Dfc rotorkop op mini titan e325

Is het mogelijk een dfc rotorkop van align op een e325 te plaatsen en zijn er modificaties voor nodig.
Heeft er hier iemand ervaring mee?

Mvg Tom
 
Een gewoon fbl hoofdje zou zeker moeten lukken.. of hoeft het echt dfc te zijn.. heb niets tegen dfc maar gewoon fbl vliegt ook heel goed hé..
 
Ik ken piloten uit het vliegclubje waarmee ik vlieg en die hebben DFC koppen op hun Helikopter gehad.
Er zijn erbij die dat minder prettig vonden vliegen dan een reguliere FBL kop.
Vr Gr E
 
Ik wil mijn mt ombouwen naar fbl.
En ik heb nog een kop van een trex 450 pro dfc liggen daarmee vroeg ik mij dat af.
Ik dacht gek om ene te kopen als ik ene heb liggen.
Maar als een gewone fbl kop beter vliegt kan ik mss beter een andere halen.
Zijn er suggesties i.v.m. Merk, en waar te verkrijgen.
Alleszinds toch al bedankt voor de reacties.
Grtz
 
Ha ok op die manier.. ai heb ik geen idee van persoonlijk..
Vlieg dfc op 1 heli en vliegt zeer goed, maar de fysieke wetten kloppen idd niet 100 procent.

Maar goed daar gaat het nu niet over, ik heb een goede tip vr jou denk ik,kijk is in de afdeling te koop helis, daar staat ergens bovenaan een mt te koop met fbl head dus die persoon moet er meer over weten.. dat dfc hoofdje kan je altijd nog eventueel verkopen hé :)

Mvg
 
Ik heb het gevonden.
De dfc kop van align past zonder problemen op de as, precies alsof hij is er voor gemaakt.
Het probleem was dat de originele swashplate niet compatibel is met de dfckop.
Ik kon de dfckop wel aansluiten op de originele swash, maar dat was het probleem deze swash houd de krachten van dfc niet uit denk ik en ik ga het ook nie proberen.
De originele dfc swash van align kon ik niet gebruiken omdat de antirotationpin aan de verkeerde kant stond.
Bij align staat de antirotationbracket achteraan en bij de mini titan vooraan.

Nu moet da lukken dat lynx een upgrade heeft gemaakt voor de blade 450x, een dfc rotorkop met dfc swash.
En die dfc swash past op de mini titan zonder modificaties op de kogels na.
Ik hoop hiermee anderen ook te kunnen helpen.
De nummer van die swash is LX1362 of LX0613.
 
beetje onzin.
je hebt de dfc swash niet nodig.
gewoon de normale aanhouden.

punt is wel, dat de hoofdas veel langer is dan bij de dfc heli's.
en de originele linkjes moeten de krachten op gaan vangen.
dat is het hele probleem met dfc.
en dat zal hoogstwaarschijnlijk ook een probleem worden met jouw mini titan.

daarnaast. ik heb ook een mini titan, ik vlieg flybarless zonder stabilisatie.
in eerste instantie heb ik een kop gepakt die ik nog had liggen, een kop zonder feathering shaft.
een kop volledig zonder demping.
de dfc kop heeft ook geen demping.

zonder demping wilde de mini titan zichzelf aanranden.
tijdens optoeren trilde de zaak zo gigantisch, dat de rotorbladen de staart eraf wilde halen.
heeft wat schade tot gevolg gehad.

mijn tip, geen dfc erop.
gewoon een normale fbl kop pakken.
ik heb toen de originele fbl kop gepakt van thunder tiger
vliegt geweldig.

dfc is leuk. maar wel een beetje een hype.
s niet perse noodzakelijk om een goed vliegende heli te krijgen
 
nee, swash naar kop.

bij dfc mogen die zijwaarts niet verdraaien, dus moet er een andere set op, de dfc set.
en die is er maar op 1 lengte.
dus moet je de swash omhoog brengen (langere linkjes tussen servo en swash)
of de kop omlaag (as inkorten). maar dan moet je ook het gat opnieuw boren.
en de mini titan is al vrij laag.
 
even voor de volledigheid, kleine uitleg over DFC..

Voordelen DFC:
- Kop zit lager. mooier om te zien.
- De kop zit nu dichter bij het zwaartepunt, waardoor de heli actiever gaat reageren.
- De DFC koppen hebben geen swash meenemer nodig. de middenring van de swash mag natuurlijk niet stil gaan staan.. dus moet er iets zijn wat hem meeneemt.
origineel is dat dus de swash meenemer, een dingetje wat simpelweg tussen de kop en swash in geschroeft zit.
bij een DFC kop zijn de linkjes "hard", en kunnen zijwaarts niet bewegen. Hierdoor nemen zij de middenring van de swash al mee.
- GEEN ANDERE SWASH NODIG!!!!!! align heeft een hele mooie dfc swash uitgebracht. eens.
Alleen gaan de linkjes vanaf de kop tijdens de vlucht nu exact bewegen in de richting van de ball. Kortweg, stel je zou te zachte rubbers in de kop hebben zitten en de rotordisc beweegt in vlucht, ploppen de linkjes netjes van de swash af.
waar dit bij een "normale" swash niet gebeurt.
Waarom heeft align dan die nieuwe swash uitgebracht, zij zullen het toch wel weten? geen idee. maar krachtentechnisch klopt de dfc swash niet.
vermoeden bestaat dat men gewoon een nieuwe swash wil verkopen.

Nadelen DFC:
- Geen demping. normaal zit er in de kop een feathering shaft. niet altijd, maar meestal wel.
die feathering shaft zit in rubbers, en maken enige beweging mogelijk, waardoor de rotordisc ten opzichte van de heli een beetje kan bewegen.
hierdoor gaat de heli wat netter vliegen, en worden zaken een stuk minder kritisch.
Bij DFC, door eerder genoemd verhaal met losploppende linkjes, MAG die rotordisc absoluut niet bewegen tov de heli!
Dus zit er een stuk pvc in de kop als "demping".
geen demping dus.
- Door gebrek aan demping in de kop, gaat het minimale toerental stevig omhoog.
zoals een vliegtuig een stall speed heeft, heeft een rotor een bepaald laagste toerental waarbij alles nog lekker vliegt.
ga je onder dat toerental vliegen, gaat de staart op en neer dansen. als dat gebeurt, zachtere rubbers in de kop of toerental omhoog.
o wacht, dfc kop. Stop er een zachter rubber in, en je linkjes vliegen eraf.
- kop gaat omlaag richting de heli. Wat ook meteen de kans op een tail strike verhoogt!
dus moeten de hoofdbladen strakker gezet worden. Moet je wel erg in hebben..


dat was ff specifiek DFC. door een hoger toerental minder vliegtijd etc, maar dat kunnen we zelf best invullen ;-)

Over die align swash, op mijn mini titan had ik toendertijd een rotte swash zitten, en had nog een normale align swash liggen.
heb toen van een stuk rondslingerend alu en een dremel even een anti rotation dingetje gemaakt.
eigenlijk hoeft hij alleen te zorgen dat de swash niet meedraait, dus zoveel kracht komt er ook niet op.
hij is wel erg belangrijk.. dat wel..
maar ik heb dus mn mini titan een align swash gegeven, en met wat huiswerk passend gemaakt.
net wat je zelf wilt.

Pak je trouwens een "normale" fbl kop, zoals thunder tiger voor de mini titan in het gamma heeft zitten, past het meteen en hoef je ook niets te veranderen.
heb je een V1 mini titan is het raadzaam om de kunststof swash te vervangen voor een alu versie. verder kwestie kop erop en gaan..
en je kunt gewoon zachtere rubbers toepassen als je dat wilt.
geen hyper speciale swash nodig. en het vliegt echt goed...
mijne vliegt zonder stabilisatie echt goed met die kop. en a symmetrische bladen, niet vergeten ;-)
 
Een paar vluchten gedaan met mt en dfc erop vliegt netjes.
Ik heb geluk geen dansende schuddende heli te hebben.
Spoelt netjes op en vliegt zonder problemen.
Maar toch allemaal bedankt voor het meedenken.
Grtz tom
 
gefeliciteert!
toch grappig dat iedere heli anders is, in jouw geval was dat voordelig ;-)

had je de swash nog vervangen, of heb je de originele laten zitten?
en pics, or it didn't happen :D
 
Wat heb ik juist gedaan.
Main shaft 5mm ingekort.
Gat voor jesusbout opnieuw geboord.
De originele linkjes van de servo's naar de swash behouden.
De kogels en kogellinkjes van een trex 450 pro erop gemonteerd.
De lynx upgrade swashplate voor Blade 450x erop gemonteerd.
De rotorhub van de originele align dfc kop een sleuf in geslepen zodat deze goed vast komt te zitten op de main shaft.
Ik vind persoonlijk dat het redelijk goed bolt.
Grtz
 
Back
Top