Depron 'snowboat'.

In navolging van de topics van Lex, Rolf92 en pompebled mijn eigen airboat ook maar eens wat aandacht geven.

Omdat dit mijn eerste post is hier; ik ben Peter, 29 jaar en sinds begin dit jaar actief met RC. Vooralsnog alleen met vliegend materiaal maar aangezien het weer het niet echt mogelijk maakt om te gaan vliegen en ik toch wat rc-ontspanning wilde ben ik een airboat in elkaar gaan zetten.

Na een plaatje epoxy met een motor een iets serieuzer bouwwerkje in elkaar gezet in een uurtje of twee, met het volgende resultaat:

Een echte airboat is het niet omdat het ding niet waterdicht is. Dit bouwwerkje gaf me de nodige input om te verbeteren. Zoals op het filmpje te zien is, is het ding zeer onstabiel maar wel lekker snel (ca. 50km/h op een voetbalveld met een speed 400 motor). De maat vond ik dus goed, maar het mocht stabieler. Daarmee ben ik aan de slag gegaan, eerst wat schetsen op papier gemaakt en met het idee dat me beviel wat depron-delen gaan snijden:
PC202758.JPG

In elkaar schuiven en lijmen:
PC212761.JPG

Bodem eronder, roerservo geplaatst:
PC212764.JPG

Iets verder dicht, de motor-mount is zichtbaar en in het midden is de servo van de batterijklep zichtbaar. De motor is een fractie achterover geplaatst, de prop blaast dus iets naar beneden gericht.
PC222770.JPG

Van de verdere bouwfases heb ik weinig foto's. Het idee achter de batterijklep-servo is dat ik het klepje goed dicht kan houden zonder tape of klittenband. Kleine magneetjes heb ik helaas niet voorhanden. Voordeel hiervan is echter dat de klep enigszins kan helpen bij het remmen, als zal dat effect minimaal zijn. Om het bootje aan de grond te houden zonder teveel extra gewicht heb ik ook een hoogteroer toegevoegd die ik desgewenst kan trimmen om de neus naar beneden te houden. Op mijn zender heb ik een mixinstelling gemaakt zodat dit roer volledig naar boven klapt als ik de schakelaar van het batterijklepje omzet.

Om alles stabiel te houden is het een trimaran geworden; twee kleine drijvers verbonden aan de romp via een carbon-staaf. Het totaal:
PC242781.JPG

Zojuist een testrun gemaakt en het idee werkt, het geheel is een stuk stabieler dan de eerste versie en klapt niet eenvoudig om. De remwerking valt me ook zeker niet tegen, de snelheid is een stuk lager en na een stuk snelheid maken remt het geheel sneller af. Helaas gezien de wind niet heel uitgebreid kunnen testen, aangezien de wind toch wel invloed heeft op zo'n klein dingetje :)

Motorisering en elektro is grotendeels standaard Multiplex Merlin materiaal; motor, esc en accu komen daaruit. Verder die eenvoudige conrad-servo's voor de besturing. Alle commentaar en verbeterpunten zijn welkom :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er super uit! Heel creatief ontwerp met die achterste drijvers :) Is er nog snelheidsverschil met de eerste versie? Ik kan me voorstellen dat de drijvers iets meer weerstand geven.

Dankje :) De nieuwe is sneller, de bodem is een stuk ronder dan bij de eerste waardoor er minder contactoppervlak is, daarnaast is de motorisering iets zwaarder en het geheel een stukje lichter.

Nope, waterdicht issie niet, maar daar ga ik nog wel voor zorgen. Drijven doet ie in ieder geval wel goed en stabiel, alleen zodra ik gas geef komt een deel onder water dat niet volledig dicht is.

Vandaag voor het eerst fatsoenlijk kunnen testen en ik ben niet tevreden. Op de wat hardere ondergrond is het gedrag veel minder en de voorkant is dan echt te licht. In de zachtere sneeuw zakt het geheel een stuk verder weg en is het gedrag gewoon goed, maar nu ging het niet lekker. Daarnaast vreet de sneeuw de onderkant weg.

Ik heb een zwaardere lipo besteld, de 450 die er nu in zit is te licht, de 2200 die ik heb liggen veel te zwaar, dus ik ga het met een 800 proberen. Daarnaast staat de onderkant nu in de pantser-vernis, waarmee ik m'n eerdere airboat ook behandeld heb. Dat werkte daarop erg goed dus ik verwacht een soortgelijk resultaat op deze.

Een filmpje dat een idee geeft van het ding:

Laatst bewerkt door een moderator:
Erg leuk!
Waarom zou je er geen 2 kleine ski's of zo onder zetten? Zou toch een beter gedrag moeten geven dan de bolle onderkant als contactoppervlak.
Minder slijtage: ski's in alu of zo.

Is zeker een optie, even kijken wat het weer gaat doen. Onderkant staat nu in ieder geval in twee lagen vernis, morgen even opschuren en dan een laatste laag. Als het goed is heb ik dan ook m'n zwaardere lipo binnen.

Back