In navolging van de topics van Lex, Rolf92 en pompebled mijn eigen airboat ook maar eens wat aandacht geven.
Omdat dit mijn eerste post is hier; ik ben Peter, 29 jaar en sinds begin dit jaar actief met RC. Vooralsnog alleen met vliegend materiaal maar aangezien het weer het niet echt mogelijk maakt om te gaan vliegen en ik toch wat rc-ontspanning wilde ben ik een airboat in elkaar gaan zetten.
Na een plaatje epoxy met een motor een iets serieuzer bouwwerkje in elkaar gezet in een uurtje of twee, met het volgende resultaat:
Een echte airboat is het niet omdat het ding niet waterdicht is. Dit bouwwerkje gaf me de nodige input om te verbeteren. Zoals op het filmpje te zien is, is het ding zeer onstabiel maar wel lekker snel (ca. 50km/h op een voetbalveld met een speed 400 motor). De maat vond ik dus goed, maar het mocht stabieler. Daarmee ben ik aan de slag gegaan, eerst wat schetsen op papier gemaakt en met het idee dat me beviel wat depron-delen gaan snijden:
In elkaar schuiven en lijmen:
Bodem eronder, roerservo geplaatst:
Iets verder dicht, de motor-mount is zichtbaar en in het midden is de servo van de batterijklep zichtbaar. De motor is een fractie achterover geplaatst, de prop blaast dus iets naar beneden gericht.
Van de verdere bouwfases heb ik weinig foto's. Het idee achter de batterijklep-servo is dat ik het klepje goed dicht kan houden zonder tape of klittenband. Kleine magneetjes heb ik helaas niet voorhanden. Voordeel hiervan is echter dat de klep enigszins kan helpen bij het remmen, als zal dat effect minimaal zijn. Om het bootje aan de grond te houden zonder teveel extra gewicht heb ik ook een hoogteroer toegevoegd die ik desgewenst kan trimmen om de neus naar beneden te houden. Op mijn zender heb ik een mixinstelling gemaakt zodat dit roer volledig naar boven klapt als ik de schakelaar van het batterijklepje omzet.
Om alles stabiel te houden is het een trimaran geworden; twee kleine drijvers verbonden aan de romp via een carbon-staaf. Het totaal:
Zojuist een testrun gemaakt en het idee werkt, het geheel is een stuk stabieler dan de eerste versie en klapt niet eenvoudig om. De remwerking valt me ook zeker niet tegen, de snelheid is een stuk lager en na een stuk snelheid maken remt het geheel sneller af. Helaas gezien de wind niet heel uitgebreid kunnen testen, aangezien de wind toch wel invloed heeft op zo'n klein dingetje
Motorisering en elektro is grotendeels standaard Multiplex Merlin materiaal; motor, esc en accu komen daaruit. Verder die eenvoudige conrad-servo's voor de besturing. Alle commentaar en verbeterpunten zijn welkom
Omdat dit mijn eerste post is hier; ik ben Peter, 29 jaar en sinds begin dit jaar actief met RC. Vooralsnog alleen met vliegend materiaal maar aangezien het weer het niet echt mogelijk maakt om te gaan vliegen en ik toch wat rc-ontspanning wilde ben ik een airboat in elkaar gaan zetten.
Na een plaatje epoxy met een motor een iets serieuzer bouwwerkje in elkaar gezet in een uurtje of twee, met het volgende resultaat:
Een echte airboat is het niet omdat het ding niet waterdicht is. Dit bouwwerkje gaf me de nodige input om te verbeteren. Zoals op het filmpje te zien is, is het ding zeer onstabiel maar wel lekker snel (ca. 50km/h op een voetbalveld met een speed 400 motor). De maat vond ik dus goed, maar het mocht stabieler. Daarmee ben ik aan de slag gegaan, eerst wat schetsen op papier gemaakt en met het idee dat me beviel wat depron-delen gaan snijden:
In elkaar schuiven en lijmen:
Bodem eronder, roerservo geplaatst:
Iets verder dicht, de motor-mount is zichtbaar en in het midden is de servo van de batterijklep zichtbaar. De motor is een fractie achterover geplaatst, de prop blaast dus iets naar beneden gericht.
Van de verdere bouwfases heb ik weinig foto's. Het idee achter de batterijklep-servo is dat ik het klepje goed dicht kan houden zonder tape of klittenband. Kleine magneetjes heb ik helaas niet voorhanden. Voordeel hiervan is echter dat de klep enigszins kan helpen bij het remmen, als zal dat effect minimaal zijn. Om het bootje aan de grond te houden zonder teveel extra gewicht heb ik ook een hoogteroer toegevoegd die ik desgewenst kan trimmen om de neus naar beneden te houden. Op mijn zender heb ik een mixinstelling gemaakt zodat dit roer volledig naar boven klapt als ik de schakelaar van het batterijklepje omzet.
Om alles stabiel te houden is het een trimaran geworden; twee kleine drijvers verbonden aan de romp via een carbon-staaf. Het totaal:
Zojuist een testrun gemaakt en het idee werkt, het geheel is een stuk stabieler dan de eerste versie en klapt niet eenvoudig om. De remwerking valt me ook zeker niet tegen, de snelheid is een stuk lager en na een stuk snelheid maken remt het geheel sneller af. Helaas gezien de wind niet heel uitgebreid kunnen testen, aangezien de wind toch wel invloed heeft op zo'n klein dingetje

Motorisering en elektro is grotendeels standaard Multiplex Merlin materiaal; motor, esc en accu komen daaruit. Verder die eenvoudige conrad-servo's voor de besturing. Alle commentaar en verbeterpunten zijn welkom

Laatst bewerkt door een moderator: