Depron mini 2D F16, FUN!!!

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Gerald Rutten, 14 sep 2009.

  1. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Dan toch eindelijk

    Met enige vertraging dan toch de stap gezet en de volgende zooi besteld bij onze vrienden in Hong Kong:
    • 1x Corona RF4A-SB ontvanger (8 gr.)
    • 2x Hobby King 4.3g servo (8,6 gr.)
    • 1x CF 28-05 1600 KV motor (26 gr.)
    • 1x Hobby King SS18-20A ESC (18 gr.)
    • 2x Turnigy Nano 3S-950mAh accu (69 gr.)
    • 2x APC Style Prop 6x4
    • 2x APC Style Prop 5x5
    • 2x APC Style Prop 7x5
    Het kleurenschema gaat dat van de Thunderbirds worden (spaart lekker gewicht op verf ;) en ziet er cool uit). Met de verschillende propjes kan ik dan ook nog wat experimenteren. Met het totaal gewicht zou ik naar schatting toch rond de 200 gr. moeten kunnen uitkomen ? In het weekend nog even wat Depron halen en dan volgen snel wel wat foto's.

    Tips en commentaar zeer welkom.

    Gr. Raymond
     
  2. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    200 gram zal niet lukken volgens mij .. De motor en de regelaar zijn zwaar en deze zitten beide achter het zwaartepunt. Praktisch zeker dat er lood bij moet in de neus om het zwaartepunt goed te krijgen....
    Ik hoop voor u dat het lukt de 200 gram te behalen .
     
  3. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Precies mijn gedachte; wat leuk dat deze kistjes nog zo populair zijn. Die van mij is alweer geruime tijd geleden gecrasht, door een te ruige start met teveel motor torque en een niet controleerbare spin. Tijd om weer eens een nieuwe in elkaar te zetten...

    ~Jolmer
     
  4. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Hier ook weer tijd voor een nieuwe :lol:

    Loop met het idee om hem op te schalen naar ca 80 cm span. En dan uit dubbele dikte, dus 12mm depron. Iemand toevallig zoiets al eens gedaan?

    Dirk
     
  5. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Update

    Hier is even een tussentijdse update. Depron model zelf is klaar (op de beschildering na), maar ik wacht nog steeds op de set-up vanuit HK. Kan niet meer lang duren. Gewicht tot nu toe: 50 gr. Dat is met all-flying tail: 3mm koolstof asje in ABS buisje enn 1mm triplex roerheveltje. Beide flaperons hangen aan tape scharnieren. Er komen dus 3 servo's op deze vogel.

    [​IMG]

    Verkleint naar 70% is het ook een heel leuk vrije vlucht modelletje dat prima met een postelastiek te lanceren is. Wel een forse spijker in de neus voor het correcte zwaartepunt. Tevens een leuk knutselproject voor de dochters. Kunnen ze samen met papa ook een F-16 bouwen:

    [​IMG]

    Dat levert dan wel wat unieke camouflage patronen op 8O

    [​IMG]

    Vooral mijn jongste is erg fanatiek (vlammen-camouflage) en heeft al veel plezier gehad met het vliegen ermee.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Turbilence=NL=

    Turbilence=NL=

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dat ziet er wel geweldig uit :D
     
  7. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Update tussendoor

    Hier dan enkele foto's van het onderhanden werk:

    [​IMG]
    De 4-kanaals corona ontvanger onder de cockpit.

    [​IMG]
    Top view met de 950 mAh accu, 3 servo's (hoogte en 2x flaperon) en de 2204 motor.

    [​IMG]
    De motor en ESC. De propeller hangt er even los op.

    [​IMG]
    De accu en servo's.

    Totaal gewicht tot nu toe (exclusief beschildering, stuurstangetjes en propeller meenemer) slechts 193 gram! Door ESC en servo's zo veel mogelijk naar voren te zetten, heb ik geen lood nodig en kan de accu zover naar achteren dat er voldoende "vlees" over is dat ik niet bang hoef the zijn dat de accu naar voren uitbreekt bij een onverwacht harde landing. Als alles goed gaat is hij zondag klaar (misschien nog zonder beschildering, maar dat zien we wel na de maiden). Foto's volgen dan wel weer.

    Bouw ze..:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Weer een stukkie verder

    Na een uurtje werk op de draaibank een mooie prop meenemer rijker:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Totaal gewicht tot nu toe 201 gram.

    Nu nog wachten op wat accukabeltjes en we kunnen los :cool:.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Zou een 460 mAh 2s lipo ook te gebruiken vallen op dit model?

    Vandaag ook even het uitgesneden met dit als resultaat:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Hangt van motor en prop af, maar zal in geval van 2S niet heel snel gaan. Je zal een prop met grotere diameter en kleinere spoed moeten vliegen. Nu vliegt deze ook langzaam heel goed, dus een snelheidsduivel hoeft het niet te zijn.

    Ik vlieg deze met een turnigy 2204, 5x5 prop en een turnigy 800 mAh 3S (geen nanotech). De topsnelheid is behoorlijk. Vliegtijd ligt rond 10 min.

    Een 460 2S lipo is wel wat lichter, en dit toestelletje heeft wel wat gewicht in de neus nodig om het CG goed te krijgen. Dat is dan wel weer op te lossen met wat extra lood.

    Door de grotere prop ga je ook meer torque effect krijgen en daar heeft dit toestelletje met z'n korte vleugeltjes sowieso al mee te kampen. Dus niet vergeten de rechter elevon een paar mm'tjes hoger zetten dan de linkse!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Heel erg bedankt!

    Ik dacht als motor de 2204 te nemen icm. 8x4 prop (in de handleiding staat 7x6 aanbevolen, dus qua torque is het maar iets meer. Spoed is misschien wat laag maar ik wil hem niet snel laten vliegen ) en dan als regelaar een turnigy plush 10A. Als servo's ga ik voor 6g's gaan. Ik zal dan ook wel 2x 800mAh 2s lipo'tjes meebestellen, kost toch niks :p

    Goede setup lijkt me?

    Inmiddels hem ook de laatste details gegeven:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Die pin in de neus zou ik er zeker NIET opzetten !! Wil je iemand spiesen of een oog uitvliegen ?? Het eventuele slachtoffer kan evengoed jij zelf zijn ....
    De balsa lat in het neusje van 6x6 mm is al erg genoeg als je die tegen uw knikker krijgt .
     
  13. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Idd, daar had ik nog niet aan gedacht ! ;) Bedankt
     
  14. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Bestel dan ineens 800 mAh 3S lipo's en 5x5 props, daar vliegt ie uitstekend mee. Heb er zonet nog mee gevlogen en windstil was het zeker niet. Maar dit kistje vlieg je met gemak in variabele wind tot 3 a 4 beaufort.

    Origineel staat inderdaad 7x6 prop op de tekening vermeld, maar als je dit draadje doorspit komt op een bepaald moment naar voor dat een 5x5 prop beter is (lees hogere snelheid en minder torque effect).
     
  15. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Valt er dan ook nog goed traag mee te vliegen? Ik zou hem graag op een plaats vliegen waar niet zoveel ruimte is.

    Edit: ik ga dan toch maar voor 3s setup.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2013
  16. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Iemand een aanrader om als servo's te gebruiken. Ik heb wel al eens hxt500 gehad maar 2 van de 5 liepen vast of stroef, en de andere zaten vol met speling. Tips zijn welkom :p
     
  17. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik heb er 2 Hitec HS-50 servo's opzitten en die voldoen perfect. Zijn wel wat duurder dan de HXT's 500.

    Zo zag ie er uit. De bestickering ligt er ondertussen alweer vanaf :) Hij vliegt nog steeds!

    depron-f-16-gerald-rutten-willem-bravenboer-2
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Ben ik de enigste met het probleem dat mijn draden niet lang genoeg zijn? Ik krijg de batterij niet ver naar voor.. Draden verlengen zal het beste zijn zeker? Welke moet ik dan verlengen?
     
  19. Turbilence=NL=

    Turbilence=NL=

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    De dikke rode en zwarte van de lipo.
    Misschien is het handig om dit met 2 stekkers te doen, dan kan je hem ook nog bij andere toestellen gebruiken.
    En als je nog meer lipo's hebt kan je die ook gebruiken bij dit toestel.
     
  20. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Hey bedankt! Ik heb idd een tussenstuk gemaakt, en is idd de makkelijkste oplossing.

    Hij is klaar voor de maiden! :razz: Nu nog het goede weer :cool:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina