DHC-2 Beaver van E-flite

Zoals eerder beloofd toch wat foto's van de Beaver die ik gebouwd heb. Is een ARFje en werd door Staufelbiel keurig afgeleverd en kwam gaaf uit de doos.

full

Netjes uit de verpakking gehaald en alles is compleet ....

full

En deze cole krijgen we erbij. is niet geheel duidelijk hoe we de stermotordummy erin moeten maken, maar uiteindelijk is het af en geschilderd:
full

full

De Diamond zit erbij. Een dikke motor en gaat op 4S de lucht in.

full

De regelaar hadden we nog ... uit mijn eerste kist. Moet voldoende zijn en ruimte onder de kap is er voldoende.

full

Netjes de ontvanger erin. Stukje buitenkabel gebruikt om de antenne er netjes in te maken.

full

Het begint op een echt viegtuig te lijken.

full

Met een houten prop is ie echt af. Keurig toestel en de kosten vallen heel erg mee.

--------------------------------------------------------

Specs voor de liefhebber:

Prijs: 224 MET motor
Diamond AL 4260, 600Kv (12-24 v 900 Watt)
4S lipo
14X8E
4 X servo Turnigy TGY-9025MG (metal gear)
2 X servo TGY-S3317M (metal gear) voor de flaps
Wingspan: 1,74 meter
Weight: 2,6 kilo

Laatst bewerkt door een moderator:
Olaf,

Heb je al ervaring met die servo's, ik ben voor mijn electro calmato op zoek naar wat low budget servo's en die jij heb zijn leuk geprijsd. Maar qua spec's weet ik niet of ze voldoen.
De calmato weegt maar 1700 gr, dus in vergelijk met jouw DHC-2 Beaver van 2600 gr zou
het moeten kunnen.

Waarom zou je low-budget servo,s willen???
Die servo's moeten wel je kist in de lucht houden en veilig weer naar beneden brengen.

Ik wil niet in de al oude discussie vervallen, maar persoonlijk heb ik goede ervaring met artikelen uit China. Dus als ik van andere ook hoor dat ze goede ervaring hebben met bepaalde artikelen dan kan dat voor mij ook een reden zijn om dat artikel aan te schaffen.

Weet niet of RC*Plus al bekend is in Nederland.

Dit is een firma in Olen (B) die servo's en andere zaken op de markt brengt.
Maak al een tijdje gebruik van hun produkten en heb er geen klagen over.
Dit ook op aanraden van andere piloten die ze zelfs gebruiken voor 3D vliegen.
Hun duurste servo kost 10,50€ en ontwikkeld 7 Kg trekkracht.
Ze hebben zowel digitaal al analoog servo's in hun programma.

Misschien eens iets om over te informeren?

Johan.

Beaver van E-flite

Hoi Olaf,

Ik heb mijn oog ook op deze kist laten vallen en zag jouw draadje.
Hoe bevalt de beaver tot op heden. heb je de maiden al gemaakt?
Weet jij of je met deze motor voldoende power hebt om ook met de floates te vliegen. Ik wil later die mogelijkheid hebben namelijk.

ge,
Frans

Hallo Frans,

Nee, maiden nog niet kunnen doen. Alles staat wel startklaar, dus hij kan zo wegvliegen. :-)
Ik vermoed dat de motor sterk genoeg is en zeker met een 4S lipo. 3S kan namelijk ook, maar ik meld het hier als ik ermee gevlogen heb.
Als het mee zit volgende week in Nederweert, maar of het weer mee zit is de vraag.

Olaf

Beaver van E-flite

Hoi Olaf,

Nou na lang zoeken heb ik vandaag de Beaver besteld.
Na ea vergeleken te hebben(voor zo ver mijn kennis gaat) heb ik toch voor een andere setup gekozen. Ik heb voor de originele e-flight setup gekozen en wel de Power 32 setup. Ik heb een pracht meer op 50 meter afstand en wil daar in de toekomst met floates aan de gang gaan. Dan heb je behoorlijk wat power nodig.
Ook de ESC heb ik voor de zekerheid maar de originele gekozen.

De keuze van jouw servo's vond ik wat gewaagd. Ik heb slechte ervaringen met goedkope servo's. Heb al diverse foamies verspeeld doordat een servo uitviel.
Ik heb dan ook gekozen voor de Hitec HS225MG.

De cockpit kit EFL4537 maakt het helemaal af natuurlijk en is gelijk meebesteld.
Het enige is nog de prop die is bijna niet te krijgen. APC13065E wordt voorgeschreven. Overigens vind ik die houten prop van jou veel mooier.

is die ook in die maat verkrijgbaar denk je en waar heb jij die vandaan.

Nou nog maar een weekje wachten en dan is ie wel binnen denk ik.

gr,
Frans

Hoi Frans,

Gefeliciteerd met je aankoop. Het is een hele mooie kist!
Vliegen zal het vast ook wel goed doen. Ik ga m vrijdag of zaterdag testen, dus dan hoor je meer.
De servo's zijn prima en metal gear. Nooit problemen mee.
De prop komt van Hobby King. Die hebben diverse houten props. Er kunnen natuurlijk verschillende op, dus er moet er vast eentje bij zitten die goed werkt op jouw kist.

Succes!

Olaf

Ik ga dit draadje volgen, want ik had interesse in dit toestel als sleper. Had, want inmiddels vlieg ik met een Toledo Special rond. De niet deelbare vleugels van de Beaver gaven de doorslag om voor de Toledo te gaan. Ik vind het nog steeds een mooie kist, dus misschien in de toekomst dat ie er alsnog gaat komen.

Succes met de maiden!

maiden

Die maiden ging overigens goed in Nederweert, maar bij een van de landingen ging de (houten) prop stuk, want hij hikte even voorover op de baan.
Aangezien de propsaver verbogen was hielp een nieuwe prop ook niet. Zonde, maar oplosbaar nu ik weer thuis ben.
De Beaver vloog als een eitje en is feitelijk niet moeilijker dan de Mentor om mee te vliegen. Wel wat meer gewicht maar het vloog prima op mijn setup.
De Beaver geeft een prachtig vliegbeeld!

Verder veel gevlogen met de Parkmaster de rest van deze week, maar da's nu weer een beetje offtopic hier ....

beaver

Hoi Olaf,

Goed te horen dat de Beaver in ieder geval nog heel is.Ik heb nog nooit met een mentor gevlogen maar heb nog een A10 welke prima vliegt en kan met een mustang ook prima vliegen. Zo te horen vliegt de beaver dus niet moeilijk en dat is ook een van de redenen dat ik voor dit model ben geval. Buiten het feit dat ie gewoon errruuug mooi is.

Aangezien het jouw draadje is heb ik de vraag of het voor jou oke is datook ik mijn bouwverslag hierin ga planten?

gr,
Frans

Tuurlijk Frans. Wel zo handig voor de andere lezers en bouwers.
Je zult aan de Beaver nog veel plezier beleven.
Succes in elk geval.

Olaf

DHC-2 Beaver van E-flight

Oke Olaf daar gaat ie dan. Allereerst even de melding dat dit eigenlijk mijn eerste project is vwb vliegtuigen van deze omvang. Had wel wat ervaring met heli's bouwen maar dat is heel anders. De meeste kisten komen kant en klaar met servo's binnen dus was dit even wennen.

Oke van de week begonnen met de eerste stappen
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over de kwaliteit van het geheel.

IMAG0266.jpg

Eerst maar eens de wielen eronder
IMAG0267.jpg

Een 32 size motor van E-flight en ESC erop

IMAG0272.jpg

De vervolgstap wordt dan het opbouwen van de vleugels.
Hier vond ik het manual niet echt duidelijk bij de aileron servo's. Plaatjes zijn gespiegeld aan elkaar en de ene zit nu iets uit het midden. Voor de afstelling gaf het gelukkig geen probleem

IMAG0273.jpg

IMAG0274.jpg

IMAG0275.jpg

Laatst bewerkt:

Ailerons en flaps afstellen. Niet handig van het manual om achteraf te vertellen dat er borg rubbertje op de vorkjes komen. Ik was al klaar dus moest alles weer los

IMAG0278-1.jpg

Wings getest

IMAG0281.jpg

Vervolgens de vleugels aan elkaar lijmen

IMAG0282.jpg

IMAG0283.jpg

Tja en voor transport wilde ik toch wel wat bescherming hebben voor de mooie vleugels. Dus maar wat iso materiaal gepakt en een beschermzak gemaakt. kwartiertje werk en voila!

IMAG0284.jpg

IMAG0285.jpg

De vervolgstap wordt het lijmen van de staart.
IMAG0287.jpg

Rudder sectie erop.Dat weg snijden van de ora cover is effe precies werk.
IMAG0288.jpg

IMAG0289.jpg

Dan vervolgens de servo's voor de staart sectie erin zetten.
IMAG0293.jpg

IMAG0294.jpg

En de boel van achter aansluiten. Hier gaat het manuel de mist in, er wordt gesproken over 2 verschillende armpjes maar deze zijn gelijk. 1 van beide moet je omgedraaid monteren en niet volgens tekening want dan zit de inbus aan de verkeerde kant

IMAG0290.jpg

Dan de ontvanger monteren,
IMAG0295.jpg

Om de motor cowling te monteren hebben ze 4 onmogelijke boutjes meegeleverd. Daar kom je echt moeilijk bij.
Maar even googelen en zie daar de oplossing. Magneten

IMAG0296.jpg

IMAG0297.jpg

Back