Depron stabilo & kielvlak

Ik heb een HK mini-DLG waarvan ik de vleugel wil gebruiken voor een romp die qua maten overeenkomt met de originele mini-DLG.
Dit wil ik doen om enkele redenen. Ik wil weer wat te knutselen hebben en ik wil het lichter maken dan de originele DLG... (pull besturing met veer). Ook wil ik alles vastmaken aan een vierkante carbonpijp die van voor tot achter loopt. Hoe ik een aerodynamische pod om de voorzijde krijg weet ik nog niet...

Het stabilo van die HK is gemaakt van carbon versterkt depron. Er is een flinterdunne laag carbon aangebracht en in de lengterichting ook wat strengen. Ik zet mijn vraagtekens bij die flinterdunne carbonlaag. Het lijkt me dat de een laagje dunne (0.18g) geweven glasvezel lichter en sterker is. Bovendien is dat lichte carbon erg duur en ook nog eens constant in backorder.

Ik vroeg me af of het voor deze toepassing een goed idee is om een stuk depron aan beide zijdes in te dekken met glasvezel en carbon rovings en dit uit te laten harden tussen 2 glasplaten. Dan pas achteraf, na het volledig uitharden, deze sandwich op maat te snijden in dezelfde vorm als het origineel...

Laatst bewerkt:
[post39]

Hier staat uitgelegd hoe ik ze bouw, dit kan ook prima met depron en een carbon roving ipv dat spread tow en rohacell.

Emc vega kun je goedkoop spullen halen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Met "spread tow" bedoel je die carbon tape?
Is hieroverheen geen epoxylaag meer gelegd?
Die carbon laat niet los?
Wat ik zelf in gedachte had lijkt zo wat onnodig complex of is er toch iets voor te zeggen?

Ik ben even op die site geweest...
Ze hebben daar ook dunne carbonplaten...
Hoe werkt dat als kielvlak/stabilo? 1mm?
Misschien gewoon eens proberen...
Toch alleen glasvezeltape en het werkt..
Wat gebruiken jullie precies voor die veer? In een filmpje zag ik dat ze een hoek van 90 graden gebogen werden...

PS... wat een slechte website van die EMC Vega... welke maat is die carbon/balsa sandwich?

Laatst bewerkt:
Ik zag ook nog ergens een tip t.a.v. mylars van de Axxion. Als welk product wordt het verkocht? En wat is er nog meer interessant daar? Ik meen dat elders iemand iets zei over een fijne lijm daar.

Weet iemand overigens waar ik gratis of voor weinig een koelkastpomp kan krijgen? En tip voor vaccuummeter? Ik denk dat ik de tank van PVC-pijp ga maken volgens een beschrijving op het Internet.

5u7ynyra.jpg

als document folder. heeft een matte en glanzende kant

en wat je daar nog meer kan gebruiken: mengen van epoxy op plastik bordjes, plastic messen als roerspatel, rollertjes, verf voor je mylars, tape, handschoenen van wubber ..... genoeg!!

Overigens, depron roertjes maken en dan tussen twee glasplaten?, ...doe het zoals hieronder beschreven staat, werkt best ok, ook met actionmylars ipv wax paper, heb op deze wijze veeeel roertjes gemaakt.

http://www.rcarticles.9f.com/WaxPaper/waxpaper.htm

Laatst bewerkt:
Die A3 mappen kunnen wel eens uit het assorti zijn gehaald bij de action. had mazzel en kon de laatste 3 meenemen, maar 3 andere filialen had ze al uitverkocht en het naambordje van het schap weggehaald.

Je kan altijd nog een pak A3 mappen online bestellen. Als je goed zoek is er wel wat voordeligs te vinden.

Als ik eerst die pomp moet scoren ben ik natuurlijk al wat extra tijd kwijt. Geeft natuurlijk wel veel voldoening.en zelfgemaakte drukschakelaar van 2 messing buisjes is denk ik ook leuk om te maken. Of zijn die niet zo duur? Ik begin langzaam wel te denken dat zelfbouw een stuk duurder is. Ik kijk nu naar mijn carbon hobbyking vleugel en die is denk ik een stuk mooier dan ik voorlopig ooit kan maken... we zien wel. Bedankt voor alle tips. Ik moet denk ik vooral eens aan de slag.

Zelfbouw in mijn beleving niet echt goedkoper....zeker niet als je de spullen nog bij elkaar moet harken en je alleen voor jezelf bouwt. Ik heb nu spullen besteld , weliswaar voor meerdere dlg's, maar je bent zo 3 4 500 euro verder verder en dan moet je alles nog maken !!. En je hoeft maar 1 dingetje fout te doen en zijn je eerste bag-sels mislukt. Alleen al het gedoe om alle spullen in huis te krijgen.....ritje naar de action, dan weer naar de hubo, dan weer naar weet ik veel.....omdat die de enige die dat ene dingetje heeft....:hammer:

Je moet het doen omdat je het leuk vindt, en het wat helpt is als je voor je vliegmaten af en toe eens wat kan maken...want dan maak je meerdere vleugeltjes per jaar oid en dat drukt dan een beetje de kosten, en zorgt ervoor dat jet ook een beetje in je vingers krijgt.

Als je een beetje je weg weet te vinden in het DLG wereldje en je bent niet van plan veel te bouwen dan heb je voor minder/hetzelfde geld óók je dlg spullen bij elkaar.

Laatst bewerkt:
Met "spread tow" bedoel je die carbon tape?
Is hieroverheen geen epoxylaag meer gelegd?
Die carbon laat niet los?
Wat ik zelf in gedachte had lijkt zo wat onnodig complex of is er toch iets voor te zeggen?

Ik ben even op die site geweest...
Ze hebben daar ook dunne carbonplaten...
Misschien gewoon eens proberen...
Toch alleen glasvezeltape en het werkt..
Wat gebruiken jullie precies voor die veer? In een filmpje zag ik dat ze een hoek van 90 graden gebogen werden...

PS... wat een slechte website van die EMC Vega... welke maat is die carbon/balsa sandwich?

Hoop vragen zeg :D , kzal er een paar proberen te beantwoorden.

>>spread tow" bedoel je die carbon tape

Nee, spreadtow is weefsel wat in brede banen is geweven, dambord motiefje

>>Ze hebben daar ook dunne carbonplaten...

nee veel te slap / te zwaar / geen profiel dus snel loslaten van aanstromende lucht.

>>Wat gebruiken jullie precies voor die veer? In een filmpje zag ik dat ze een hoek van 90 graden gebogen werden...

Gewoon een gitaarsnaar van 0,3 of 0,4 mm , hoek is een beetje afhankelijk van de sterkte van het staaldraad, 90 graden, maar kan ook meer zijn, proef ondervindelijk.

Laatst bewerkt:
Ik heb een vacuümpomp kunnen lenen. Wel een zonder tank. Nu nog slang, kraan en zak regelen... Die A3-mappen als ze er nog zijn.
Ik heb nog ooit carnaubawas gekocht voor mijn motor. Is dat nu nog een verbetering als ik die op die mylar aanbreng vooraf? Vanavond ga ik de roertjes van balsa snijden en schuren... Ik hoop dat ik morgenavond kan beginnen....

>>spread tow" bedoel je die carbon tape

Nee, spreadtow is weesel wat in brede banen is geweven, dambord motiefje

'Spread tow' is een platte carbon roving, een tape, bv 20 mm breed en héél dun.
Hiermee kan je een ligger in een vleugel of stabilo maken. Impregneren met epoxy, deppen en verwerken.
A-SPREAD Carbon fibre tape 31 g/m² (UD, IMS 65) 27 mm | R & G Faserverbundwerkstoffe GmbH

'Spread tow weefsel' is een weefsel van 'spread tow' tapes met het bekende(?) dambord motief.
A-SPREAD Carbon fabric 62 g/m² (PW, IMS 65) 92 cm | R & G Faserverbundwerkstoffe GmbH

PS de voorbeelden zijn gewoon voorbeelden en niet per sé aanbevelingen (hoewel deze zin ook weer niet gelezen moet worden als een afwijzing van de producten).

Rick

Mijn eerste poging was een fiasco.
Vanmorgen slang gekocht en die A4-mappen bij de Action. Bij Polyservice vroeg ik nog of ik een aparte slang nodig had voor tussen de folie, maar hij zei dat de pomp zo hard aan de folie zuigt dat alles dicht trekt.
Nog vlug de slang schuin afgesneden in de hoop dat het dan minder lekte, maar nee.
Ik heb toen maar lijmklemmen gepakt en stukken hout en ik hoop dat in ieder geval de carbonversterkte vleugelhouder gelukt is. Morgen zie ik dan of de schade beperkt is gebleven. Het is voor een experimenteel toestel, maar toch....
Een eerder testje met een stuk balsa tussen wat mylar was goed gelukt.

Ik denk dat het aan de pomp ligt. Vermoedelijk is die niet veel beter dan een koelkastpomp. Er zit ook geen tank aan en een meter en kraan evenmin.

Nu zou ik deze pomp kunnen kopen... https://www.pinearts.nl/index.php/pompen/vacuumpomp-23-ltr-min.html

Het is zo goedkoop mogelijk, maar als het onvoldoende is dan is het natuurlijk ook weggegooid geld..
Jammer dat ik het proces nooit in het echt heb gezien....

Laatst bewerkt:
Het is normaal om wc papier oid te gebruike tussen de vacuumzak en mylar, met wat extra wc papier rond de opening van de slang. Hierdoor kan het vacuum via de wc papier overal komen

Hmmm, ik moet zeggen dat ik ok met de aquariumpomp een heel eind gekomen ben en heel wat afgezogen heb :D ....maar nu met ervaring met de pomp van Niels wil ik toch niet meer terug naar mn aquariumpomp.....maar 't kan wel...met aquariumpompje...idd

WilTec - Airbrush | Kompressor | Mini Airbrush Kompressor Airbrushkompressor & Vakuumpumpe - AS20W 34202

Ik zit aan deze te denken, maar eem aquariumpomp,kost een paar tientjes en daarmee heb ik er al een heleboel gebouwd....

Ja, die is inderdaad aantrekkelijker dan wat ik had gevonden. Goedkoper en naar het lijkt ook nog beter. Omdat ik dus bereid was die 100 euro uit te geven heb ik ook naar de andere modellen gekeken. Voor iets meer heb ik de dubbele luchtverplaatsing. Wel geen compressor meer... Of gewoon dát model?
Gebruiken jullie er nog een tank tussen? Ik kan me voorstellen dat je dan ineens een hele flinke onderdruk kunt creëren... Maar misschien ook helemaal onnodig..
Heel vervelend allemaal als je het niet eerst gezien hebt en je maar iets moet voorstellen...
Moesten jullie het ook zo leren?

Dat toiletpapier ga ik natuurlijk gebruiken de volgende keer, maar was het met een goede pomp vermoedelijk wel goed gegaan of heb ik volledig lopen klunzen?

Back