Dg-1000 van ams repareren

met Arno helemaal eens. In begin even gevlogen met meer uitslag maar met meer uitslag gaat de zwever gelijk 180 graden andersom en in een bijzondere stuntvlucht richting aarde.
In de lucht is een reflecterend zonlicht op de vleugels erg mooi om te zien, een schaalzwever heeft wel een erg mooi iets.
Groeten Peter

Zet je hoogteroer uitslagen op de eerder genoemde 5 mm maximaal en stel je zender in op maximale expo !!!!!!!
T'is maar een tip ;)

Ik vlieg met maar weinig expo op een gevoelige kist.
Het risico dat je bij vol up overtrekt is dan vrij groot omdat het laatste stukje uitslag ineens erg hard gaat.
Liever gebruik ik dual rate waarbij ik alleen in de landingsfase waarbij het langzaam gaat wat meer uitslag heb.
Rick

had er ook maar 30% expo op staan maar meer uitslag als 5 mm werkt niet met deze zwever. jouw advies neem ik mee in mijn nieuwe zwever, mijn duo discus. wil hem graag heel houden. Veel geleerd van mijn DG.

Ik had de uitslagen al niet groot staan, ben wel benieuwd hoe hij vliegt.
Het moet eerst wat beter weer en wat droger op het veld worden.

Ik had de uitslagen al niet groot staan, ben wel benieuwd hoe hij vliegt.
Het moet eerst wat beter weer en wat droger op het veld worden.

Zoals ik reeds vroeger in andere draadjes toegelicht heb kan ik niet anders dan herhalen dat die mooi ogende schaalkisten van 2.600 (made in China) feitelijk een maat voor niks zijn.
Het heeft gewoonweg met hun concept te maken.
En daarmee bedoel ik hun vleugelgeometry.
Te kleine koordes en vleugelopp (28.5 dm2) maken dit toestel praktisch onbestuurbaar bij verminderde snelheid.
Het heeft minder te maken met het feit dat het goedkope Chinese produkten zijn.
Neen, want ik vlieg zelf een Chinese kist.

bmimodels

Het betreft een BMI 555 (100euro) en die vliegt wel goed.

@aurectar,

Wat vind jij van de Habicht die bij Lindinger vandaan komt? Oh ja, mijn ASW van Multiplex,,vliegt dat wel goed?

@aurectar,

Wat vind jij van de Habicht die bij Lindinger vandaan komt? Oh ja, mijn ASW van Multiplex,,vliegt dat wel goed?

Spannweite:2600 mmGewicht:ca.2900-3100gProfil:Clark Y61 ModifySteuerung:H,S,Q,StklHersteller:Modell-ExpertRumpf:GFKFlächen:Holz/Rippenb.
F-Fertigmodell

Ik heb in Pottes al grote Habicht's in actie gezien en deze bleken erg goed te vliegen.

ZKRtOe1T5ac[/media] POTTES - YouTube

Aan de geometry te zien van de Lindinger -Habicht moet dit ook het geval zijn.

Vleugelopp,profiel en stabcoëf zijn hier meestal de bepalende factoren.

Waar die kisten vandaan komen is bijkomend.
Zeker nu, gezien alles wat arbeid vergt van Azie komt. (Ook de producten van Graupner, ja, ja)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vlieg met maar weinig expo op een gevoelige kist.
Het risico dat je bij vol up overtrekt is dan vrij groot omdat het laatste stukje uitslag ineens erg hard gaat.
Rick

Hi Rick

Wat ik bedoelde was een max uitslag van hooguit 5 mm op het stab bij dit "ding" en daar overheen nog een flinke scheut expo......

Ik heb al eens eerder aangehaald dat zwevers met een T-staart, verhoudingsgewijs, minder roeruitslag nodig hebben .

Ook DG-1000 bezitter

Hallo allemaal,
ik heb even de discussie over dit toestel zitten lezen.
Ik vlieg in dezelfde club als Arno, en moet bevestigen dat het toestel niet al te makkelijk te vliegen is.
Starten achter een sleper is op zich geen probleem, maar houd in hemelsnaam de snelheid in die kist, anders is het een ramp.
Ik ben het overigens niet helemaal eens met het feit dat dit een schaalmodel is. Ik houd het op semi-schaal.
De vleugels van dit model lijken in het geheel niet op de vleugels van de 'echte'; de koorde is groter, bekijk dit plaatje maar eens:
http://lesgpr.free.fr/construire/dg1000/plan-dg1000.gif

Het model heeft veel slankere vleugels, en hebben een ook bijna negatieve v-stelling. Als de kist op de grond ligt, is het net een door een auto aangereden albatros met lamme vleugels ;)
De negatieve v-stelling komt de stabiliteit niet helemaal ten goede denk ik.
Ik overweeg al een tijdje om nieuw vleugels te bouwen.
Iemand een idee voor een te gebruiken profiel?
Mocht iemand zich na het bovenstaande gelezen te hebben denken: waarom heeft die in hemelsnaam die kist aangeschaft? Simpel: het origineel is zó bloedmooi :rolleyes:

Ik maak me om dat overtrekken het minste druk.
Na dat ik hem een beetje heb uitgetrimt overtrek ik hem gelijk ook even met de rolroeren omhoog.
Dan sta je bij de landing nooit voor verassingen.
Ik zie op onze club eigenlijk nooit iemand doen, en daardoor vliegen ze meer kapot dan nodig is.
Het is meer de start dat ik bang ben dat hij haakt in het gras.
Maar zaterdag gaat hij misschien de lucht in.

Verder zal hij als je precies dezelfde vleugel bouw, maar dan 3 keer zo licht ook een heel stuk beter vliegen.
De ribben zijn van triplex, en de bedekking van het amerikaanse sigarenkistjes balsa, en dan nog 2 a 3 mm ook.

Ik maak me om dat overtrekken het minste druk.
Na dat ik hem een beetje heb uitgetrimt overtrek ik hem gelijk ook even met de rolroeren omhoog.
Ik zie op onze club eigenlijk nooit iemand doen, en daardoor vliegen ze meer kapot dan nodig is.

Je bent niet de enige, ik doe het altijd! Dan weet je tenminste wat je kan verwachten.

... overtrek ik hem gelijk ook even met de rolroeren omhoog.
Bedoel je: rolroeren in rem-stand (omhoog dus) een dan hoog in de lucht testen hoe hij daarop reageert bij uithongeren ([erg] langzaam maken)?

Zo ja: ja verstandig. Doe ik ook altijd met een nieuwe kist. hoog in de lucht eens proberen hoe hij reageert op extreme uitslagen. Wel geleidelijk aan met de uitslagen. Als je het te abrupt doet heeft hij nog teveel snelheid, en overtrekt hij b.v. veel later.

Dirk

Ik probeer zeg maar een landing op 100 meter hoogte te maken.
Dan weet ik hoe hij reageert als ik echt moet landen.
Op die hoogte heb je wat tijd en ruimte om hem netjes te landen.
Of mocht hij echt vies overtrekken is hij tenminste goed kapot van die hoogte.;)

Haha ik mail je wel als de bijl nog nodig is, hehe.

Maar man wat is het allemaal nat.
We kunnen beter naar boten overstappen geloof ik, en dan wel onderzeers.

En als hij bij windstil weer niet lekker land, dan neem je hem toch lekker mee op een duin.
Daar hoeft hij nooit langzaam en profiteer je ook nog eens dubbel van het mooie uiterlijk als hij op ooghoogte voorbij jaagt!

Justus

Circe

Verder zal hij als je precies dezelfde vleugel bouw, maar dan 3 keer zo licht ook een heel stuk beter vliegen.
De ribben zijn van triplex, en de bedekking van het amerikaanse sigarenkistjes balsa, en dan nog 2 a 3 mm ook.

Probeer het misschien met een gewone clark Y maar dan op 14%(gezien kleine koordes).

De Circe van Robbe had een clarkY 14% of 15%.

Ik denk aan de Circe omdat dit toestel bij mijn weten ook smalle koordes had, of heb ik het mis.
IK weet nog dat een goed afgestelde Circe het redelijk deed, maar eens je de bocht inging moest je bij de les zijn.
Het had ook te maken met de rol beweging van de vleugels(vleugels die op hun geheel verdraaien).

In ieder geval zal het steeds een kritisch geval blijven.

Back