even voor de volledigheid, kleine uitleg over DFC..
Voordelen DFC:
- Kop zit lager. mooier om te zien.
- De kop zit nu dichter bij het zwaartepunt, waardoor de heli actiever gaat reageren.
- De DFC koppen hebben geen swash meenemer nodig. de middenring van de swash mag natuurlijk niet stil gaan staan.. dus moet er iets zijn wat hem meeneemt.
origineel is dat dus de swash meenemer, een dingetje wat simpelweg tussen de kop en swash in geschroeft zit.
bij een DFC kop zijn de linkjes "hard", en kunnen zijwaarts niet bewegen. Hierdoor nemen zij de middenring van de swash al mee.
- GEEN ANDERE SWASH NODIG!!!!!! align heeft een hele mooie dfc swash uitgebracht. eens.
Alleen gaan de linkjes vanaf de kop tijdens de vlucht nu exact bewegen in de richting van de ball. Kortweg, stel je zou te zachte rubbers in de kop hebben zitten en de rotordisc beweegt in vlucht, ploppen de linkjes netjes van de swash af.
waar dit bij een "normale" swash niet gebeurt.
Waarom heeft align dan die nieuwe swash uitgebracht, zij zullen het toch wel weten? geen idee. maar krachtentechnisch klopt de dfc swash niet.
vermoeden bestaat dat men gewoon een nieuwe swash wil verkopen.
Nadelen DFC:
- Geen demping. normaal zit er in de kop een feathering shaft. niet altijd, maar meestal wel.
die feathering shaft zit in rubbers, en maken enige beweging mogelijk, waardoor de rotordisc ten opzichte van de heli een beetje kan bewegen.
hierdoor gaat de heli wat netter vliegen, en worden zaken een stuk minder kritisch.
Bij DFC, door eerder genoemd verhaal met losploppende linkjes, MAG die rotordisc absoluut niet bewegen tov de heli!
Dus zit er een stuk pvc in de kop als "demping".
geen demping dus.
- Door gebrek aan demping in de kop, gaat het minimale toerental stevig omhoog.
zoals een vliegtuig een stall speed heeft, heeft een rotor een bepaald laagste toerental waarbij alles nog lekker vliegt.
ga je onder dat toerental vliegen, gaat de staart op en neer dansen. als dat gebeurt, zachtere rubbers in de kop of toerental omhoog.
o wacht, dfc kop. Stop er een zachter rubber in, en je linkjes vliegen eraf.
- kop gaat omlaag richting de heli. Wat ook meteen de kans op een tail strike verhoogt!
dus moeten de hoofdbladen strakker gezet worden. Moet je wel erg in hebben..
dat was ff specifiek DFC. door een hoger toerental minder vliegtijd etc, maar dat kunnen we zelf best invullen ;-)
Over die align swash, op mijn mini titan had ik toendertijd een rotte swash zitten, en had nog een normale align swash liggen.
heb toen van een stuk rondslingerend alu en een dremel even een anti rotation dingetje gemaakt.
eigenlijk hoeft hij alleen te zorgen dat de swash niet meedraait, dus zoveel kracht komt er ook niet op.
hij is wel erg belangrijk.. dat wel..
maar ik heb dus mn mini titan een align swash gegeven, en met wat huiswerk passend gemaakt.
net wat je zelf wilt.
Pak je trouwens een "normale" fbl kop, zoals thunder tiger voor de mini titan in het gamma heeft zitten, past het meteen en hoef je ook niets te veranderen.
heb je een V1 mini titan is het raadzaam om de kunststof swash te vervangen voor een alu versie. verder kwestie kop erop en gaan..
en je kunt gewoon zachtere rubbers toepassen als je dat wilt.
geen hyper speciale swash nodig. en het vliegt echt goed...
mijne vliegt zonder stabilisatie echt goed met die kop. en a symmetrische bladen, niet vergeten ;-)