DG-800 van Vagenknecht

Ja Jan, Zo'n bende is het nog niet eens in mijn hobby-kamer 8O :lol:
Wel een erg mooie kist trouwens :yes:
 
@High Flyer

hoeveel servo's gebruik je

11.

Voor de goede orde de complete inventaris:
- Futaba PCM ontvanger
- 2 ontvanger accu’s met Simprop Safety Control accuweiche
- Elicker 12,5” KTW
- Lehner motor
- 12,5 * 6 propellor
- Hacker/Jeti regelaar
- 2 * 8 2400 Nicad cellen
- 11 servo’s (richting, hoogte, ailerons (2), remkleppen (2), flaps (2), wiel, ontkoppelhaak, KTW)
- SM (Stefan Merz Modellbau) KTW sturingmodule
- SM V-kabels voor de ailerons, remkleppen en flaps
- vario (TEK-vario)

http://www.sm-modellbau.de/ (geen aandelen)

En voor wat die puinhoop betreft: het ziet er (hoop ik) erger uit dan het is.

(Hoewel, ik moet eerlijk zeggen: ik vind het ook een bende, erger me er aan, en mensen die me beter kennen
zullen zeggen: ‘Dit is niet des Brilmans’. :nooo: )

(Ik wil nog wel toevoegen: het lijkt eerst een beest van een romp, maar het valt toch tegen, als je ziet wat je allemaal kwijt moet. Misschien heb ik het niet handig aangepakt / ingedeeld?)


Wat is het systeem?

Zoals je ziet ligt de ontvanger helemaal links.

De antenne zit in een witte buitenkabel, en die wordt netjes door de romp langs de wand naar achter geleid.

Alles wat naar de ontvanger toeloopt is laag-stromig (heet dat zo?) Wel een warboel, maar stoort dat elkaar? Graag reactie.

De twee ontvangerakku’s zitten tijdens het vliegen ongeveer in het zwaartepunt tegen de rompwand geplakt (zwaartepunt lag veel te voorlijk).

Als je goed kijkt zie je tussen de wirwar vier houten blokjes met een gat: daar komt een houten plaat op te liggen (vastgeschroefd).

Bijna alle bekabeling zit daaronder; er bovenop komt het accupakket te liggen.

De regelaar schuift boven het wiel samen met het in- en uitklappen mee heen en weer (da's wel tricky).

Kortom; ontvanger, regelaar, de hoge stromen en de antenne liggen allemaal netjes gesepareerd; tot nu toe geen storing ondervonden (getest met volgas draaiende motor, ingeschoven antenne, etc.etc.)

Maar dat zegt natuurlijk niet alles. :?

Als ik de boel vliegklaar maak, zorg ik natuurlijk wel dat de kabels niet de stuurstangen/servohevels gaan afklemmen. :nooo:

Bertus! Waar koop je dat ‘mooie spul’? Rijwielhandel? Automaterialen?

Het zou mij zeker kunnen helpen! :yes:


De stuurstangen zaten er standaard in: over de hele lengte 0,8 mm staaldraad.

Dat moet genoeg zijn, lijkt me . . .

Toch? :roll:


jan.
 
die kabel rap's koop ik gewoon bij de dichts bijzijnde electro winkel voor de hobbyíst
en ik denk bert ook
en ik denk dat je het na alles exact klaar heben je het kabel massa wel netjes weg hebt gewerkt want zo strak als ik jou heb zien bouwen in je andere draatje kan dat niet anders
 
Bertus!


Er stond
Het zou mij zeker kunnen helpen!

Daarmee bedoelde ik dat spul, niet jou. :wink:

(Jij mag me wel helpen als we binnenkort met het elastiek de grondstart met KTW gaan proberen! :D )

Nog een paar plaatjes.

De inbouw bestaat uit drie lagen.

Onderin: een houten blok waarin
- de ontkoppelhaak is gemaakt, en
- een buisje zit, waar de stift van het start-elastiek ingeschoven kan worden.

Uiteraard ligt de servo daar ook (hier eigenlijk niet te zien).

De stuurstang is wel te zien, onder het middelste en onderste gat.

afb17812.jpg



In het rechthoekige gat moet het lusje van de sleepkabel.

afb17814.jpg



Zo zitten de twee spanten in de romp, waar het KTW aan vast zit.

Over het hele proces van het inbouwen van de spanten en het KTW kan ik wel een boek (handleiding :wink: ) schrijven. Valt niet mee. :nooo:

Maar als je het een keer gedaan hebt . . . :D

Op de voorgrond zie je het bruggetje, waar de regelaar- en andere kabels overheenglijden bij het in- en uitdraaien van het KTW.

afb17815.jpg


afb17816.jpg



Zo zit de motor als het KTW buiten staat.

afb17817.jpg



En zo als het KTW in de romp ligt.

Op de voorgrond weer het bruggetje.

afb17821.jpg



De 'klappen' van de schacht zijn mooi aangebracht (zou mij noooooooooit lukken :nooo: ).

afb17819.jpg


afb17824.jpg


Let op de verschillende verstevigingen.


Het kabeltje met veertje dat de klappen weer naar binnen trekt.

afb17822.jpg


Bij de zesde poging had ik de juiste lengte . . . :mad:


En hier de aansluiting voor het buisje van de variometer (Düse, Sonde?).

afb17820.jpg


Het zit er al in, maar moet nog operationeel gemaakt worden (afgesteld / ingeregeld, etc.etc.)

Slechts één probleem: ik ben het buisje en de ontvanger kwijt! 8O

Liggen vast ergens in de hobbykamer, maar waar??? :roll:

:?


jan.
 
Ik heb nog een vraag.

Kijk, zo ziet het deel eruit met de schakelaars voor
- KTW, ontkoppelhaak (samen op een driestandenschakelaar),
- wiel en
- flaps (neutraal, iets omhoog en iets omlaag.

afb17825.jpg



Nou snap ik wel dat je eigenlijk blindelings moet weten wat waar zit, maar zijn er handige manieren om toch op een beetje nette manier leesbare teksten aan te brengen? :roll:

Veel ruimte is er niet . . . :nooo:

Graag plaatje toevoegen. :D

Dank.


jan.
 
jan heb je een sim zo als earoflypro want dan kun je eerst ff de schakelaars op de sim leren kennen zo doe ik het ook als ik een nieuwe schakelaar heb geplaatst op een van me zenders
 
Bertus zei:
en heb zo'n apparaat niet waar je papier mee strak in het plastic kan krijgen.

Zo'n apparaat heb ik wel, dus als ik iemand eens van dienst kan zijn (tot A4)? :D
Een redelijk programma voor dit soort layouts is: Microsoft-publisher

@Jan, wellicht een stomme vraag; maar ligt jouw ontvanger nu bijna voor in de neus? In dat geval zou ik hem, denk ik, toch liever zo ver mogelijk naar achteren plaatsen, want immer zo loopt je antenne-draad langs meer stoorbronnen (maar wie ben ik? :roll: )
 
Ik kom binnenkort zéker weer eens op de koffie :mrgreen:

Ik wil wel voor jou tekenen, maar ik weet niet wat. :wink:
Eens kijken hoe we dat in een vat gaan gieten.
Eehhh......we hebben hier ook koffie en koeken hoor :P :wink:
 
9 april? Mis ik iets?
In ieder geval dan gaan we er even vaart achter zetten!
Morgen klaar belooft!
 
Back
Top