten vliegen zag het vliegbeeld er al stuken beter uit

gheghe wat ziet dit er leuk uit in de lucht

er kwam iemand met me praten over waar ik eht kocht enz enz
en in me enthousiastme wil ik weer opstijgen l*l dat ik ben niet nagedacht over met de wind mee dus vol gas erop stallen en poef neus in de grond rofl
ach zo leer je je beheersing onder controle te houden rofl
ik dus hmmz ik wil helemaal nog neit stoppen dus tape uit me tas en zonder neus verder gevlogen rofl
hoewel hij nu wel contineu wou stallen
toch nog ff een accu leeg gevlogen neusje ligt nu te drogen en zit zo goed als weer in elkaar vanaaf weer ff proberen denk ik

die 3 cellen lipo wil ik nog ff mee wachten ik neem aan dat de snelheid dan ook omhoog moet ivm uit de lucht kletteren dus die komt op me volgende model

hebben jullie soms ook weleens het gevoel dat je denkt hmz had ik deze maar eerder gebouwd nou ik wel dus :D:D

grtz lip

@Lip: Gefeliciteerd man!

Gaaf hè?! Natuurlijk niet een enorm snelheidsmonster, maar je kunt er erg goed je reflexen mee trainen en warmhouden! ;)

~Jolmer

Nou van mij dan ook maar "Eene duyt in het sackje gedaen"

Ik heb hem van 3mm polypron gemaakt, daarom een vierkante 3mm. koolstof wingspar die over de hele vleugelbreedte loopt. De onderkant van de romp is wel 6mm depron. Ditalles uitgefreesd met mijn Phlatprinter.

Gewicht is 148 gram, met 3S 750 mAh LiPo komt ie op een takeoff mass van 217 gram.

LiPo zit aan de onderkant, want nadat ik de oorspronkelijke plek had uitgesneden vond ik het verticale deel van de romp daar toch wat te slap worden. Aan de onderzijde zit een stuk 3mm vierkante koolstofstaaf, (van de punt v/d neus tot aan het CG, alwaar de accu dmv een klittenbandje stevig aan vast gemaakt wordt.

De leeuw en andere decals zijn van plakfolie (uitgesneden met snijplotter).

Zijaanzicht, de servo's (3) zitten vóór het zwaartepunt

Onderkant, houd ik altijd lekker simpel, vind ik makkelijker om de orientatie in de lucht te houden:

Detail van de smokewinder, zit met de welbekende magneetjes aan de vleugel vast. (doordat de vleugel maar 3mm dik is steken de magneetjes iets uit):

En takeoff, een screencapture van m'n keycam, die net na de start een lege accu had, dus verder helaas geen filmpje...

Ik had geen witte smoke meer liggen, maar nog wel oranje, best wel toepasselijk eigenlijk ;-)

Mijn bevindingen:
# Toppertje!
# Unlimited vertical, zelfs met de "zware" oranje smoketrails!
# Blijft toch de mooiste kist! (maar ja, ben dan ook niet geheel neutraal ;-))

Dingen die ik bij de volgende anders zou doen:
# Bovenkant romp ook van 6mm depron maken, (is toch wat steviger)
# Ik vind de roll authority (wie weet hiervoor het goede NL. woord?) wat beperkt, dus ailerons uitsnijden en linken aan de elevons.

Gerald bedankt!

Gr, Martin

Ik had geen witte smoke meer liggen, maar nog wel oranje, best wel toepasselijk eigenlijk ;-)
Hey, wat leuk! M'n idee toegepast op andermans kist(je)! :mrgreen:
Weinig moeite en complexiteit om tóch een heel leuk effect te krijgen, hè?! ;)

Ziet er al met al erg leuk uit, Martin!

~Jolmer

Errug strak kistje Martin, mooi gemaakt! :thumbsup:

Met dat digitaal uitfrezen kun je misschien wel een hoop lui blij maken denk ik, animo genoeg lijkt me. :D

Grt,
Gerald

Back