Depron mini 2D F16, FUN!!!

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Gerald Rutten, 14 sep 2009.

  1. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Maiden....or not

    Vandaag mijn F-16 voor het eerst losgelaten. Dat ging in eerste instantie goed: bovenhands weggegooid met half gas, een paar kleine correcties op hoogte en rolroeren en hij klom lekker weg.
    Echter, toen ik na ongeveer een meter of dertig op een hoogte van ongeveer 6-8 meter meer gas gaf, draaide hij zich direct op z'n rug en dook naar de grond. Dat kon ik niet meer op tijd opvangen en hij dook met 3/4 gas onder een hoek van 30 graden de grond in.....auw :(.

    Behalve een flinke deuk in mijn ego, lag de motor er af (zo weer gefikst) en was de neus tot halverwege de cockpit gereduceerd tot snippers (dat gaat wat langer duren om te repareren... zeker een hele middag ;)).

    Iemand nog tips om een herhaling te voorkomen ? Dan hoor ik ze graag !
     
  2. Turbilence=NL=

    Turbilence=NL=

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Zonde man :-(
    Jammer dat het niet goed afgelopen is....
    Volgende keer beter.
     
  3. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Vandaag de maiden gedaan, hij vliegt heel leuk :thumbsup: Had wel bij 2de lipo een motor die niet meer wou starten, denk dat er wat vocht in de motor was gekomen.. Maar, daarjuist getest en werkt weer !
    Enig minpuntje is dat ik nogal weinig uitslag heb en rolls oid niet echt mogelijk zijn.. Iemand hetzelfde probleem?

    Op het einde van dit filmpje een kort vluchtje:
    t2nKnPjJvus[/media] and mini F16 - YouTube
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Welke motor (kV) en prop vlieg je mee? Op 3S veronderstel ik even?
    Heb je eraan gedacht om de rechtse elevon een paar mm hoger te zetten? Dit toestelletje vliegt echt fantastisch, maar er zit 1 venijnig puntje aan: torque effect. Ik heb de 3S 800 mAh lipo zelfs ietsje rechts van de centerlijn zitten (3 à 4 mm) om dat torque effect te compenseren

    @ Jelle: de rolrate is inderdaad wat flauw tov de reactie op hoogteroer. Aileron uitslagen wat vergroten.
     
  5. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    F-16 specs

    Hallo Hans,

    Bedankt voor je reactie. M'n F-16 is uitgerust met een CF2805 motor, 1600kV op 3S 850mAh, met een 5"x5" prop. Op m'n rolroeren inderdaad iets rechts getrimd (ik heb hem gemaakt met twee flaperons en een pendelhoogteroer) en qua gewicht ook meer aan de rechterkant (hoogteroer servo, kabels, ESC). Torque speelt wellicht een rol, maar eerlijk gezegd stond er ook best wel een onstuimige en harde wind, misschien iets onderschat (of mijn eigen vliegkunsten overschat :cool: ).
    Snel repareren en binnenkort nog maar eens proberen.

    Gr. Raymond
     
  6. robert c

    robert c

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Klundert (NB)
    Ha iedereen,

    Afgelopen week weer een nieuwe f-16 gemaakt, de vorige was al grofweg 2 jaar oud gok ik. Hier een aantal foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb de accu nu onder de neus vastgemaakt met klitteband, dan is de neus wat steviger. Verder heb ik alle elekronica wat verder naar voor geplaatst tov. de vorige zodat de accu iets minder ver naar voor hoeft.

    Echt een leuk model. :D

    Robert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Kijk! Leuk dat je er zo lang plezier van hebt. Mijn laatste heeft al meer dan een jaar niet meer gevlogen, té druk met andere (leuke) hobby dingen ;).

    Die accu aan de onderkant ziet er wel spannend uit, niet bang dat hij er een keer uitgetrokken wordt?

    Groetjes,
     
  8. robert c

    robert c

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Klundert (NB)
    Het zou me niets verbazen als tie in de lucht er een keer uit komt zeilen, maar tot nu toe is het nog niet gebeurd. :) Het liefst zou ik de accu vastzetten met een bandje of strapje, maar die heb ik niet, en zou zo snel niet weten waar ik ze zou kunnen halen. De accu kan wel een beetje schommelen nu en dat is verre van ideaal.

    De rolrate vind ik nog te laag, en ook met grote uitslagen word die niet veel beter. Misschien binnenkort eens proberen met ailerons in de vleugels, dat moet wel helpen.

    Om de pushrods te ondersteunen/geleiden gebruik ik tywraps, een handige truc voor scratchbuilds (opgepikt bij Flitetest). Ik zal er zsm een foto van plaatsen.


    Robert
     
  9. robert c

    robert c

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Klundert (NB)
    [​IMG]

    Zo zit de accu dus vast.

    [​IMG]

    Dit bedoelde ik dus in de vorige post. Goedkoop, snel, licht en eenvoudig. Ideaal toch?

    [​IMG]

    En dit is het oude model, ik heb even ailerons gemaakt, het is de bedoeling dat ik met dit model eenvoudig alles uit kan proberen zonder in het 'mooie' model te snijden.

    Robert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Och, en anders snij je toch effe een nieuwe :D, middagje bezig en je hebt weer een nieuwe airframe. Wat die accu betreft, je hebt bij de bouwmarkt van die velcro (klitteband) strips. Zitten in een verpakking van 8 geloof ik in diverse kleuren. Kun je bijvoorbeeld gebruiken om computer bedrading te binden of zo en zijn 10mm breed. Deze heb ik bij de mijne ook, omwikkeld onder het schuim. Simpel, licht en makkelijk.

    Groetjes,
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dit bedoel ik, dit was de eerste prototype, vandaar servo's op andere plaats. Het klittebandje zit wel op alle kistjes zo. Bij jou kun je hetzelfde doen, maar dan dus omgekeerd. ;)

    Groetjes,

    [​IMG]
     
  12. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik heb deze methode ook gebruikt en dat werkt perfect!

    Sleufje links en rechts (volgens de breedte van je accu), sleufje onder (centimetertje 'vlees' onder de horizontale romp laten) en de bovenzijde van de opening voor de accu extra rechthoekje uitsnijden waar de klitteband mee door kan.

    Of omgekeerd als je accu aan de onderzijde zit.

    Ik heb de accu 3 a 4 mm naar rechts zitten tov de aslijn om torque te compenseren.
     
  13. robert c

    robert c

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Klundert (NB)
    Dat bedoel ik ook ;). Ik zal eens bij de bouwmarkt binnenstappen, want het lijkt me inderdaad erg handig.

    Robert
     
  14. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Voorburg
    Hallo Gerald

    ten eerste ik vind uw depron f16 egt super ik ben ook al een tijdje geleden begonnen met bouwen en ben nu bijna klaar met verven en ik vroeg me af of mijn setup wel zwaar genoeg is of dat ie te ligt is alles bij elkaar weegt 134 gram (motor, motormount, regelaar, accu en de servos), de kist zelf weegt 45 gram dus totaal van 179 gram :p en hier een paar fotos:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    bovenkant die net af is
    [​IMG]
    nu ook de onderkant af! (20-augustus-2013)
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2013
  15. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Hey, die 'Tiewraps' is inderdaad een leuke tip! Die kan ik wel gebruiken :D

    Grappig overigens, je ziet de naam van die dingen op ontzettend veel verschillende manieren gespeld. Volgens mij is het 'Tie' van 'binden' en 'wrap' van 'wikkelen'. ;)
     
  16. robert c

    robert c

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Klundert (NB)
    Het is inderdaad Tie-Wrap ;)
     
  17. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Nee hoor, dat is precies goed, zo zwaar weegt de mijne ook.

    Succes!

    Groetjes,
    Gerald
     
  18. JessOakden

    JessOakden

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    1
    Gerald Rutten
    Ik denk dat de lancering is echt een heel leuk ding. Volgens de zender, drukt u op de linker duim stok iets naar rechts, rechtdoor start. Gas en de rechter joystick en dan langzaam, daar achterin, mixers en blaas dat ding. Voor jetters, het is inderdaad een prachtig apparaat om het evenwicht te behouden. Reflecterende scherpe zweefvliegtuig, verbeteren snelle batterij is vol pomp weer terug te vinden. Deze zijn geweldig!
     
  19. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Voorburg
    Dank u Gerald hij zier er nu zo uit:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik ga binnenkort m'n 3de F-16 maken. De eerste is na 2 jaar aan vervanging toe en een tweede heb ik voor een familielid gemaakt.

    De bedoeling is om deze met een HK Orange RX3S ontvanger met 3 assige gyro uit te rusten om wat te experimenteren.
    Verder wil ik ns informeren of er iemand een versie vliegt die met richtingsroer is uitgerust en hoe dat dan praktisch uitgevoerd is... (eventueel foto's?)
     

Deel Deze Pagina